hulp aankoop kant en klare, hele eenvoudige stappenmotor driver

Beste mensen,
Ik heb altijd vele ideeën rondspoken in mijn hoofd. Een van de dingen die ik graag zou willen doen is weer meer "kunst" maken.
Als (heel) klein manneke was gefascineerd door kinetische kunst zoals die van Jean Tinguely. Als we in het van abbe museum (wij woonde toen vlakbij eindhoven en gingen daar vaak naar toe) waren hoopte ik altijd dat zijn werk aan stond :)
En ik begon al vroeg met dingen uit elkaar halen en was dan voornamelijk bezig met motortjes e.d. Dat was enigszins te snappen voor een jong iemand ;)
En een oom die juxeboxen restaureerde als hobby was natuurlijk ook tof als klein manneke, al die mechanische dingen in beweging. Kon daar lang naar kijken als hij bezig was in zijn werkhok.
Enfin, nu ben ik aan opruimen en uit sorteren van al mijn "meuk" en kom veel motortjes tegen. Dus ik zou daar weer wat mee willen doen.
Ik heb ook enkele defecte printers waar ik nog wat motors en (aanverwante mechanica wil uithalen)
Nu zou ik eens met wat stappenmotors willen spelen, experimenteren.
Ik heb geen zin in om met arduino of iets dergelijks aan de slag te gaan. Ik heb ook geen programmeerkennis. En de motors hoeven ook alleen maar te draaien en niet precies (geen microstepping of zo)
Er zijn op ebay, aliexpres veel verschillende spotgoedkope kant en klare stappenmotor drivers te vinden zodat ik de bomen door het bos niet meer zie.
Kunnen jullie wat advies geven?
Ik moet nog even opzoeken of het bipolaire of unipolaire stappenmotors zijn in de printer, geen idee welke ze daarin meestal gebruiken.
Het heeft geen haast dus ik dacht, als ik nu bestel dan zie ik wel wanneer het binnen is. Wie weet is er nog een black friday aanbieding :+

Vroeger, ver voor het uC tijdperk heb ik deze gebouwd met een paar TTL ic's en een NE555.

https://neil.fraser.name/hardware/stepper/ttl.html

Voor het testen van steppers is deze schakeling geschikt, paar schakelaars, condensator en een transformator.

https://www.instructables.com/Secrets-Of-Driverless-Stepper-Motor-Oper…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 24 november 2020 15:45:40 (40%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
McAwesome

Golden Member

Ik zou gewoon een stepstickje nemen dat geschikt is voor jouw stappenmotor.
Om de motor te doen draaien kan je ook gewoon met een 555 pulsjes maken en deze voeren aan de stepstick.

Ik zou persoonlijk wel microstepping gebruiken. Als je een stappenmotor full step aanstuurt krijg je nogal snel hinderlijke geluiden en mechanische resonanties, zeker als de motor iets aandrijft. Met microstepping gaat het veel vloeiender.

Je kan ook een Silent stepstick met een chip van Trinamic nemen. Dan draait de motor fluisterstil. Die dingen kosten maar een euro of tien, daarvoor moet je het niet laten...

fatbeard

Honourable Member

Lees eerst dit artikel van Jeroen eens door, dan krijg je een beter begrip van hoe en wat.

Een bipolaire stappenmotor kun je niet met een unipolaire driver bedrijven (en vice-versa), maar er zijn (zij het weinig) uitzonderingen.
De tip van @Ronald werkt alleen voor een unipolaire stepper.

Met twee enkel-om schakelaars met middenstand kun je een hele simpele 'aansturing' maken, dat levert ook veel inzicht op.
Correct gebouwd kun je daar zowel uni- als bipolaire motoren mee aansturen.

** Oops **
Voor bipolaire motoren moeten het wel dubbelpolige schakelaars zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 24 november 2020 14:21:25 schreef fatbeard:
Lees eerst dit artikel van Jeroen eens door, dan krijg je een beter begrip van hoe en wat.

Artikel van Jeroen? Jeroen heeft het geplaatst!

