3,5 meterband radio ombouwen

Ha jehudy,

Even kijken het voorstel van @TinusTech is uiteraard ook een mogelijkheid maar goed daar heb je al ervaring mee.
Betekend altijd een computer of laptop aan en een verbinding naar je audio installatie niet echt praktisch :(

Wat kan je meten welke spullen heb je in de toolbox ?
Zonder een frequentie teller kan je eigenlijk niets doen je zal willen weten of de VCO in een ander frequentie gebied bedreven wordt.
Het schermpje op je tuner geeft dit wel aan maar dat is een code die door het toetsen board gegenereerd wordt.
Je kunt de lock spanning meten maar als de frequentie niet is opgeschoven dus de PLL deler niet anders wordt geladen zal je denk ik gewoon een correcte lock hebben maar nog steeds op de oude frequentie werken !

Kerk radio is geen goede oplossing denk ik dit is spraak en smalband FM ik heb er nog een paar liggen.
De firma die dit systeem heeft ontwikkelt nabij Rotterdam ken ik goed levert veel in Duitsland.
De scanner is in die band ook vaak smalband maar bij sommige scanners kan je de bandbreedte programmeren.

Maar waarom zou je dat doen wacht even af morgen of zondag gooi ik die tuners open ik hoop dan dat er een bij zit met de zelfde chip als jij heb.
De kan is heel groot die Toshiba wordt in 101 modellen gebruikt net zo iets als de MC145152p van Motorola alleen is de Motorola een universele synthesizer en is de Toshiba speciaal voor radio toestellen geprepareerd.

En anders heb ik nog een convertor die zit in een doosje maar je kunt de print ook los in je tuner bouwen.
Hier zit een relais op voor bypass dus je hoeft niets om te pluggen en je hoeft niets aan je tuner te doen.
Alleen een rekenkundige bewerking in je hoofd maar dat is simpel 76 MHz wordt 88 MHz en 90 MHz wordt 102 MHz.

Laat even weten wat je kan meten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

En kijk intussen eens naar die RTL-stick! In combinatie met je PC of laptop ontvang je dan zowat alles wat je maar wilt. Is érg leuk om erbij te hebben en kost zowat niks.

Dat is veel makkelijker als een tuner ombouwen, als dat niet lukt kun je alles weer terug veranderen anders kan die tuner de kliko in.
Een RTL stick gebruiken is ook makkelijker als het bouwen van een converter, wat blijkbaar TS zijn pet te boven gaat.

Misschien is er helemaal niets te horen en dan vind ik zo een rigoureuze ombouw zonde van de tuner...

Er is genoeg te ontvangen daar, de 3,5mtr is een populaire piratenband. Zoek maar eens op Youtube daar staan genoeg filmpjes om een indruk te krijgen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ja mijn idee.... ik ben het helemaal met je eens maar een RTL SDR is misschien uit praktische en esthetische overweging iets minder.
Maar goed dat is aan @TS en wat je zegt, ik ga er dan ook niet van uit dat zelfbouw een optie is ;)
Maar ik heb een paar maanden terug nog twee exemplaren in mijn handen gehad deze heb ik ooit ontwikkeld en zijn voor extern gebruik maar zonder doosje makkelijk in de tuner te bouwen !

Is opgebouwd met standaard onderdelen relais aan de ingang helical filtertje een transistor in geaarde basis voor de isolatie antenne Lo daar na een dual gate mos fetje als additieve mengtrap uitgang filter en een tweede relais voor de bypass.
De voeding mag van 9 V tot 35 V gelijk of wissel zijn dus polariteit maakt niet uit ;)

De eigenschappen wat ik nog uit het hoofd weet ruis getal rond de 2 dB en een conversie versterking van 4 dB maximale uitgangsspanning 100 mV over 75 Ω bij een 3e orde IMA van -60 dB meer als voldoende !

Het printje is weet ik niet precies meer maar 5 cm x 8 cm dat is redelijk groot in SMD kom ik waarschijnlijk aan 2,5 cm x 5 cm maar ja dat was er toen nog niet.

Zoal ik al schrijf ik zal dit weekeinde is in die tuners kijken wat daar in zit.
De Revox en Luxman daar kan ik niet bij maar die hebben een discrete synthesizer dus vallen af.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ha henk , een freqenti teller heb ik wel, en een stuurzendertje ook wel,
wel mono, ik denk dat die convertor ook wel iets is , ik heb er wel een voor 60 cm band ook ooit in een analoge tuner gebouwd , dus dat is ook een optie ,
vandaag heb ik weer een tuner gehaald bij de kringloop in oisterwijk

het is de st-se520 deze heeft rds is deze ook om te bouwen?
het is wel een jong model , ik kon hem voor 5,50 euro niet laten staan.

ik ga morgen nog eens kijken naar mijn akai at s61 of hij dan wil locken

grt jehudi

het is de st-se520 deze heeft rds is deze ook om te bouwen?

Als je de theoretiche beschrijvingen even terug leest kun je weten dat alles is om te bouwen. Maar je kunt ook weten dat dat als je een ontvanger van ontvangstfrequentie wilt veranderen, of naar een band wilt brengen waar die ontvanger niet voor gemaakt is, dat niet kan zonder spoelen en condensatoren te moeten veranderen. Met vaste ingestelde kringen is het nu eenmaal niet mogelijk om een dergelijk breed frequentie bereik te halen.

Er zijn overigens speciale breedband ontvangers die dat wel kunnen. Maar daar zijn dan ook speciale schakelingen in bedacht die met de ingestelde frequenties meelopen. Alleen daardoor kan dit wel.

Vroegere wat duurdere computers scanners hadden dit soort schakelingen aan boord. Alleen waren de meeste alleen geschikt voor smalbandFM ontvangst en geen stereo ook. Een hele enkele scanner had een instelling voor ook breedband fm en sommige zelfs ook stereo.

Add: even gekeken maar het was een comtel scanner waar breedband fm opzat. Stereo weet ik niet meer, maar dacht van niet.

Op 27 november 2020 22:22:28 schreef Ex-fietser:
[...]

Als je de theoretiche beschrijvingen even terug leest kun je weten dat alles is om te bouwen. Maar je kunt ook weten dat dat als je een ontvanger van ontvangstfrequentie wilt veranderen, of naar een band wilt brengen waar die ontvanger niet voor gemaakt is, dat niet kan zonder spoelen en condensatoren te moeten veranderen. Met vaste ingestelde kringen is het nu eenmaal niet mogelijk om een dergelijk breed frequentie bereik te halen.

Er zijn overigens speciale breedband ontvangers die dat wel kunnen. Maar daar zijn dan ook speciale schakelingen in bedacht die met de ingestelde frequenties meelopen. Alleen daardoor kan dit wel.

Vroegere wat duurdere computers scanners hadden dit soort schakelingen aan boord. Alleen waren de meeste alleen geschikt voor smalbandFM ontvangst en geen stereo ook. Een hele enkele scanner had een instelling voor ook breedband fm en ook stereo.

Op 27 november 2020 22:09:29 schreef jehudy:
[bijlage]ha henk , een freqenti teller heb ik wel, en een stuurzendertje ook wel,
wel mono, ik denk dat die convertor ook wel iets is , ik heb er wel een voor 60 cm band ook ooit in een analoge tuner gebouwd , dus dat is ook een optie ,
vandaag heb ik weer een tuner gehaald bij de kringloop in oisterwijk

het is de st-se520 deze heeft rds is deze ook om te bouwen?
het is wel een jong model , ik kon hem voor 5,50 euro niet laten staan.

ik ga morgen nog eens kijken naar mijn akai at s61 of hij dan wil locken

grt jehudi

Ha jehudy,

Je heb er straks ook 10 of meer even snel gekeken nee die nieuwe ontvangers hebben die mogelijkheid niet dan zijn het echt verschillende modellen.
Die jij nu onderhanden heb is eigenlijk al te nieuw is een jaar of 8 geleden obsolete verklaart !
En dat ombouwen is zo simpel niet eigenlijk is het er niet voor gemaakt en ik weet bijna wel zeker dat er een andere processor in moet ik heb nog nooit anders mee gemaakt.

Ik heb wel een vraag jij heb nu de display op de lage FM-band door de diode dat hebben ze overigens allemaal Sony Onkio en nog veel meer van die eind jaren 90 modellen het lijkt wel of die frontjes uit dezelfde fabriek komen :o
Maar kan jij nu door de bediening van een toets weer naar de hoge FM-band of kom je daar niet meer :?

Even een aanvulling ik had je foto's niet gezien prima teller kijk nauw komen we ergens.
Een signaal generator heb je nog niet nodig.
kijk even naar de post hierboven van @Ex-fietser die heeft een blokschema van het ontvanger principe gepost kijk daar eens naar.

Waar gaat het om je wil de frequentie band verleggen dat betekend dat de lokale oscillator veranderd moet worden als dit niet lukt einde verhaal.
Je heb nu een diode geplaatst met de verwachting dat er in de processor een ander data woord regenereert wordt om de 1 / N deler in de synthesizer een deeltal te laten genereren.

Ik kan mijn data analyzer pakken en het woord uit de processor lezen ik weet welke code de PLL chip nodig heeft om een deeltal te genereren maar dat kan jij niet dus een andere aanpak.
Laten we optimistisch zijn en er van uit gaan dat de processor een dubbele lookup table heeft.
Ik ga een en ander voor je uitrekenen post ik morgen en het punt waar je kan meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ja hoor ik kan weer in de hoge band komen door d24 te onderbreken en dan weer aan de onderzijde van de ondvanger op de reset knop drukken ,
dat gaat steets weer prima, ik had ook al een schakelaartje op de achterzijde van de tuner gezet

