Motorbeveiliger voor frequentie omvormer

Op 30 november 2020 17:57:51 schreef Toeternietoe:
Toch blijf ik met het onbehaaglijke gevoel zitten waarom de M.B.S. code Q11331 eruit gaat terwijl de motor niet gebruikt wordt.

Dit is inderdaad erg raar, ik zou ook eerder verwachten dat bij het inschakelen juist de boel eruit vliegt.

Als de installatie altijd goed gewerkt heeft en er niks aan verandert dan zou het ook tekenen van het defect gaan van de drive kunnen zijn.

Een motor-beveiligings-schakelaar verwacht een sinus vormige stroom. De drive trekt echter puls-vormige stroom, voor het laden van de dc-bus.
Op het blok-diagram zijn ook intern contacten te zien, welke door de drive zelf bediend kunnen worden. (relay drive)

Je verwacht dat misschien een van de inrush current limiter contacten stuk zijn? Dan verwacht ik veel meer problemen zoals een phase loss of undervoltage errors en dat soort rare verschijnselen.
(Meestal zie ik de inrush current limit contacten achter de brug net voor de elco's zitten)

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 30 november 2020 20:07:25 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Mijn 1e verdachte is toch de MBV.

Ik heb ooit NL exact een gelijkende opstelling gehad: ook Siemens Sirius MBV en omron FO..

FO was verrot. Nieuwe besteld, netjes geparametreeed.
OVERLOAD...

OK alles ff op max van FO en nog eens kijken
OVERLOAD...

Motor zat niet vast.. hmm wellicht verkeerde FO (doa)

Maar ik had toch een MBV?? Mooi, zware genset eraan en een DOL start gedaan (MBV stond al goed ingesteld).
Tada!!! Motor draait. Dus kapotte FO toch??
Ik sta ff bij motor en ruik ineens sterke brandlucht: staat de MBV compleet in de fik!!!!

Motor defect, Oude FO defect en de MBV die niet aanspreekt!!

2 jaar terug ook een ster driehoek van een compressor aan boord: Siemens Sirius contacturen: bij het sterpunt was het plastic van de contactor zo gesmolten dat hij mechanisch altijd contact maakte op alle fases..

Ik weiger die troep nog langer toe te passen. Siemens PLC is prachtig, maar industrie schakel materiaal etc.. lekker laten liggen.

Nu ook weer gezeik op bootje 22 mm materiaal van Siemens na 12 jaar compleet obsoleet...

Wordt nu dus Schneider/Telemecanique of Eaton/Moeller

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ga probere de motorbeveiliger te vervangen door een automaat en zien wat dat voor resultaat geeft. De installatie is nog maar van midden 2018. Dus zeker nog niet oud. Op al die motors staan encoders op, dus normaal als de as schokt of doorslipt of zo krijg je hier direct een foutmelding van. Het betreft een machine van Italiaanse afkomst. Die doen vaker rare dingen. Zo zetten ze zelfs motorbeveiligers om een elektronische voeding te beveiligen.

pamwikkeling

Special Member

Kan je de fouten historiek van de drive uitlezen ?

Weet je of de drive zichzelf automatisch reset na een foutmelding ?

GJ_

Moderator

Als de servo doordat ie niet meer goed getuned is licht staat te oscilleren krijg niet direct een foutmelding. De stroom loopt wel op en kan die uitval verklaren.
Vervangen van die mbs kan nooit kwaad, die hoort daar toch niet. Maar controleer ook of er geen mechanische oorzaak is.

Op 30 november 2020 21:39:46 schreef pamwikkeling:
Kan je de fouten historiek van de drive uitlezen ?

Weet je of de drive zichzelf automatisch reset na een foutmelding ?

Als het een uitval is door een foutpositie kan hij nooit automatisch resetten. Ik denk dat zijn fouthistorie alleen maar vol staat met undervoltage fouten.

pamwikkeling

Special Member

We weten natuurlijk niet hoe de besturingssoftware geschreven is.

Indien de fout als oorzaak heeft dat de drive de servomotor niet meer naar zijn "home" positie gestuurd krijgt, zou dit een overbelasting tijdens het opstarten kunnen verklaren.

Is het niet gangbaar dat de home positie enerzijds bepaald wordt door een mechanische stopplaats (aanslag, eindschakelaar, sensor) en dat daarna de drive zijn home positie gaat verschuiven naar de positie van de nul puls op de encoder.

De absolute plaats van de mechanische home positie is dan niet meer zo kritisch en ondergeschikt aan de resolutie van de encoder.

GJ_

Moderator

Als de spanning er op blijft zal er echt niet gehomed worden omdat dat volslagen nutteloos is. Met een servo word nooit te pas en te onpas gehomed. Het homen zou ik dus voorlopig even vergeten.

TS vermeld dat de motor "niet gebruikt" word tijdens de trip. De stroom zal dus kennelijk oplopen terwijl de motor zogenaamd stil stil staat.
Meestal is dat een mechanisch probleem of zo. Of iemand die dacht dat zo'n motor gewoon uitwisselbaar was voor een identieke. Ik heb het pas nog mee gemaakt met een lekke oliekeerring waardoor er olie in de motor was gekomen. Het kan dus een lastig probleem zijn, zeker als je maar het halve verhaal hebt.