3,5 meterband radio ombouwen

Hubie

Special Member

Op 25 november 2020 20:17:43 schreef Sine:
Is dat de volgende piraten truc? Verhuizen naar net buiten de FM-band?

Ik denk het ja,het valt mij op dat er de laatste tijd veel vragen zijn over tuners voor de Japanse FM band en/of het afregelen daarvoor/daarvan.

Ha jehudy,

Dat is dan even wachten maar wat heb je tot nu toe gedaan omdat je schrijft dat je de display een andere uitlezing kan geven :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

welke punten moet ih dan afregelen? een meetzendertje heb ik wel
en is het ook mogelijk om hem doorlopent van 76 naar 108 te maken
en waarom kan ik 90 mhz in de europese stand wel ontvangen en in de japanse stand niet , dit is immers de zelfde freqentie???

De midfrequentversterker in bovenstaand plaatje is gemaakt om maar één vaste frequentie te versterken. En die vervolgens naar de fm detector te sturen waarna het bij die omroepdozen via een stereodecoder naar de audioversterkers gaat.

Die vaste frequentie is vaak 10,7 Mhz. Maar elke andere frequentie is in principe ook mogelijk. Die 10,7 MHz moet mooi schoon zijn. Daarom zit er voor de MF versterker een bandfilter dat exact afgeregeld is op de 10,7 MHz. Wijkt die 10,7 MHz te veel af dan zul je alleen ruis uit te ontvanger horen. Wijkt die frequentie een heel klein beetje af dan werkt zowel je detector als je stereodecoder niet goed en kun je rare geluiden gaan horen tijdens de ontvangst. Een ervaren technicus kan deze fouten direct horen en oplossen zonder lastige meetapparatuur. Maar dan moet hij al heel wat afregel uurtjes met die dure meetapparatuur achter de rug hebben.

Dan krijg je in het schema de z.g. mixer. Daar wordt die 10,7 MHz gemaakt. Die 10,7 MHz is het mengproduct van de local oscillator en het ontvangen signaal. Je wilt bijvoorbeeld 100MHz ontvangen. Dan stelt men de local oscillator in op 89,3Mhz. Het resultaat van de mixer wordt dan 100MHz - 89,3 Mhz = 10,7 Mhz.

Omdat de oscillator door een pll wordt ingesteld hoef je je over de nauwkeurigheid van deze frequenties geen zorgen te maken die zijn echt wel goed. Die oscillator moet het alleen wel doen. Omdat je in jouw geval de oscillator een eind buiten de normale band wilt hebben kan de oscillator afslaan. Het is net als de klepel van een klok. De klok moet langzamer gaan lopen dus maak je de slinger langer. Alleen maak jij de slinger zo lang dat hij over de grond sleept en de klok stopt met lopen. In het geval van de klok moet je de slinger dus weer inkorten en zwaarder maken. Omdat we hier niet over een slinger praten maar over een elektronische oscillator, wordt wat bij de slinger de lengte en de massa is, bij de oscillator de waarde van de spoeltjes en condensatoren.

Als je denk dat ik onzin praat:

Hier is formule van de slingerfrequentie:

En hier is de formule voor elektrische resonantie:

Zoals je ziet zijn de formules gelijk.

Maar als de oscillator niet werkt ontvang je dus alleen ruis en misschien wat rare storingen die toevallig op die 10,7 MHz voorkomen.

Verder zit er nog iets in die ontvanger wat ze de preselector kringen noemen. Als deze niet goed staan is je ontvanger heel erg doof en hoor je uitsluitend hele harde dichtbij radio stations. Zijn die er niet dan hoor je dus ook niets anders dan ruis.

Wat er moet gebeuren is (met een goede knappe scoop) eerst kijken of je oscillator het wel doet en of de frequentie een beetje klopt. En geeft de oscillator voldoende output. De midfrequent filters en versterkers moet je niet aankomen. Die staan goed en hoeven niet verandert te worden. En ze zijn erg lastig weer goed te krijgen. Werkt de oscillator niet(goed) dan zul je de capaciteiten en spoelwaarden wat moeten gaan aanpassen. Bij spoelen een paar wikkelingen erbij of er af en en voor de condensatoren een grotere of kleinere waarde.

