hobby/balanslader voor 10s li-ion gezocht

Ik wil al een tijdje een hobby/balans lader aanschaffen. Nu met het oog op de toekomst ben ik op zoek naar een hobby en balans lader die ook een 10s accu kan laden en balanceren.
Het is al lang een droom van mij om een xyz cargobike te maken maar dan wel electrisch.
https://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html
http://www.xyzcargo.com/
En dan zou ik graag mijn eigen accupack bouwen.
Daarvoor zou het dus fijn zijn als ik ook een lader heb die 24v en 36v accu's kan laden.
Gewone laders voor e-bike die heb ik al maar geen balans lader.
Maar ook omdat ik graag hergebruik is 10s ook handig voor gereedschapsaccu's die ook meer dan 6s kunnen zijn.
Verder zou ik ook graag ni-hm kunnen laden omdat ik diverse sparta ion "banaan" accus heb liggen voor hergebruik.
helaas vind ik Aleen maar laders die tot max 6s gaan.
Iemand een idee waar ik 10s laders kan vinden?
Hobbyking heeft ze bv niet.

Bij een 10S pack hoort ook een BMS, die zijn te koop met balanceer functie. Uiteindelijk zet je er dus 42V op en het BMS regelt de rest.

Voor alle andere accu's, een IMAX B8 werkt prima voor PB, NiCd en NiMh, met Lipo's moet je opletten, althans met de versie van enige jaren terug, daar hebben @rew en ik ervaring mee.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dus je zegt beter een bms gebruiken voor balanceren ipv via een lader?
Natuurlijk als ik een pack zou bouwen of herbouwen uit een andere pack (bv een 10s4p waar defecte cel of cellen inzitten ombouwen tot een nieuw pack door als geluk heb een 10s3p of 10s2p van te maken) dan komt er altijd een bms is. Maar stel dat ik een pack heb met defecte bms (die heb ik, een 24v) en wil die testen of die nog in orde is door ontladen, laden en balanceren dan is een lader lijkt me praktischer of zie ik dat verkeerd?

24V is 6S Lipo en dus geen probleem voor een Imax B8, een 10S kun je ook in 2 stappen van 5S laden / ontladen. Je bent dan wel langer bezig uiteraard. De ontlaadfunctie van de Imax B8 is beperkt, daar kun je beter een andere route voor volgen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152196

Ik heb in het verleden meerder Sparta ion banaan accu’s getest, vond het jammer om het op te stoken als warmte in een dummy load.

Daarom sloot ik het te testen pack aan via een watt / capaciteit meter op een IMAX B8 waarmee ik dan weer een ander nog te testen pack oplaad. De IMAX B8 kan geen 24V voeding aan dus het pack werd in 2 delen ontladen.

Dc Power Analyser Watt Volt Amp Meter
https://nl.aliexpress.com/item/4000152704507.html

<Edit> Die Imax B8 lijkt bijna nergens meer te koop te zijn, wel de B6, maar daar heb je nog minder aan. De HTRC T240 DUO lijkt wel een mooie oplossing met 2 uitgangen, als je een 10S opknipt in 2x 5S kun je die zo opladen.
https://www.banggood.com/HTRC-T240-DUO-AC-150W-DC-240W-10A-Touch-Scree… </Edit>

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 2 december 2020 21:45:31 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De truc om te ontladen en tevens een ander pack wat je wil testen opladen vindt ik een geweldige oplossing!
Ik weet dus nog niet of mijn accu die ik later wil gaan bouwen een 8s of 10s ga moeten zijn.
Ik heb op dit moment een 8s li-ion accu liggen die in orde lijkt maar waarvan de bms defect is. Ik heb ook nog andere li-ion accu's liggen 8s en 10s die ik beter wil testen. 1 ervan weet ik al dat ongeveer de helft van de cellen 0v zijn dus afgeschreven. Maar misschien kan ik met de overige cellen die nog wel allemaal dezelfde spanning meten (boven 3v) nog hergebruiken en een ander pack van maken.
vandaar dat ik ook graag kijk of ik een lader kan vinden die wel 10s kan laden.
Verder heb ik nog stuk of 8 banaan accu's van sparta ion die wil bekijken of geschikt zijn voor hergebruik.
Of kan ik gewoon beter een imax b8 kopen en een losse bms voor 10s?
Snelheid is voor mij niet van belang.
Als ik eenmaal een electrische bakfiets batterijen pack wil maken ga ik hem uitrusten met een goede bms. En dan is laden met een fietslader waarschijnlijk wel handiger, die heb ik nog goede liggen.
Als het eenmaal zover is wil ik ook een goede motorcontroller zoeken. Ik heb ooit eentje gezien die wel prijzig was maar wel opensource. En daar kon je zeer veel instellen waaronder voltage
cut off. Dat lijkt me ook handig.
Maar dat duurt nog even voor het zover is :)

zonder reclame te willen maken : LLT verkoopt diverse door jezelf te programmeren modellen in verschillende stroomsterktes en aantal cellen in serie. Ikzelf werd netjes geholpen door hun toen ik hun BMS van 13S naar een 15S systeem wilde ombouwen. Het leuke van hun BMS is dat de minimale/maximale celspanning instelbaar is waardoor je de levensduur van deze cellen sterk kunt verlengen. Er zit een balancer ingebouwd, je hebt alleen een externe voeding nodig. website : www.lithiumbatterypcb.com

Merci voor de tip, zeker de moeite waard om eens te kijken.
Ik zou het inderdaad fijn vinden om zelf te kunnen instellen. Dan heb je zelf grip op de zaak en weet je zeker dat het doet wat je wilt. Ikzelf zou ook veel liever op safe spelen en de cutt off voltage bv niet te laag in te stellen.
Maar er staat een spelfoutje in je link, je mist de l in begin ;)
Wil je dat even verbeteren voor als iemand anders het topic leest?

Op 2 december 2020 20:15:00 schreef Roland van Leusden:
<Edit> Die Imax B8 lijkt bijna nergens meer te koop te zijn, wel de B6, maar daar heb je nog minder aan. </Edit>

Ik heb twee 80W (2Amax ontlaad stroom) versies van de B6 en een 50W (1Amax ontlaad stroom) versie. Ik weet niet of het inherent is aan (mijn versie van de) 80W versie maar ze zijn allebei gesneuveld.

Ik heb ooit een connectiefout gehad omdat ik een seriepakket NiMH's probeerde te laden met allebei de 80W versies: één op cel 1-10 en één op cel 11-20. *Mogelijk* is er via de y-condensatoren (?) van de APARTE laptopvoedingen voor de B6'en toen een stroomple van de ene naar de andere gaan lopen en is dit de reden dat ze nu allebei stuk zijn.

Dus hou daar rekening mee danwel sluit de mogelijk uit als je het toch met twee losse laders op wilt gaan lossen.

Daarom lijkt me de HTRC T240 DUO ook handiger met 2 uitgangen. Je zult er wel 2 fysiek gescheiden accu's van moeten maken , dus niet aansluiten op een middenaftakking.

Heb je 2 goede 5S packs, dan maak je er met een BMS een 10S pack van en laadt 'm dan via de BMS op zoals eerder gesteld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Over de imax b6 lees ik inderdaad ook gemengde reacties.
Als ik iets aanschaf wil ik proberen voor iets "fatsoenlijks" te gaan maar ik moet altijd opletten met mijn budget. Vandaar dat ik goed wil onderzoeken voordat ik zoiets koop. Het is toch een aardig bedrag waar het om gaat.
voor de HTRC T240 DUO vind ik verschillende prijzen. Hier in nl/be voor rond de 95 euro, bij banggood, aliexpres rond 60 tot 70 euro. Maar dan moet je wel eentje nemen die uit europees magazijn komt ivm belasting, douane e.d.
Ik stuitte ook op de htrc c150, die was een stuk betaalbaarder voor mij, rond 35 euro maar die heft natuurlijk als nadeel dat maar 1 setje kan laden.
@roland, dus even of ik het goed begrepen heb ;) Jij zegt dat je een 10s pack kunt testen door er fysiek 2x 5s van te maken. Die test je dan of hij goed is. Zo ja, maak je er weer 1os pack van en laad je heb altijd via een geschikte 10s bms?

Jij zegt dat je een 10s pack kunt testen door er fysiek 2x 5s van te maken. Die test je dan of hij goed is. Zo ja, maak je er weer 1os pack van en laad je heb altijd via een geschikte 10s bms?

Klopt helemaal, en omdat ik met mijn Imax B8 maar 1 pack tegelijk kan opladen, gebruik ik het te testen pack als voeding.

Voor je fietskar accu zou ik eerder NiMh nemen dan LiPo, het is wat zwaarder maar veel goedkoper, met 4 banaan accu's (24V/10Ah) maak je zo een 48V 30Ah pack, voor een paar tientjes.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Daar heb ik ook al aan zitten te denken. Ik heb voldoende banaanaccu's liggen en een neef van mama heeft een fietsenwinkel en via hem geraak ik ook aan meerdere accu's.
Ik weet nog niet welke motor ik ga gebruiken maar kan ik cellen van verschillende packs mengen mits natuurlijk goed getest? Soms zijn er slechte cellen tussen in die packs, soms is gewoon de bms defect.
Wat meer gewicht is geen probleem. Daar heb ik bij het bedenken al rekening mee gehouden. Als je ze in de bak onderin zou leggen zorgt het ook voor wat stabiliteit. Een lege bakfiets is soms te licht is mijn ervaring.
Alleen ze open maken is niet zo evident |:(

@ roland Ik heb ook diverse losse 18650 cellen die ik zou willen testen of ze nog "goed" zijn. Ik hoef niet de precieze capaciteit te weten maar een indicatie. Zou ik die "truc" van jou ook kunnen doen door ze op te laden met mijn Nitecore UMS4 USB batterijlader (Die was toevallig in de aanbieding bij cameranu tijdje geleden en aangezien mijn broer er toch een bestelling deed bespaarde me dat verzendkosten en heb ik die besteld voor 13 euro)
En dan erna ontladen in zo'n diy powerbank door een andere powerbank daarmee weer op te laden? Ik heb een eenvoudige usb meter/logger die ook de capaciteit die erdoor gaat mee kan meten.
Dan zou ik nu al met de apparaten die ik heb losse cellen kunnen testen.

Ik weet nog niet welke motor ik ga gebruiken maar kan ik cellen van verschillende packs mengen mits natuurlijk goed getest? Soms zijn er slechte cellen tussen in die packs, soms is gewoon de bms defect.

Daarom zei ik ook 4 bananen, ik zoek eerst de slechte cellen eruit, die zie je met een belasting aan het pack (autolamp / halogeen lampje) zo inzakken. Vervolgens demonteer ik het pack en test elke cel apart, van alle cellen die dan >9Ah zijn maak je weer een nieuw pack.

Alleen ze open maken is niet zo evident

Met een rubber hamer op de naden tikken.

En dan erna ontladen in zo'n diy powerbank door een andere powerbank daarmee weer op te laden? Ik heb een eenvoudige usb meter/logger die ook de capaciteit die erdoor gaat mee kan meten.

Kan, maar de aangegeven capaciteit is dan wel te laag want de verliezen in de voedende powerbank meet je dan niet mee.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.