defecte Wavetek 12 MHz functiongenerator model 23

pietplof

Golden Member

Een paar hè blackfin, een paar.

festina lente

Op 26 november 2020 14:40:55 schreef pietplof:
Een paar hè blackfin, een paar.

Meestal koop ik IC's per tube, tray of reel ;)

This is the world we know best, the world of madness
pietplof

Golden Member

Ic's heb ik meestal op voorraad.
Ik demonteer vrij veel apparatuur ( industrie en ziekenhuisapparatuur) en daaruit komen erg veel interessante spullen.
Aangezien de genoemde spullen die worden weggegooid vaak ouder zijn dan 20 jaar zijn genoemde onderdelen nog redelijk eenvoudig te verwijderen en ook goed herbruikbaar.
Uit eerdere bijdragen heb je kunnen constateren dat ik niet optimaal ben bijgebleven (qua elektronica natuurlijk) maar wel aardig uit de voeten kan met de wat oudere materialen.

Overigens heeft een demente postduif ( tekst van collega Blackdog) mijn twee beloofde ic's teruggebracht naar Amsterdam maar een tweede verzendpoging is inmiddels gedaan.
Een verslagje van mijn reparatiepoging laat nog even op zich wachten.

festina lente
pietplof

Golden Member

Het duurde eventjes maar nadat de gulle gift van Blackdog was gearriveerd en geplaatst ben ik verder gegaan met foutzoeken.
De stagnatie door de defecte ic is opgeheven en ik ben weer een paar testmomenten verder.

Nu stuit ik op een geheel ander probleem nl. Mijn gebrek aan ervaring met de engelse taal.
In het boek staat een tabel met enkele meetpunten zoals de drie aansluitingen van een transistor, van een diode. Maar achter elk meetpunt staan twee kolommen.
Boven de ene kolom staat low (enabled) en boven de andere High ( disabled).
Dit is voor mij volslagen onduidelijk.

Wellicht is er een meer ontwikkelde collega die mij verder op weg kan helpen.

festina lente
fred101

Golden Member

Zo te zien heeft hij twee frequentie bereiken, hi en lo. Enabeld wil zeggen dat die range ingeschakeld is. Disabled is uitgeschakeld. De spanningen verranderen dus als je van low naar high schakelt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pietplof

Golden Member

Fred101; jouw reactie heeft mij weer verder geholpen. Het frequentiebereik gaat niet in stappen maar is continue in te stellen.
in het boek wordt echter wel een soort verdeling aangehouden.
Bv van 10mHz tot 100 mHz, 100 mHz tot 1kHz enz.
Zodra ik die verdeling toepaste bij de metingen bleken de genoemde waarden redelijk overeen te komen.
Inmiddels alle stappen in het foutzoekprogramma gevolgd en bij ECL uitgang aangekomen bleek het vereiste blokgolf/ kanteelspanning keurig aanwezig was.
Ha, klaar.
Alle snoertjes weggehaald en tijd voor de calibtatie.
Frequentie counter en scoop ( via een 50ohm weerstand) op de generator aangesloten.
Eerste stap.... Wel #}%^$£¥<. Geen signaal, helemaal niets; ja ruis dat wel. Ook niet op TTL uitgang.

Schema erbij de ECL uitgang was bijna direct gekoppeld met de TTL trap .
Hoe kan dat?
Nog verder kijken en wat zie ik, een onderdeel f1/16. f ?? Een zekering in de uitgang?
Na meting bleken twee zekeringen stuk.

Nu proberen die mini dingen te vervangen door verse ( niet in de voorraad natuurlijk). Inmiddels een glaszekering van 75 mA voorzien van twee verzilverde draden , krimpkous en geplaatst. De TTL uitgang werkt.

Morgen de volgende zekering plaatsen ( 500mA).

Daarna kan het kalibreren beginnen want de sin van 12 MHz ziet er niet uit evenmin als de twee andere golfvormen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Na een ochtendje fröbelen met mammoetglaszekeringen waaromheen krimpfolie en twee verzilverde draden is ook de laatste bnc connector met de schakeling verbonden.
Vervolgens hoofdstuk 5 ( calibratie) erbij gepakt en het ding weer tot de orde geroepen.
Resultaat is weer een mooi werkende signaalgenerator.
Wel een klus van enkele dagen.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi Pietplof,

Mooi dathij weer werkt!

Wel een klus van enkele dagen.

Uhm... maar nu ben je wel een paar dagen van de straat geweest en heb je niet achter de meiden aangezeten *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Heer Bram,
Als je mijn goede vrouw zou kennen had je die opmerking over activiteiten op straat niet gemaakt.
Ik kijk wel uit.

festina lente