12-teller met 2 stuks 4017

ik ben op zoek naar een 22-teller. Ik dacht dat gevonden te hebben in een schakeling met 3 stuks 4017, waarbij dan "uitgang 22" van de 3e 4017 aangesloten wordt op RST van de 1e 4017. De schakeling werkt gedurende één cyclus, maar daarna stopt het. Wat ontbreekt er aan dit schema?
N1=4081, N2=4049. Alle niet gebruikte ingangen zijn naar aarde verbonden.

daar lijkt het op.
Ik heb wel draaiend een 10-teller. Daarbij zijn 13 (CKE) en 15 (RST) beide aan de 0 gelegd en die blijft keurig doortellen.

Ik heb zo'n schakeling in gebruik met 3 stuks 4017 in cascade.
Uitgevoerd volgens fig. 19 in deze datasheet
Deze wordt gereset bij Q9 van de derde 4017, maar je kunt hem ook een paar stappen eerder resetten.

Schema lijkt goed.
Zit niks anders erop dan wachten totdat de schakeling in de ongewenste eindtoestand terecht komt.
Dan alle uitgangsspanningen en alle ingangsspanningen meten en eindresultaat hier posten. Ook gebruikte voedingsspanning vermelden.
Elk IC heb je toch wel ontkoppeld met een keramische condensator van 100nF direkt tussen de voedingspennen van het IC?

fatbeard

Honourable Member

De oorzaak van het niet verder gaan van de schakeling na de eerste cyclus is dat wel de eerste 4017 wordt gereset, maar de tweede en derde niet. Dan blijft de schakeling in de laatste stand staan omdat de eerste 4017 in reset wordt gehouden door de derde...

De schakeling uit de datasheet heeft als niet genoemde limiet (die voor jou misschien helemaal niet interessant is) dat de klokpuls minimaal 3 maal de vertragingstijd tussen het hoog worden van de reset input en het laag worden van de gedecodeerde output (tPRHL) hoog moet zijn om te voorkomen dat er klokpulsen worden gemist. Die tijd is afhankelijk van het fabrikaat, de serie en de voedingsspanning.
Een HEF kan een andere tijd dan een MC, CD of een SN74C hebben; raadpleeg de datasheet van de teller die je daadwerkelijk gebruikt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Is S1 gesloten? Zo niet, dan zal hij stoppen met Q9 op ICn hoog. Meet anders eens welke pinnen hoog zijn, want dan kom je er achter.

De schakeling van KlaasZ lijkt me logischer trouwens, dat kost minder poorten:

Ik vind de discrepantie tussen de topictitel en -inhoud best opmerkelijk trouwens. :?

Hubie

Special Member

In een Elektuur halfgeleidergids juli/augustus staat zoiets,je kon dan met 2 een paar jumpertjes het aantal stappen instellen.

Op 29 november 2020 23:09:30 schreef Kruimel:
De schakeling van KlaasZ lijkt me logischer trouwens, dat kost minder poorten:

Ik hou niet van schakelen in de klokpulsen.

Op 29 november 2020 23:52:54 schreef Hubie:
In een Elektuur halfgeleidergids juli/augustus staat zoiets,je kon dan met 2 een paar jumpertjes het aantal stappen instellen.

Tekening van TS heeft een hoog elektuurgehalte en dan bedoel ik hun tekenstijl en niet de (vermeende slechte) kwaliteit van hun schema's.

Hubie

Special Member

Dat ziet er inderdaad uit als Elektuureluur.

Op 30 november 2020 00:54:08 schreef ohm pi:
[...]Ik hou niet van schakelen in de klokpulsen.

Het schema komt uit de datasheet en is dus een aanbeveling van de fabrikant. Die extra poort in de klokpuls zal de snelheid verminderen, maar desondanks ligt die nog in het MHz bereik.

fatbeard

Honourable Member

Als je in de kloklijn van de eerste teller ook een AND opneemt met beide ingangen aan elkaar is de boel weer geheel synchroon en geschikt voor de maximale snelheid...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als je echt tot het uiterste wil gaan heeft dat misschien zin. Maar als de kloksnelheid lager is dan 1MHz maakt het geen bal uit.

Schema komt uit de Elektuur van juli/aug 1984. Mijn kloksnelheid wordt zo ongeveer 1 Hz. De schakelaar is uiteraard gesloten.
Het schema van KlaasZ heb ik zojuist gebouwd, en dat werkt.

Dat wist ik wel want bij mij werkt het ook. ;)
Overigens is dat schema niet van mij, maar van de IC fabrikant.

Op 30 november 2020 13:37:40 schreef Herms Lunenborg:
Het schema van KlaasZ heb ik zojuist gebouwd, en dat werkt.

Gefeliciteerd! Mooi dat het werkt.
Niks meer eraan doen. Kassie er omheen en dichtdoen.

Overigens, het schema van elektuur is goed en zou ook moeten werken.

vreemd, ik heb hem vanavond nogmaals opgebouwd, maar ik krijg hem niet aan de praat. Jij hebt hem wel werkend gekregen?

Ik heb hem in LTspice opgebouwd, maar dan met de 4001 ipv 4049. Dat werkt gewoon, maar LTspice is natuurlijk niet het echte werk.
Ik heb geen IC's uit de 4000 serie, dus echt nabouwen kan ik niet.
Je kan het hierbij laten want je hebt een werkende schakeling (die van KlaasZ).
Anders moet je de toestanden (hoog-laag) van alle uitgangen posten.

Misschien stopt hij ergens in de cyclus. Een manier om snel te zien waar het fout gaat is aan elke output een led met weerstand hangen.

Bij de toepassing die ik heb gebouwd zitten die leds er al in. Daarbij heb ik geconstateerd dat bij het inschakelen van de voeding soms een ongedefinieerde toestand ontstaat. Er staan dan meerdere outputs tegelijk aan, wat normaal niet moet kunnen.

Daarom heb ik er nog een extra reset met een drukknop aan toegevoegd. Die zit gekoppeld op de R van de eerste 4017. Die resets moet je overigens wel met diodes ontkoppelen omdat je anders de laatste uitgang opblaast.

Op 30 november 2020 22:10:54 schreef KlaasZ:
Daarbij heb ik geconstateerd dat bij het inschakelen van de voeding soms een ongedefinieerde toestand ontstaat. Er staan dan meerdere outputs tegelijk aan, wat normaal niet moet kunnen.

Dat is het 'lek van Elektuur'

Daarom heb ik er nog een extra reset met een drukknop aan toegevoegd

Die drukknop kan je overigens vervangen door een condensator.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 30 november 2020 23:44:29 (19%)

De schakeling van Elektuur kende ik niet en heb ik ook niet geanalyseerd. Maar die vertoont misschien hetzelfde gedrag bij inschakelen als de schakeling die ik heb gebruikt.

Als ik nu zie hoeveel miserie we vroeger hadden ben ik toch blij met de komst van die µcontrollers.

LDmicro user.

Ach, het is een kwestie van leren omgaan met de miserie.
Bij mijn schakeling heb ik me aangeleerd om altijd eerst de resetschakelaar aan te zetten voor het inschakelen van de voeding. En dan pas vrijgeven.

KGE

Golden Member

Wanneer je in de Elektuurschakeling op de eerste teller een power on reset zou maken dan zouden de andere tellers ook op 0 moeten beginnen.

fatbeard

Honourable Member

Als je een echt "probleemvrij" fully decoded 22 teller wil maken heb je een 5-bits synchrone binaire teller en vier 3-naar-8 decoders nodig. De drie LSB bits gaan naar drie decoders tegelijk, de 2 MSB bits naar de vierde decoder die bepaalt welke er geactiveerd wordt.
Dit principe is uitbreidbaar tot zeer veel uitgangen.

Een alternatief is het gebruik van een 'echt' schuifregister, maar dat wordt voor grotere bit-aantallen al snel onoverzichtelijk...

Als je de gedecodeerde uitgangen niet nodig hebt kun je beter (een) binaire teller(s), één R en wat dioden (RDTL logica) gebruiken, het aantal is afhankelijk van het gewenste deeltal. Voor niet al te hoge kloksnelheden is dat goed te doen, als het snel moet zul je de boel met synchrone tellers en mogelijk poorten ipv RDTL logica moeten maken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.