Welke multimeter en amperemeter?

Mannen,

M'n 30 jaar oude Fluke mag wel eens vervangen worden.
Daarnaast is een bescheiden amperetang ook niet onhandig.
Toepassing betreft sec het meten op de boot.

Ik denk aan:

- Een Fluke 115 (want ook kleine ampere meting mogelijk) en
- Een Alie amperemeter. Deze hoeft niet loepzuiver te zijn.

Is dit wat?
En nogmaals: Het betreft sec meten en weten wat zich op de schuit afspeelt.

Dank alvast.

GJ_

Moderator

Die stroommeter, bedoel je een stroomtang? realiseer je dat die voor DC wat duurder zijn. In gok even dat je op die boot vooral met DC te maken hebt.
Extech is dan wel geen topmerk, maar ook niet echt slecht (is van Flir). Bijvoorbeeld de Extech 380950.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 november 2020 15:06:13 (26%)

Het is wel degelijk ook 230V.
Nog sterker: 230V maakt 96% van het totaalverbruik uit.
De rest (veel kleine apparaten) is DC 24V.

Ik bedoel inderdaad een stroomtang.
Deze hoeft niet zo smart en precies te zijn.
Alie staat er vol mee.

Het belangrijkste is dus die multimeter.
Is die Fluke 115 dan wat?

Dag Jazeker,

Zo op het eerste zicht is die Fluke 115 een leuk toestelletje. Hij heef onder andere een LoZ stand (laag impedantie stand), dit is altijd handig om aan de netspanning te meten: op deze stand elimineer je de spookspanningen (capacitieve koppelingen). Niet elke multimeter heeft deze stand, dit merk je aan de vragen die regelmatig gesteld worden hier op Circuits Online.

https://docs.rs-online.com/d339/0900766b80a005ed.pdf

mvg

GJ_

Moderator

Die Fluke is niks mis mee. Ik zou er nog wat extra clips en zo bij nemen, die bijgeleverde meetpennen zijn een beetje karig.

Een stroomtang hoeft ook niet echt de hoofdprijs te kosten. En op een boot waar toch een groot deel ook nog DC zit zou ik toch eerst eens kijken of er een betaalbare AC/DC tang te vinden is.
Ik koop niks bij Alie dus daar adviseer ik ook niks. Veel van Alie kan ik niet gebruiken wegens geen/ongeldige CE markering.

rbeckers

Overleden

Bijvoorbeeld een VOLTCRAFT VC-330 Stroomtang.

Henk H.

Golden Member

Je kunt ook een Fluke 175 overwegen, scheelt qua prijs niet zoveel met een Fluke 115. Wel wat nauwkeuriger. Kwestie van vergelijken en bepalen wat voor jou het meest handig is.

Top en dank voor alle berichten.
De keuze is reuze zo te zien.

Ik kan dan ook het prijsaspect mee laten wegen.
Die Voltcraft heeft het dan wel allemaal voor ruim 5 tientjes.
En dan heb ik alle gewenste metingen in 1 apparaat.
Is Voltcraft, laten we zeggen, een aardig B-merk?

Voltraft is volgens mij geen fabrikant, maar een handels firma. Die verkopen vooral spul van andere fabrikanten.

In dit geval een UNI-T UT210E, alleen andere kleur.
Ik heb die laatste hier, en ben er wel blij mee. Vooral voor stroommeting op de zonnepanelen.

Arco

Special Member

Ik heb de Mastech MS2115b, werkt ook prima.

https://m.media-amazon.com/images/I/41W3Wdbj+lL._SL500_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Onthoud even dat die Voltkraft erg gevoelig kan zijn op HF velden en magnetisme velden.
Ik heb ooit zo een ding op de boot gegooid, en neem desondanks toch elke keer weer mijn Fluke werkpaard mee. (Fluke 325)
Werkt gewoon fijner en heeft geen last van velden en zo.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zo op het eerste zicht is die Fluke 115 een leuk toestelletje. Hij heef onder andere een LoZ stand

Onjuist, dat is de Fluke 117

Op 24 november 2020 16:04:04 schreef MJN:
[...]
Onjuist, dat is de Fluke 117

Ben je daar 100% zeker van dat de fluke 115 deze optie niet heeft?

Op 24 november 2020 15:40:05 schreef deKees:
In dit geval een UNI-T UT210E, alleen andere kleur.
Ik heb die laatste hier, en ben er wel blij mee.

Ik heb 'm ook, voor z'n geld een prima dingetje.

Ben je wel bewust van de beperkingen van een clamp-meter voor DC (omgevingsinvloeden), waardoor je niet moet verwachten dat je erg nauwkeurig tientallen mA's kunt gaan meten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 24 november 2020 16:04:04 schreef MJN:
[...]
Onjuist, dat is de Fluke 117

Ben je daar 100% zeker van dat de fluke 115 deze optie niet heeft?

Ik niet, maar google wel.
Van deze made in china reeks, 114, 115, 116 en 117 is juist de 115 de meter welke geen Lo-Z stand heeft. De 114, 116 hebben dat wel, maar deze kunnen geen stroom meten. De 115 en 117 kunnen wel stroom meten en de 117 heeft een Lo-Z stand.
Als Lo-Z belangrijk is biedt Fluke de SV225 aan, een insteekadapter, daarmee kun je iedere multimeter Lo-Z maken. Zo te lezen een 3k weerstand...

