Sterrenhemel

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Op 28 november 2020 18:55:52 schreef Bavelt:
De IR-TSOP sensor komt straks met relatief lange draden naar het printje met de uc.
Op sommige publicaties lees ik dat de ontstorings condenstor tussen de voeding van de IR persé een tantaalelco moet zijn.
Ik heb nu een 'gewoon' elcootje van 10uF er tussen.

Is dat echt zo kritisch?

Ik heb nog nooit een tantaal gebruikt daarvoor, heb eigenlijk nooit last dat het stoort of zo.

Zou me er niet druk om maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Is me wel opgevallen dat de 'hoog' pulsen uit de TSOP korter worden en de 'laag' pulsen langer als je de AB op korte afstand houdt. (< 80cm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ik heb wat lopen spelen met de Editor van MikroBasic.
Ik had gedacht bij de 'autocomplete', dat de editor automatisch bij het intikken van een If...een End If gegenereert, zoals bv Visual Basic.Net wel doet.
En een 'for' gevolgd door een 'next' en de bijbehorende statements netjes onder elkaar uitlijnt.
En wat ik in Mikro Basic ook een beetje mis, is dat je de 'project settings' niet in de source kunt opnemen.
Dan had alles in de .mbas file kunnen staan. Nu moet je van twee kanten opletten.

Ik weet niet of er nog veel ontwikkelingen zitten bij MikroBasic op dat gebied...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Auto complete en autocorrect mogen van mij helemaal weg, ik gebruik ze nooit (irritant)
De config settings in de sourcefile is al jaren terug aangedragen door velen bij MikroE, tot nu toe nog niet geimplementeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

De sterrenhemel begint steeds meer gestalte krijgen. Het geheel is als volgt opgebouwd:
Er zijn 8 panelen zachtboard, formaat 120 * 60cm. Zwart geschilderd en ieder paneel bevat 64 ledjes van 3mm. Enkele zijn 5mm, om een paar 'dikkere' sterren te krijgen. In totaal dus 512 'sterren'.
Het totaalformaat is 240cm * 240cm, plafond-dekkend dus (boven het bed).

Het wordt aangestuurd door een MikroBasic Programma en processor PIC16F1847. En voor de sterren 8 MAX7219's (één per paneel).
Met een Infrarood afstandsbediening (NEC-data) kan het ding worden bediend.
Ik heb er de volgende functies ingebouwd:

- de sterrenhemel wordt standaard bij starten 'random' gevuld. Vervolgens wordt er in een bepaalde tijdsinterval (instelbaar via de AB) steeds 1 ledje gewijzigd. Dat kan zijn doordat er 'ergens' eentje aangaat, of eentje uitgaat. Op een willekeurige plek dus. Dat heb ik gedaan via de GrayCode, zodat je een rustig verloop krijgt gedurende de nacht. Na verloop van tijd ziet de hemel er dus bijna ongemerkt totaal anders uit!
- De ledjes zijn wit, maar een 6-tal zijn wit, maar kleuren oranje bij branden. Dat wordt dus de planeet Mars, die af en toe opkomt en gedurende de nacht langs de hemel zwerft.
- Een functie die de hemel langzaam laat uitdoven, ledje voor ledje. Maar ook hier weer steeds één tegelijk met een random positie.
- Hetzelfde, maar dan andersom: hij bouwt de sterrenhemel nu op. Van niks naar totaal. Ledje voor ledje.
- De mogelijkheid om in plaats van een 'volle' hemel, alleen de sterrenbeelden Orion en Grote Beer te tonen. Ieder afzonderlijk, maar ook in combinatie.
- De Orion kan ook langzaam worden verschoven in een heel langzaam tempo.
Zodat hij aan de horizon verdwijnt na een paar uur.
- Functies om het geheel te resetten en opnieuw te beginnen.
- Functie om een nieuwe sterrenhemel te kiezen. Random wordt er dan een hemel gegenereerd en begint het opnieuw te lopen.
- De snelheid van wisselingen kan worden verhoogd of verlaagd met de AB.
- De lichtsterkte kan ook worden verhoogd of verlaagd met de AB.
- Een Aan/Uit knop. Het programma loopt door, maar je kan hiermee de hemel gewoon donker maken. (slapen dus...)

