Trafo voor tuin: elektronisch of gewikkeld?

Goedenavond,

Ik wil rondom mijn huis buiten ledverlichting gaan plaatsen. Vermoedelijk rond de 5 W per spot, en totaal 10 spots en lengte te overbruggen 30 meter.

Nu had ik in het verleden als eens een elektronische trafo (100VA) gekocht bij onze verre oosten buren.

https://nl.aliexpress.com/item/4000512714343.html?spm=a2g0s.12269583.0…

Prima ding verder en de insteek was om deze te gebruiken voor mijn tuinplan.

Bij mijn zoekplan naar de juiste led spotjes lees ik steeds meer dat er een gewikkelde (traditionele) trafo gebruikt moet worden als je meer dan een paar meter gaat overbruggen.

Is dat inderdaad het geval? En waarom?

En zo ja, heeft iemand voor mij een tip welke (100VA) trafo ik dan kan het beste kan aanschaffen?. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een din rail uitvoering daar ik alles in een installatiekast wil verwerken in de garage.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr Marco

Sommige elektronische trafo's (AC versies) geven hoogfrequent wisselstroom naar buiten. Ergens rond 50 - 100 kHz. Dat geeft nogal veel storing op de omgeving, vooral als je lange draden gaat gebruiken.

Dus je kunt beter een ouderwetse trafo inzetten, of een DC (gelijkstroom) voeding.

Die uit de link zijn trouwens DC versies, dus wat mij betreft geen probleem. En er staat Meanwell op, een tamelijk betrouwbaar merk, al weet je nooit met ALI.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 24 november 2020 00:19:59 (22%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Let op dat je ook even op of je een galvanische scheiding wilt.

Is bij een echte trafo vaak wel zo en bij een smps hoeft dit niet altijd..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zorg voor goede ontstoring als je een SMPS aan een lang stuk kabel hangt, of gebruik afgeschermde kabel.

Verder inderdaad rekening houden met de veiligheid. Meanwell is tamelijk betrouwbaar maar ik zou nooit een no-name voeding gebruiken voor buiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een Meanwell die gevoed wordt uit netspanning is altijd galvanisch gescheiden. Kun je zien in de specificaties, daar staat bij Meanwell altijd een blokschema in. Wel opletten dat veel Meanwells een aardaansluiting moeten hebben.

En ik zou ze ook gewoon bij Meanwel.nl kopen, zo veel scheelt het niet in prijs met de Aziaten.

Dank voor alle aanbevelingen!

Kan ik voor de kabel ymvk 2,5mm gebruiken? Ik heb namelijk nog een rol liggen (4 x 2.5) :-)

Want wat is anders 12 volt kabel afgeschermd? Is daar een naam voor?

gr Marco

Waarom wil je een 12V kabel afschermen? Bedoel je soms een aardscherm? Dat moet bij grondkabels op netspanning, vanwege de veiligheid. Maar 12V is ongevaarlijk dus is een aardscherm niet nodig.

Als je ymvk-as op de kabel hebt staan is deze af geschermd, dit is grond kabel en gewone ymvk niet. Zoek eerst je verlichting uit soms kun je met een trafo toe of op 230 v0lt . Er is ook led verlichting waar een led drijver nodig is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 24 november 2020 16:17:08 schreef KlaasZ:
Waarom wil je een 12V kabel afschermen? Bedoel je soms een aardscherm? Dat moet bij grondkabels op netspanning, vanwege de veiligheid. Maar 12V is ongevaarlijk dus is een aardscherm niet nodig.

Beste KlaasZ: was even n.a.v. het bericht van Ledlover. Hij had het over een afgeschermde kabel vandaar....

YMVK is wel een beetje een dure kabel voor 50W led lampjes, maar verder wel goed bruikbaar.

Ik zou me geen zorgen maken over afscherming en veiligheid in dit geval. Spanning is DC en 12V, dus geen probleem.

En 50W geeft dus 4A. Ook niks om je zorgen over te maken.

Kan ik voor de kabel ymvk 2,5mm gebruiken?

Gewoon doen, zeker als je het hebt liggen, tevens handig als je in de toekomst toch de verlichting op netspanning wilt laten werken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 24 november 2020 18:12:47 schreef Roland van Leusden:
Gewoon doen, zeker als je het hebt liggen, tevens handig als je in de toekomst toch de verlichting op netspanning wilt laten werken.

Dat gaat niet. Zie opmerking van KlaasZ

Op 24 november 2020 16:17:08 schreef KlaasZ:
Waarom wil je een 12V kabel afschermen? Bedoel je soms een aardscherm? Dat moet bij grondkabels op netspanning, vanwege de veiligheid. Maar 12V is ongevaarlijk dus is een aardscherm niet nodig.