transistor uitrekenen

Ik heb geen lesstof gekregen er werd verwacht dat ik de basis al kon voor de opleiding, ik heb in totaal 15 opgaven die ik moet maken voor mechatronica indien deze zijn afgerond ben ik klaar met mechatronica. Ik heb dit vak alleen het 1e semester.

Arco

Special Member

Op 2 december 2020 18:26:53 schreef big_fat_mama:
Toe nou, jullie geven het allemaal weg, dit is toch echt een schoolvraag! :(

Ik geef niks weg! (ik geef alleen een simpele manier om de spanning te vinden... ;) )
12:3=4 werkt hier heel toevallig, omdat de onderste weerstand 1k is (met een andere waarde had het niet geklopt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jandemolen, tip: Zoek eens op "spanningsdeler"

Er is een tijdje geleden wat poeha geweest over scholieren die problemen op een "foute" manier aanpakken: Gewoon alle gegevens proberen in een optelling, deling of zoiets te stoppen en maar hopen dat dat het antwoord is. Dat werkt (soms) bij de lagere-school opgaven, maar op een gegeven moment, en zeker in de echte wereld gaat het fout. Je moet gaan weten waarom je 12 door 3 deelt.

Ik vond als eerste hit dit artikel.

Jij lijkt er op die manier in te trappen.

Deze opgave probeert al heel aardig richting de praktijk te gaan door een aantal gegevens te geven die uiteindelijk niet nodig zijn voor de gevraagde berekening.

Anderzijds, ik verwacht na "Wat is VA" de vraag: "Wat is Ve" en "berekenb IC".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 december 2020 18:48:34 schreef big_fat_mama:
[...]

Nee natuurlijk, iemand die alles snapt die komt hier niet :)

En ik dan?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wie zo'n vraag stelt, die snapt duidelijk niet alles :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 2 december 2020 18:31:36 schreef jandemolen:
ik heb de opgave goed!

inderdaad omdat die in serie staan kan ik ze optellen dat maakt 3000
dus dan moet ik de stroom 12 delen door 3000
12 : 3 = 4

Bedankt voor jullie hulp!

Je hebt je opgave goed!
Ib is nul, dus je hebt een ordinaire spanningsdeling over de weerstanden R1 en R2 en de rest doet niet ter zake.
Vanuit het knooppunt R1, R2 gezien bestaat de transistor niet, hoewel hij wel getekend is.
De rest is alleen maar om verwarring te zaaien en dat is de meester goed gelukt.
De som wordt heel anders als Ib niet nul is, want dan ziet het knooppunt R1, R2 wel de transistor. Dit (Ib is niet nul) is een situatie die beter met de werkelijkheid overeenkomt.
Maar dat wordt niet gevraagd.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 2 december 2020 21:39:11 (15%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 december 2020 18:31:36 schreef jandemolen:
ik heb de opgave goed!

inderdaad omdat die in serie staan kan ik ze optellen dat maakt 3000
dus dan moet ik de stroom 12 delen door 3000
12 : 3 = 4

Bedankt voor jullie hulp!

Iets te kort door de bocht, als je de spanning door de totale weerstand (R1+R2) deelt, heb je de stroom.
Om vervolgens tot de spanning over R2 te komen moet je vermenigvuldigen met R2. Allemaal wet van Ohm

Je kunt ook de stap via de stroom overslaan en van de verhouding van de weerstanden gebruik maken, dan wordt het 12 * 1/3, hetgeen inderdaad 12/3 is.

Maar bouw het eens op vanuit de Wet van Ohm en vereenvoudig dan. (Misschien heb je dat gedaan, ik ben niet helderziende, en degene die je toetsen moet nakijken meestal ook niet)

Op 2 december 2020 18:44:00 schreef jandemolen:
sorry hoor dat ik niet alles weet, ik volg een design opleiding en ik krijg dit als huiswerk. Dan kan er niet verwacht worden dat ik alles snap maar goed

Hm. In dat geval: Als je het leuk vind kun je uitzoeken hoe het precies werkt, maar leer anders maar gewoon de formules voor een spanningsdeler, of onthoud waar je ze kunt vinden als je ze nodig hebt. Hoofdzaak ligt dan toch ergens anders.

Dan doet het er ook niet toe dat je in feite genoeg gegevens hebt het hele schakelingetje door te rekenen, het is een simpel versterkertje.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Ik begin echt oud te worden :-(

Volgens mij is mechatronica deel van een geadvanceerde multidisciplinaire ingenieursopleiding waarbij de student zowel
elektronica, meet en regeltechniek, mechanica en besturingstechniek moet leren beheersen.

Een veeleisende opleiding voor gevorderden.

Wat ik hier zie is niveau kleuterklas. Een opgave met een eenvoudige spanningsdeler met twee weerstanden die niet begrepen wordt en een leerling die het verschil tussen spanning en stroom niet eens kent.

En dan nog de opmerking dat de opleiding er bijna opzit.
Een plechtige communicant die zn eerste bouwdoosje als cadeau krijgt doet het beter.

Hoe oud is Jandemolen eigenlijk?

Als dit een LTS opleiding is voor 12-14 jarigen kan ik er nog begrip voor opbrengen , maar dan is de benaming van de cursus al te bombastisch en dekt de lading niet.

Maar als het echt een hogere opleiding betreft .. Oeioeieoei wat een devaluatie.

Ik denk dat je mechatronica op verschillende niveaus kunt leren.
Vanaf LTS tot TH of nog hoger.
Of leren aansluiten van een electromotor op een frequentieregelaar tot het leren ontwerpen en bouwen van een marslander.
En je moet toch altijd bij het begin beginnen.

Anoniem

Akkoord, zelfs al zou het om LTS gaan, wat niet zeker is, in de laagste klas van het secundair onderwijs hadden wij 50 jaar geleden ook zowel mechanica als elektronica en meetechnieken.
Alleen had het niet zo'n opgeblazen benaming. Het waren gewoon 3 vakken.

Maar hier geeft de ts toe, aan het eind van het semester nog niet de allereenvoudigste basisbegrippen te beheersen of zelfs maar te begrijpen..
Een spanningsdeler met twee weerstanden is toch geen toverkunst en het verschil tussen spanning en stroom is toch echt essentieel.
Jandemolen had zelfs naar eigen zeggen de vereiste basiskennis niet om aan de studie te beginnen, hij had 5 maand geleden hulp moeten zoeken, niet nu tijdens de examens. In en in triestig vind ik dat.
En dat in een tijd waar je via de pc eenvoudig meer informatie kunt vinden dan je kunt verteren.
Het ergste is nog dat ze niemand meer mogen buizen, zo kweek je een zootje incompetente leeghangers. Ik heb hier geen begrip voor.
En op een gegeven moment vallen ze toch door de mand.

Voor jandemolen; wat is de spanning op punt a als je de twee weerstanden omdraait, en waarom?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?