Led aanzetten met relais gaat niet goed

Hallo beste mensen,

In mijn garage heb ik 57x 3watt led lampen in het plafond. Een tijd geleden heb ik die aangesloten op een home automation relais ( Fibaro FGS-221)

Dit is ongeveer een jaar goed gegaan ,maar toen bleef het relais "plakken" in de aan-stand. Na wat googlen en vragen heb ik begrepen dat leds in het begin een hele hoge stroom hebben , daardoor kunnen relais blijven plakken en dat dit steeds erger word .

Op aanraden, om te proberen of het een oplossing kon zijn heb ik er een solid state relais tussen gestopt (Fotek SSR-40AA)
Dit is een kleine 2 jaar goed gegaan , maar gisteren stopte het relais er ineens mee, hij "schakelde"niet meer "aan".

Kan natuurlijk zijn dat de Fotek SSR defekt is door een andere oorzaak , dat week ik niet. Voordat ik een nieuwe bestel. Is er een betere/andere oplossing die langer blijft werken ( behalve dan alleen met de hand-manuele schakelaar).

Bedankt,
Cor

Arco

Special Member

Hebben al die lampen hun eigen driver? (dan loopt er een enorme stroom bij inschakelen, daar kan een SSR ook van kapot gaan)
Beter de leds met meerdere op 1 driver zetten, of verdelen over meerdere groepen.

http://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2013/08/BL_RF_200W_highbay_InrCurrSignalsZmd_90deg_100031_20130726.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco; Dank voor je antwoord.

Idd, ze hebben allemaal hun eigen driver. Dat gaat een enorme klus worden om alles om te zetten naar meerdere groepen of minder drivers. Minder drivers gaat eenvoudiger zijn ( denk ik).

Als er geen gemakkelijkere oplossing is , dan ga ik minder drivers inzetten.

Ik heb nu 57x 3watt leds met elk hun eigen driver. Hoe zou het in het beste geval opgedeeld kunnen worden , en tot hoeveel zou het nog "net" kunnen .

Bedankt,
Cor

EricP

mét CE

Fijn he? LED-bagger...

Neem een dikke magneetschakelaar, bij voorkeur geschikt voor deze dingen. Alternatief: knutsel iets met een soft-start.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb laatst aan ledstroom gemeten. Was een 300 mA led, bij het eerste opstarten trok hij heel kort meer dan 1,5A. Deze led wordt steeds iets van een halve seconden aangezet. Als hij uit gaat worden er rode leds aan gezet om te meten en zo wisselen ze steeds (wit is voor een camera in de "meetruimte"
Maar vreemd genoeg doet hij dat dus alleen bij de eerste keer aanzetten. Blijkbaar is de stroombron nog niet helemaal klaar want daarna trekt hij maar 250 mA zonder overshoot.

Zit het relais tussen driver en leds of tussen driver en het lichtnet ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

@fred: inderdaad... raar verschijnsel. Zal wel een elco zijn die opgeladen wordt... Boel gaat 'uit' als de spanning aan de ingang verdwijnt, maar de elco is dan nog niet leeg. Best kans als je elke keer 10sec. zou wachten, dat je elke keer (een deel van) die inschakelpiek terug ziet...

Aangezien TS schrijft dat ze allemaal hun eigen driver hebben en praat over 1 relais / SSR... Lijkt de aanname dat de 230V kant geschakeld wordt 'veilig'. Het probleem is natuurlijk de driver. Primair brugcel-elco. Geen PFC (zo verwacht ik...), want daar is het vermogen te klein voor. En al die 57 elco's willen bij het inschakelen van het relais van 0 naar zeg 300V ofzo opgeladen worden. Tegelijk...

Op aanraden, om te proberen of het een oplossing kon zijn heb ik er een solid state relais tussen gestopt (Fotek SSR-40AA)

https://www.instructables.com/The-inner-workings-of-Counterfeit-FOTEK-…

Da's chinese meuk met een 10A triac, nog een wonder dat het zo lang gewerkt heeft, koop een "echt" solid state relais van Crydom.

https://nl.farnell.com/crydom/d2425-10/ssr-25a/dp/1200216

Maximum 1 Cycle Surge Current (50/60Hz) [Apk] 239/250

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Precies, die fospech relais zijn zware ellende.

Idd, ze hebben allemaal hun eigen driver. Dat gaat een enorme klus worden om alles om te zetten naar meerdere groepen of minder drivers. Minder drivers gaat eenvoudiger zijn ( denk ik).

