Ervaring gezocht: Flir one

Dit topic is gesloten

Zonet gezien dat de Flir One best betaalbaar is (249 euro als opzetmodule voor iphone/Android). Iemand hier die ervaring heeft met dat ding?

fred101

Golden Member

Deze youtuber heeft een hoop footage over dit soort apparaten gemaakt.

Ik gebruik nu al een paar jaar een Fluke contactloze thermometer vrij intensief. Zo'n camera zie ik nog veel liever. Je ziet in een keer of er ergens een probleem zit. Ik verwacht dat het niet lang meer duurt voor ze door veel meer merken worden gemaakt en goedkoper worden (net als bij DSO's is gebeurd)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 4 februari 2016 18:30:46 schreef fred101:...Je ziet in een keer of er ergens een probleem zit....

Het is toch iets minder simpel dan het vaak gesteld word. Problemen worden meestal niet echt goed opgemerkt in bv schakelkasten. Verzekeraars zijn er gek op maar over het algemeen is preventie met zo'n camera flauwekul, zeker als je ziet hoe het door "gecertificeerde thermografen" word uitgevoerd.
Neemt niet weg dat ik er ook altijd een bij me heb want ze kunnen soms best handig zijn.

fred101

Golden Member

Het is vast niet voor elke toepassing handig. Maar wel voor de mijne. Ik doe het tenslotte nu ook al alleen wat omslachtiger

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik kan me niet voorstellen dat Flir iets maakt op dat gebied dat niet goed werkt, daar zijn ze te lang voor op die specifieke markt.

Heb zelf een Flir hand thermische camera, en we werkten er in de haven ook wel me, ooit daarmee een langdurige fout gehaald uit een zware schakelkast.
Daar zat foutief een RVS bout in waar een stale hoorde te zitten en door "vreten" was ie op aantrek moment gekomen, maar zat helemaal niet vast.
Die kwam er kerse rood uit uit het plaatje, in een kast waar 3x 660V stond met hele dikke stromen. waar je niet zo even aan gaat meten op een draaiende en bewegende kraan.
Later de bout vervangen door n goede, nooit meer dei storing daar gehad.

en het is een leuk speeltje.

zit sinds 2009 in de PV.

Voorbeeldje van iemand die zo'n ding beweert te hebben:http://imgur.com/EduS7p7.png.

(context: je zou iemands pincode kunnen uitlezen aan de hand van de warmtesporen die je handen achterlaten op het keypad. Geen idee of dat 'in het echt' ook zo is, of dat er hier wat 'geholpen' is door je vingers langer op het keypad te laten staan. OTOH, als zo'n flir dat soort nuances kan laten zien..)

Shiptronic

Overleden

Met een film opname en kijken welke afdruk het eerst vervaagd en dan de volgende , weet je niet alleen de nr's maar ook de volgorde.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik dat plaatje zo bekijk dan lijkt-ie het camerabeeld van je telefoon te overlayen met de output van die thermal sensor. Wat nog best handig is (als de offset weggecorrigeerd is), want dan zie je ook de features van het object waar je naar kijkt, in een voldoende hoge resolutie.

Geen ervaring met de Flir maar wel met de Seek uit de link, deze was tijdens aanschaf ruim goedkoper(bijna 2 jaar geleden), en Flir alleen voor appeltjesspul te krijgen toen of direct een flink duurdere oplossing.
De Flir doet idd een overlay weergeven(is een camera naar sensor geplaatst), de Seek doet dat niet.
De Seek is in ieder geval heel kwetsbaar doordat de sensor open en bloot ligt en de behuizing is qua vorm een ramp en heeft neiging te breken zodra het als geheel in de borstzak word gestoken.
De service van Seek is netjes, 3 keer hersteld een keer vervangen, 2 keer usb plugje uit de behuizing gescheurd en 2 keer sensor beschadigd.
Gebruik hem niet voor storingzoeken, Op het werk wel beschikking over een "oermodel" Flir qua beeld kwaliteit is deze met de helft lagere resolutie dan de Seek ongeveer gelijk hieraan.

Ik gebruik hem 's avonds om snel te kunnen controleren of alle beestjes netjes in de weide staan, stipjes tellen scheelt gewoon een hoop tijd, en voor zoeken in de sloot een geweldige oplossing, Is ook vannacht weer gebleken!

Maar nu ik deze Flir voorbij zie komen... Ik had mijn zinnen gezet op de C2 eigenlijk(makkelijk om in de auto te laten liggen aangezien het niet ergens op gestoken hoeft te worden) voor als deze weer zou sneuvelen, maar de One heeft zelfs nog een hogere resolutie voor minder geld. Ga nu twijfelen om de Seek erg snel te vervangen...

Wat voor de Flir ook zal gelden is waarschijnlijk dat het niet icm een telefoonhoesje werkt, voor de Seek heb ik de onderzijde van mijn hoesje dunner kunnen snijden, maar deze steekt dus ook ruim 3mm uit, op de foto's van de Flir lijkt mij dit niet gaan passen icm met hoesjes. Niet heel spannend, maar misschien handig dat het wel gemeld word.

Ik heb ondertussen ook even de site van Flir zelf bekeken, en de nadelen van de Seek heeft Flir blijkbaar allemaal aangepakt, er is een automatische sensor bescherming en ze werken met spacers om het wel of niet aan te laten sluiten ivm gebruik van hoesjes.
Na ook https://www.youtube.com/watch?v=m3ZPDnZ7WBI gezien te hebben ga ik over een uurtje de baas maar inlichten dat ik mijn verjaarscadeau alvast gezien heb. :)

[Bericht gewijzigd door r3m op vrijdag 5 februari 2016 06:02:02 (11%)

High met Henk

Special Member

de vraag die dit ding bij mij oproept: ik heb een chinese android telefoon....
Zou dat ding bij mij OOK werken? Mijn USB poort ligt relatief diep in de telefoon ivm een rubberen kap die het geheel waterdicht moet afsluiten. Of zou het ding eventueel ook via een USB verlenger kunnen?

De vraag is dan eigenlijk waar hij het "normale" beeld vandaan haalt, als hij dat uit de telefoon camera haalt is dit een probleem. hij doet immers een overlay. Al was het alleen maar omdat mijn USB camera al aan de bovenkant zit, terwijl deze bij vrijwel alle telefoons aand e onderkant zit, maar met een USB kabel kan je de FLIR overal leggen/zetten. Wordt dit probleem nog pijnlijker.

Zou het ding eventueel ook nog aan de PC kunnen, of stel ik nu een hele domme vraag?

@r3m: welke beestjes springen er dan de sloot in? De enige die ik dat SOMS zien doen zijns chapen. Paarden en koeien zijn daar niet zo van.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
flash2b

Special Member

Het "normale" beeld komt uit de FLIR One. Zou ook moeilijk zijn de telefoon camara gebruiken aangezien die bij diverse types/merken allemaal op een andere plaats zit.

In de link: http://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/flir-one-android-next-generation.ht… zie je de geteste telefoons. Daar is al te zien dat sommige dus een slechte video recording hebben.

De positie en diepte van de micro usb aansluiting (bij andere types/merken) kan idd een probleem geven lijkt me, als je naar de constructie kijkt.

Ik heb een FLIR One (voor IOS), en ben er blij mee.
Wat wil je precies weten?

HmH; Jammer genoeg wel paard, schapen zijn stuk makkelijk eruit te vissen.

Bij de Seek werd een verlengkabeltje van ongeveer 10cm meegeleverd, maar bij de vervanger die ik had ontvangen zat er geen meer bij.

elmowww

Golden Member

Hier ook een FlirOne voor iOS.

Bevalt op zich goed voor wat simpele metingen. Gaat niet boven de 120C is me al opgevallen maar je ziet er wel best veel mee.

Je kan mooie rapportages maken met de software, en je hebt inderdaad een overlay met normaal beeld. Deze zijn wel iets van elkaar verschoven, als je dichtbij meet zie jhe dat (bij jou pincode ook).

De toepassing hier is om te kijken naar hoe warmte loopt binnen bepaalde onderdelen. Glimmende dingen kan je neit echt meten; dus eerst even matzwart spuiten indien het kritisch komt.

Een foto van een print kan heel nuttig zijn voor het zoeken van hotspots.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik heb ook Seek gebruikt en ik kan behoorlijk positieve recensies maken. Als de open sensor en de zwakke behuizing er niet waren geweest, zou er geen prijs zijn.

Lekker oude koe, maar niet eens een verkooplink of wat dan ook.

Op 5 februari 2016 07:24:14 schreef High met Henk:

Zou het ding eventueel ook nog aan de PC kunnen, of stel ik nu een hele domme vraag?

Ik heb het geprobeerd. Converter gekocht om die micro usb naar normale te krijgen.
Ik heb het nog niet werkend gekregen.
M'n log zegt achter elkaar dat er een hub aangesloten wordt met 1 TT, dus de flir en camera zullen wel usb 1.1 zijn en samen op 1 translator naar usb 2 gebracht worden.

Ik kan alleen niets verzinnen hoe ik het werkend zou moeten krijgen, tegen een hub kun je volgens mij niet praten. Ik weet niet of er iets speciaals in OTG zit.

High met Henk

Special Member

Ik heb hem.

Werkt ook op doogee. Beeld is ok

Mechanisch is de USB c connector te brak en je sloopt je telefoon. Huawei P10 pro is overleden hierdoor

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die ik heb heeft micro-usb. Maar die connector is zo lang om door hoesjes en wat dan ook te kunnen dat het wat gammel is.

Heb deze een keer moeten repareren. Hij is dan soort van bricked en wil niet meer laden. Je moet dan fysiek de batterij loskoppelen om hem te resetten. Helaas niet helemaal netjes gegaan door die rot connector.

Al met al vind ik het een heel leuk ding voor het geld. Warmtelekken opsporen (ik heb in de slaapkamer zo'n rooster in het kozijn, met gordijn ervoor ziet dat er heel leuk uit.
Maar ook voor electro goed bruikbaar, warme snoeren/kabels, stekkers of stopcontacten, meterkasten, schakelaars noem maar op.
Ook met printplaten bruikbaar, je moet alleen wat meer zelf interpreteren omdat je overlay van VIS en IR uiteraard maar beperkt kunt aanpassen.

Hij werkt ook prima op jezelf overigens, als het voelt alsof m'n vinger ontsteekt, hup ding erbij.

Neem hem regelmatig mee naar klanten, je hangt hem tenslotte gewoon om je nek, en al genoeg dingen mee gevonden. Een groot gat in de muur oid, bleek degene die achter het bureau ernaast werkte altijd koude voeten te hebben :+
Als ik me even verveel, pauze neem of even niets te doen heb ga ik altijd beetje rondlopen met dat ding.

Ben iig blij dat ik niet een telefoon met ingebouwde flir gekocht heb.
Minpunt is wel dat hij niet via de OTG poort kan laden of iig voeding gebruiken, batterij is bij mij toch vaak leeg als ik hem even niet gebruikt heb. Je kunt hem wel gebruiken+laden, moet je een powerbank oid meenemen.

Helaas zijn er geen betere uitgekomen intussen.

Dit topic is gesloten