Op 27 november 2020 22:58:18 schreef jehudy:
ja hoor ik kan weer in de hoge band komen door d24 te onderbreken en dan weer aan de onderzijde van de ondvanger op de reset knop drukken ,
dat gaat steets weer prima, ik had ook al een schakelaartje op de achterzijde van de tuner gezet

ok henk ik hoor het morgen wel grt jehudi

Ha jehudy,

Ja dat is vals spelen ik had gehoopt dat je aan de voor zijde iets kon bedienen en je kunt waarschijnlijk ook de CAL functie niet gebruiken.
En een andere vraag wat is dan nu de stap grote 50 kHz of 100 kHz ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik zal even kijken wat de stap groote is ,henk ,ik heb ook nog even gekeken
waar ik moet meten , en zag wat staan , zal je de fotos sturen ,is dit wat jij bedoeld??

de stapgroote is 100kc, de cal funktie onderdelen zitten er niet in, heb ik gezien,wel geeft het diplay cal aan als ik op mono druk ,maar ik ga nu slapen hoor het morgen wel weer grt jehudi
ik kan aan de voorzijde ook gewoon bedienen hoor, gewoon van 76-90 mhz

in stappjes van 76.10
76.20
76.30
76.40
enz tot aan 90.00

maar niet zoals voorheen dat was dacht ik wel in stapjes van 50 kc

henk!!!!!!!!!!!!
heb jij hier ook iets aan :Voordat je hem ombouwt op 87.5MHz zetten. Dan de varicap spanning meten. Dan in de Japanse mode zetten en de oscillatorspoel aanpassen zodat je op de 87.5MHz dezelfde varicapspanning hebt als voorheen. Dan staat meteen het bandpassfilter in je frontend goed en hoef je niets na te regelen. Je ontvanger is dan net zo gevoelig als voor de modificatie.

[Bericht gewijzigd door jehudy op zaterdag 28 november 2020 01:50:50 (33%)

maartenbakker

Golden Member

De stapgrootte zou met een diode in te stellen moeten zijn als ik goed in het schema gekeken heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wanner je een ontvanger naar beneden kan tunen, zonder al te veel te veranderen naar zeg 88 of 86MHz is dat al voldoende laag genoeg in frequentie.
De meeste piraten zitten op die frequenties.
Dat naar beneden tunen gaat gewoon door een paar kleine C'tjes over de kringen te plaatsen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha jehudy,

Even een vraag op het ( sub ) printje van de tuner staat daar bij de tekst toevallig F-out ?

Kijk nog eens als je de schakelaar in de EU FM-band zet wat dan de stap grote is !
Het maakt in niet uit als dit niet wijzigt stap grote van 50 kHz is prima tenslotte komt 100 kHz ook een keer langs ;) het gaat er mij alleen om een idee van de sturing.

Nog even tussendoor over je nieuwe aanwinst dat is voor later maar je mag verwachten dat die Kenwood geschikt is voor de ontvangst van 76 MHz tot 108 MHz.
Bij die moderne ontvangers is dit bereik standaard de reden ergens rond 2012 of 2014 is ook in Japan de analoge TV uitgefaseerd en zijn de drie kanalen die daar zaten 88 MHz tot 108 MHz vervallen ook dit is in Japan nu FM radio :P

De tuner die je nu onderhanden heb heeft zoals @Frederick E. Terman laat zien op de data sheet al een en het zelfde MF 10,7 MHz ik denk een tussenstap.
Kijk even of je de tekst kan vinden anders geef ik een ander punt aan om te meten.

Even of topic @maartenbakker ik heb nog een stuk of 60 data boeken Philips interesse :? on topic.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Off topic: misschien wel, van welke jaargangen zijn ze?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha maartenbakker,

Ik stuur je morgen een PM ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb F oud gevonden wat moet ik daar dan meten?
en wat is een PM ?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

martin v zegt een stukje naar beneden tunen is ook mogelijk , maar hoe dan , klopt de freqenie schaal dan nog wel??

ik moet wat meer informatie hebben , practies niet de theorie daar kom ik niet verder mee!!!

Volgens het schema staat de VCO-frequentie (de "afstemfrequentie" dus) op F. OUT. Dat is dus de Ontvangstfrequentie minus (of plus) 10,7MHz.

Ha jehudy,

Alle vragen zijn al beantwoord dank aan @Jinny en @tin.soldier :D
Daar gaat het om eerst de uitgangspunten ik weet ook niet of jou ontvanger onder of boven mening toepast eigenlijk weet ik dat wel maar dat komt door analyse van de componenten :P
De deler is een TD6102p op 5 V is de maximale ingangsfrequentie 150 MHz deze chip kan door 4 of 8 delen met een offset van 25, 50, 75 kHz het is dus nuttig om in de EU stand de oscillator frequentie te meten om verder stappen te ondernemen.
De PLL chip die hierna volgt mag maximaal 11 MHz in als die op 5 V werkt en 16 MHz op 7 V dit is de tweede stap om te meten.
Om een tweede stap gelijk uit te voeren kan je eerst in de EU stand meten en daarna in de J stand de laatste als het werkt d.w.z. als de oscillator in lock is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.