12v DC naar USB 5V DC

Hoi,

Ik ben voor mijn camper aan het puzzelen voor een USB lader.

Dat lijkt simpeler dan de opzet die ik in mijn hoofd heb.
Ik heb een 220V stopkontakt en daarboven zitten 2 USB poorten.
Die worden via een chip gevoed door de 220V aansluiting.

Ik wil die aansluiting losmaken en de + en - van de USB poorten aansluiten op een converter van 8-32V DC naar 5V DC.
Daarmee vang ik dus ook fluctuaties in de accuspanning op naar een gereguleerde 5V DC.

Dat kan ik zo doen, maar mijn vraag is of dit ook zomaar kan of dat een lader een regeling heeft waarmee het laden stopt als het apparaat vol is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het stoppen van het laden is een verantwoordelijkkheid van het apparaat. Niet van de USB aansluiting. Is een 12V stopcontact met een 12V 5V USB omzetter niet veel handiger? Die usb toebehoren worden voor auto's massaal verkocht. Blijft ook je huidige aansluiting gewoon in takt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hoi BB,

Klopt helemaal voor wat betreft een standaard verhaal.
Maar ik ben weer een camper aan het bouwen en wil bij voorkeur alle schakelmateriaal hetzelfde. Dat staat gewoon netjes.
Ik heb de boel op accu's draaien die weer op een zonnepaneel omvormer (epever tracer) staan die best een hoge laadspanning kan geven. Ik heb gemerkt dat standaard omvormers het wel eens begeven onder deze spanning. Dus heb ik een converter gekocht met een groot ingangsbereik en een vaste 5V DC/ 5A uitgang. En die wil ik dan aansluiten tussen accu's en USB.

Als ik jou zo hoor, dan zou dat moeten lukken.
Het is geen heel grote klus hoor.
Ik heb alleen even een tip nodig van iemand die er meer van weet dan ik (dat is al snel het geval ;) ).

Super bedankt voor je snelle reactie.

Ik denk dat ik het topic hiermee meteen kan sluiten.

De lage spanning voor de USB poortjes in een normale WCD hebben een ingangsspanning van 230V AC. een kleine SMPS maakt daar meteen de juiste spanning van.
Het primaire deel ombouwen naar 12...32 volt DC vergt waarschinlijk aanpassing van het primaire circuit, incl de trafo. Gaat lastig worden.
Net als voor 12 volt bedrijf zullen er ook wel snoeromzetters zijn die het gevraagde spanningsbereik aankunnen, Je zet daar gewoon de juiste steker aan voor je camper, of zie ik wat over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 29 november 2020 11:10:44 (25%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus heb ik een converter gekocht met een groot ingangsbereik en een vaste 5V DC/ 5A uitgang. En die wil ik dan aansluiten tussen accu's en USB.
Als ik jou zo hoor, dan zou dat moeten lukken.

Inderdaad, moet zondermeer werken.
Twee aandachtspunten:
* gebruik gevlochten draad van voldoende diameter, zonder de afstanden te kennen zou ik 2,5 mm2 als minimum stellen.
* zorg ook voor een zekering, zeker tussen de woonbatterij en de converter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Of laden stopt hangt af van wat je hebt. Eerst spreek je over een converter, later over een lader, da's niet hetzelfde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het staat beschreven als 10A DC/DC converter / voltage regulator for automotive solar.
De kabels sluit ik meteen aan op de WCD en dat gaat om 5cm van, zover ik kan beoordelen, 1,5mm2 of meer.
(ik doe even (kerndiameter:2)^2*pi.

Zekeren is een goede tip en ga ik aan weerskanten zeker doen !

Sluit ook even de datapennen van de USB-aansluitingen kort als je het hele printje weghaalt wat de 230V~ naar 5V= regelt. Voor Apple producten kun je ook bepaalde weerstandswaardes kiezen om nog wat sneller te kunnen laden, maar die zou ik even op moeten zoeken (heb dat ooit 5+ jaar geleden uitgezocht/getest). Hoe de datapennen zijn aangesloten bepaalt hoeveel stroom een aangesloten apparaat mag trekken.

(Uit mijn hoofd: losse pennen is 500mA, kortgesloten kan tot 2A zijn en met de juiste combinatie van weerstandjes kan een Apple product tot 2,1 of 2,4A trekken. Als er daadwerkelijk gecommuniceerd wordt via de datapennen kan er zelfs 'quick charge' plaatsvinden met 9 of 12V of nog hoger via een USB aansluiting, maar dat gaat ver buiten wat jij van plan bent.)

Shiptronic

Overleden

Neem een lineaire regelaar, ik heb een aantal van die DC/DC dingen geprobeerd, ook van de betere retailer, alle maal in de vuilbak gegooid, je word gek van de storingen die je krijgt, zelf de ontvangst van de radio werd beïnvloed, met een ouderwetse regelaar geen problemen gehad.

[edit] ook voor Samsung moet je een bepaalde spanning op de data aansluitingen zetten.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 29 november 2020 20:40:25 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedenk wel dat je met die oplossing beperkt bent tot traag laden. Er is namelijk geen onderhandeling over de stroom die geleverd kan worden.

Met een weerstandsdelertje kun je bv wel wat hoger gaan, maar echt snelladen wordt het niet.

De vraag is of dat slim is. Ik heb zelf bewust gekozen om overal 12V sigarettedozen te monteren met daarin een Blitzwolf SD2 ding.
Daarmee heb ik gewoon USB incl snellere laadfuncties, tot QuickCharge 3.0 momenteel.
(Ik heb de ombouw van mijn bus - een Fiat Ducat - bijna klaar: https://www.djsmiley.com )

Een upgrade is ook zo gedaan, ik heb bv ook een paar USB-C laders (Oa mijn laptop). Met USB ben je toch beperkter, zeker met het oog op de toekomst.

Overigens, zo hoog is de spanning niet, een goede omvormer zou niet zomaar moeten uitspringen. Als je nog een loodaccu gebruikt is de spanning <15V, en met een lithium accu nog wat lager.
(Ik heb zelf ook een Epever solar controller in mijn bus gezet)

Schakelmateriaal allemaal van Gira. Alleen dus geen USB dingen, die vind ik onzinnig duur geprijsd en dus niet toekomstvast.

Iig alles goed afzekeren, passend bij de gebruikte kabeldiameter en pluggen.

Een lineaire regelaar is kwa storingen wel het meest ideaal, maar ook het minst efficient: Je staat 7-8V weg te stoken om 5V over te houden..
Maar persoonlijk valt de storing van de Blitzwolf SD2 mij heel erg mee. Is me iig nog niet heel erg opgevallen.

Wel geven die dingen allemaal wat sluipverbruik, dus zorg dat je alles makkelijk kan uitschakelen als je 't langere tijd niet gebruikt (bv in een stalling). Zelf heb ik een 280Ah lithiumaccu gebouwd, dus die is niet zomaar leeg, maar als je nog een kleine loodaccu hebt kan sluipverbruik best aantikken.

In mijn dashboard heb ik idd "normale" 12V->USB laders.

Misschien is het een beter idee om van alles af te zien en de normale situatie te laten en dan gewoon op 220V te laten draaien via walstroom of 220V omvormer.

Leuke website trouwens.
Ik bouw zelf een Opel Movano L2H2.
Ik heb al vaker campers gebouwd maar deze is weer voor onszelf en soort proef van een nieuwe indeling.