Aansluitwaarde icm lift

in eerder genoemde lift had men ook de grote cylinder zuigerpakking vervangen, die lekte wat. kon je ook zien, liftschacht heeft een glazen wand. dat merkte je niet als je naar de 1e verdieping ging, maar de hoogste verdieping stond de lift idd wat te mieren op die laatste cm.

een FO die te warm zit gaat sneller stuk, dat heb ik al vaker gezien. dat zo'n ding altijd aanstaat is niet het grootste probleem. bij een lift niet zeldzaam dat zo'n ding na een jaar of 8 stuk gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 18:05:39 schreef testman:...bij een lift niet zeldzaam dat zo'n ding na een jaar of 8 stuk gaat.

Kom op zeg, dan is er iets echt fout in elkaar geprutst of je hebt een prul van een FO. Stuk kan het altijd, maar "niet zeldzaam" na 8 jaar is niet normaal.

ken meerdere liften van na de eeuwwisseling die de FO na een jaar of 8 stuk hadden ja. duur kreng ook als ik hoor wat die bedrijven ervoor rekenen. heb je meer = liften in het pand proberen ze meteen die andere FO ook te laten vervangen. het kan ook zijn dat de fan in de FO vastloopt na zoveel uren aanstaan en het ding stukgaat door de warmte.

een FO gaat normaal wel langer mee, met goede koeling en niet te stoffige omgeving, je ziet er wel van dik 20 jaar oud. tijd terug nog 1 gesloopt van 34 jaar oud. evengoed, dat ding werd maar af en toe gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

In 1 van onze machine uit 92 zit nog steeds de originele FO en die machine staat elke werkdag aan.
Af en toe gaat hij in storing en dan moet die weer een afgestoft worden want onze werkplaats is erg stoffig. Maar los daarvan werkt hij gewoon nog steeds. Een moderne FO zou op die plaats er denk ik nu 4x inpassen, dus hij is erg lomp gebouwd. Maar dat geeft niet in de machine is daar ruim genoeg plaats voor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

oude dingen gaan juist langer mee omdat ze nog ruim gebouwd zijn. modern spul wat in veel te kleine behuizingen is gezet gaat sneller stuk door de warmte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Hunebedbouwer,
De verwarming en warmwatervoorziening is ieder voor zich. Er zijn dus geen pompen van CV installaties e.d. die aangesloten zitten op de aansluiting.

@hobby-ist,
De beste oplossing is natuurlijk om de stroom te meten terwijl de lift volledig belast is. De lift heeft alleen een hefvermogen van 1000 kg en ik heb zo snel geen 1000 kg aan betontegels liggen. Dus vanuit praktisch oogpunt is dat wat lastig.

Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is waarom het opgenomen vermogen toeneemt naarmate de lift hoger komt. De lift is indirect opgehangen aan staalkabels, waardoor je met een cilinderslag van 4,4 meter, 8,8 meter hefhoogte krijgt. Verder is het een enkele cilinder, dus dan zou ik zeggen dat je een constante oliedruk nodig hebt om de lift gelijkmatig te laten bewegen.

Maar goed, het kan natuurlijk best zo zijn dat de lift eerst langzaam op snelheid komt, of dat de weergave op de elektriciteitsmeter na-ijlt of zo.

de lift heeft 1 dikke hydrauliekslang naar de cylinder, komt de lift helemaal naar boven dan ga je alle olie in de cylinder persen, dus druk opbouwen omdat de cylinder niet verder kan. dan loopt de stroom dus ook op. met zakken opent een klep, kost amper stroom.

je zou idd op een zwaar meubelstuk moeten gaan testen, want met 3 man in de lift zegt nog niet zoveel. een betonnen bloembak ofzo op een pallettruckje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 27 november 2020 07:23:02 schreef testman:..dus druk opbouwen omdat de cylinder niet verder kan.

Ik kan slecht geloven dat die cilinder vastloopt op het einde van zijn slag op de bovenste verdieping om eerlijk te zijn. Voor de zuiger vastloopt op het einde van de cilinder moet er in veel gevallen verplicht een nood eindschakelaar zitten. Een zuiger die helemaal tot in het einde loopt is technisch ook al niet goed mogelijk.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er bij een uitgaande slag steeds meer olie omhoog geduwd moet worden. Dat komt gewoon bij het gewicht van de lift.
Ik heb een paar goederenliften in onderhoud die met ketting werkt en daar zie je dat bij het omhoog lopen de losse einden de lift juist een handje gaan helpen en dat de opgenomen stroom juist terugloopt. Het zijn maar 4 ketting einden, maar we hebben het op een gegeven moment bijvoorbeeld toch over een afnemend koppel van 33% naar 25% van het nominale koppel. Ik kan me indenken dat het gewicht van die olie dus ook meetelt.

