Zonnepanelen: werkschakelaar en aardlekschakelaar

Beste forumleden,

Ik heb zonnepanelen geplaatst.
Nu moet er nog een werkschakelaar en een een aardlekschakelaar geplaatst worden.

Moet de werkschakelaar zo dicht mogelijk achter de omvormer of moet deze ook in de meterkast?

Vreemd genoeg is er van het hele traject omvormer - werkschakelaar - aardlek - groepen - meter op Google geen duidelijk aansluitschema te vinden. Heeft één van jullie dat?

Alvast bedankt.

werkschakelaar bij de inverter idd, aardlek in de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Je moet een aparte groep maken in de meterkast met een automaat en een aardlekschakelaar.

Bij de omvormer moet een werkschakelaar komen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Blue Sky

Cableguy

Waarom moet er een werkschakelaar tussen als hij toch op een aparte groep komt? De omvormer die ik heb (Omnik) heeft een eigen schakelaar.

Waar rook is, is stroom
EricP

mét CE

Voor een huisinstallatie vind ik die werkschakelaar ook wat overdreven. Normaal is natuurlijk het idee dat degene die aan het werk is de boel uit zet en oog op de betreffende schakelaar kan houden - om te voorkomen dat iemand anders - mogelijk met de beste bedoelingen - die weer inschakelt (scenario: bedrijf, vonkentrekker is bezig... ergens anders wordt sluiting gemaakt... Ow... 2 automaten uit... Nou ja, ik zet ze er beiden wel in).

Maar goed... als je een werkschakelaar wilt... zo dicht mogelijk bij het werk dan... En als je het dan toch doet, dan kies je er gelijk eentje waar een slotje door kan.

Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden.
Aparte groep heb ik. Aardlekschakelaar type B heb ik ook.
Dat werkschakelaar plaats ik dichtbij de omvormer.

Lambiek

Special Member

Op 28 november 2020 07:47:46 schreef Blue Sky:
Waarom moet er een werkschakelaar tussen als hij toch op een aparte groep komt?

Als je omvormer wat verder weg hangt kun je bij de omvormer de netspanning afschakelen, is een stuk veiliger omdat je er zicht op hebt als je ermee bezig bent. Plus dat je bij een goede een slotje in kunt hangen.

De omvormer die ik heb (Omnik) heeft een eigen schakelaar.

Ja, dat heb ik ook. Maar die schakelaar zit wel in het circuit van je panelen, in de DC kant dus. Als je die uitzet staat er altijd nog een netspanning op je omvormer.

Op 28 november 2020 08:01:17 schreef EricP:
Voor een huisinstallatie vind ik die werkschakelaar ook wat overdreven.

Je vindt het overdreven, maar eigelijk zeg je precies het zelfde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Hoeveel mensen duiken er bij jou de meterkast in om iets met een zekering te doen? Ik denk dat je die op 1 hand kunt tellen. Dat moet te doen zijn om die te laten weten dat ze er ff met hun p*ten af moeten blijven...

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2020 16:54:03 schreef EricP:
Hoeveel mensen duiken er bij jou de meterkast in om iets met een zekering te doen? Ik denk dat je die op 1 hand kunt tellen. Dat moet te doen zijn om die te laten weten dat ze er ff met hun p*ten af moeten blijven...

Ja dat is wel zo.
Maar het is gewoon een stuk veiliger en het scheelt een eind lopen. Onze omvormer hangt buiten, wel onder het afdak. Maar ik heb het liever allemaal bij de hand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik ben lui. Kosten werkschakelaar... 50 euro?
Ik ga het ding 5x gebruiken. Dat is 10 euro per keer. Ik loop wel ff naar de automaat toe - dat kost me minder dan een minuut. Er gaan niet zoveel minuten voorbij waarin ik 10 euro netto verdien. Bij jou wel? :)
Om er vervolgens achter te komen dat het ding alleen maar IP68 op papier is en 'm dan nog een keer te moeten vervangen...

Ik snap je wel hoor. Het kan altijd mooier. Ook met een werkschakelaar buiten. Werkschakelaar met slotje? Werkschakelaar met lampje? Waar is het einde?

Lambiek

Special Member

Pas werkte de communicatie niet door uitval van internet, dan moet de boel gereset worden dus dan is het verdraaide makkelijk dat alles bij elkaar zit. Het gaat mij dus niet zo zeer om het lopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het is ook niet het willen lopen, maar dat voor de veiligheid een werkschakelaar binnen handbereik zit. bijv bij dakventilatoren is dat wel zo veilig als je zo'n motor moet vervangen. een stekkerverbinding voldoet ook, maar dat heb je op dak beter niet.

ken wel plaatsen waar dat gewoon nodig is, personeel daar is niet bijster slim of geduldig en zetten alles gewoon aan in de kast als er iets uitvalt. daar staat ook direct ontslag op als dat toch gebeurt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 1 december 2020 17:47:05 schreef testman:
...ken wel plaatsen waar dat gewoon nodig is, personeel daar is niet bijster slim of geduldig en zetten alles gewoon aan in de kast als er iets uitvalt.

Breek me de bek niet open, het heeft mij zowat een paar handen gekost bij een elevator. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Omnik heeft een AC stekker in de omvormer, bij werkzaamdenen de dc schakelaar uitzetten en daarna de ac stekker verwijderen.

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2020 18:18:54 schreef Peter112:
Omnik heeft een AC stekker in de omvormer, bij werkzaamdenen de dc schakelaar uitzetten en daarna de ac stekker verwijderen.

Dan is die schakelaar uiteraard niet nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.