Uitleg spannings deling

Ik heb het een en ander opgezocht, maar als leek snap ik toch enkele dingen niet.
Wordt een spanning deling alleen bij DC gebruikt.
Waar is hierbij dan de + en de - pool
Waarom; Ik moet mijn cnc frees aansluiten .
Het bob heeft 12V nodig en de driver 5V.
Nu hebben die een gemeenschappelijke - aansluiting.
Volgend de leverancier, en ik begrijp, moet ik een weerstand van 1K in serie zetten voor de 5V.
Ik neem aan dat dit zo is, maar wil toch graag weten hoe het werkt.
Als ik hier spanningsdelingen zie is dat altijd met meerdere weerstanden en kan ik ook moeilijk begrijpen waar nu de + en de - is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Merk? type? schema? documentatie? foto?

En ook: als de leverancier zegt "zo moet het", vraag dan aan die leverancier "waarom" - niet hier. Zij/hij heeft aan de verkoop verdiend, en hoort het bovendien beter te weten dan wie ook.

Iets zegt me overigens dat die vernoemde weerstand van 1K niet echt aan spanningsdeling doet, het zou wel eens best een voorweerstand kunnen zijn voor een spanningsregelaar die de +5 maakt.

Maar dat is koffiedikkijkerij (2xwoordwaarde!) er is echt meer info nodig om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 28 november 2020 20:02:11 (41%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb het een en ander opgezocht, maar als leek snap ik toch enkele dingen niet.
Wordt een spanning deling alleen bij DC gebruikt.
Waar is hierbij dan de + en de - pool
Kan een spanningsdeling ook met 1 weerstand, want ik zie er altijd minstens 2.
Ik zou graag eerst dit weten, als het mag.

pa3gws

Golden Member

Heb je zoals op de tekening ook twee voedingen?
Eentje van 12 V en eentje van 5 V?
En waar zou die weerstand dan tussen moeten ik mag hopen dat die leverancier dat ook heeft gezegd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ah, die tekening helpt al een beetje.
Eerst en vooral: er is helemaal geen sprake van spanningsdeling.

Met het sterretje ("asterisk") wordt wel verwezen naar de weerstand die ook door de leverancier werd vernoemd. Die lijkt inderdaad te moeten dienen om een deel van het vermogen weg te nemen dat anders in de 5V-regelaar ging weggestookt worden. Ofschoon iet of wat schakelende regelaar daaraan geen nood zou mogen hebben. Maar we hebben er geen info over, alweer blijft het gissen en gokken.

Maar het blijft toch vaag. Ik ben geneigd tot skepsis*, of zelfs wantrouwen, tegenover een product met zo beperkte documentatie, en zo beperkte ondersteuning.

*Of is het "scepsis"? @FET?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

De tekening vermeld 5V DC power supply dus dan zou je denken dat die net gevoed is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De rechtse voeding heeft er niets mee te maken.
Het is de bedoeling dat er 1 voeding van 12 V voor beiden wordt gebruikt.
Enerzijds 5V voor de driver en 12V voor het bob.
Die 12V is het minimum waar het bob mee kan werken.
Beiden gebruiken dezelfde - aansluiting.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat wordt bedoeld met "bob"? Hier in Vlaanderen is dat iemand die een auto bestuurt zonder alcoholconsumptie...

Verder: de rechtse voeding heeft er _alles_ mee te maken, het is daar en daar alleen dat er energie binnenkomt. Als die er niet is, of niet functioneert, dan gebeurt er absoluut niets.

Later toegevoegd: het linker blokje is blijkbaar een tweefazige stepperdriver, men vindt er heel wat verwijzingen naar op het www. Sommige daarvan geven inderdaad aan dat de voedingsspanning min. 12V= moet bedragen - maar het prentje vanwege @T/S suggereert volgens mij dat het ook met 5V= kan.

