Hallo lieve mensen!
Hoewel ik nog geen expert ben ben in de elektronica, weerhoudt dat mij er niet van om onderstaand projectje te starten. Ben benieuwd hoever ik kom, maar ik kan er gewoon slecht tegen dat SPARTA de klanten ertoe dwingt om zo snel weer 500- te moeten betalen voor een fietsaccu, terwijl ik er nog maar een paar duizend km mee gereden heb.
Voor de volledigheid; het betreft hier dus een accu van een elektrische fiets van het merk SPARTA die zeer slecht is, en zeer moeilijk te repareren is, waardoor je eigenlijk verplicht bent om een compleet nieuwe fiets te kopen, of een nieuwe accu a 500-. Het probleem is dat mijn accu bij 80% ineens uitvalt.
De uitdaging is zodoende 'het weer voldoende operationeel krijgen van een defecte banaanaccu door de zwakke batterijen te vervangen'.
De fietsenmaker geeft aan ´ nieuwe accu ' maar daar pass ik dus voor .
Hoe dan ook, na alle discussies te hebben teruggelezen over dit type accu (de banaanaccu), bleek er niet een concreet stappenplan om dit zelf te doen, terwijl er volgens mij best vraag naar is.
Wel heb ik als redelijke newbie vragen waar ik hopelijk hier met hulp de antwoorden vind.
Voor nu heb ik reeds gedaan:
-soldeerspulletjes uit de schuur verzameld en nikkelband + flux gehaald (alternatief voor puntlassen, zodat je door te solderen de batterijtjes weer netjes in contact brengt met elkaar)
-gratis een afgekeurde accu opgehaald bij de fietsenmaker
-de behuizing geopend met een multitool; to do: de uiteindelijke serie van 20 glimmende batterijtjes weer in een beschermende verpakking krijgen, tezamen met het printplaatje. De eenmaal geopende behuizing s helaas na opening onbruikbaar. Hier moet ik nog naar op zoek, maar misschien heeft iemand iedeeen?
-de batterijen doorgemeten; bij 2 batterijen krijg ik geen spanning, maar bij de andere 18 zo n 1.25 Volt.
Vraag voor nu: hoe kan ik de batterijen op een nette manier uit de huidige schakeling halen? Met geweld ben ik bang dat ik de batterijen beschadig.
1) volgens mij zit de onderkant vastgekit, en
2, hoe maak ik de batterijen het verstandigste los van elkaar?
Ik zal zo een foto toevoegen voor de duidelijkheid.