Op 26 november 2020 09:27:31 schreef Tinus22:
Voor de hydrauliek en motor ben ik ook niet zo bang, dat blijft wel lopen. Het risico zit volgens mij met name in de electronica van de controller. Dat is een Securlift Galaxy 1 en die zou volgens het onderhoudsbedrijf minder betrouwbaar zijn. In de praktijk merk ik daar nog niets van, want de lift is storingsvrij. Maar als de controller de geest geeft, heb je wel direct een (duur) probleem. Het is wat dat betreft altijd lastig om de situatie in te schatten, want de liftfirma heeft ook haar commerciële belang.

als hij draait, lekker laten draaien. Een kone controller kan ook stuk en die is ook duur.
Ik snap dat een ziekenhuis of bejaardenhuis geen keuze heeft, die kunnen niet zeggen 'We hebben zo lang mogelijk gewacht', die moet gewoon draaien en als de print stuk gaat moet er vandaag nog uit voorraad een nieuwe in met de juiste software.
Als je er niet van afhankelijk bent kun je de gok nemen om hem niet te vervangen. Alleen als na 25 jaar geen onderdelen meer leverbaar zijn kan het even gaan duren als dan wél plots de besturing vervangen moet worden. Ik durf te wedden dat 90% van de storingen voorkomt uit een deurcontact, niet tijdig afgestelde hydrauliek, stroomstoring of defecte kooiverlichting (indien controle van de verlichting aanwezig). Bij hydraulische liften in heavy duty omgevingen is het ook van belang de geleiders te smeren. Ik heb ze wel gehad die op de leidingbreuk beveiliging stonden. De lift zakt naar beneden, de hydraulische klep gaat voor het mooie te snel open, de leiders kleven door slecht onderhoud en de besturing meet meteen onderdruk in de leiding...

Of een nieuwe lift nu echt sneller is weet ik niet. De meeste tijd ben je kwijt met wachten op de deur, het starten van de motor (ster, driehoek, snelheid maken) en daarna het afbuigen tot stilstand. Een moderne tractielift zal dat laatste misschien iets sneller doen maar op een enkele etage maakt het snelheidsverschil niet echt iets uit.

Vaak gebeurd het wel dat het hydraulische blok niet goed ingeregeld word. De maximum snelheid die de pomp kan halen word niet gehaald, de rembeweging is te vroeg ingezet en te abrupt, het nivelleren voordat de deuren open gaan te langzaam etc. Ik heb er een aantal afgesteld die na +30 jaar draaien storingen gingen vertonen, of dat er klachten kwamen over ritcomfort. Als je je best doet voel je in de lift niet dat je van verdieping verandert en gaat het een stuk sneller.

Op 27 november 2020 07:56:43 schreef GJ_:
[...]Ik kan slecht geloven dat die cilinder vastloopt op het einde van zijn slag op de bovenste verdieping om eerlijk te zijn. Voor de zuiger vastloopt op het einde van de cilinder moet er in veel gevallen verplicht een nood eindschakelaar zitten. Een zuiger die helemaal tot in het einde loopt is technisch ook al niet goed mogelijk.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er bij een uitgaande slag steeds meer olie omhoog geduwd moet worden. Dat komt gewoon bij het gewicht van de lift.
Ik heb een paar goederenliften in onderhoud die met ketting werkt en daar zie je dat bij het omhoog lopen de losse einden de lift juist een handje gaan helpen en dat de opgenomen stroom juist terugloopt. Het zijn maar 4 ketting einden, maar we hebben het op een gegeven moment bijvoorbeeld toch over een afnemend koppel van 33% naar 25% van het nominale koppel. Ik kan me indenken dat het gewicht van die olie dus ook meetelt.

Jep, het gebeurd. De kabels rekken langzaam, de cilinder moet dus steeds verder omhoog om de kooi op de juiste verdieping te plaatsen. Daarbij gaan de pakkingen weleens opzetten waardoor het zwaarder gaat, vuil gaat zich ophopen aan het einde van de zuiger etc. Dat de noodeind niet werkt van de cilinder gebeurd weleens. Dit soort dingen meegemaakt bij véél gebruikte liften van +30 jaar...

Waardoor de motorstroom op het laatste oploopt kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat er een oliekoeler of verwarming bijgeschakeld word, maar de lift kan ook een signaal van vertragen hebben ontvangen, de kleppen veranderen van stand en dat kan ook verklaren waardoor hij even zwaarder gaat lopen.

Op 26 november 2020 19:19:27 schreef GJ_:
[...]Kom op zeg, dan is er iets echt fout in elkaar geprutst of je hebt een prul van een FO. Stuk kan het altijd, maar "niet zeldzaam" na 8 jaar is niet normaal.

