Aeg Lavatherm 59840 warmtepompdroger alarm E65

Hoi iedereen,

Onze 14 jaar oude Aeg droogkast valt in alarm wanneer hij nog een 20 minuten moet werken. Hij geeft alarm E60. Uiteindelijk blijkt dit alarm E65 te zijn door de twee laatste drukknoppen in te drukken. De was is nog vochtig.

Op internet vindt ik dat dit alarm betekent:E65 Fout luchtrelais Foutbeschrijving: Incongruentie tussen ventilatie-controlecircuit enrelaisaansturing nanpogingen Fouttoestand: Bedradingof besturingselektronicadefect Relaisdefect Mogelijke oorzaak:
Veiligheids-afkoelingspro gramma Reset

Wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor de moeite

Met het pnc nummer kunnen we de juiste info er bij halen. Een foto vh typeplaatje graag, dank. Met wat testprogramma's en drg kun je veel meer testen.
Op het eerste zich ondervind de elektronica een onderbreking in het ventilator circuit. Naar ik kan zien is dit een warmtepompdroger met aparte ventilator motor. Deze zou geen aansturing meer krijgen.
Slecht kontakt op de print is een mogelijkheid. Jij spreekt (schrijft) van een relais. Mijn info heeft het over een triac.
Nakijken of hier haperingen zijn.
Meet de condensator van deze ventilator eens na, en als je toch bezig bent meet de 2 van de motor ook maar eens na.
Mss draait hij te traag door een slechte condensator en overhit hij met veiligheidsuitschakeling tot gevolg.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 23 november 2020 23:41:31 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,

Bedankt voor de snelle reactie
In bijlage vindt U de technische gegevens.
Het was maar info van internet, of deze juist is...
Ik vin wel raar dat pas na 45 min draaien deze storing naar boven komt. Ik heb niet het gevoel dat er veel opgewarmd is...

Gr

Joël

Op het schema is te zien dat er een sensing op de fan relais zit. Deze registreert een onregelmatigheid. Dwz de relais is aangestuurd doch niet gesloten. Of andersom. Mogelijkheden zijn de relais zelf of losse contacten.
1. foutcode nogmaals uitlezen met deze juiste info.
2. testprogramma starten e fanmotor testen. Kan ook vlak nadat deze is uitgevallen.
3. klein lampje op de ventilatoraansluiting plaatsen en in het oog houden of deze uit valt.
4. print eens grondig inspecteren
5. ...

Bestanden te groot om hier te posten. Email mss?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meest voorkomende is de relais los in soldeer bij deze drogers en enorme vervuiling van condensor/verdamper koelsysteem.Soldeer print door en reinig de verdamper/ condensor goed!

Hoi,

Je mag het mailen naar joel.theunis@scarlet.be bedankt

Hoe geraak je op constructieve manier aan deze wisselaars om het goed te kunnen reinigen? Ik wil niets onnodig uitbreken.Bestaat daar een filmpje of een volgorde beschrijving van? Ik zie dat het toch een veel voorkomend probleem is...

Bedankt.

Idd verstoppen komt bijna bij iedereen voor. Op deze leeftijd zeker geen overbodige luxe. Helaas tot de laatste vijs uit elkaar.
Edit: Dit zijn wel foto's van een Siemens. Ter illustratie van de miserie en het uiteen-haal niveau.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yup EricN,zeker geen droger voor dummies!! Veel te ingewikkeld gemaakt, maar snap het nu erg goed... Weinig warmtepomp drogers zullen 20 jaar worden en 50% zeker geen 10 jaar!

Nope, zie foto's van EricN, moeten vaak zo gedemonteerd worden... Self cleaning... Ahum

@smd. Welke zou jij nog durven in huis halen? Het filterreinigen zou ik niet zien zitten. Als je ziet wat er naar 5 beurten onderin een filter zit (beko. Miele. Baukn...) dat is mijn goesting over. Een zelfreiniger om de 5j eens uiteen doen valt dan nog mee. Ook de droogresulteten vind ik van siemens best nog meevallen. De meeste merken moet je naderhand nog terug op de draad hangen. Als je met een bril op de deur na een programma open trekt weet je wat ik bedoel.
Ik heb van samsung ooit eens vernomen dat er in hun handleiding zou staan dat je om de paar beurten (was het nu 2 of 5?) De filter onderaan dient gereinigd te worden (slavenhandel). Hun tip was een 2de filter te kopen en afwisselend de vuile mee in de wasmachine te steken. Al ervaring mee?

