Draadloze powerbank

Hallo beste forumgenoten,

Ik ben een compleet draadloze powerbank aan het maken. De batterij wordt draadloos opgeladen door een wireless reciver en laad telefoons op met een wireless transmitter. Ik wil een custom PCB laten maken maar moet daarvoor een schakeling maken. Ik wil een schakeling voor de wireless reciver, transmitter, aan/uit knop en batterij indecator. Ik heb zelf weinig ervaring met schakelingen kan iemand me hierbij helpen?

ps: Ik heb in de bijlage iets gezet waar ik aan zat te denken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet Martine.

Ha Martine123,

Ik heb niet precies het schema bestudeert maar in grote lijnen zal het werken.
De overdracht is sterk afhankelijk van de antenne ( spoel ) constructie.
Welke spoel wil je gaan gebruiken ik geloof dat er types te verkrijgen zijn of wil je de spoel zelf maken er zijn verschillende mogelijkheden om de spoel te construeren qua wikkelen !
En over welke afstand en vermogen spreek je.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Komt de frequentie van de resonantiekringen overeen met die van de pulsgenerator? Wat is de koppelingsfactor en wat is de kwaliteitsfactor van de kringen? Bij k x Q = 1 heb je een kritische koppeling. Bij een hogere koppelingsfactor heb je twee resonantiefrequenties. Maak de frequentie en de duty cycle van de pulsgenerator instelbaar. Je hebt de ontkoppel C over de voeding vergeten. Je bent niet de enige die dat doet. Hele volksstammen vergeten de ontkoppel condensator over de voeding. Edit: C5 over het hoofd gezien. Die C zit er dus wel. De 1N5819 is geen zenerdiode.

Op 28 november 2020 15:33:57 schreef wvogel57:
Komt de frequentie van de resonantiekringen overeen met die van de pulsgenerator? Wat is de koppelingsfactor en wat is de kwaliteitsfactor van de kringen? Bij k x Q = 1 heb je een kritische koppeling. Bij een hogere koppelingsfactor heb je twee resonantiefrequenties. .

dat maakt in deze toch niet uit? Het is geen MF bandfilter..maar een zwaar belaste kring met als resultaat de de koppeling nooit in de buurt van de kritische koppeling komt.

het geheel is idd best wel afgestemd, maar dat doe je op het einde van de rit.

Dit is de inhoud van het document:

Het zal allicht wel werken. Op die bestengineeringprojects website staat vast meer informatie.
Een 555 met een stabilisator er voor staat wel raar imo, en voor twee gewone leds zou ook geen converter nodig zijn. Zonder context wekt het de indruk getekent te zijn door iemand die het ook nog moet leren.

Würth had/heeft aardige development kits voor wat zij noemen "wireless power". Zo een project hoeft tegenwoordig allicht inderdaad niet meer te zijn dan blokken stapelen, maar heel eenvoudig lijkt het mij niet.Ik zou beginnen met de gewenste te ondersteunen standaarden op een rijtje te zetten.

Op 28 november 2020 15:33:57 schreef wvogel57:
De 1N5819 is geen zenerdiode.

Dat is een Schottkydiode met bijbehorend electronicasymbool

Op 28 november 2020 16:23:16 schreef Aart:
Een 555 met een stabilisator er voor staat wel raar imo, en voor twee gewone leds zou ook geen converter nodig zijn. Zonder context wekt het de indruk getekent te zijn door iemand die het ook nog moet leren..

De aansturing van de IRF540N ziet er ook zwak uit. Met een 12V regelaar zal het veel beter werken en er zijn nog meer 'verbeterpuntjes' volgens mij.

KGE

Golden Member

Op 28 november 2020 19:47:19 schreef ohm pi:
[...]Dat is een Schottkydiode met bijbehorend electronicasymbool

Verkeerde symbool, zou deze moeten zijn:

Meestal worden ze als gewone diode getekend.

Op 28 november 2020 20:08:56 schreef KGE:
Verkeerde symbool, zou deze moeten zijn:

Effe brieffie schrijven naar de ontwikkelaar van het tekenpakket.

Dit is het IEC symbool voor een zenerdiode. Maar omdat het type bij staat is dat wat flauw.

Beste Henk,

Het gaat om een afstand van een paar milimeters en een wattage van 5W.

Groet, Martine.

joopv

Golden Member

Welkom op dit forum

Er bestaan chipsets / reference designs voor wireless powertransmissie volgens de Qi standaard. Zowel aan de zend- als ontvangst kant. Veel telefoons hebben standaard al een Qi power-receiver aan boord.

Misschien handiger om die te gebruiken, dan om zelf iets van scratch te bouwen. Tenzij je daar juist lol in hebt natuurlijk.

Beste JoopV

Hebt u misschien voorbeelden van deze circuits. ik zoek er dus zonder poorts enzo er op. Dit zou mij heel erg helpen.
Bedankt.

Groet, Martine.

Arco

Special Member

In de datasheets van de receivers/transmitters staat altijd wel een voorbeeld/demo schema...
https://www.ti.com/lit/gpn/BQ51050B?keyMatch=QI&tisearch=Search-EN…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 november 2020 15:23:52 schreef electron920:
Ik heb niet precies het schema bestudeert maar in grote lijnen zal het werken.

Say what? Dat eerste schema gaat MOSFETs slopen omdat je de voeding aan het kortsluiten bent met die condensators in serie met de MOSFET, er is geen feedback dus dat geheel gaat enorm staan rammelen, de pulsbreedte is lang geen 50%, en zonder communicatie (Qi) wil je telefoon waarschijnlijk helemaal niet opladen, zelfs als je de frequentie al goed krijgt.

De ontvanger communiceert ook niet, dus een standaard Qi transmitter zal hem ook negeren, en een MC34063 is in de huidige opstelling echt niet geschikt om een accu mee te laden (zeker geen LiPo o.i.d.).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

En zelf een smartphone te gaan maken lijkt me wel erg ver gaan... ;)
Ik zie trouwens niet erg wat de meerwaarde van een geheel draadloze powerbank moet zijn. Leuk gadget, maar onnodig gecompliceerd...

Daarbij moet alles ook goed beschermd en afgeschermd worden.
Als de primaire lader (die van de powerbank) de secundaire lader kan 'zien' (die van de smartphone) dan gebeuren er heel vervelende dingen...
(ik weet het, ik heb het al meegemaakt... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com