Op 24 november 2020 13:32:12 schreef brains:
Nu zou ik eens met wat stappenmotors willen spelen, experimenteren.
Ik heb geen zin in om met arduino of iets dergelijks aan de slag te gaan. Ik heb ook geen programmeerkennis.

Het kan ook zonder controller, met bijv. een DRV8825 en een NE555 kun je vrij simpel je stappenmotor besturen. De DRV8825 staat ook in het artikel, alleen niet met een NE555.

En de motors hoeven ook alleen maar te draaien en niet precies (geen microstepping of zo)

Op de DRV8825 zit wel microstepping en een stroom instelling, met microstepping draait je motor veel soepeler.

Maar lees eerst het artikel maar eens door.

Als je een schema wil kan ik wel iets voor je maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De tester voor unipolaire stappenmotors van de link van Roland lijkt me wel te bouwen met spullen uit hergebruik wat ik waarschijnlijk heb moeten liggen ;)
Alhoewel een gedeelte van mijn onderdelen ergens anders liggen waar lastig bij te geraken is |:(
Ik ga zeker lambiek zijn artikel nog een keertje lezen.
Als het stappenmotor gedoe me bevalt kan ik overwegen om er dieper in te duiken. En misschien met arduino leren aansturen. Leren als in hoe codes van andere gebruiken ;)
Helaas heb ik ook geen ne555 liggen hier, ik heb er wel besteld want kan altijd van pas komen.
Op ali vindt ik bv dit soort printjes als ik zoek op DRV8825
https://www.aliexpress.com/item/1005001374747956.html?spm=a2g0o.produc…
Kost niet veel maar deze zijn dus als goed begrijp niet standalone.
Je hebt een microcontoller nodig of een ne555 als ik het goed begrijp.
Ik kom ook deze vaak tegen, kost ook zeer weinig. Maar is die standalone?
https://www.aliexpress.com/item/33012645746.html?spm=a2g0o.productlist…
Kan ik die mini trouwens ook gebruiken om dc motors aan te sturen?
deze is duurder maar lijkt me ook wel handig
https://www.aliexpress.com/item/1005001693275963.html?spm=a2g0o.produc…

fatbeard

Honourable Member

Artikel van Jeroen? Jeroen heeft het geplaatst!

.. en ik maar denken dat ik het juist goed geresearched had ...
Ik schaam me diep :o .

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 24 november 2020 22:01:37 schreef brains:
Kan ik die mini trouwens ook gebruiken om dc motors aan te sturen.

Ja met de L298 kun je ook DC motoren aansturen. Maar ook niet standalone.

Op 24 november 2020 22:56:05 schreef fatbeard:
.. en ik maar denken dat ik het juist goed geresearched had ...
Ik schaam me diep :o .

Zo erg is het ook weer niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld schema voor de DRV8825.

Hier kun je de DRV8825 eventueel kopen.

https://www.123-3d.nl/123-3D-Stepstick-DRV8825-stappenmotordriver-i96-…

Dit werkt alleen met een bipolaire stappenmotor, dus niet met een unipolaire motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek,
Merci voor je schema.
Die DRV8825 drivers zijn in China een stuk goedkoper, rond de 2 euro incl verzending ivm 5,75 ex verzending in nl. En aangezien ik niet zoveel geld heb en tijd genoeg (het heeft geen deadline) zou ik die dus in china bestellen. Ne555 heb ik ook niet liggen (zijn besteld uit china)
De dipswitches snap ik niet in het schema, welke functie hebben die?
Kun je die L298 ook aansturen met een ne555?

Nee, de L298 is een veel oudere chip. Dom. Heel dom. Dus die moet je met wat inteligenters aansturen dan een NE555.

De dipswitches/jumpers zijn om een beetje de snelheid in te stellen. Je stelt het aantal microsteps in, dus als je 16 ipv 8 kiest, dan gaat ie 2x langzamer.

Ik had vanochtend geen tijd om wat te typen. Maar mijn advies had geweest: Doe toch een arduino. Koop een arduino nano en zet daar een simpel programma in.

code:

#define STEP 3
unsigned int speed;
void setup (void)
{
 speed = 3000;  // Lager is sneller. 
 pinMode (STEP, OUTPUT);
}

void loop (void)
{
  digitalWrite (STEP, 1);
  delayMicroseconds (1);  
  digitalWrite (STEP, 0);
  delayMicroseconds (speed);  
}

Nu kan je door bovenin de speed variabele te veranderen de snelheid bijstellen.

De arduino vervangt dan de NE555 aan de linker kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2020 20:16:06 schreef brains:
De dipswitches snap ik niet in het schema, welke functie hebben die?

Met enable kun je de driver uitgangen aan en uit zetten.

Met M0, M1 en M2 kun je het aantal microstappen instellen. En met dir kun je de draairichting kiezen. De instellingen voor microstepping kun je vinden in de datasheet van de DRV8825.

Kun je die L298 ook aansturen met een ne555?

Nee, zoal rew ook al zei. In de L298 zit een dubbele H-brug om eventueel een stappenmotor aan te sturen of om twee DC motoren aan te sturen.

Het mooiste zou zijn om het via een controller te doen, wat voor type dan ook. In het artikel staan daar ook voorbeelden van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In het verleden heb ik zo'n driverprintje op een gaatjesprint gezet als testprint bij allerhande experimenten, zo moet ik niet altijd een schakeling opzetten.
Het schema is zoals Lambiek heeft gepost zonder NE555 maar wel met een 5V voeding, dan kun je die 5V gebruiken om een externe schakeling zoals die NE555 (LM555) aan te sluiten.

LDmicro user.

hmm, misschien toch maar eens kijken of met arduino kan doen. Kijken of ik een beetje basiskennis kan leren in combinatie met kant en klare code van rew, waarvoor dank.
Je vind inderdaad op veel plekken informatie maar iets van bomen en bos houd me tegen :(
Ik kan ook nog om hulp vragen bij makerspace vrienden.
Ik heb er ergens een kloon liggen of anders eentje kopen.
En dan combineer ik die met een DRV8825 printje voor de aansturing?

Lambiek

Special Member

Op 26 november 2020 12:51:13 schreef brains:
Ik kan ook nog om hulp vragen bij makerspace vrienden.

Je kunt hier ook altijd terecht hé. :)

En dan combineer ik die met een DRV8825 printje voor de aansturing?

Ja, in principe hoef je alleen maar puls en richting uit te sturen via je controller, de rest kun je via de dipswitch instellen net als op het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 november 2020 20:16:06 schreef brains:
Die DRV8825 drivers zijn in China een stuk goedkoper, rond de 2 euro incl verzending

Ik zie ze zelfs voor 77 cent.

Ik denk dat het voor jou een goed beginpunt is. Je kunt dan alsnog kiezen om eerst eens een 555 (of een functiegenerator als je die hebt?) te gebruiken, en later een Arduino voor wat meer flexibiliteit.

If you want to succeed, double your failure rate.

amai. zo goedkoop. Daarvoor ga ik niet sukkelen ;)
Ik ga er bestellen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de die varianten die er aangeboden worden? Er zijn 3 varianten. Welke zal ik nemen, de drv8825?
Of gewoon allemaal voor dat geld :+

Bestel dan ook zo'n Frq.generator dan hoef je geen LM555 schakeling te maken en geloof mij dat werkt zeer goed, ik gebruik dat heel veel.

LDmicro user.

Op 26 november 2020 14:34:09 schreef brains:
Er zijn 3 varianten. Welke zal ik nemen, de drv8825?

Enerzijds zijn er diverse chips die ongeveer hetzelfde doen. De DRV8825 doet ongeveer hetzelfde als een A4988. Met beide kan je zo'n printje maken "stepstick", die je dan voor bijna niets bij aliexpress kan kopen. Voor wat jou betreft: Ik zou er gewoon een kopen en je niet druk maken over welke variant je nu moet hebben. Voor jou werkt het allemaal wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een voorbeeld voor een unipolaire stappenmotor, dat is een motor met vijf of zes draden.