Ook zul je de preselector en Hf voorversterker kringen opnieuw moeten afstellen. En wel zo dat ze gelijk lopen met de gewenste te ontvangen band. En dat kan nog wel even een dingetje zijn. Ook daar moet je dus de waarden van de spoeltjes en condensatortjes moeten aanpassen.

Dit is de beschrijving van een enkelsuper. Zeer waarschijnlijk heb jij een dubbelsuper en dan heb je dus twee keer het mengverhaal. Ook zitten er waarschijnlijk meerderder preselctors en HF voorversterkers het toestel

Radiotechniek is nu eenmaal niet heel simpel. En even afregelen zonder meet apparatuur kunnen alleen hele goede techneuten. Het is met de juiste kennis en apparatuur een fluitje van een cent.

P.S. Alle genoemde getallen voorbeelden. In jouw toestel is de kans groot dat het hele andere waarden zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Door de diode te plaatsen DENKT de tuner nu dat hij Japans is.
Er zijn echter verschillen, zowel in frequentiegebied als in mengschema.

  • Frequentiegebied: de Japanse versie moet niet 87-108, maar 76-90 MHz beslaan. Dat zijn lagere frequenties, en de trimmers halen dat niet zonder meer. Er moeten dus enkele condensatortjes vervangen worden door grotere waarden.
  • Mengschema: De meeste Europese tuners gebruiken bovenmenging. De Akai gebruikt in de Europese band echter ondermenging, zodat de oscillator ca. 76-97 MHz bestrijkt. De Japanse versie gebruikt wél bovenmenging. De oscillator moet dan dus ca. 87-101 MHz bestrijken. Dat zijn hogere frequenties, en de trimmers halen dat niet zonder meer. Er moeten dus enkele condensatortjes vervangen worden door kleinere waarden.

Daarna kun je de gewone afregelprocedure voor een PLL FM-ontvanger uitvoeren. Als de tuner het voorheen goed deed, hoeft alleen het front-end te worden afgeregeld.
Dit is in feite de fabrieksafregeling. Die staat helaas niet in het service manual, omdat het normaal nooit nodig is. Gelukkig weten de 'amateurs' op deze band alles van techniek, dus een van hen kan je altijd op weg helpen, neem ik aan.

Hieronder heb ik aangegeven welke condensatoren vervangen worden. Pas op, er moet ook een weerstand aangepast worden. En ik kan er altijd eentje vergeten zijn natuurlijk.

Europese versie, met de condensatoren die veranderd moeten worden (klik=groter):

Ter vergelijking, de Japanse versie (klik=groter):

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 november 2020 20:39:27 schreef pa3gws:
Je hoeft niet elk bericht te quoten gewoon beantwoorden en als je iets in een bericht wil toevoegen de edit gebruiken. ;-)

ok bedankt , ik heb de T1 (blik) 0,5 mm omhoog gedraaid , en nu heb ik wel gewoon ruis en de pieptoon is weg , verder heb ik nog niets gedaan , maar ik bedankt voor de tip dat er ook nog condenzators vervangen moeten worden en de weerstand , dit had ik zeff niet gezien , ik dacht dat de tuners blikjes hetzeffde waren , bedankt , ik ga eerst luisteren naar de impuls 013 ,of dat straks te ontvangen is deze kwam hier op een scanner op een draadje goed binnen ,daarna ga ik eens verder , wand de tiner moet ik er dan uit solderen , maar wat ik mij ook afvroeg , is het ook mogelijk om hem
van 76 tot 108 telaten lopen??? anders moet je die condenzators weer eruit , is er michien ook een tussenweg als je begrijpt wat ik bedoel?

bedankt frederick en ex fietser

Op 25 november 2020 20:53:34 schreef electron920:
Ha jehudy,

Dat is dan even wachten maar wat heb je tot nu toe gedaan omdat je schrijft dat je de display een andere uitlezing kan geven :?

Groet,
Henk.

ik heb in de servis manual gevonden dat d24 erin moet een 1n4148

en t1 tuner blik 0,5 mm omhoog draaien, grt jehudi

Ha jehudy,

Dat bereik als totaal dat gaat niet maar wat heb je al gewijzigd zodat je display ( uitlezing ) de andere band aangeef :?
Ook je midden frequentie moet je veranderen de Japanse uitvoering heeft een geheel andere lookup table in de 600 zitten.