Er zijn ook drivers die met apparte stuuringang aan en uit gezet kunnen worden. Je kunt eens kijken of jij per ongeluk zoiets hebt. Anders kun je elke led zijn eigen solid state geven of groepen maken. Je hebt nu 57 leds en drivers op een solid state zitten. Als de opstart stroom per led 1 ampere is, loopt nu er dus even 57!!!! ampere. Verbazingwekkend dat die solid state het nog twee jaar heeft uitgehouden. Nu zal dat nmiet waar zijn omdat die 1 ampere een aanname is. Maar je stroom is zeer waarschijnlijk echt veel te groot

Misschien werkt 6 groepen van 10 leds en drivers en dan elke groep op een solid state wel jaren lang goed?

of gewoon een inrushcurrent limiter er tussen (EPCOS). Die dingen zijn ervoor.
Met een beetje mazzel heb je er maar een nodig in de fasedraad voor alle armaturen tegelijk (dus net na of voor het relais).
Als van de inverters de ontladen elco's samen 0,1 Ohm vormen bij inschakelen, dan heb je met zo'n limiter van bijv 1 Ohm al een inschakelstroom die slechts een tiende deel is!

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 3 december 2020 14:43:27 (30%)

Een hoop opties .... dat klinkt veelbelovend .... bedankt.

@ Arco: https://www.amazon.de/-/en/WITTKOWARE-ICL-16R-Intake-Current-Limiter/d…

Dat ziet eruit als een simpele oplossing , heeft dat kans van slagen? voor die 25 euro il ik dat graag proberen. En dat zet ik dan tussen de Homeautomation relay ( fibaro FGS) en de drivers-LED? . Dat gaat het snelste zijn , zonder iets om te hoeven bouwen.

@Roland van Leusden.... ah ... is weer chineze rotzooi wat ik heb gekocht .... super ....
Een andere SSR ertussen , betere kwaliteit: D2425-10 Klinkt ook als een eenvoudige/ snelle oplossing.

@ Ex-Fietser; die Leds wat ik nu heb , is 100% zeker ook chineze meuk, dus zal zeker niets iets speciaals zijn ... heb er al eens een moeten vervangen en was zoiets:
https://www.ebay.de/itm/LED-Driver-Trafo-3W-7W-10W-18W-25W-36W-Netztei…
De oplossing om alle drivers weg te nemen en tussen elke rij en daar dan een andere driver tussen te zetten , totaal worden dat er dan 6 of 7. Dat kan ook , maar erg veel werk.

*edit* , nog een 3e optie:

of gewoon een inrushcurrent limiter er tussen (EPCOS)

Het liefst kies ik voor optie 1 of 2 of 3, dan hoef ik het minst te breken en het minste werk.

Wat is de mening van de profi mensen? Heeft optie 1,2 of 3grote kans van slagen of optie 4 nemen. Als optie 1 -3 geschikt is , welke dan nemen?

Bedankt voor de hulp ,
Cor

Als je voor die Inrush limiter gaat zou ik 'm niet via Amazon kopen, de fabrikant klopt al niet, want dat is MeanWell en niet WITTKOWARE
Met verzending erbij is het ook niet goedkoper dan via Farnell, waar je zeker weet dat je origineel krijgt.

https://nl.farnell.com/mean-well/icl-16r/16a-ac-inrush-current-limiter…

Persoonlijk zou ik gewoon voor de degelijke SCR van Crydom gaan, spaart ook de contacten van je fibaro FGS die ook een beperkte capaciteit hebben.

Jammer vind ik het wel dat Fibaro een marketingspel speelt en de unit heeft uitgevoerd met 2 relais die maar 1,5kW aan kunnen.

Uit je eigen link.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb hier ook veel relais in die module bordjes 1-8ch, merk dat als ze nieuw zijn dat ze nog wel eens plakken, ff met schroevendraaier erop tikken, b.v. in de entree met 3xleds op e27 dus eigen driver, begin ff last van gehad, en laatst ook met de UPS en extra 24v voeding, UPS ging op noodstand, maar die 230v/24v bleef plakken, resultaat dat houd de UPS wel ff vol, als die accu's bijgeladen worden, ff paar keer tikken komt de relais los, lijkt wel nieuwigheid :)

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

ff paar keer tikken komt de relais los, lijkt wel nieuwigheid

Nee, dat noemen we 'goedkope brol'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 december 2020 17:03:42 schreef Arco:
[...]
Nee, dat noemen we 'goedkope brol'... ;)

Dat is het zeker, het is de goedkoopste rotzooi die je maar kunt vinden, maar ik heb 75+ relais hier, keertje tikken als ze nieuw zijn is niet erg, verder mishandel ik men relais hier ook wel boiler 1200w, maar ook speakers, maar gaat goed op die goedkope meuk, ik weet niet wat een goed relais kost 5-10 euro ? x75 ;)

Die van die boiler moet ik wel elke 5-7 jaar vervangen, maar goed ik denk dat normale relais die 1200w aan/uit ook niet leuk vinden.

Kwam er laatst achter dat ik die 10a relais op een 16a groep had, ook al is de verbruiker maar 5a, hij moet natuurlijk wel tegen de 16a sluiting kunnen, ook maar achter een 10a groep gegooid :)

Alles met een knipoog ;-)
EricP

mét CE

Vuilbak open.
Brol erin.
Vuilbak dicht.

Je denkt toch niet dat ik elke paar jaar een relais ga vervangen als ik met 1x 10 of 20 euro uitgeven er nooit meer naar hoef te kijken he?

nooit meer naar hoef te kijken he?

Hehe NOOIT meer ? denk dat dure relais ook wel sterven onder een load van 1200w, wellicht iets langer ofzo, maar alles gaat eraan uiteindelijk.

Ik koop de 5v8ch relais modules voor 6 euro.

Maar voor het geld zou het pure troep moeten zijn, maar op dat plakken in het begin soms na, doen ze het prima, laatst al een keer bijna 12A doorheen gehad, daar is het dan ook weer niet voor gemaakt :)

Btw is er een goed alternatief voor die relais bordjes, met 4 relais, schakelen dmv nul ?

Alles met een knipoog ;-)

Btw is er een goed alternatief voor die relais bordjes, met 4 relais, schakelen dmv nul ?

Eigen topic maken lijkt mij.

Die van die boiler moet ik wel elke 5-7 jaar vervangen, maar goed ik denk dat normale relais die 1200w aan/uit ook niet leuk vinden.

Heb hier een Crydom solid state relais uit de jaren 70, schakelt nog steeds probleemloos.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 3 december 2020 18:58:41 (47%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

De HF152 van HongFa past zo in de plaats van die Songle/Goodsky 'suikerklontjes', en zijn heel wat steviger. (kunnen resistief 20A schakelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bij relais in dergelijke apparaten wordt altijd de opgegeven schakelstroom met een cosinus van 1 opgegeven, maar dat is de last vrijwel nooit en dus houd je met geluk de helft van het te schakelen vermogen nog over.

probeer maar eens een lichtlijn te schakelen met ledbakken waar eerst tlbakken hingen, de 10A lichtschakelaar bakt in no time aanelkaar, een relais mag ook niet de lichtste zijn om lang mee te gaan, 25A zeker nemen.

een ssr helpt wel, maar met hogere stromen hebben die weer koeling nodig, heb een kast met ssr voor verwarmingpanelen boven kassa's in een winkel zo al eens in de fik gezien, veel te kleine kast en geen koeling voor de ssr erin, kwestie van tijd voor er 1 een weerstand zou worden en oranje aanliep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

25A zeker nemen

Magneetschakelaar heet het dan meestal

EricP

mét CE

Hehe NOOIT meer ? denk dat dure relais ook wel sterven onder een load van 1200w, wellicht iets langer ofzo, maar alles gaat eraan uiteindelijk.

Och... Ik heb er nog een paar die inmiddels meer dan 50 jaar mee gaan. *Ik* hoef - als ik er zoeentje in frot - er echt nooit meer naar te kijken hoor.

Ik koop de 5v8ch relais modules voor 6 euro.

Nou, gefeliciteerd. En dan moet ik er tegen tikken om het aan de gang te krijgen. En dat waarschijnlijk nog een keer als het 2 maanden niet geschakeld heeft. Laar maar joh... Ik koop dergelijke ergenis bij voorkeur niet. Doe maar een paar knappe Finder of Schrack relais of een behoorlijk merk magneetschakelaar...

Iets van: Poor Quality Remains Long After the Sweetness of Low Price is Forgotten...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik gebruik de ICL-16R om 3 meanwell voedingen in te schakelen. Werkt prima.

Op 3 december 2020 17:16:15 schreef RvEldijk:
[...]

Die van die boiler moet ik wel elke 5-7 jaar vervangen, maar goed ik denk dat normale relais die 1200w aan/uit ook niet leuk vinden.
[...]

Al 40 jaar dezelfde Klockner Müller voor de boiler in gebruik. Heeft al 2 boilers overleefd. Boiler is een 200 liter type en die zijn normaal 2200 à 3000W. Als relais 1200W al niet leuk vinden wat doe je dan met vermogens van 50kW en meer? Voor bijna elk vermogen is er een geschikt relais.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sequencer?
ttz bij opkomen voeding gaat de eerste groep aan, delta-t later de tweede groep, nogmaals delta-t later de derde groep, enzoverdr enzovorrts.

delta-t kan daarbij redelijk vrij gekozen worden, maar misschien beter geen veelvoud van 20 mS.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord