Dimmer en bewegingssensor parallel te verbinden met spots?

Hoi,

Ik ga binnenkort spots plaatsen in de carport en heb dimbare led-spots GU10 / 230V. Die ga ik dus aansluiten op een dimmer. Wat ik daarnaast ook graag wil is dat bij beweging de spots vol aangaan. Al even zitten puzzelen hoe dat te maken is en ik vroeg me af of het volgende veilig is / stabiel:

Fasedraad splitsen naar zeg 'F1' en 'F2'.
F1 gaat naar dimmer met uitgaande schakeldraad 'S1'.
F2 (en Nul) gaat naar bewegingssensor met uitgaande schakeldraad 'S2'.
De led's zijn uiteraard ook met de Nul verbonden en staan parallel.

Nu dacht ik als ik nou S1 en S2 weer combineer, gaat het dan goed? 'Wint' de S2 met volle capaciteit het dan van de dimmer en gaan de led's dan een tijdje vol branden?

Hoor het graag. Als er alternatieven zijn met 'normaal' (ik ben geen elektronica knutselaar) schakelmateriaal hoor ik het graag!

Groet,

BMG

vergeten

Golden Member

Waarschijnlijk wel, dat wordt testen en eerst goed kijken of de juiste aansluitingen worden gebruikt. :)

De dimmer heeft een Thyristor/Triac, als daarvan de anode en kathode door een relais contact van de bewegingsdetector worden doorverbonden, (overbrugd) brandt alles op volle sterkte.
Als dan de ingestelde nabrandtijd voorbij is (indringer weg) en het relais van de bewegingsdetektor afschakelt dan brandt de boel weer op "gedimde" sterkte.
Zonder te knutselen kan dat werken.

Ik had vroeger een zelfbouw "lichtorgel" (wie weet nog wat dat is :) ) daar had ik een gewone schakelaar over de triac aangesloten om alles aan te doen zonder lichteffekten, dat werkt!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dankje voor je reactie, ik bedacht me dat ik wellicht het 'netter' kan doen. De bewegingssensor heeft als nadeel dat hij niet kan wisselen, hij kan enkel de fasedraad sluiten.

Maar ik denk dat ik een draadloze sensor van KiKA wel aan een wisselschakelaar kan koppelen (namelijk die gebruikt worden voor een draadlozen hotelschakeling). Dan schakel je de fasedraad van de schakeldraad mét dimmer (OPTIE B stand a) naar die zonder dimmer (OPTIE B stand b) zodra er beweging is. Wel zit er dan een 'retourspanning' op de uitgang van de dimmer. Is dat erg?

Nog een alternatief is de schakelaar omkeren en na de dimmer plaatsen. Zonder beweging sluit deze de schakeldraad die uit de dimmer komt (OPTIE C stand a). Met beweging sluit deze de schakeldraad zonder dimmer (OPTIE C stand b). Ik denk dat dit technisch de mooiste oplossing is, of is het vreemd om de wisselschakelaar opgekeerd te gebruiken? Dus dat de schakelaar de ingangen schakelt i.p.v. de uitgangen.

Hoor graag wat de experts hierover denken. Wat zouden jullie doen? Optie B of C? Of denken jullie dat het niet werkt om een draadloze bewegingssensor op een wisselschakelaar aan te sluiten van KIKA? Dan blijft toch weer optie A over, alleen voelt die wat rommelig omdat zowel op de ingang als uitgang van de dimmer dan spanning staat. Hoewel 'vergeten' aangeeft dat het 'waarschijnlijk' niet uitmaakt.

Groet,

BMG

Jinny

Golden Member

Ik zou voor het KISS gaan.
Ofwel optie A
Het simpelst en waarschijnlijk bedrijfszekerst.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Optie A kan uitstekend, mijn pa heeft dit zeker 10 jaar zo werkend gehad. Lampjes gedimd en bij beweging op volle sterkte.

Dankje Jinny en Thinkpad.

Nog wat zitten googlen, en ik denk toch dat optie B en C waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Met een bewegingssensor (ook draadloos) is er toch altijd sprake van open/dicht systeem en niet van een wisselschakelaar.

Enige dat ik nog bedacht bij optie A, is er geen risico dat de dimmer doorbrandt of iets dergelijks? Ik wil natuurlijk geen gevaarlijke situatie. Het verhaal over de Thyristor/Triac gaat boven mijn pet uit. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de logica als dat simpel is uit te leggen, waarom dat dit ervoor zorgt dat het goed werkt.

Groet,

BMG

Jinny

Golden Member

Je overbrugt de dimmer of niet, veel simpeler gaat het niet worden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen