ALS een cel te ver ontladen is, dan kan je hem tot leven wekken door hem HEEL VOORZICHTIG weer op te laden tot minimaal 3V. Dan mag je weer normaal laden en kan je hem gewoon gebruiken. Het "ongecontroleerd een halve minuut snelladen" is ABSOLUUT niet goed.
Het "heel voorzichtig opladen" kan je ook met het hele pack proberen.
Als het zo is gekomen doordat de cellen wat gebruikt zijn en het pack daarna lang is weggezet. door het "wat slijtage" hebben de cellen dan wat zelfontlading gekregen. Door het lange wegzetten zijn ze vervolgens leeg gelopen. Nu zijn alle cellen "ieder voor zich" tot ongeveer 0.2V per cel ontladen. Nu kan je hem weer tot leven wekken (max 60-80% van originele capaciteit) door langzaam op te laden.
Maar als het BMS een beetje "slecht" is en ook als de boel uit hoort te zijn een klein stroompje trekt, dan trekt ie langzaam je accu kapot. Stel wederom dat je accu 10Ah is en 10S. Stel dat je BMS 1.2mA trekt. Met 10Ah trekt ie hem dan in een jaar leeg. Moet ie zelf weten denk je dan. Fabrikant zegt: Iedere 3 maanden aan de lader, dus dat zit wel goed. Prima. Maar dan... Je rijdt enthousiast op die fiets en hebt haast op de laatste dag voor de vakantie. Dus thuisgekomen zet je de fiets in de schuur en niet op de lader. Als je terugkomt van vakantie is het een tijd geen weer om te fietsen o.i.d. en het ding staat een anderhalve maand stil.... Als je bij thuiskomst nog maar 10% had, dan is ie nu dus te leeg.
Als dan de totaalspanning verder en verder zakt (BMS had al proberen in te grijpen bij 30V, maar dat werkt kennelijk niet goed), dan zal op een gegeven moment 1 van de cel-groepen de 0V bereiken. Omdat de pack-spanning nog steeds iets aan energie kan leveren, blijft de ontlading doorgaan. Die cel wordt negatief en DAAR kunnen ze helemaal niet tegen.
Moraal van het verhaal: probeer hem langzaam te laden. Of het werkt hangt er van af hoe ie zo leeg is gekomen.