Accu pack

amador

Honourable Member

Foto is van een accupack van een led bouwlampje (2200mAh, 7,2V ) dat het niet meer doet. De cellen zijn geladen naar er staat geen spanning op de rood/zwarte connector. Onder kant printplaatje zie je bij wat buigwerk kleine componenten zitten. Dit gaat me z.w.z. boven de pet. Is dit nog bruikbaar te maken door zwart los te maken en op 4 of 6 te solderen?. Ik denk dat ik dan alleen wat beveiligingen overbrug maar nu heb ik er ook niks aan. Ik zie ook nog ergens:18650 staan, iets met Li-ion, wordt het dan tricky?
Gemeten tussen:
1 – 2:0V
4 – 5: 6,94V
1 – 6: 6,92V
2 – 6: 6,94V
3 – 6: 6,92V
6 – 7: 3,45V

3,4 volt is niet echt vol te nomen.

dit printje zorgt ervoor dat de batterijen niet scheef laden en dat bijvoorbeeld bij kortsluiting de accu wordt afgekoppeld.

als je de zwarte verplaatst van 4 naar 6 dan zal die beveiliging niet meer werken.

bijvoorbeeld: je laad met 7.4v en accu 1 heeft een hele hoge interne weerstand door slijtage. de batterij met een lagere weerstand krijgt minder spanning, en accu 1 krijgt 4 tot 6 volt voor zijn kiezen.

voorbeeld: op de ledprint raakt een component los en komt tegen de behuizing, de accu kan nu kortstond 20A leveren en meerdere componenten gaan in rook op.

het beste is om aansluiting 7 los te nemen, printplaat terugklappen en goede foto's te nemen. soms kun je de beveiliging resetten, maar dan moet je weten welke het is. anders zijn deze printjes voor 1 euro op ebay te koop.

GMT+1
amador

Honourable Member

Open geknipt. Scherpe foto maken valt niet mee. Ook met een vergrootglas kan ik geen schade zien, maar als zo'n kleine component kapot is krijg ik dat toch niet gesoldeerd. Een brugje er overheen zou nog kunnen lukken.

Je moet een BMS hebben zoals deze.
Neem dan wel de "balance version". Er staat bij dat ie voor 7.4 geschikt zou moeten zijn. Advies: check hoe dat moet voordat je koopt. Ik dacht dat ie OOK geschikt was voor 3S, maar dat is niet het geval. Mijn fout.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 29 november 2020 18:13:52 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zei niet dat ie stuk is, maar een reset nodig heeft.

kun je de opdruk van U1 lezen? A of D 1/2 zijn FETs

zie hier de datasheet van zo'n soort IC. pagina 15 staat vol met info hoe een overlaad / ontlaad situatie gereset kan worden.
https://www.n-redc.co.jp/en/pdf/datasheet/r5405-ea.pdf

als je het exacte type weet kun je aan de hand van het circuit bepalen wat er echt aan de hand is.
of je koopt een print van 1 euro en je repareert hem over 2 weken :)

GMT+1

ah, het welbekende gele bouwlampje met 2x meer opgegeven vermogen als daadwerkelijk aanwezig, zowel de led als de accucapaciteit.

heb er ook al diverse onder handen gehad, doorgaans een paar andere cellen erin zetten en het werkt weer. ding heeft te lang leeg gestaan doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
amador

Honourable Member

Dank tot dusver.
Progger: Ik krijg de opdruk niet gelezen, morgen even bij de buurman onder de microscoop leggen.
Testman: Over de lichtopbrengst kan ik niet klagen, vond dit een handzaam ding. De accu is eigenlijk nooit leeg geweest, ik gebruikte hem alleen om ergens iets op te meten of korte werkzaamheden.

amador

Honourable Member

Helaas geen opdruk bij U1. Dit is voor mij einde verhaal. Als iemand de 2 cellen kan gebruiken geef maar een seintje, dan stuur ik ze wel op. Opdruk: Great power 20180921 1 CR 18650 2200mAh 8.14 Wh 3.7V Ucl 4.2V.