Dat prentje vanwege @T/S is beter dan niks, maar het roept inderdaad veel vragen op. Wat is dat "break board"? Welk verband heeft het met de rest van het apparaat? We zien het enkel voeding krijgen vanuit het blokje 5V-supply, verder geen ingangen, geen uitgangen, zelfs geen pin-up getekend.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Het wordt er niet heel veel duidelijker op. :(
Teken eens wat je hebt en hoe het dan moet worden aangesloten.
Zit er wel een 5V regelaar bij?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een bob is een break out board dat komt tussen de pc en de driver voor de stappenmotor.
De 5V en 12V zijn om die apparaten te laten werken, om de nodige stroom naar de motor te laten lopen.
De stroom voor de werking en de stroom voor de motor komen niet met elkaar in aanraking.
Er staat id 5V op die voeding, maar dat is in geval het BOB op 5V werkt.
Meestal is dat minimum 12V en dikwijls 24V.
De makers van de drivers hebben gewoonlijk geen eigen BOB.
Dat kies je in funktie van wat je wil doen en met welk programma.

pa3gws

Golden Member

Dus het hele spulletje wordt gevoed met 12V en voor de driver is 5V nodig.
Dan doe je er beter aan een spannings regelaar voor 5V er tussen te zetten dan alleen een weerstand.
bijv. zo iets.
https://www.ebay.com/itm/LM2596-Step-Down-Module-DC-3V-40V-to1-5v-35V-…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Door de schakeling hebben beiden dezelfde - aansluiting op het BOB.
Kan dat als ik zo een spanningsregelaar gebruik.
Dus de +5V gaat naar de driver en de - samen met de -12V aan het BOB.
Dat komt omdat de - van de 5V via een andere aansluiting soms wel en soms niet verbind.

pa3gws

Golden Member

De min aansluiting kan je samen nemen en inderdaad ieder zijn eigen plus aansluiting.
Zo een step down module is veel bedrijfs zekerder dan een weerstand.
Beetje simpele leverancier vrees ik. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik maak me sterk dat het geposte prentje niet echt verband houdt met het apparaat waarover het eigenlijk gaat; eerder lijkt het me een "typische toepassing" vanwege de fabrikant van één van de componenten.

Zolang we niet meer info krijgen houd ik het maar voor bekeken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Vraag terzijde.
Als het zou moeten met gewoon een weerstand in serie voor de 5V, hoe heet dat dan. Geen spanningsdeling?
En werkt zo iets.

Ha kitman,

Even mee gelezen ik moet je zeggen dat ik soms moeite heb met een vraag te ontcijferen ligt geheel aan mijn kant :+
Maar wat ik uit je vraag begrijp is..... A) of een spanningsdeler er alleen voor gelijkspanning is.
En B)..... hoe dat dan kan met een weerstand :?

Een spanningsdeler is er voor zowel gelijk als wisselspanning het gaat in deze om de hoogte ( amplitude ) van de spanning uitgedrukt in Volt.
Het feit dat de fabrikant alleen een serie weerstand opgeef betekend dat de tweede weerstand op het board aanwezig is al dan niet in fysieke vorm.
Daar bedoel ik mee de fabrikant weet welke elektrische stroom het board ( apparaat ) vraagt door er een serieweerstand voor te schakelen treed over deze weerstand een spanningsval op U = I x R waardoor de spanning naar het board is verminderd.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 november 2020 20:17:00 schreef big_fat_mama:
Ik ben geneigd tot skepsis*, [...]

*Of is het "scepsis"? @FET?

Ja hee, kom op, dan heb IK het weer gedaan. :o
Volgens de onvolprezen, actuele Woordenlijst van onze gemeenschappelijke Taalunie is het 'scepsis'.
Maar de spelling met 'k' doet wel interessant Grieksig aan. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hallo Kitman,
Was je niet tevreden met de antwoorden op het cnc forum?
Als je BOB op 12 volt werkt dan moet je een weerstand van 1K opnemen in de dir en pulse aansluitingen.
Dat is geen spanningsdeler maar een stroombegrenzer om de stroom door de optocouplers (ledjes) binnen de grenzen te houden.

Als de BOB alleen op 12V werkt gaat die het niet doen zo, er staat nu 5V op.
De voeding van 5V moet dan een 12V worden en in de draad naar de 5V aansluiting van de steppercontroller moet dan "de" 1K weerstand opgenomen worden staat er.
Edit floppy is al wat verder

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het blijft allemaal heel vaag, dat board heeft ook nog een usb connector voor 5v voeding.
Beschrijving (Google translate chinees>engels>nederlands):