Een gat in de muur lost alle problemen in een wip en een flik uiteraard op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik zou weer een gewone condensdroger kopen, mn huidige tikt de 16 jaar aan inmiddels. handdoeken zijn in 30min droog met dit ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal ik anders eens een test opzetten. Zelfde waslading. Zelfde wasmachine. Zelfde spoel en zwierprogramma. Dus gelijke natte belading en dan een kwh meter in de stekker en zien wat de werkelijke (geen boekjeswijsheid) verschillen in verbruik zijn? Iemand geïnteresseerd in de resultaten. Ik heb er wel zin in, ben zelf benieuwd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yup EricN heb ik al eens gedaan. Bij ons volle draai handdoeken 7 Kg gecentrifugeerd met 1400 RPM in een T273C Condensdroger, plm 45 min a 3000W = 2,2 Kw verbruikt. Gaat ditzelfde wasje in een Selfcleaning Siemens ( Net schoongemaakt) duurt plm 2 uur 15 min a 1000W = 2,2 Kw... dus?? Maar de capaciteit van een Self cleaning neemt af, dus tijd word langer, verbruik omhoog. Miele is na plm 10-15 beurten filters reinigen en dan blijft capaciteit hetzelfde en gemakkelijk te reinigen voor een gebruiker. Inwendig heeft een Miele nagenoeg geen vervuiling. Zelfde truuk ook uigehaald met een Miele T8861WP alles schoon en netjes doet de truuk sneller maar vermogen is met 1150 Watt ook meer Ook Ong 2,2 Kw.. Met een A+++ nog niet geprobeerd, maar vind de droogtijden wel langer

Wat betreft filters heb ik 2 sets en wissel ze uit en was ze mee met reguliere was. Geen wachttijd en kan direct weer verder.

@ smd afvoerdroger zal dan nog zuiniger zijn tov condens - en WP droger?

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 27 november 2020 18:32:49 (30%)

@smd interessant. Bedankt voor de info.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

vraag ik me wel af, een condensdroger circuleert de warmte in het apparaat, een buisdroger blaast de warmte naar buiten en zuigt ook nog heel veel lucht aan die de CV in huis weer moet verwarmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een slangafvoer droger doet het zuiniger, alleen zou zelf droger in een onverwarmde ruimte zetten IDD. Condensdroger Idem, staat bij ons in de bijkeuken, hoe kouder, hoe beter droger werkt! WP drogers juist niet, gaan slechter werken in koudere ruimtes..

Effectief gemeten met een KWh meter?

Yup! Stond er versteld van hoe het verbruik oploopt met vervuilde filters bij een WP.. Zelfs raadzaam om tijdens droogbeurt de filters te reinigen helpt energie verbruik belovend laag te houden.

Op 27 november 2020 18:09:36 schreef smd:
Yup EricN heb ik al eens gedaan. Bij ons volle draai handdoeken 7 Kg gecentrifugeerd met 1400 RPM in een T273C Condensdroger, plm 45 min a 3000W = 2,2 Kw verbruikt. Gaat ditzelfde wasje in een Selfcleaning Siemens ( Net schoongemaakt) duurt plm 2 uur 15 min a 1000W = 2,2 Kw... dus?? ................

...............Zelfde truuk ook uigehaald met een Miele T8861WP alles schoon en netjes doet de truuk sneller maar vermogen is met 1150 Watt ook meer Ook Ong 2,2 Kw..

Knip. Ik wilde al zeggen, mijn 8861 draait echt geen 2 uur, eerder 1, hooguit.

Wel meer dan 1,5 maar een volle draai handdoeken he... Neemt ook meer vermogen op zo'n droger Maus