Revox A77 MK IV draait te snel

RAAF12

Golden Member

Dat is niet met zekerheid te zeggen waarom iets kapot gaat. Je hebt hem defect gekocht en weet de geschiedenis niet. Een stroompiek, veroudering van een of meer componenten, een beroerde omgeving ect. ect. Het zijn wel apparaten die op leeftijd zijn...
Het mooie is dan je hem zelf kan herstellen en dat straks de capstan motor weer goed draait!

Ik denk dat ik het project moet opgeven. Ik raak er niet aan uit, simpel of niet. Ik ben niet te beroerd om dit toe te geven. Een mens kan niet alles kunnen.

Q209 en Q 208 vernieuwd echter:

motor draait niet. Basis van Q209 wordt niet aangestuurd (0V)

Op de basis van Q208 meet ik 15V. Hier zat een BC351 in en heb ik vervangen door een BC178 zoals op het schema, met de beide krijg ik geen leven.
Leg ik R222 los zodanig dat er geen spanning meer is op de basis van R222 krijg ik geen verschil. De weerstanden hier in de buurt meten goed.

De scoop staat klaar om punt C te meten, maar zonder dat de motor draait raak ik niet ver.
Collector en Emitter doorverbinden van Q209 levert een draaiende motor op.

Kan zijn dat de gelijkrichter ook stuk is gegaan toen Q209 stuk ging, er zijn er een paar die je wel stapje voor stapje willen helpen.

Dan zou de motor toch niet draaien als ik emitter en collector verbind van Q209.

Net nog eens gaan verder zoeken in de garage: Volgens mij speelt die 15V op de basis van Q208 me parten.

OK volgende stapje is dan Q209, de basis niet direct met een spanning aansturen maar met een weerstand, anders is hij direct weer kapot.

Bedankt,
een idee met welke waarde ik dit het best doe? 1k?
Ik ben wat huiverig om nog te overbruggen? Kost me zowat 10 euro per transistor.

[Bericht gewijzigd door staafken op donderdag 26 november 2020 20:46:33 (40%)

Niet wanhopen.
Ik woon in W-Brabant. Als je in de buurt zit wil ik best uitzoeken wat er mis is.

Buzzy,

Bedankt voor je aanbod, maar moet toch zelf te vinden zijn.
Net de basis van Q209 losgelegd om daar eens op te meten zonder dat Q209 aangesloten is, ik meet daar totaal niets, dus tot daar geen wonder dat Q209 niet draait.
Die basis wordt aangestuurd door Q208

Q208 heb ik vervangen door die BC178. Hier meet ik 12.5V op de emittor en 12V op de basis. Als ik het goed voorheb zorgt die 12V ervoor dat de PNP niet gaat geleiden

Die 12V staat op de basis van Q208 omdat Q207 de basis niet naar GND trekt.

tot zover lijkt me dat allemaal normaal en begrijpelijk, maar wat loopt er hier dan fout?

Is er nog iets meer gesneuveld tijdens mijn fout van gisteren?
Loopt er nu iets fout met die vervanging van Q208.

Allemaal geen idee meer van.... ik begin in rondjes te denken.
Spijtig dat die electronicaopleiding 25 jaar geleden is en dat ik er eigenlijk weinig of niets meer van gebruik.

Alle transistoren netjes op hun plek terugsolderen (en alles terugbouwen in originele staat)
Collector en emittor van Q207 met elkaar verbinden. Nu moet de motor (te snel) lopen. Als de motor loopt met deze verbinding en de motor loopt niet zonder deze verbinding, dan is Q208, Q209 en overige componenten bij de motor in orde.

Doorverbinden van emitter en collector van Q207 geeft geen resultaat.
Mijn soldeerwerk is netjes, daar ligt het niet aan.

Wat noem jij originele staat? is dat met de BC351 of met de BC178?
Volgens mij is de BC351 stuk, BC 178 is een nieuwe.

