Motorbeveiliger voor frequentie omvormer

Hallo,

Ik heb hier een motorbeveiliger die soms uitvalt. Deze zit voor een frequentie regelaar. De motor beveiliger is al is reeds vervangen, toen leek het opgelost te zijn maar een maand later begint de motorbeveiliger terug uit te vallen. De motorbeveiliger valt enkel uit als men vergeet de drives uit te zetten op het scherm van de machine en men smorgens terug begint te werken met de machine. Tijdens normale werking gebeurd dit nooit.

Alvast bedankt.

Wat bedoelt u met een motor-beveiliger?

Een FO (frequentie omvormer) wordt met smelt-zekeringen of een installatie-automaat aangesloten op het net. Een motor beveiligings- schakelaar is niet nodig omdat de FO de motor bewaakt door de stroommeting en eventueel een ptc weerstand.

foto of schema zegt meer...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Merk en type van de motorbeveiliging.
Merk en type van de F.O.
Verder ga ik mee in het verhaal van MJN

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Frequentieregelaar is van omron en thermiek van siemens.

GJ_

Moderator

Het is geen termiek maar een motorbeveiligingsschaklaar neem ik even aan.
Maar we moeten wel echt merken en types hebben: Omron heeft nooit een FO gemaakt, dus moeten we het type hebben voor betere hulp. Het is een Hitachi of een Yaskawa.

hier is het schema van dat deel van de machine.
frequentieregelaar is wel degelijk van omron.

Er lijkt een fase slecht te zijn, losse draad of zekering, oude zekeringen(stoppen) slijten, misschien met drie nieuwe doet hij het weer.

mel

Golden Member

Een FO bewaakt zelf de aangesloten motor. Deze kan gewoon zonder een mbs worden aangesloten
Evenals de voeding, daar zitten alleen zekeringen voor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er hoeft geen motorbeveiliging voor maar het kan wel, door hem er klakkeloos uit te halen sneeuw je het eigenlijke probleem onder.

het rare is dat wanneer je de motorbeveiliger vervangt de fout voor een maand verdwijnt. en dat de fout zich enkel voor doet als men de drives is vergeten uit te schakelen als men stopt s'avonds. als men dan s'morgens de machine bediend valt deze uit. gedurende de dag valt deze nooit uit. de fase komen ook allemaal mooi binnen op de drive.

Tijdens bedrijf even met een amperetang alle drie de fases meten en kijken of ze gelijk zijn.

De inrush stroom is te hoog voor die motorbeveiliging, een nieuwe schakelt in het begin iets moeilijker uit maar na een tijdje heb je toch prijs.
Vroeger hadden wij daar ook last van en zijn we daarvan afgestapt en zekeringen beginnen plaatsen.

LDmicro user.

Kloppen de gegevens op het schema ook met de werkelijke situatie ter plaatse? (Type MBV en regelaar, motor typeplaatje)?

Alles in het schema komt overeen met de werkelijkheid. In de machine komt deze schakeling 12 keer voor. En is altijd dezelfde die problemen geeft. De stroom door de fase is 3x 1,8A bij al de 12. Ik heb al opgemerkt dat al de 12 motorbeveleiligers een bruine warmte plek hebben langs bijde kanten. De motorbeveiligers staan ook allemaal vrij warm.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat Q11331 uit?
Zeer vreemd, dat zou nooit mogen gebeuren, tenzij er wel iets heel vreemds aan de hand is.
Ik denk aan een beschadiging in de bedrading tussen Q11331 en de F.O.
Normaal bewaakt de F.O. de uitgang naar de motor beter dan de beveiliging aan de ingang.
Is sabotage een mogelijkheid??

De F.O. is echt wel een OMRON, maar wordt niet door OMRON gemaakt.
Koop je een Yaskawa van het zelfde type dan vind je op een van de laaste bladzijden van de manual het OMRON logo.....
Grote kans dat de motorbeveiliging van Siemens ook niet bij Siemens gemaakt is.....
In het goed Nederlands heet dat brand labeling.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De machine is een kraan die vrij hoog hangt die stalen netten verplaats die toegepast worden in beton. De kast hangt aan de kraan zelf dus sabotage is niet mogelijk.

GJ_

Moderator

De drive is een Panasonic A5 type. Omron werkt al een paar jaar niet meer samen met Yaskawa. De FO's zijn Hitachi, de servodrives van Panasonic. Dit is dus een servodrive.