Als driver wordt er een ULN2803 gebruikt en de 4013 "een flipflop" zorgt voor de stapvolgorde. De twee 10E weerstanden zijn ervoor om de stroom door de spoelen te beperken. Het mooiste is om zoiets via pwm te doen, maar dat wordt een stuk ingewikkelder. Met de twee jumpers kun je de draairichting veranderen, dus of de jumpers zitten op de rode plek of op de blauwe plek.

De kleuren van de bedrading kan ook verschillen per stappenmotor, dat moet je even uit testen of uitmeten.

Hier kun je het al goed mee testen. Kijk maar of je er iets aan hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Merci lambiek voor je schema.
Ondertussen een De DRV8825 besteld.
Ik kwam ook toevallig dit kitje tegen.
Misschien ook intterresant en lijkt me niet duur. Zou dat iets zijn voor mij als ik toch eens met arduino wil proberen?
https://www.aliexpress.com/item/32808916949.html?spm=2114.12010612.814…
Wat kan ik met die frequentie generator precies doen eigenlijk? Nog nooit zoiets gebruikt ;)
Kan ik bv met zoiets spelen om leds te dimmen bv?
Ik kwam ook andere varianten tegen bv deze https://www.aliexpress.com/item/32838686030.html?spm=a2g0o.productlist…
ik vermoed hetzelfde als de link maar dan met optie voor 3 uitgangen ipv 1
Zo ja dan lijkt me deze een betere deal te zijn dan die van de link :+

Op 29 november 2020 17:27:08 schreef brains:
..ik vermoed hetzelfde als de link maar dan met optie voor 3 uitgangen ipv 1
Zo ja dan lijkt me deze een betere deal te zijn dan die van de link :+

Denk het niet, ze hebben allemaal dezelfde frequentie uitgang, enkel de duty cycle kun je voor de 3 verschillend instellen.
Als je zoiets kunt gebruiken is dat wel top.
Ik hou het bij mijn 3 enkelvoudige zodat ik 3 verschillende frequenties/duty cycles kan instellen.

Op 29 november 2020 17:27:08 schreef brains:
Ik kwam ook toevallig dit kitje tegen.
Misschien ook intterresant en lijkt me niet duur. Zou dat iets zijn voor mij als ik toch eens met arduino wil proberen?
https://www.aliexpress.com/item/32808916949.html?spm=2114.12010612.814…

Veel te moeilijk voor een beginner >:)

LDmicro user.

Sorry, ik bedoelde ook de duty cyle ipv frequentie
Maar de prijs is goedkoper dan de link voor enkelvoudige dus ook al gebruik je maar als enkelvoudige dan is dit toch een betere deal lijkt me ;)
Wat bedoel je met te moeilijk voor beginner?
Ja boardje is natuurlijk wel wat overkill voor 4 stappenmotors ipv 1
maar ik weet niet of ik mijn arduino kan vinden en een breakout bord erbij lijkt me wel handig.

Als je voor hetzelfde geld iets meer krijgt is dat natuurlijk beter, de instelling is wel wat meer werk ;)

Op 24 november 2020 13:32:12 schreef brains:
...
Ik heb geen zin in om met arduino of iets dergelijks aan de slag te gaan. Ik heb ook geen programmeerkennis. En de motors hoeven ook alleen maar te draaien en niet precies (geen microstepping of zo)

Voortschrijdend inzicht zoals de virologen? ;) :)
Als je dat ziet zitten met een arduino moet je dat zeker doen.

LDmicro user.

Zoiets ja ;)
Nee, ik kom erachter dat met arduino toch meer kan van wat ik wil.
En misschien gewoon eens moet proberen ;)
Maar ik heb geen zin/energie om veel te leren over programmeren. Ik zou dan meer willen leren om codes van andere te kunnen gebruiken en een hele kleine basiskennis van arduino zodat ik wel klein beetje weet wat ik doe.
de prijzen zijn in iedergeval niet hoog om het eens te wagen.
En mocht ik het niet gebruiken vind ik vast iemand die ik het kan geven die er plezier mee kan hebben.