De assemblage moet nog beginnen. Ik denk aan een raamwerk van latten die de panelen bij elkaar houden. Met vier kettinkjes hangt het raamwerk dan aan het plafond.
Zachtboad is natuurlijk lekker licht, en je boort er makkelijk gaatjes in voor de ledjes.

Wordt vervolgd.... ;)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Auto complete en autocorrect mogen van mij helemaal weg, ik gebruik ze nooit (irritant)

Het is natuurlijk ook wel een beetje wat je gewend bent.. ;)

Maar die autocomplete lijkt niks te doen bij mij, althans ik zie niks gebeuren. De autocorrectie doet het wel maar gebruik ik zelf idd ook niet.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
marcob

Golden Member

Denk je alsjeblieft aan de brandveiligheid. Vooral omdat het om een kinderslaapkamer gaat. Zachtboard (en ook hardboard) kan goed branden en roken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Op 29 november 2020 20:37:01 schreef marcob:
Denk je alsjeblieft aan de brandveiligheid. Vooral omdat het om een kinderslaapkamer gaat. Zachtboard (en ook hardboard) kan goed branden en roken.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan...
Nu consumeert het geheel niet zoveel. Het geheel draait nu op een voedinkje van een telefoon.

Ik heb het even nagemeten voor alle zekerheid:

Als alle ledjes branden met een gemiddelde lichtsterkte, dan wordt er 165mA getrokken.
Dat zou betekenen 5v *0,165= 0,8W. Dat valt dan toch mee qua warmteafgifte?

Maar wellicht toch goed om het printje met de elektronica er op met afstandsbusjes te monteren...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Wat zou een alternatief kunnen zijn voor zachtboard?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

MDF of triplex is al een stuk steviger en moeilijker brandbaar. Met een juiste zekering ertussen kan er trouwens weinig gebeuren bij zo'n lage stroom.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Jouw schakeling hoeft niet eens de oorzaak van een brand te zijn. Iets anders op de kamer kan de brand vatten. Wanneer je origineel een betonnen plafond hebt (of gipsplaten) heb je nog enige vertraging. Zachtboard aan het plafond is alleen maar een versnelling.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Ik wilde het geheel ca 5cm van het plafond ophangen aan kettinkjes. Het palfond is inderdaad beton.
Aan Mdf had ik al gedacht, probleem is wel dat het loodzwaar wordt met 8 panelen aan elkaar. Triplex zou dan een middenweg kunnen zijn.

Maar misschien zijn er nog altenatieven. Uiteindelijk gaat het om de ledjes.
Wellicht kan ik een raamwerkje maken met een doek erover gespannen. Probleem is dan hoe zet ik de ledjes vast...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
If you want to succeed, double your failure rate.
Hugo Welther

Moderator

In de reclamewereld gebruikt men vaak foamboard.
Verkrijgbaar in bijna alle kleuren en weegt nagenoeg niets.

Voorbeeld zwart: https://www.vanbeekdesign.nl/p/foamboard-zwart-zwart-70x100-5mm-all-bl…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Ik heb in het verleden ook wel eens zoiets gemaakt.
Toen gewoon aan het plafond geschroefd met afstandhouders ertussen (je ziet het toch niet). Wel zo stevig.

Die foamboards zijn zo te zien polystyreentegels: als plafondbedekking verboden.
Het brandt makkelijk en dan komen er giftige gassen vrij. (daarbij regent het dan ook gesmolten druppels plasic op je huid...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 30 november 2020 12:01:00 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ik zit trouwens nog met een raar verschijnsel.

