47LB561V defecte PSU

Ik heb hier een LG (47LB561V) met een defecte voeding. In bijlage een schema. Alle spanningen ontbreken (3.5,24 en 12)
De 3,5V zal de standby spanning zijn en deze heeft geen afzonderlijke voeding. Blijft in standby dan gans de voeding werken uitgezonderd het gedeelte voor de achtergrondverlichting ?
Op de de elco C610 meet ik 316V en geen 397 V zoals vermeld. Als ik mij niet vergis dan is de schakeling rond Q601 en Q602 een schakeling om bij verschillende netspanningen steeds 397 V te hebben.
Kan ik deze voedingsprint los van de tv onder spanning brengen ? Heeft iemand tips waar ik begin te zoeken. Sommige fets zijn SMD en moeilijk te verwijderen om eens uit te meten.

gn, Marc

maartenbakker

Golden Member

316V is voor de meeste voedingen normaal als ze standby staan of proberen te staan. De fout hoeft dus niet in de PFC-schakeling te zitten.

Meet je secundair ueberhaupt ergens iets, bijvoorbeeld over C203/C204?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 november 2020 22:32:36 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moederbord kan ook zeker eerder de boosdoener zijn, zeker als alle voedingsspanningen aanwezig zijn. Terug aan sturen gebeurt ook vanuit moederbord, en dan pas zijn de overige spanninen aanwezig, dan de 3,3 volt.
Gebruik ps on met 3 volt om voeding aan te zetten. Dan weet je t zekerk. IS Leddriver spanning aanwezig, en leds branden toch niet, dan leds checken met led tester. Maar deze fout komt vaker voor bij LG, processor vaak op moederdbord of eprom/software corrupt. Probeer dan de eprom te flashen.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 24 november 2020 22:49:29 (22%)

*hier heb ik geen app voor nodig

voedingsspanningen niet aanwezig. Morgen meet ik eens op C203/C204.

heb de spanning gemeten op C203/C204. Ik meet 8,5V. Ook blijkt de voeding opnieuw ok. Alle spanningen aanwezig alsook brand het standby lampje opnieuw. Als ik de tv inschakel komt het logo van LG op het scherm. Echter gaat de achtergrondverlicht constant aan en uit. Ik vermoed defecte led's. Ik zal het scherm eens openen. Wat mij dwars zit is het feit dat gisteren de voeding niet opstartte. Heb ik nog niet voorgehad met defecte led's. gn, Marc

maartenbakker

Golden Member

8,5V klinkt wel ongeveer wat ik daar in standby zou verwachten. Ik zou met de nieuwe symptomen ook aan de LED's denken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 november 2020 20:00:00 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Knipperende verlichting is IDD defecte LEDS, as usual..

Inderdaad de led's. Ik heb er een zestal moeten vervangen. Eén was er zo erg aan toe dat er een gat was gebrand in de print en dat de lens was verschroeid. Door het verschil in helderheid tussen de oude led's en de nieuwe is het resultaat niet echt mooi te noemen. Bij heldere beelden is de plaats van de nieuwe led's zichtbaar. Het was ook de eerste maal dat ik nieuwe smd-led's heb gesoldeerd. (behalve die led met het gat in de print, daar heb ik een led uit een oude strook gebruikt)Achteraf gezien had ik beter het beeldscherm niet hersteld.

maartenbakker

Golden Member

Dat is dus de reden dat je het beste complete strips plaatst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LEd backlight... ellende idd... de reden dat tv's tegenwoordig veel te snel kapotgaan als mensen de verlichting op 50% of eco zouden zetten, dan zouden ze veel langer meegaan....nl minder stroom hitte en slijtage. LG heeft ook weer afwijkende heldere lensjes die eigenlijk niet hergebruikt kunnen worden soms zonder artefacten op t scherm te zien dan. En de leds zijn ook anders van LG dan Samsung ... het gele lichtcirkeltje is nl ook weer specifiek...qua doorsnede.. gebruik je iets andere van bijv. Samsung dan krijg geen goede lichtverdeling meer en krijg je donkere wolkenvlekken. EN dan ook de kleurtint en intensiteit is ook weer anders bij nieuwe leds dus vaak beter alles te vervangen en de lensjes of beter de hele strips maar duur. Oh ja en bij een grote tv helemaal lekker duur want meer leds, meer kans op uitval en nog eerder afschrijven. Consument denkt mooi zo grote tv maar is na 2 jaar dan verbaasd dat zijn tv opeens kapot is...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Je kunt wel vaak goedkope imitatiestrips krijgen bijvoorbeeld op Ali. Als je die op 50% zet zullen ze alsnog lang genoeg meegaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben er ook mee gestopt met reparaties van de LED strips. Zeker voor de prijs wat Ali Express bied en kwaliteit is soms beter dan origineel..

Heb laatst een adresje gevonden in tilburg die complete ledstrip sets verkoopt (staat ook op marktplaats)

Geloof dat ik 60 euro heb betaald voor mijn 50"

Ga ik geen losse leds voor staan vervangen, zeker niet met een grote maat scherm, wat een onhandig werk waarbij je super voorzichtig moet zijn. Lcd is zo stuk.