De beveiliging is een motorbeveiligingschakelaar van Siemens. Die heeft een thermisch deel voor een motor, die je niet nodig hebt. Het magnetisch deel beschermt je bedrading. In feite zijn die beveiligingen gewoon een engineeringsfout.

Je kunt de ingesteld stroom gewoon maximaal zetten. De drive moet de motor beschermen. Je kunt die beveiligingen ook vervangen door een gewone automaat van 10A.

Als je het schema bekijkt, valt op dat het een servo-drive is.
Als je dit type opzoekt dan adviseert omron een 15A automaat.
Wat geïnstalleerd is, is een motor-beveiligings-schakelaar, Inom. instelbaar tussen 1,8 en 2,5A!
De motor beveiligingsschakelaar is verkeerd toegepast. Het zal wel werken maar is niet waar het voor ontworpen is.

GJ_

Moderator

Op 30 november 2020 17:06:54 schreef MJN:
De motor beveiligingsschakelaar is verkeerd toegepast. Het zal wel werken maar is niet waar het voor ontworpen is.

Precies. Ik gaf aan een 10A automaat, maar een 16A zal waarschijnlijk beter zijn omdat een servodrive verder kan overbelasten. Die MBS heeft waarschijnlijk een magnetisch deel van 16 of 32A.

Als je ze vervangt door een automaat hou er dan rekening mee dat je er ook een hulpcontact bij moet bestellen, en dus ook met de inbouwbreedte!
Die heb je namelijk ook nodig in deze installatie.

Gezien alles goed lijkt in de voeding en stroom kan inderdaad het overstroom gedeelte van de motor beveiliging de oorzaak zijn, een mogelijkheid is dan het ingangsdeel van de servodrive (tot nu frequentie omvormer genoemd), of iets in de bedrading naar de betreffende drive.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Toch blijf ik met het onbehaaglijke gevoel zitten waarom de M.B.S. code Q11331 eruit gaat terwijl de motor niet gebruikt wordt.

De TS geeft aan dat de F.O. bij niet-gebruik onder spanning blijft staan. Inschakelstroom zou het dan ook niet kunnen zijn.
Vreemd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 november 2020 17:57:51 schreef Toeternietoe:
Toch blijf ik met het onbehaaglijke gevoel zitten waarom de M.B.S. code Q11331 eruit gaat terwijl de motor niet gebruikt wordt.

Dit is inderdaad erg raar, ik zou ook eerder verwachten dat bij het inschakelen juist de boel eruit vliegt.

Wordt de kast misschien niet gekoeld als de boel uit staat en dat de temperatuur oploopt? (Staat de kast in de bakkende zon?)

@GJ_: Waar zie je dat je een hulpcontact nodig hebt? Aan die AUX spanning die meegeschakeld wordt? Rare constructie.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

.

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 30 november 2020 18:22:08 (100%)

GJ_

Moderator

Op 30 november 2020 18:12:41 schreef henri62: @GJ_: Waar zie je dat je een hulpcontact nodig hebt? Aan die AUX spanning die meegeschakeld wordt? Rare constructie.

Nee, verderop gaat ie een PLC ingang in.

Op 30 november 2020 17:57:51 schreef Toeternietoe:
Toch blijf ik met het onbehaaglijke gevoel zitten waarom de M.B.S. code Q11331 eruit gaat terwijl de motor niet gebruikt wordt.

Gezien de vraag kan TS niet beoordelen of de motor niet gebruikt word natuurlijk. Bij een servo is het verschil tussen "niet gebruiken" en 0RPM niet te zien.

De oorzaak kan dus ook liggen in een vervuilde geleiding of een kluit vuiligheid op een as waardoor de tuning niet meer klopt waardoor de as stilletjes staat te oscilleren en dus veel stroom trekt.

Op 30 november 2020 18:31:16 schreef GJ_:
[...]Nee, verderop gaat ie een PLC ingang in.

Ah ik zie het nu, op het randje van de tekening, dat andere contact is een ander nummer. Niks raars dus.

Gezien de vraag kan TS niet beoordelen of de motor niet gebruikt word natuurlijk. Bij een servo is het verschil tussen "niet gebruiken" en 0RPM niet te zien.

Zou inderdaad zomaar kunnen dat de servo constant staat te homen/remmen en dus best wat vermogen staat te verstoken. Vandaar ook de vraag of er misschien een koeling/fan in zit die mee uitgeschakeld wordt als de installatie stopt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.