advies frequentieregelaar

Woning met hoofdzekering C40 Amp, enkelfasig.
Vanwege diverse redenen wil ik geen 3-fasen aanvragen voor de woning.
Heel soms zou ik best krachtstroom kunnen gebruiken 3X400V 50Hz...
rond de 3000-4000W.

Dit zou mogelijk moeten zijn met een frequentie-omvormer die aan de ingang 230V 50Hz is, maar dan aan de uitgang 3 keer 400V 50Hz uitgeeft (en dus niet 3 keer 230V 50Hz).

Bestaat een dergelijke frequentie-regelaar die voldoet aan bovenstaande specs, en zoja, graag tips.
Alle types die ik vond was met veel poespas en 230V 50Hz in, 3keer 230 uit...

merk?
type?
ook tweedehands te koop?
ander advies?

Alvast bedankt.

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

Voor zover ik weet bestaan die niet. Bij een standaard FO is de uitgangsspanning evenhoog als de ingang. Dus 230V in = 3 x 230V uit. 400V in is 3 x 400V uit. En voor zover ik weet bestaan er geen 230V FO's die aan DC boost doen. JE hebt ze wel voor bv 48V systemen maar daar kan dan weer geen 230V in.

Echter is voor de meeste motoren die 230V geen beperking.

Een ander probleem waar je mee zit is dat een 16A aansluiting maar max ca 3800W is en dat je ook max een 3kW output zal vinden en zeker geen 4kW.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

wat is het bezwaar 3F aan te vragen? vastrecht blijft hetzelfde , en eenmalig aanpassen van de meterkast is een vast bedrag, goedkoper als een FO, en gaat nooit stuk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Ik sluit me bij benleentje aan.

Op 27 november 2020 19:42:17 schreef Shiptronic:...goedkoper als een FO...

Denk je? Een 3kW drive is natuurlijk maar een miniding. Als je een A merk pakt, die hebben standaard alles wat je je kunt wensen, tot een on-board PLC aan toe, zit je rond de 500 euro excl BTW voor een splinternieuwe.

Op 27 november 2020 19:15:09 schreef hobby-ist:

Vanwege diverse redenen wil ik geen 3-fasen aanvragen voor de woning.

Woning zit op een enkelfase noodstroomvoorziening.
Ik ga dus geen 3-fasen aanvragen, want de noodstroomvoorziening is hier niet op ingericht.

Ik heb vaker dat producten die ik nodig heb simpelweg niet bestaan.
Nu dus weer.
Jammer.

Eventueel zou ik een 230V--> 3keer 230V F-omvormer kunnen nemen met 3 trafo's erachter om van 230 naar 400 te gaan :)
Een belachelijke combi, maar werkt wel.

Er ist wieder da...
pamwikkeling

Special Member

Ik zou eerder gaan voor een stevige transformator ( vb 6KVA 230 V in / 400V uit 1 fazig).

Hierachter een gelijkrichter met spoel en condensator afvlakking.
Hierachter een frequentie sturing
(vb 5.5 kW sturing in : 400V 3f / uit : 400V 3f.)

Echter de voeding van de frequentie sturing zou ik verbinden met je gelijkstroom bron.

Ooit in een ver verleden iets gelijkaardigs gemaakt ter vervanging van een gelijkstroom motor met een 24V batterij.
Hiervoor een UPS genomen en de uitgang aangesloten op de tussenkring spanning van de frequentie sturing.
Een 3 fazig motor had voordelen ten opzichte van de 24 VDC motor.

benleentje

Golden Member

Op 27 november 2020 20:16:51 schreef hobby-ist:
[...]
Eventueel zou ik een 230V--> 3keer 230V F-omvormer kunnen nemen met 3 trafo's erachter om van 230 naar 400 te gaan :)
Een belachelijke combi, maar werkt wel.

Een FO is gebouwd om een motor aan te sturen niet een transformator, en dan zou je 3 FO's zo moeten uitsturen dat ze onderling een 120° fase draaiing hebben en dat is met bestaande FO niet mogelijk.

Echter hoeft het niet eens zo moeilijk een 3 fase FO kan je volgen mij ook gewoon met een 400V enkel fase voeden. Echter gooi je dan al het vermogen over maar een paar diodes van de FO en kan je de 400V beter zelf gelijk richten en die op de DC-bus van de FO aansluiten. De precies wat pamwikkeling ook zegt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Eventueel een drive nemen met een iets grotere capaciteit van de tussenkring. En een nemen waar je de detectie van een uitgevallen fase kunt uitschakelen.
Fase uitvaldetectie gebeurd normaal door de rimpel op de DC bus te meten. Storingsmeldingen komen dan ook pas bij belastingen boven de circa 50%.

Maar ook dan kom je niet veel verder dan 3kW. De nominale stroom opname van een 3kW drive is 24A. Piek is al gauw 175%.

Hoeveel uur per week/maand, als het heel weinig is zou ik een aggregaat nemen.

Shiptronic

Overleden

OT, duidelijk waarom TS niet kan verzwaren naar 3F

Op 27 november 2020 19:43:00 schreef GJ_:
Ik sluit me bij benleentje aan.[...]Denk je? Een 3kW drive is natuurlijk maar een miniding. Als je een A merk pakt, die hebben standaard alles wat je je kunt wensen, tot een on-board PLC aan toe, zit je rond de 500 euro excl BTW voor een splinternieuwe.

1-fase naar 3-fase: u heeft 1x10A/1x20A/1x25A/1x35A - u wilt 3x25A (of zwaarder t/m 3x80A) € 347,51

https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2020/?ref=20858

Verzwaren is goedkoper dan een drive

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je naar 3x 25A gaat kun je natuurlijk alles op 1 fase laten draaien wat nu ook achter de noodstroom zit. ik neem aan dat je wasmachine, oven, vaatwas enz niet achter noodstroom zitten. dan verdeel je die over de 2 andere fasen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 28 november 2020 16:42:49 schreef Shiptronic:...verzwaren is goedkoper dan een drive

Dat valt nogal mee. Is dat inclusief de aanpassingen van de meterkast en extra groep(en)?

Ik heb (nog) niet alles gelezen, maar ik krijg de indruk dat TS denkt dat ie een "driefase aansluiting" uit de FO zou kunnen krijgen. Dat is niet zo. Een motor kan zomaar op een FO of direct op een driefase net, maar niet alles wat op een driefase net kan kan ook zomaar op een FO. Iets wat een capacitieve belasting vormt gaat het PWM-en van de FO niet fijn vinden (of andersom de FO ongelukkig maken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 28 november 2020 16:42:49 schreef Shiptronic:

Verzwaren is goedkoper dan een drive

Dat zijn vanaf prijzen. Dat geld alleen maar als de 3 fase kabel al semi voor de deur ligt. Bij een noodstroom voorziening hoeft dat niet zo te zijn en betaal je dus ook voor het leggen van een extra kabel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.