F-DQ(veilige uitgang) met standaard interfacerelais

Hallo,

Ik heb al een aantal jaren niks meer met failsafe enz gedaan maar kwam vandaag iets tegen waar ik me toch een bedenking bij stelde.

Een partij waarmee we samenwerken heeft een frequentie gestuurde pomp aangestuurd met een F-DQ, al doet hij dit over een standaard interfacerelais. Deze gaat dan de Safe Torque Off gaan schakelen op de frequentieregelaar.
Ik kan er helemaal naast zitten maar dit is toch niet de bedoeling?
Ofwel rechtstreeks op de drive sturen met de F-DQ ofwel over een veilig interface relais zoals bv https://www.phoenixcontact.com/online/portal/be?1dmy&urile=wcm:pat… dacht ik zo...

Kan iemand dit vermoeden bevestigen of volstaat een standaard interface relais?

Veel kan wel gaan afhangen van de PL of SIL klasse van de installatie maar daar heb ik op dit moment geen zicht op.

Al bedankt!

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Hierdoor zal het PL behoorlijk onderuit gaan.

Waarschijnlijk kon de frequentieregelaar niet omgaan met de testpulsen die over een F-DQ uitgang gaan. De veiligheids-PLC laat periodiek de uitgang kortstondig schakelen en controleert of de belasting hierop reageert.

Daarom maar een interface relais ertussen. Probleem opgelost en het PL ook.

Om het goed aan te sluiten zou een F-DOR (veilige relais uitgang) gebruikt moeten worden.

Wij gebruiken Pilz i.c.m. Altivar 320 regelaars en daar moet een filter tussen de saftey output en de STO input om de testpuls te onderdrukken.

GJ_

Moderator

Vanaf PLa gebruik je veiligheidscomponenten, geen gewoon hulprelais.

Dit is dat 'filter' van Pilz.
Aardig prijsje voor een klem met diode en condensator. :)

Ik vraag me af of dit het PL nog beïnvloedt.

Op 26 november 2020 13:26:43 schreef Bratwurst:
Wij gebruiken Pilz i.c.m. Altivar 320 regelaars en daar moet een filter tussen de saftey output en de STO input om de testpuls te onderdrukken.

De meeste veiligheids-PLC's hebben de mogelijkheid om de testpulsen uit te schakelen.

GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 14:57:34 schreef Bratwurst: Ik vraag me af of dit het PL nog beïnvloedt.

Ja natuurlijk, die moet gewoon in je berekening worden meegenomen.

edit: sterker nog: het is getest als zijnde "kein Sicherheitsbauteil". Het heeft geen invloed:

Bei bestimmungsgemäßer Verwendung sind die Reihenklemmen mit Filter rückwirkungsfrei und haben keinen gefährlichen Einfluss auf die Sicherheitsfunktion. Deshalb sind keine sicherheitstechnischen Kennzahlen notwendig.

Ik vind het een beetje een goedkope shortcut.

Ok, da's wat ik al vermoedde...

Maar dit https://www.phoenixcontact.com/online/portal/be/?uri=pxc-oc-itemdetail… zou toch moeten kunnen dienst doen ter vervanging van het interfacerelais dacht ik dan?
Deze heeft gedwongen contacten enz..

De PL kan niet heel erg hoog zijn, het is een pomp van 4kW die erachter hangt, dan lijkt me PL c zowat de hoogst mogelijke uitkomst..

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
GJ_

Moderator

Waarom? Je kunt er rustig PLe van maken als je wil. Beetje overbodig misschien, met een pomp is een heel hoge PL meestal niet zo nuttig.

Op 26 november 2020 19:16:47 schreef GJ_:
Waarom? Je kunt er rustig PLe van maken als je wil. Beetje overbodig misschien, met een pomp is een heel hoge PL meestal niet zo nuttig.

Welja, die STO ingang wordt nu gewoon gestuurd met dat interfacerelais, lijkt me nogal een "onderbreking" van de veiligheidskring... OF zie ik dat fout?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
GJ_

Moderator

Dat interfacerelais is geen veiligheidscomponent en dus niet gekeurd. Ik begrijp dat er ook geen controle is of er daadwerkelijk afgeschakeld is dus verder dan CAT1 kom je niet. Het relais kan domweg vastplakken. Dan moet je goed je best doen om toch PLc te halen.

Op 27 november 2020 09:46:01 schreef GJ_:
Dat interfacerelais is geen veiligheidscomponent en dus niet gekeurd. Ik begrijp dat er ook geen controle is of er daadwerkelijk afgeschakeld is dus verder dan CAT1 kom je niet. Het relais kan domweg vastplakken. Dan moet je goed je best doen om toch PLc te halen.

Vandaar dat ik deze aanhaalde: https://www.phoenixcontact.com/online/portal/be/?uri=pxc-oc-itemdetail…
of is dat niet geschikt?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Als je de NO voor de STO van de frequentieregelaar gebruikt en de NC als terugmelding gebruikt naar de veiligheids PLC, dan heb je je best gedaan.