Inductieverhitting. Voeding.
Ik ben me wat aan het oriënteren op inductieverhitting voor hardsolderen. Bij de praktische uitvoering van projecten zie ik een paar dingen die ik niet helemaal begrijp.
Vaak zie je de projecten voor grotere vermogens direct, zonder trafo, gebruikmaken van het net.
Dit gaat over een open source project uit 2015 van een of andere Amerikaanse universiteit.
https://www.youtube.com/watch?v=lYSY5ftbr-s
Op 3:49 komt het schema van de voeding langs in het filmpje. Voor het gemak heb ik een foto van het scherm gemaakt, dat kijkt misschien wat rustiger.
Over het schema:
Links boven ( eerste en tweede foto) komen drie fasen binnen. Daarbij staat de lijnspanning opgegeven, tussen de fasen, ( L-L), die is daar 208 Volt. Dat is ongeveer wortel 3 maal de netspanning, die is daar 120 Volt. (L-N) N zal wel staan voor Neutral, Het sterpunt, dacht ik.
Nu ligt bij ons het sterpunt, de Nul, in ieders meterkast aan aarde en daarmee ook aan het chassis van menig knutsel project, of op zijn minst aan de stalen kast ervan. Tot zover niets nieuws en kan ik het allemaal wel volgen.
Maar ik begrijp niet hoe je de negatieve uitgang van de drievoudige halfzijdige gelijkrichter,
( 3e foto) rechtsboven in het schema gewoon aan massa (GND) mag leggen. Ik denk dat dat niet goed gaat als die GND direct aan het sterpunt ligt. Dat zou een directe kortsluiting van de netspanning inhouden, toch? In Nederland lijkt me dit schema niet te gebruiken.
Misschien hangt het samen met een andere manier van aarden?
Een tweede kwestie is dat ik de vermogens waarmee vooral Chinese inductie apparaten aangeprezen worden, nogal overdreven vind. Als je Googled op 15 kW apparaten zijn die vaak voor 220 Volt. Dat zou bij 230 Volt nog altijd circa 65A stroom betekenen. Lijkt me nogal veel. Het vermogen zal wel veel minder zijn, vermoed ik, of zie ik iets over het hoofd? Het hierboven genoemde Amerikaanse project is wel realistischer in het aangeven van het opgenomen vermogen.Een andere Amerikaan geeft een demonstratie en spreekt daarbij van een " thirty Amps breaker" Dat is minder dan de helft van 1,5kW
https://www.youtube.com/watch?v=rNZkxVRb5Ys
Zie op 2:50