LUXMAN T-92L stemt niet goed af.

LS,

Deze tuner produceert vooral veel ruis en staat "naast de zender". Dit is niet heel diep onderzocht, ik heb hem meegenomen du moment ik wist dat hij op een bekende zender zijn frequentie ruis produceerde.
las mij even in.

Ten eerste houd ik mij zeer aanbevolen voor de service manual. Deze kan ik niet vinden online.

Ten tweede zou het ook hier kunnen dat de discriminator defect is, maar welke C hoort er in? En hoe stel ik het zaakje af. Een whobble generator of iets op 10,7 Mhz heb ik nog niet.

De tuner is opgebouwd rondom de LA1267 vsn Sanyo. Op de discriminator staat 50B3. Deze is oranje van kleur.

https://myalbum.com/photo/bQDA5Mou8i8s/1k0.jpg

Dat herken ik. De LA1267 is een standaard FM IC met een on-channel detector. Wanneer de FM detector niet precies op 10,7 MHz staat voor de nuldoorgang dan eindigt een zoekloop (search) naast een kanaal: de detector vindt daar een nul in de S-curve.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/39984/SANYO/LA1267.ht…

Meest waarschijnlijke oplossing is afregeling van de FM demodulator: stem handmatig af op een lokale zender (display frequentie is bepalend!) en draai aan de spoel tussen pen 6 en pen 7 van de FM kwadratuur demodulator tot het geluid hoorbaar wordt. Zet de afregeling van de spoel in het midden van het afregelbereik waar het geluid hoorbaar is. Niet op het randje.
De spoel hoeft waarschijnlijk niet meer dan een kwart slag links or rechtsom verdraaid te worden.

Wanneer er bij verdraaing van de spoelkern niets gebeurt met het geluid zet dan de spoel terug zoals die stond en haal er iemand bij.
----------
Bij nog eens nalezen van de vraag zie ik dat de discriminator een keramisch type is. Dan is die waarschijnlijk door veroudering in frequentie verlopen. Probeer het dan met een serie condensator (alleen de resonator: de DC-verbinding tussen pen 6 en 7 moet blijven bestaan) of een parallel condensator. Waarde zou ik schatten op 10 tot 100 pF; een kwestie van proberen. Zonder meetapparatuur zal het lastig worden om een lage vervorming van het audio signaal te garanderen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 24 november 2020 21:12:34 (21%)

Is het een discriminator met een dubbele kring, dan moet je beide kringen afregelen volgens de service doc. om de minimale vervorming te krijgen. De capaciteitswaarden kunnen verlopen. Uitzoeken welke condensatoren erin moeten, en nieuwe temperatuurvaste condensatoren plaatsen.

Ik laat een assortiment keramische condensatoren in diverse waarden uit China komen.
Maar.....de Sanyo datasheet spreekt over een Mitsumi HW-40130 of 40131 als afgestemde kring. Overigens schijnt het niet het oranje doosje te zijn wat ik dacht dat het was, maar een kring aan de andere kant van het IC. Mogelijk die met de groene cirkel.
Kan ik ergens zo'n (dubbel) afgestemde kring al afgeregeld bekomen dan houd ik me zeer aanbevolen.

De afstand tot de IC-pennen moet klein zijn in verband met de stabiliteit van de hoge versterking en mogelijke terugwerking. Ik denk dat de spoel die iets bijgesteld moet worden de spoel met de groene cirkel er op is.

Opgelet: het kernmateriaal NIET met een metalen schroevendraaier verpulveren. Wanneer je geen juist gereedschap hebt zou ik een stukje van je OV-pas of een bankpas afknippen met de juiste breedte.

Ja, een oude.

maartenbakker

Golden Member

Van slijtende ceramische filters heb ik nog nooit gehoord, maar dat kan een hiaat in mijn kennis zijn.

Als je zeker weet dat er behalve de diode, geen verschillen in de stuklijst zijn, moet het een kwestie van verlopen condensatortjes of trimmen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Nee, ik ook niet, wel kristallen die wat verlopen door de tijd. Maar bij radio en tv maakt het allemaal niet zo veel uit. Die SAW filters in oude KTV's zijn ook stabiel. Heb er diverse doorgefloten die allemaal binnen de specs waren.

Nou het geheel kreeg een nogal apart staartje.
De klant had alles op zijn Ziggo kabel AOP aangesloten, maar hij zit bij KPN.
De enkele zenders die hij ontving, straalden kennelijk in. Respect voor de tuner, maar ik werd lelijk op het verkeerde been gezet. In het AOP staken 2 coax snoeren, voor tv en radio.
De tuner werkt bij mij goed.
Ja, ik heb een keramische schroevendraaier, ik loop sinds 1991 mee. Ja, ik maakte ooit een verlopen kern mee in een JVC apparaat, en ik weet het ook als klacht van Marantz ontvangers, verlopende afgestemde kringen komen voor, helaas.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch voorzichtig met kerntjes. Dat keramiek is eigenlijk te hard; net als met metaal zou je een kern kunnen splijten (kernsplijting in de elektronica!), zodat hij er nooit meer uit wil.
Een plastic trimschroevendraaier is voor ferriet- en poederijzerkerntjes veiliger. 'Hard' plastic is zacht genoeg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

(kernsplijting in de elektronica!), zodat hij er nooit meer uit wil.

Ken dat ja. :? Ik heb er wel eens uit moeten hakken. Resultaat spoel heeft het wonder boven wonder overleeft schroevendraaier niet.

De spoelen en de spoelkernen verlopen niet, maar de condensatoren wel. Deze moet je dus vervangen door nieuwe om langdurig van het probleem af te zijn.

RAAF12

Golden Member

Klopt,het spoeltje kan een ingebouwde C hebben die verloopt, met het trimmen van de spoel (LC tijd) is dat manco niet te verhelpen. Maar een set trimsleutels om spoelkernen te verdaaien is nog steeds handig voor degene die wel aan spoeltjes draait. Zowel ferrite als poederijzerkernen zijn fragiel vooral als het oude spoelen zijn kunnen de kernen behoorlijk vastzitten. Inmiddels blijkt er geen manco te zijn aan deze tuner.

Op 25 november 2020 22:36:58 schreef Nikolai Tesla:
Nou het geheel kreeg een nogal apart staartje.
De klant had alles op zijn Ziggo kabel AOP aangesloten, maar hij zit bij KPN.
De enkele zenders die hij ontving, straalden kennelijk in. Respect voor de tuner, maar ik werd lelijk op het verkeerde been gezet. In het AOP staken 2 coax snoeren, voor tv en radio.
De tuner werkt bij mij goed.
.

Dus gewoon een (binnen) antennetje aansluiten, en dan ontvang je de belangrijkste zenders moeiteloos.