Hoi,
ik ben met mijn auto aan het stoeien, met een programeerbare ECU. Toch zet ik deze bij algemeen, want de vraag is niet auto-gerelateerd.
In de auto zit een spoel met een kern, die kern trekt een bypass langs de gasklep open om het stationair toerental te verhogen. Bijvoorbeeld als de motor koud is. Die spoel wordt aangestuurd met een PWM signaal van de ECU. De spoel ontvangt constant 12V over de ene draad en de andere wordt met PWM geaard. Op die manier wordt de spoel bekrachtigd, de ECU bepaalt hoeveel. Ik kan dat programmeren. Maar die spoel heeft een probleem, dat hij ook bij de originele ECU al heeft. Hij bromt. En dat resoneert. Het ding draait fabrieks-af op 500 Hz, ik heb hem nu op 300 Hz omdat me dat via een forum werd aangeraden, maar het blijft herrie en trillingen. En toen dacht ik, kan ik dat PWM signaal niet tot variërend DC signaal maken? Is daar een handig truc voor? Ik kwam al wat tegen, al googlend, met een weerstand in-lijn en een condensator tussen de draden, maar werkt dat ook met de aarde als pulserende lijn en hoe bereken ik die waardes? Ik kan met de PWM waarde en de frequentie spelen in de ECU. Wie wijst mij in de goede richting om dit te verwezenlijken? Is er misschien een modernere oplossing van PWM naar variërend DC? Voltage weten we dus, stroom kan ik bij 14,2V meten (14,2V is boordspanning als de motor draait).
Dank,
Hugo