Ik heb de PicKit3 en gebruik programma PickIt 3 stand alone om de uC te flashen. Daarbij verzorgt de PicKit unit tevens de voeding voor de testschakeling.
Na compileren wordt de uc automatisch geflasht, dus dat werkt prima en snel.

Nu is het al een paar keer gebeurd, dus geen toeval volgens mij, dat wanneer ik de Pickit loskoppel en er een 5V voeding aan hang, de schakeling niet meer werkt. Met name het gedeelte rond de IR-afvanging.
Ik krijg het ook niet meer aan de praat, voordat ik de uc 'Erase' en dan opnieuw programmeer. ('gewoon' opnieuw compileren en herflashen heeft geen effect) Het lijkt wel of er 'ergens' een bitje teveel of verkeerd staat.

Ik ben wat aan het expirementeren, maar krijg er de vinger niet tussen.
Is dit een enigszins herkenbaar probleem of ligt het echt voor 100% aan mij...?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Indien mogelijk altijd de Power-up timer enablen, dat voorkomt veel problemen

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 30 november 2020 12:07:48 schreef Arco:
Indien mogelijk altijd de Power-up timer enablen, dat voorkomt veel problemen

Ja, die heb ik altijd aan staan. (Dat had je mij geleerd en ik neem deze wijze lessen vrijwel altijd ter harte... ;))

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Het aparte is dat het probleem zich in dit geval vrijwel altijd manifesteert rond de interrupt / IR sensor afvraging in de interrupt routine.
Ik heb de IR Sensor al vervangen, dat helpt niet.

Daarbij vroeg ik me even af of de weerstand van 470 Ohm tussen de + van de TSOP en de +5V daar nog een rol in speelt. Dat ding moet daar zitten om de stroom te begrenzen las ik.

Het moet wel iets zijn rond de voeding of daar aan gerelateerd. Want dat is dan het enige wat 'plots' verandert.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Je zou kunnen controleren of op dat moment je fuses wel goed staan geprogrammeerd. Als er iets verkeerd staat met bijvoorbeeld een interne RC-klok, dan kan 't zijn dat de IR door timing in de mist loopt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Heb je 'Clear memory buffers on erase' ook aangevinkt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 30 november 2020 12:57:34 schreef Arco:
Heb je 'Clear memory buffers on erase' ook aangevinkt?

Ja, dat is het geval.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 30 november 2020 12:48:11 schreef Jochem:
Je zou kunnen controleren of op dat moment je fuses wel goed staan geprogrammeerd. Als er iets verkeerd staat met bijvoorbeeld een interne RC-klok, dan kan 't zijn dat de IR door timing in de mist loopt.

Dat zit in de 'project settings' bij Mikrobasic. Die staan steeds hetzelfde.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door Bavelt op maandag 30 november 2020 15:15:49 (100%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik heb wel zelf wat gezien:

pic basic code:


If fIRFound = 1 Then                                       'Indicates IR-Control received
     fIRFound = 0
     LatA.7 = 1
     Delay_Ms(250)
     LatA.7 = 0
     Control_IRCode()
   End If

In eerste instantie stond die fIRfound = 0 als laatste, dus ná de Control_IRCode() waar van alles gebeurt.
Ik heb hem nu bovenaan geplaatst, dat is een betere plek.

Op zich had het wel goed moeten gaan, want de flags zitten in:

pic basic code:

Flags        As Byte
      fPrev      As sBit  At Flags.0
      fIRFound   As sBit  At Flags.1
      fHeaven    As sBit  At Flags.2
      fFade      As sBit  At Flags.3
      fInc       As sBit  At Flags.4
      fSw1       As sBit  At Flags.5
      fTwinkle   As sBit  At Flags.6
      fOnOff     As sBit  At Flags.7

en in de main heb ik:

pic basic code:

 Flags      = 0                                              'Clear Flags

Waarmee alle flags op 0 worden gezet bij start. Dat mag toch zo?

(wanneer dat niet goed zou zijn, zou het euvel verklaarbaar zijn)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Dit topic is gesloten