5 Axis CNC Breakout Board MACH3 Stappenmotor Driver

1, volledig ondersteuning van MACH3 en andere computer software ondersteuning voor parallelle poort controle.
2, USB voeding en randapparatuur aangedreven fasescheiding beschermen computer beveiliging.
3, perifere breed voltage ingang 12-24 V, en anti-reverse functie.
4, alle ingangssignaal, alle licht lotus geïsoleerde, die toegankelijk noodstop op het mes, de limiet te beschermen computer beveiliging.
5, helemaal naar de relais uitgang, controle spindel schakelaar. Output poort P17 mond.
6, helemaal door de optocoupler geïsoleerde 0-10 V analoge uitgangsspanning kan worden gecontroleerd met de overeenkomstige analoge interface converter aan de spindel snelheid. Output poort P1 poort.
7, open alle 17 poorten, die toegankelijk met de optocoupler drive, 5-axis stappenmotor kan worden gecontroleerd.
8, P1 als PWM uitgangen worden gecontroleerd met optocoupler ingang spindel gouverneur.
9, toegankelijk door een gemeenschappelijke kathode of gemeenschappelijke anode input niveau om 5 V drive.
maat: 90mm x 60mm x 18mm

Het is dus niet eens zeker dat de uitgangen 12V zijn.

benleentje

Golden Member

Als je BOB op 12 volt werkt dan moet je een weerstand van 1K opnemen in de dir en pulse aansluitingen.

Hehe eindelijk weten we wat er bedoelt word met de vraag. Is het nu zo moeilijk voor Kitman om dat niet gelijk in de openingspost te vermelden.

Kunnen we nu eindelijk de vragen beantwoorden.

  1. Wordt een spanning deling alleen bij DC gebruikt.
  2. Waar is hierbij dan de + en de - pool
  3. Volgend de leverancier, en ik begrijp, moet ik een weerstand van 1K in serie zetten voor de 5V. Ik neem aan dat dit zo is, maar wil toch graag weten hoe het werkt.
  4. Als ik hier spanningsdelingen zie is dat altijd met meerdere weerstanden
  5. kan ik ook moeilijk begrijpen waar nu de + en de - is.

1-- Een spanningsdeler werk voor DC , Ac en signalen maar nooit voor grote stromen.

2-- Omdat het ook op wisselspanning werkt maar de plus en min niet zoveel uit het gaat eerder om over welke weerstand je de deel spanning aftakt.

3-- Omdat in dit specifieke verhaal er een stepper driver gebruikt word met optocoupler ingangen is 1 enkele weerstand genoeg. De andere weerstand zit namelijk al in de stepper driver ingang voor de optocoupler. De opto zelf werk op een lagere spanning van ca 2V om deze geschikt te maken voor 5V zit er al een weerstand ingebouwd. Om deze geschikt te maken voor 12V moet er een 1k weerstand voor en voor 24V een 2k weerstand.

4-- Een spanningsdeler hoeft niet altijd met meerdere weerstanden. Als voorbeeld het aansluiten van een led. Een led werkt op ca 2V en heeft daar een eigen specifieke weerstand. Als je de led op 5V willen aansluiten bereken we slecht 1 weerstand maar dat is dan wel op basis van interne weerstand van de led.

5-- Waar de plus en min zitten word vanzelf duidelijk. Bij de steppen driver staat dat ook duidelijk op de behuizing vermeld.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een hele boterham zou ik zeggen.
Het schema dat ik gepost heb gaat eigenlijk uit van de leverancier van de driver DM420.
Het BOB dat daar aangegeven is, is een voorbeeld van hoe het moet aangesloten als je een BOB hebt van 5V of 12V of 24V.
Mijn BOB moet minstens 12V hebben. Er staat 12-24V.

Mijn oorspronkelijke vraag hier was ivm spanningdeling.
De bedoeling van mij was om, indien nodig, mijn hele opzet te posten en daar dan enkele vragen van te stellen.
Nu heb ik dat eerder vermeld op vraag van de help lijn.
Ik snapte het "spanning delen" niet.
Het was niet mijn bedoeling vervelend te doen wegens te weinig info van in het begin.
Dan had ik de vraag anders gesteld en een andere titel genomen.
@ floppy, daarom hier de vraag ivm spanning deling.

3-- Omdat in dit specifieke verhaal er een stepper driver gebruikt word met optocoupler ingangen is 1 enkele weerstand genoeg. De andere weerstand zit namelijk al in de stepper driver ingang voor de optocoupler. De opto zelf werk op een lagere spanning van ca 2V om deze geschikt te maken voor 5V zit er al een weerstand ingebouwd. Om deze geschikt te maken voor 12V moet er een 1k weerstand voor en voor 24V een 2k weerstand.

Die weerstand moet die dan voor de 5V, of zoals eerder vermeld voor de Puls en Dir. Dus 2 keer per driver?
Ik lees hier 2 verschillende antwoorden.

Zoals floppy zegt, ik was van het schema uitgegaan maar er is nu meer bekend.