Op 27 november 2020 14:32:19 schreef staafken:
Doorverbinden van emitter en collector van Q207 geeft geen resultaat.
Mijn soldeerwerk is netjes, daar ligt het niet aan.

Wat noem jij originele staat? is dat met de BC351 of met de BC178?
Volgens mij is de BC351 stuk, BC 178 is een nieuwe.

Als je van Q207 E met C verbindt, dan ligt de basis van Q208 met 2,2K Ohm aan aarde. Q208 zou dan toch volledig moeten geleiden en Q 209 volledig uit moeten sturen, waardoor de motor full speed draait. Iets anders kan ik er ook niet van maken.

Ik ook niet eerlijk gezegd, maar ik vat het al langer niet meer.

Ik zal nogmaals de weerstanden nalopen, en de emittor en collector van Q208 eens verbinden.

Dat ding lijkt wel behekst.

Update: emitter en collector van Q208 verbonden, motor draait nog niet

[Bericht gewijzigd door staafken op vrijdag 27 november 2020 15:49:47 (16%)

RAAF12

Golden Member

Heb je de print uitgebouwd en met verlengdraden op de werktafel gelegd? Dat werkt veel makkelijker dan in de Revox te meten, zoveel plaats is er niet.
Je zit in Belgie dat is voor mij niet naast de deur. Maar je kan ook samen met iemand de boel doormeten. Het is echt simpele techniek maar ik kan me voorstellen als je geen >30 jaren ervaring hebt met dat oude spul dat het lastig wordt!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 27 november 2020 15:53:03 (44%)

Print is uitgebouwd, de blauwe en de zwarte 130V draden verlengd, en de rest ligt op een houten bakje, meten lukt wel.
Ik heb van die hirschmann klemmen, daarmee kan ik mooi klemmen op de massa en met de meetpen rondgaan op de componenten.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik iets doms over het hoofd zie, maar ik weet niet wat.
Spanningen heb ik gemeten, weerstanden heb ik uitgemeten....
Ik zou het verdorie zelf niet geloven en zelf iemand staan bekijken als een prutser. Normaal gezien kan ik goed mijn plan trekken, de theorie komt meestal wel vanzelf boven als ik bezig ben. Echter nu.... ik weet het niet.

Ik zou zeggen Q209 defect, echter meet ik al niets op zijn basis, dus die kan niet geleiden.
Ok, simpel dan, Q208 defect, echter collector emitter verbinden levert ook niets op. Dan kom ik weer op die weerstanden terecht die ik al uitgemeten had...

Moet toch zijn dat er geen stroom vloeit richting basis van Q209?

Ik begin nu in de richting van een onderbroken printspoor te denken, maar dat zou toch wel sterk moeten lukken.

Knettergek wordt ik er van.

Q209 rechtstreeks aangesloten aan de emitter van Q208 levert een basisspanning van +/- 7V op op Q209.
Echter Q209 gaat nog niet in geleiding.
Mag ik nu concluderen dat deze ook defect is? Ik vermoed van wel.

Hoe kan ik dat rijmen met de basisspanning die 0V was.
En indien Q209 weer defect is, waarom dan wel?; met de nieuwe Q209 heeft de motor nooit gedraaid.

Toch weer wat verder: Emitterweerstand van Q209 was 68K opv 22O Ohm.
Deze vervangen zal al een stuk oplossen vermoed ik.
Ik zou verdorie zweren dat ik die al uitgemeten had.

[Bericht gewijzigd door staafken op vrijdag 27 november 2020 16:56:20 (20%)

RAAF12

Golden Member

Op 27 november 2020 15:54:07 schreef staafken:
Ik begin nu in de richting van een onderbroken printspoor te denken, maar dat zou toch wel sterk moeten lukken. Knettergek wordt ik er van.