PS dubbel |:( duidelijk D24 is goed maar dat geeft alleen een andere functie aan twee toetsen en een display weergave meer niet.
Dit is een fabrieksmatige fraaie oplossing voor de uitvoering van de kast :D
Dat betekend dat de data voor je 1 / N deler niet goed is en dat betekend weer dat je middenfrequentie moet opschuiven !

Dus in de Japanse versie is de complete tuner anders het RF deel laat @Frederick E. Terman al zien daar is iets mee te doen.
Maar ook hier geldt dat de combinatie van spoel en condensator niet toereikend is voor de twee banden... de uitgangsspanning van je VCO is te frequentie afhankelijk.
Beiden moeten opschuiven de condensator dat is relatief makkelijk maar ook de spoel en dat gaat niet afstembaar.

Daar na zal de deler voor de conversie aangepast moeten worden of je middenfrequentie een van de twee !

PS" ik kan duidelijk zien dat @Frederick E. Terman nog nooit met dit bijltje gehakt heeft papier is geduldig succes 8)7
Ik had de laatste opmerking over het hoofd gezien twee versies er zijn in totaal 4 versies ook de frequentie stap grote ( kanaal afstand ) in in Japan anders.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Henk, je kletst onzin over die MF; kijk nu eerst eens voordat je weer wat schrijft.

Daarnet liet je me nog schrikken, en dacht ik nog: ik vergis me, de FD632 is anders in de lijst; maar dat is nu juist de complete tuner.
Ik zoek nog even verder naar verschillen.

In alle drie modellen zijn de middenfrequenties dus wel gelijk. Hier zie je dat gedeelte van de reservedelenlijst:

--
En nee, het héle bereik van 76-108 MHz kun je vanzelfsprekend niet halen. Als dat kon, zouden er niet twee versies van de tuner zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch word ik nu ook wel nieuwsgierig! Wat mis ik? Want als er een custom-IC anders is in beide versies, dan kunnen we de ombouw wel vergeten.

Hier is het PLL-gedeelte (klik=groter), en daarin zie ik geen verschillen tussen de versies. Ook in de onderdelenlijsten lijken dit echt dezelfde IC's.
De lookup-tables zouden in IC9 moeten zitten; die leest de toetsen en stuurt de PLL-deler aan. Het enige wat ik zie, is dat ze in de J-versie een voorbeeldfrequentie van 80.00 MHz laten zien, en in de andere een van 98.00 MHz.

Groen= frequentie in, rood= afstemspanning uit

Bij het inschakelen leest IC9 (de AT-600) de diodes en weet dan of hij een LW-band heeft, wat voor MW-band hij heeft, en welke FM-band. Op blz. 10 en 15 van het manual staat (een beetje) hoe dat gaat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ook je midden frequentie moet je veranderen

Nope, ik ben het met fet eens. Het is gewoon 10,7 Mhz zoals meestal in omroepdozen. Ben alleen andere rare midfrequenten tegengekomen in, of hele oude toestellen, of bijzondere communicatie toestellen.

Waarom zouden ze dat ook anders doen? Alle componenten zoals de keramische filters (SFH dingen) worden meteen dure specials. De radio kan last krijgen van andere radio apparatuur in de buurt. Die 10,7 MHz middenfrequentie waar volgens een ongeschreven wet veel midfrequenten op werken is niet zomaar gekozen. Het aanpassen van de local oscillator zou genoeg moeten zijn. De lookup tabel verandert daar niets aan. Als je echt raar wilt doen kun je ic 9 er uit gooien en zelf iets vervangends maken met een microchip of atmel.

Maar blijf van het middenfrequent af.

@Rd12tf hieronder:

NE602/SA612.??? Dat is oud bestaat dat nog? En ging dat ding niet maar tot 40MHz ofzo? Maar goed een converter is ook een mogelijkheid inderdaad. Heeft wel het voordeel dat het mits goed gebouwd een gevoeligere ontvanger kan opleveren.

Mijn idee? Maak een simpele up-converter met een 12MHz oscillator blokje (Baco €1,50) en een paar dioden of een NE602/SA612.
Misschien is er helemaal niets te horen en dan vind ik zo een rigoureuze ombouw zonde van de tuner...

maartenbakker

Golden Member

@FET: die lookuptabellen enzo, stel je in met die diode in het bedieningsdeel.

