Kipor generator

Hallo,
Een vriendin van mij heeft een kipor generator waarvan 230v niet werkt!
12v werkt wel.
Is er iemand (liefst een beetje in de buurt van Balen België) welke deze zou kunnen repareren?
Uiteraard tegen betaling.
Tis natuurlijk wel de vraag of reparatie zin heeft.

Ik heb er zelf totaal geen verstand van!

99% zeker dat de elektronica ingegoten is en je er dus niets mee kunt, dat is dan einde verhaal, nieuwe print module plaatsen of een andere kopen.

Dat zou jammer zijn! Is best een duur ding geweest!
Is dat nog te krijgen? En betaalbaar?

Hier twee voorbeelden van Aliexpress, KIPOR komt uit een Chinese fabriek. Uiteraard zul je zelf je exacte module moeten zoeken nadat vast gesteld is dat deze idd defect is. Op de foto's zie je ook duidelijk dat deze modules volledig ingegoten zijn wat herstel onmogelijk maakt.

https://www.aliexpress.com/item/33023054446.html

https://www.aliexpress.com/item/4001035115854.html

Nederlandse webshop die deze modules verkoopt:

https://www.powerfulproducts.nl/a-40217456/kipor-ig2000-onderdelen/inv…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 1 december 2020 10:41:47 (18%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zit er geen schakelaar of zekering in het 230volt circuit die uitstaat of stuk is?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zit er geen schakelaar of zekering in het 230volt circuit die uitstaat of stuk is?

Nee, alleen in de 12V zit een automatische zekering. De inverter gaat bij overbelasting uit en het overload lampje gaat branden.

Mijn ervaring bij de goedkopere chinese modellen is dat de generator zelf met zijn aluminium wikkeldraad kapot gaat, bij de duurdere modellen met inverter, is het de inverter die het loodje legt.

Gezien de prijzen van de losse modulen is het vaak goedkoper om een nieuwe aggregaat met garantie te kopen. Een handige Harry kan uiteraard van meerdere defecte aggregaten wel weer een werkende maken, een defecte levert op MP bv nog best wel wat op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb even gekeken, maar ik vind geen zekering.
Ook geen losse verbindingen ofzo.

Inderdaad gaat het overloadlampje branden.

Volgens zeggen was dit toch geen goedkope?
Maar wel dus?

Iemand een goed werkende staan?
En iemand belangstelling om deze over te nemen?

Twaalf volt werkt wel, maar krijgt de omvormer ook spanning van de generator?

Zoals ik in de beginpost al vertelde, ik heb er de ballen verstand van! Vandaar mijn hulpvraag!

https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-2000-watt-generator-…

400€ splinternieuw en met garantie.

Stel dat je voor de oude 75€ krijgt, dan ben je dus onder de streep minder kwijt als dat je voor deze KIPOR een nieuwe inverter in NL koopt a 376€. Koop je 'm via Ali is het goedkoper, maar loop je tenslotte ook risico op douane en BTW kosten.

Ik woon in Den Haag, wil 'm best kostenloos voor je doormeten en eventueel ook overnemen mocht idd de inverter defect zijn, dan kun je op de terugweg bij HBM langs...

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 3 december 2020 19:02:47 (17%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Mooi aanbod, bedankt!
Zal het met de eigenaresse overleggen

kan zijn dat het remanent magnetisme weg is, heeft dat ding een tijd stil gestaan toevallig?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, dan werkt de 12V en het lampje "overload" ook niet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

12v komt uit een andere wikkeling en loopt niet via het inverter board.

Op 3 december 2020 18:19:54 schreef buzzy:
Twaalf volt werkt wel, maar krijgt de omvormer ook spanning van de generator?

Doet er niet veel toe, als de generator zelf kapot is, is het ook over en uit. Dat repareer je niet 'even'.

Op 3 december 2020 20:10:37 schreef maus0611:
12v komt uit een andere wikkeling en loopt niet via het inverter board.

[...]

Doet er niet veel toe, als de generator zelf kapot is, is het ook over en uit. Dat repareer je niet 'even'.

Die extra winding is nieuwe info. Dan is mijn vraag nog niet helemaal onterecht.
Als uit de winding wel of geen spanning komt op de plaats waar hij de omvormer in gaat, weet je meteen of de fout in de omvormer zit of in de generator(bedrading).

Je hebt de 12V Charge winding, die is ok Dan nog de Sub en Main winding, uit de Sub komt ook spanning, "overload" lampje brand, de spanning van de Main winding zou te laag of er niet kunnen zijn. De procedure voor het doormeten van de windingen staat ook in het service manual.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien een gekke vraag maar loopt hij wel goed? Als de motor bokkerig en te traag loopt gaat de inverter ook niet starten.

#Roland,
De eigenaresse vindt het een mooi aanbod.
En wil daar graag gebruik van maken!
Wil je mij een pb sturen met contactgegevens?

@Ruud gedaan, en uitaard zal ik de verdere voortgang nog laten weten in dit topic.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Leuk! Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Is hier nog resultaat geboekt?
Ik heb een IG1000 met hetzelfde probleem; het overload lampje knippert (brandt niet permanent) en er komt niets uit de 230V uitgang. Het Output lampje brandt wel en volgens de handleiding zou er dan nog steeds 230V uit moeten komen.
De smart throttle knop aan of uit zetten heeft geen effect. De alternatorwikkelingen geven een "normale" DC weerstand; ik heb nog niet gemeten welke spanning eruit komt als de motor draait maar ze zijn alvast niet onderbroken.

De invertor is compleet ingeharst dus veel kan je er niet aan doen. Als ik gericht kan zoeken ben ik nog wel bereid een onderdeel uit te kappen maar de volledige print harsvrij maken daar ga ik me toch niet aan wagen.