Hold your horses! Je bent op de goede weg, maar een PCB fout kan ook, bijvoorbeeld printsporen die onzichtbaar voor het oog weerstand hebben of een glaszekering die ineens 20Ω meet. Ik heb de raarste dingen meegemaakt. Vooral bij oude KTV's was het regelmatig zoekt (en gij zult vinden).

Op 27 november 2020 14:32:19 schreef staafken:
Wat noem jij originele staat? is dat met de BC351 of met de BC178?

Eigenlijk bedoel ik de gewenste eindtoestand. Wil je de kast dichtschroeven en gebruiken met de BC351, dan pak je de BC351 anders pak je de BC178.

Op 27 november 2020 16:17:50 schreef staafken:
Toch weer wat verder: Emitterweerstand van Q209 was 68K opv 22O Ohm.

Moet 22 Ω zijn ipv 22O Ω

Ja klopt is een typfout. Ik heb een 22ohm 3 watt gehaald. Straks gaat hij er nog in.

Op 27 november 2020 18:38:14 schreef ohm pi:
[...]Eigenlijk bedoel ik de gewenste eindtoestand. Wil je de kast dichtschroeven en gebruiken met de BC351, dan pak je de BC351 anders pak je de BC178.[...]Moet 22 Ω zijn ipv 22O Ω

Met een onderbroken emitterweerstand in Q209 zal de motor niet draaien,
Het wordt een steeds vreemder verhaal......
Wel kan via de collector-basis overgang de rest kapot getrokken worden.
Op de + van de brugcel staat de volle motorspanning.
Ik heb eerder al aangegeven dat het ook niet handig was om Q209 buiten werking te stellen door de emitter los te koppelen. De collector is daarvoor de aangewezen aansluiting.
Helaas raakt TS van de regen in de drup. Systematisch meten en concluderen vind niet plaats.

Er schijnt licht in de duisternis.
De emitterweerstand vervangen door een 22 ohm 3 Watt exemplaar.
Motor wordt nog steeds niet aangestuurd, echter door emitter en collector van Q207 te verbinden draait de motor.

Ik probeer nu verder naar voor op te schuiven in het schema.

Edit: Basis van Q206 aan aarde -> geen resultaat. (op deze basis staat 0.4V)

Buzzy,
De emitterweerstand zal gesneuveld zijn door mijn onhandige actie van een paar dagen terug: 130V op de basis van Q209 (had ik toen zo vermeld)

Tot zover al allemaal sterk bedankt voor de hulp.

En..... we zijn er.
Q206 had een weerstand van 200 Ohm tussen Collector en emittor.

Wat was er dus kapot:
- De gelijkrichter
- Q209
- Q208
- Q206

en de emittorweerstand van Q209, deze was vervolgschade door mijn fout door de 130V op de basis van Q209, Q208 was hier mogelijks ook een gevolg van.

Nogmaals hartelijk bedankt.

Snelheid is nu perfect 800Hz en 1600Hz.

Maandag weer samenbouwen en dan eens kijken / luisteren wat er nog aan schort

Bedankt.

Ik werd op het verkeerde been gezet door wat ik vaststelde:

- Motor draait te snel -> gelijkrichter vervangen (was defect)
- Motor draait nog te snel -> Q209 lag in sluiting
- Q209 Vervangen, motor blijft draaien.
- Dan 130V op de basis van Q209 gezet ipv 0V :( -> Q209 defect

- Dan Q209 weer vervangen + Q208 -> motor draait niet
- basisspanning 0V op Q209
- beginnen zoeken op die uitsturing, niet gevonden -> blijkt dan uiteindelijk dat die Q206 ervoor zorgde dat ik geen uitsturing kreeg, en dat de emittorweerstand er voor zorgde dat ik indien ik uitstuurde ook geen reactie kreeg.

Achteraf bekeken allemaal simpel en eenvoudig, ik denk echter wel dat ik er alles samen wel een 8u mee bezig geweest ben. Het meeste van de tijd wel kringetjes zitten draaien met mijn gedachten, maar toch.