EDIT: Of was dat nou @electron920 hieronder?

Anyway, dat is dus duidelijk het kleinste probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 26 november 2020 02:20:44 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Ex-fietser,

Nou als laatste want er is een paar jaar geleden al eens een draadje geweest.
Ik heb denk ik zo'n 10 a 12 tuners gemodificeerd lang geleden van diverse Japanse maar ook Europese en dat gaat wel maar je zult de processor moeten aanpassen.

Let op boven meningen en onder mening het is maar een hint ;)
In de originele Japanse tuners ligt het MF iets verschoven dan de keuze van vroeger in Europa denk aan andere diensten in het land !
Waarom denk je dat die keramische filters er in 10,7 MHz 10,65 MHz zijn en nog wel een aantal anderen.
Dat krijg je dan weer als je ook radio ontvangers heb ontworpen :P

Het geen ik voorstel komt niet uit de lucht vallen verder hou ik mij hier niet mee bezig.
Ik denk dat @TS beter even kan wachten op het andere forum ik kan in ieder geval niets bijdragen misschien andere CO-ers.
Er zijn denk ik best wel geïnteresseerde radio freaken die ( ik denk nog aan de 27 Mc ) er soepel mee om springen :P

Ik heb mijn inbreng gegeven voor een converter ik heb er nog 2 op de plank liggen.... Ha Ha Ha...
Oké de TCP4620 vervangen voor een PIC is een zeer goede oplossing er kunnen 5 van de gebruikte 4 bit-ters in een PIC maar nu bekruipt mij het gevoel dat je dan beter een nieuwe tuner in de bestaande kast kan zetten.

PS @TS als je nog meer tuners zoekt ik heb er nog een 12 staan luxman en revox maar ook die Japanse dozen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Op 25 november 2020 22:09:24 schreef Frederick E. Terman:
Dit is in feite de fabrieksafregeling. Die staat helaas niet in het service manual, omdat het normaal nooit nodig is. Gelukkig weten de 'amateurs' op deze band alles van techniek, dus een van hen kan je altijd op weg helpen, neem ik aan.

:D

Ok, het klinkt wat ingewikkelder dan ik had gehoopt,boven en onder menging, ik denk dat ik
Maar een analoge tuner op zoek ga, dat is dan toch veel handiger denk,ik ,alleen geen RDS dan maar dat had deze ook niet , bij een analoge was het toch zo dat je wat meer capacitief over de instel condensator trimmer moest zetten?? Weten jullie mishien een goeie analoge met s meter ,daar dat gemakkelijk mee kan ,en is het dan wel mogelijk om van. 76 tot 108 of misschien nog hoger ???

Mvg jehudi moergestel

Op 26 november 2020 01:48:27 schreef jehudy:
Ok, het klinkt wat ingewikkelder dan ik had gehoopt,boven en onder menging, ik denk dat ik
Maar een analoge tuner op zoek ga, dat is dan toch veel handiger denk,ik ,alleen geen RDS dan maar dat had deze ook niet , bij een analoge was het toch zo dat je wat meer capacitief over de instel condensator trimmer moest zetten?? Weten jullie mishien een goeie analoge met s meter ,daar dat gemakkelijk mee kan ???,en is het dan wel mogelijk om van. 76 tot 108 of misschien nog hoger ???

Mvg jehudi moergestel

Op 26 november 2020 00:29:37 schreef Rd12tf:
Mijn idee? Maak een simpele up-converter met een 12MHz oscillator blokje (Baco €1,50) en een paar dioden of een NE602/SA612.
Misschien is er helemaal niets te horen en dan vind ik zo een rigoureuze ombouw zonde van de tu
Ok , daar lijkt ook een goed plan, heb jij een schema
Voor dat te maken ???

Hubie

Special Member

@ts,je zou ook een scanner kunnen kopen met een WFM filter van 110 KHz.
Dat is wel mono,dat dan weer wel.

TinusTech

Golden Member

Antwoord op een vraag die niet gesteld is.
Vergeet lastig geknutsel aan een tuner met te weinig kennis en meetapparatuur.
Koop voor €20 een RTL stick en ontvang met een programma als SDR# alles tussen 500 kHz en 2000 mHz. Vergeet niet adapters en/of kabeltjes mee te bestellen
Voorbeeld:

Op 26 november 2020 00:29:08 schreef Ex-fietser:
[...]

@Rd12tf hieronder:

NE602/SA612.??? Dat is oud bestaat dat nog? En ging dat ding niet maar tot 40MHz ofzo? Maar goed een converter is ook een mogelijkheid inderdaad. Heeft wel het voordeel dat het mits goed gebouwd een gevoeligere ontvanger kan opleveren.

Die dingen gingen toch tot ~450 MHz?
Maar inderdaad, zwaar obselete. Ik dacht dat van Dijken deze nog verkocht, ze staan er nog maar voorraad = 0.
@TinusTech, inderdaad is de RTL stick nog de meest economische en eenvoudige oplossing.

Voor wie toch nog gebruik wil maken van een Gilbert cell als mixer is er nog de mc3356, in dit twintig potig ic is een equivalent van een 602 verwerkt, los van de mf versterker/limiter en demodulator:

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 26 november 2020 12:36:01 (15%)

ik heb ook nog een kenwood staan een KTF-2010 , deze heert wel rds
is deze mischien makkelijker om te bouwen naar 3,5 m?
ik heb even naar de servis manual gekeken maar kon aleen dit vinden.

last freqentie over sae 76 mhz (over zee)

verder niets te vinden over japan mode

Ha jehudy,

Die staat niet vermeld als een Japan uitvoering wel de KTF-3010.
Maar hier zit wel een uitgebreide micro processor in de uPD780206GF031 van NEC die zet je niet zomaar in een PIC :D

Heb je al iets gehoord van het andere forum ?
Vraag wat kan je meten heb je een frequentie teller tot 100....150 MHz.
Ik heb vandaag boeken moeten zoeken en heb tevens een stuk of 7 tuners appart gezet ik zal eens kijken wat daar inzit als er een bruikbaar is mag je hem hebben maar als het de zelfde struikel blok is jammer !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Van de Akai was het service manual er nogal duidelijk over dat het control board gelijk is voor de U en J uitvoering. Van deze Kenwood is dat niet duidelijk. Dié zou best eens een aparte processor kunnen hebben.

Probeer eerst nog eens of je van de Akai de VCO kunt laten locken (checken met een voltmeter, zoals in de handleiding).
Het front-end laat je dan nog even staan zoals het staat, dat kost je alleen wat gevoeligheid.

En kijk intussen eens naar die RTL-stick! In combinatie met je PC of laptop ontvang je dan zowat alles wat je maar wilt. Is érg leuk om erbij te hebben en kost zowat niks.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 november 2020 23:15:05 schreef electron920:
Ha jehudy,

Die staat niet vermeld als een Japan uitvoering wel de KTF-3010.
Maar hier zit wel een uitgebreide micro processor in de uPD780206GF031 van NEC die zet je niet zomaar in een PIC :D

Heb je al iets gehoord van het andere forum ?
Vraag wat kan je meten heb je een frequentie teller tot 100....150 MHz.
Ik heb vandaag boeken moeten zoeken en heb tevens een stuk of 7 tuners appart gezet ik zal eens kijken wat daar inzit als er een bruikbaar is mag je hem hebben maar als het de zelfde struikel blok is jammer !

Groet,
Henk.

He Henk kom jij uit de buurt van moergestel dan??
Op Facebook is een groep voor de 3'5 meterband, daar heb ik het erover gehad met de impuls Ari,die had een tuner in Japan besteld , hij zij dat ik Sjef moest hebben murdock maar die heb ik nog niet gesproken,ik zag trouwens op marktplaats een kerkradio ontvanger
Bearcat dacht ik woord computer scanner. Diverse banden 88_200 mhz
en
30_88 mhz dacht ik , alleen weet ik niet of dat. Wfm is breed fm wel kon je ook de stap groote aanpassen en manueel programmeren en met de pc
Zou dat iets zijn??

Een sdr stuk heb ik ook maar ging het zo truttig, misschien ga ik die nog in een metalen kastje solderen met een degelijke aansluit plug,en een USB kabel een stuk van de pc af,zodat het minder stoor signalen oppikt, ik heb een blauwe ,maar ik ga nu slapen tot morgen misschien