When using the Adapter to eliminate stray or ghost voltage, the Adapter has a low input impedance, nominally 3,000 ?. This low impedance places a moderate load on the circuit under test. Do not use the Adapter to measure live voltages in circuits that could be damaged by a 3 k? load.

Raar van google, de bijhorende manual bij RS zegt toch dat deze 115 die optie LoZ heeft. Of ik interpreteer de manual verkeerd.

https://docs.rs-online.com/d339/0900766b80a005ed.pdf

Zo'n LoZ optie kan handig zijn maar heb toch ook al meerdere malen meegemaakt dat ik even de randaarde aantikte en met de andere meetpen nog in een fase zat te prikken, klets aardlek eruit.

vergeten

Golden Member

Op 24 november 2020 17:58:46 schreef bol00052:
Zo'n LoZ optie kan handig zijn maar heb toch ook al meerdere malen meegemaakt dat ik even de randaarde aantikte en met de andere meetpen nog in een fase zat te prikken, klets aardlek eruit.

Zo laag is de meter Ri nou ook weer niet verwacht ik, dan stond het al op een randje.

EDIT: Toch even gekeken wat het nou echt is, dat viel tegen.
Bij mijn FLUKE289 is de Ri LoZ ongeveer 3 KΩ dat is wel laag genoeg om de aardlek te laten trippen. :)

Na zo'n meting (op bijv 230/400v) moet de meter 20 minuten stabiliseren (lees afkoelen) :(

Op 24 november 2020 14:51:08 schreef Jazeker:
Daarnaast is een bescheiden amperetang ook niet onhandig.
Toepassing betreft sec het meten op de boot.

Deze meten ook DC amperes.
45€ https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
55€ https://www.eleshop.nl/uni-t-ut204a.html
99€ https://www.eleshop.nl/uni-t-ut209a-digital-clamp-meter.html

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

*Houd er rekening mee dat LoZ-metingen met lage impedantie een lage belasting veroorzaken op een circuit dat wordt beveiligd door een aardlekschakelaar, waardoor de aardlekschakelaar kan uitschakelen.

Dit schrijft Fluke zelf over hun LoZ functie. Een Ri van 3kOhm kan de aardlek prima doen omslaan.

Henk H.

Golden Member

Voor de prijsklasse rond de € 100 zou ik eerder Brymen kiezen dan Extech of Uni-T. Brymen gebruikt de veilige HRC zekeringen, mocht je een fout maken met het lichtnet dan ben je beter beveiligd. Brymen heeft ook meters met LoZ functie.

Ik moet een keuze maken uit een hoop aanbevelingen.
Ik heb de MASTECH MS2115B besteld.
Nog geen € 65,00 incl. verzending.
Dank voor alle tips.

Op 24 november 2020 17:53:53 schreef Robbe de Smet:
Raar van google, de bijhorende manual bij RS zegt toch dat deze 115 die optie LoZ heeft. Of ik interpreteer de manual verkeerd.

Blijkbaar kun je met de 115 en 117 de Lo-Z Capacitance funtie inschakelen door de range knop ingedrukt te houden.

En dit wordt dan verward met lage ingangsweestand voor volt meten.

Ik heb zelf de UNI-T UT210E en da's best een leuke ampere tang, zeker voor EUR35. Ook bijzonder aan deze is dat hij een 2A DC berijk heeft, met een resolutie van 1mA. Dit is zo gevoelig dat hij het aard magneet veld ook mee meet. (dus op 0 zetten en niet draaien tijdens gebruik).

Op youtube staan wat reviews van dit ding. Ook heef iemand en handleiding gemaakt om er een opampje in te zetten en een analoge uitgang te maken. Bandbreedte is dan een paar kHz, en dat is goed genoeg om aan netspanning te meten.

Voor de veiligheid raad ik dan aan om een 3.5mm audio plug tussen de bananenbussen te monteren. Hiermee kunnen de meetsnoeren (waarmee je ook aan netspanning kunt meten) en de stroom uitgang dan niet meer tegelijk gebruikt worden. De contacten van zon'n 3.5mm plug zitten ook diep in de connector, en als je de bananen snoeren aansluit kun je er al helemaal niet meer bij met je vingers.

Wat DMM betreft.
Ik heb verhalen gehoord dat het goede meters zijn, maar als je zoveel geld uitgeeft aan een DMM, dan wil je natuurlijk niets anders rondbazuinen. Zelf zou ik er nooit een kopen. Als ik een kwaliteits meter wil, dan zou ik een Brymen kopen. Kwaliteit is vergelijkbaar met de fluke's, maar voor ongeveer de helft van de prijs.

Shiptronic

Overleden

Op 24 november 2020 14:51:08 schreef Jazeker:
Mannen,

M'n 30 jaar oude Fluke mag wel eens vervangen worden.

Waarom? vervroegt pensioen? Die dingen gaan een leven lang mee, liever een oude fluke dan een bokky wokky

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.