Ik heb veel met KEB gewerkt, geregeld vervangen. Allereerst vaak overhittingsproblemen omdat de fannetjes vaak stuk gingen. Vuil op de SMD print is mogelijk oorzaak 2, een besturing staat niet altijd netjes opgesteld.
Dan bij noodstoppen kregen we geregeld storingen, de hoofdrelais onderbreken een fractie eerder dan de sturing van de omvormer, of door contactdender onderbreekt die maar heel even. Vooral bij roltrappen vaak feest. Iemand met haast in een metrostation rent als een debiel over de trap, een veiligheidscontact word nét even verbroken, hoofdrelais schakelen even af en meteen weer in. Te kort voor de besturing om te reageren.
En veel storingen door overgangsweerstand in de hoofdrelais, door wettelijke eisen 2 relais verplicht voor de motor, dus achter de omvormer. Daar kom je ook niet altijd achter en dat merk je dan bij de juiste maanstand etc... Altijd in je storingsdienst dus.
Bij liften hetzelfde, een deur die nét niet goed afgesteld staat en een drammerig kind of een wagentje tegen de deur en pats... Dan kun je nog zo goed onderhoud doen maar zodra de monteur wegrijd besluit iemand te gaan verhuizen en met lomp geweld een piano of de kast van Oma in de lift te duwen, de deur sluit net en bonk... Deur krom contact scheef etc...

bij elk toestel met een ongeregelde fan tegenwoordig helpt een weerstandje in serie met de fan vaak al aanzienlijk op de levensduur. die dingen draaien 24/7 en lopen in enkele jaren al uit hun lagers.

de olie die je naar boven pompt om de cylinder naar geheel uit te sturen is wat er in de bak zit bij de pomp. daar zit geen 100 liter in. 100 kilo is nog niet zoveel. tevens wordt de olie onder de zuiger gepompt, dus telt dat gewicht niet mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een beetje drive heeft tegenwoordig gewoon een geregelde fan. En in een lift die niet continue gebruikt word kun je hem net zo goed in theatermodus zetten, dan draait ie nog minder/langzamer.

Iedereen nog bedankt voor de reacties in dit topic.

Zoals al aangegeven zal ik de lift om te beginnen eens afzekeren met 3x 35 A zoals op de tekening van de lift fabrikant ook is aangegeven. Ik kan alleen niet afleiden wat voor zekeringen dat moeten zijn, moet ik een trage of snelle smeltzekering nemen?

in je hoofdkast zit ook traag, als de lift ook 35A traag krijgt kun je bedenken wat er eerst uitgaat, zeker met hoofdautomaten. het hangt ervanaf wat de lift met aanlopen trekt met veel volk erin, anders kan er zo snel in met een softstarter er ook al op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Denk dat de aanloopstroom nog wel iets meevalt, naast de softstarter loopt de hydrauliekpomp ook niet belast aan. De pomp start eerst op en daarna schakelt het hydrauliek pas in.

Kan natuurlijk ook beide even bestellen. Eerst snel erin en als dat misgaat traag. Ik begrijp dat een snelle smeltzekering ergens tussen een b en c automaat inzit?

De lift is inmiddels een maand of vier afgezekerd met 3*35A en dat werkt probleemloos.

Tijd dus om afscheid te gaan nemen van de 3*80A hoofdaansluiting, dat kan zeker terug naar 3*63A maar wellicht gaat 3*50A ook wel. Ik twijfel nog.

evelo

Golden Member

Dat is goed nieuws, een mooie financiële besparing en/of geld dat vrijkomt voor andere gemeenschappelijke investeringen.

Of voor een gezamenlijke bbq :)

dat scheelt zeker wel, tijd terug nog een kast aangepast in een flatgebouwtje. daar kwam 3x50A algemene voeding binnen voor 4x 16A eindgroepen voor de gangverlichting bij maar 7 woningen. men was vergeten bij de verbouwing toen dat nog een kantoorpand was om de voeding aan te passen :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons gaat het om 3*80A, waar twee 16A lichtgroepen achter zitten en twee groepen met een 42 volt transformator voor in totaal 14 bergingen.

Kortom, puur voor de aanloopstroom van de lift is er gekozen voor 3*80A. De leverancier heeft ooit opgegeven dat de lift 3*50A nodig zou hebben. Dus ivm de selectiviteit kom je dan op 3*80A.

De tekening van de geïnstalleerde lift vermeld 3*35A afzekering en dat blijkt dus te kloppen. Kennelijk is er een kleiner hydraulisch aggregaat geleverd dan was besteld.

je hebt er nu dus 35A snel inzitten en dat gaat goed?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, 35a traag zit erin. 35a snel moet ik nog proberen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 mei 2021 19:59:14 schreef Tinus22:
Nee, 35a traag zit erin. 35a snel moet ik nog proberen.

Niet liggen kl$#%$ met snelle zekeringen bij motoren.

Ik zou naar 3x50A hoofdaansluiting gaan. Meer dan genoeg

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

heb je nu meszekeringen 80A of automaten? in 1e geval krijg je 50A trage zekeringen terug, in geval 2 krijg je C50A auromaten. die gaan sneller eruit, maar je hebt in de andere topics duidelijk amper vermogen zitten daar, dus dat gaat ook nog wel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb 80A automaten met D karakteristiek.

D automaten, dat zullen merin gerin zijn wrs, dat waren de eerste automaten die toegepast werden. die komen niet meer terug, dat worden C automaten. 63A en 80A nieuwe aansluiting is zelfs B automaten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer