Draftsight helaas niet meer "Free"

Ik zoek ook naar het ideale gratis teken programma :-)
Maar, aanleiding voor dit bericht, de emails van drafsight komen bij mij hardnekkig in de spambox.
Ondanks het nagenoeg perfect werkende spam filter van xs4all en ondanks dat ik de ten onrechte gemarkeerde spam (en andersom ook) altijd markeer in webmail.
(alleen) bij draftsight help dit niet.

Heb de afgelopen dagen gespeeld met Solvespace.
Mensen, nooit heb ik een CADprogramma gehad wat zo makkelijk onder de knie te krijgen is.
Wat voor mij nieuw was is dat het volledig constraint based is, je wordt op heel natuurlijke wijze 'gedwongen' tot parametrisch design.
Je krijgt het model er niet in als je niet aan alle regels hebt voldaan. Die regels hoef je niet allemaal zelf te bedenken, ze zitten ingebakken in het programma en die loodst je in de goede richting.
De beloning: als je model klaar is heb je een ding waar alle maten logisch verband houden. Vervolgens kun je dat heel makkelijk wijzigen.
Je hebt een ontwerp gemaakt wat helemaal af is! Herbruikbaar en flexibel. Mij geeft zoiets een zeer voldaan gevoel :)
Het simpelweg tekenen met lijntjes zoals ik eerder deed is maar een zielige vertoning. Schiet echt niet op.

Ongelooflijk wat je met zo'n (ogenschijnlijk) eenvoudig programma kan doen! Voor een mechanisch constructeur is dit ideaal.
Bij Solvespace gaat het meer om functie. Construeren. Je krijgt een 3D beeld maar niet fotorealistisch. De praktische waarde is groot. Maar geen raytracing enzo. Als je bling-bling wilt moet je ergens anders zijn.
Dit is op Solvespace zeer van toepassing:

"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben."

Op Youtube vind je een hoop tutorials met Solvespace van Eric Buijs.
Hij heeft ook met Freecad gewerkt, maar vond Solvespace toch handiger!
https://homehack.nl/page/3/

Door te zoeken op Draftsight kwam ik hier terecht. Ik wou mensen die iets willen dat veel op AutoCAD lijkt even wijzen op GstarCAD. We verkopen dat al 13 jaar met veel plezier. Supercompatibel en eenmalige aanschaf. De Pro-versie doet ook solid modeling, maar is, net als AutoCAD, geen vergelijk met Solidworks.

bprosman

Golden Member

Moet zeggen dat ik tot nu toe aardig tevreden ben met NanoCad. Ben maar een envoudige hobbyist en dan vind ik 450,- Euro toch een aardig bedrag.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 28 april 2020 16:42:52 (40%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 april 2020 16:40:42 schreef bprosman:
Moet zeggen dat ik tot nu toe aardig tevreden ben met NanoCad. Ben maar een envoudige hobbyist en dan vind ik 450,- Euro toch een aardig bedrag.

Sluit me hierbij aan. De vraag is natuurlijk of er niet een adder onder het russische gras zit. Voorlopig dik tevreden.

Bij nanocad heb ik ook mijn twijfels of het wel gratis blijft, er zit tenslotte ook een bedrijf achter. Dit gaat waarschijnlijk dezelfde kant op.

Zo ook Oracle met java, die zijn hun eigen ruiten ook aan het ingooien.

Ook opensource is FreeCAD (3D) maar schijnt ook 2D te kunnen doen. Is volledig constraint based zoals ook Spog2 ook zegt van Solvespace.

Maar zoals met al dit soort pakketten is de leercurve behoorlijk stijl en je moet er toch regelmatig mee werken om het onder de knie te houden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Er staat nu een voorlopige Windowsversie van het nieuwe Solvespace 3.
Het is dus nog niet definitief, maar gewone Windowsgebruikers kunnen nu eindelijk eens wat experimenteren, bijvoorbeeld met Helix en de cmd line interface.

=====================================================================
Zie solvespace forum: http://solvespace.com/forum.pl?action=viewthread&parent=2967&t…
(no subject) (by Ruevs)
Solvespace is actively (slowly) developed. There has not been an official release in a while, but you can always try recent development builds.
Here is one from 2020-04-24
https://ci.appveyor.com/projec...pace/builds/32424335/artifacts

Beause development is slow and the maintainer (I think) is a very careful and meticulous person these development builds are very stable. They contain many, many improvements compared to 2.2.

You can see a current list (it is a work in progress) here:
https://github.com/solvespace/solvespace/blob/master/CHANGELOG.md

Note that 3.0 does not exist yet, this is a list of things that are already done and will one day be part of 3.0
Wed Apr 29 2020, 13:01:47

=====================================================================
Dit zie ik in de cli:
Microsoft Windows [Version 10.0.18363.815]
(c) 2019 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\spogh>Downloads\solvespace-cli.exe
Usage: Downloads\solvespace-cli.exe <command> <options> <filename> [filename...]
When run, performs an action specified by <command> on every <filename>.

Common options:
-o, --output <pattern>
For an input file <name>.slvs, replaces the '%' symbol in <pattern>
with <name> and uses it as output file. For example, when using
--output %-2d.png for input files f/a.slvs and f/b.slvs, output files
f/a-2d.png and f/b-2d.png will be written.
-v, --view <direction>
Selects the camera direction. <direction> can be one of "top", "bottom",
"left", "right", "front", "back", or "isometric".
-t, --chord-tol <tolerance>
Selects the chord tolerance, used for converting exact curves to
piecewise linear, and exact surfaces into triangle meshes.
For export commands, the unit is mm, and the default is 1.0 mm.
For non-export commands, the unit is %, and the default is 1.0 %.

Commands:
thumbnail --output <pattern> --size <size> --view <direction>
[--chord-tol <tolerance>]
Outputs a rendered view of the sketch, like the SolveSpace GUI would.
<size> is <width>x<height>, in pixels. Graphics acceleration is
not used, and the output may look slightly different from the GUI.
export-view --output <pattern> --view <direction> [--chord-tol <tolerance>]
Exports a view of the sketch, in a 2d vector format.
export-wireframe --output <pattern> [--chord-tol <tolerance>]
Exports a wireframe of the sketch, in a 3d vector format.
export-mesh --output <pattern> [--chord-tol <tolerance>]
Exports a triangle mesh of solids in the sketch, with exact surfaces
being triangulated first.
export-surfaces --output <pattern>
Exports exact surfaces of solids in the sketch, if any.
regenerate [--chord-tol <tolerance>]
Reloads all imported files, regenerates the sketch, and saves it.
Note that, although this is not an export command, it uses absolute
chord tolerance, and can be used to prepare assemblies for export.

File formats:
thumbnail:
PNG image (png)
export-view:
PDF file (pdf)
Encapsulated PostScript (eps, ps)
Scalable Vector Graphics (svg)
STEP file (step, stp)
DXF file (AutoCAD 2007) (dxf)
HPGL file (plt, hpgl)
G Code (ngc, txt)
export-wireframe:
STEP file (step, stp)
DXF file (AutoCAD 2007) (dxf)
export-mesh:
STL mesh (stl)
Wavefront OBJ mesh (obj)
Three.js-compatible mesh, with viewer (html)
Three.js-compatible mesh, mesh only (js)
Q3D Object file (q3do)
VRML text file (wrl)
export-surfaces:
STEP file (step, stp)

C:\Users\spogh>
=====================================================================

Hier staan de files: https://ci.appveyor.com/project/whitequark/solvespace/builds/32424335/…

[Bericht gewijzigd door Spog2 op zaterdag 2 mei 2020 23:58:46 (54%)

Ik gebruik voor 2D-werk LibreCad op Linux. Gratis en open source. Simpel te installeren uit de standaard repository.
Leest en schrijft dxf-bestanden, dus betrekkelijk makkelijk uit te wisselen met andere programma's.

Vroeger gebruikte ik QCad, maar dat lijkt tegenwoordig wat minder "in de gratie" te vallen.

Vervangen DOOR.

Als gratis alternatief voor DraftSight kun je NanoCAD en Cadmium gebruiken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Momenteel gebruik ik Nanocad en een "soort van gevonden" versie Acad 2011.
LibreCad heb ik geprobeerd, zag dat in een YouTube filmpje van Bart Venneker maar wat ik miste (of ik weet niet hoe het moet) is het ingeven van een "absolute waarde", dus een punt neerzetten en dan : @100<90 (lijn 100mm naar rechts).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vandaag bericht gehad dat SketchUp ook alleen nog kan als 'lease' basis.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 4 december 2020 14:59:12 schreef bprosman:...het ingeven van een "absolute waarde", dus een punt neerzetten en dan : @100<90 (lijn 100mm naar rechts).

absoluut is gewoon een coördinaat zonder @. En relatief dus met die @.

Voor mij is Nanocad perfect. Alle functies van ACAD en volledige documentatie. Of de beschikbaarheid zo blijft, wie weet? Het lijkt mij dat dat geldt voor alle gratis pakketten. Mijn advies voor de amateur: probeer het eens.

bprosman

Golden Member

Op 4 december 2020 17:39:44 schreef GJ_:
[...]absoluut is gewoon een coördinaat zonder @. En relatief dus met die @.

Je hebt gelijk maar dat lukte met niet met Librecad maar misschien snap ik niet hoe het moet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 maart 2019 22:28:45 schreef Arco:
Is met veel programma's nu. Gc Prevue is ook niet meer gratis (oude versies stoppen ook met werken...)
Op zich heb ik niets tegen kopen, maar wel tegen 'leasen op jaarbasis' (en dat is bij bijna alle software zo tegenwoordig... :( )
Schijnt dat meeste softwaremakers op zoek zijn naar een vaste jaarlijkse inkomstenbron...

Dat je tegenwoordig voor CAD-programmatuur als AutoCAD, DraftSight, enz. een maandelijks, of een jaarlijks bedrag moet betalen om het te kunnen gebruiken, is dat ook om de 'handel' in het gebruik van illegale, gekraakte versies van zulke programma's tegen te gaan? Vooral AutoCAD is erg duur in gebruik, zie https://www.autodesk.nl/products/autocad/overview?plc=ACDIST&term=1-YE…, voor veel kleinere bedrijven, is dat een behoorlijke kostenpost waar je niet op kunt bezuinigen en voor particulieren en ZZP'ers is het al helemaal niet te doen om legaal AutoCAD te gebruiken.

Nog een nadeel van abonnementen op het gebruik van CAD-software is dat je dan niet meer jarenlang een bepaalde versie van bijv. AutoCAD kunt blijven gebruiken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

De studenten versie van Autocad is nog wel gratis maar de huidige versie is ook wel heel "zwaar". Vandaar dat ik Nanocad en de 2011 versie nog wel het prettigst vind.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een gemiddelde gebruiker kan geen studentenlicentie verkrijgen. Een bedrijf kan bepaalde zaken nog afschrijven. Maar als je voor hobby de volle pot moet gaan betalen voor Altium, AutoCad, SolidWorks, ... dan is het plezier snel over. Fusion 360 kost je ook al snel 500€/jaar. De free versie heeft een boel beperkingen waaronder een PCB max 1/2 euro kaart.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik gebruik thuis Solidedge voor 2D voor 3D gebruik ik Freecad 0.18 inmiddels door 0.19 vervangen.

Youtube staat vol van de online tutorials over freecad.

Als alternatief voor DraftSight kun je Medusa4 Personal downloaden en installeren, te vinden op "M4 PERSONAL is the powerful free 2D/3D CAD package". Je kunt alleen maar de Windowsversie downloaden, er is van Medusa4 Personal helaas geen Linux-versie beschikbaar.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op de site van CadAccent op "Subscription: abonneren op Autodesk software door Sonny » wo 06 jan 2016, 16:45" staat uitgelegd wat de voordelen van abonnementen op het gebruik van AutoDESK-software, waaronder AutoCAD, zijn:

Voordelen van abonneren
• Kosten effectief een tijdelijke licentie aanschaffen.
• Snel capaciteit bij te schakelen, bijvoorbeeld tijdens een project.
• Altijd werken in de meest recente software.
• Toegang tot aanvullende services in de cloud
• Eenvoudiger budgetteren

Eenvoudig pieken opvangen zonder dat u direct een nieuwe licentie hoeft aan te schaffen. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden voor het MKB en ZZP-ers, zij hoeven de software niet meer volledig voor te financieren en kunnen de software huren op het moment dat zij een opdracht binnenhalen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

De meeste gratis CAD-programma's zoals NanoCAD, ProgeCAD 2009 Smart!, Cadmium en DoubleCAD XT zijn vaak al een aantal jaar oud. Met als gevolg dat die niet compatibel zijn met de nieuwste DWG-standaard van AutoCAD. Om dat probleem te verhelpen, kun je een file converter gebruiken. Bijvoorbeeld "ODA File Converter For converting between different versions of .dwg and .dxf".

Of deze hiervoor genoemde gratis CAD-programma's ook onder Windows 10 kunnen draaien, weet ik niet. Anders moet je d.m.v. een programma als VMWare Workstation Player of VirtualBox onder Windows 10, of onder Linux een virtuele machine aanmaken met bijv. Windows XP, of Windows 7 om dan toch die programma's te kunnen blijven gebruiken. Microsoft levert ook Hyper-V om daarmee virtuele machines te gebruiken, maar dan alleen maar voor Windows Server.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Heb Designspark Mechanical gedownload. Het is gratis.
https://www.rs-online.com/designspark/mechanical-software

Dat blijkt Spaceclaim van Ansys. Spaceclaim komt van PTC/ProEngineer, en die zijn een kei in parametrisch ontwerpen, zoals toegepast in Solvespace.
Ben eigenlijk fan van Solvespace vanwege de eenvoud, maar die heeft de beperking dat je een volume maakt door een doorsnede een lengte te geven. De doorsnede variabel maken afhankelijk van extrusie is niet mogelijk.
Op dit punt schittert Designspark Mechanical.
Zie:
https://designspark.zendesk.com/hc/en-us/articles/360012784358-Equatio…
https://designspark.zendesk.com/hc/en-us/articles/360012404637-Constra…

Designspark Mechanical is door RS-online toegesneden op electronica liefhebbers en3Dprinters:
https://designspark.zendesk.com/hc/en-us/articles/360033890673-Outline…

Henk H.

Golden Member

Ik gebruik NanoCAD zonder problemen onder Windows 10.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 december 2020 20:29:52 schreef dawmast:
De meeste gratis CAD-programma's zoals NanoCAD, ProgeCAD 2009 Smart!, Cadmium en DoubleCAD XT zijn vaak al een aantal jaar oud. Met als gevolg dat die niet compatibel zijn met de nieuwste DWG-standaard van AutoCAD. Om dat probleem te verhelpen, kun je een file converter gebruiken. Bijvoorbeeld "ODA File Converter For converting between different versions of .dwg and .dxf".

Of deze hiervoor genoemde gratis CAD-programma's ook onder Windows 10 kunnen draaien, weet ik niet. Anders moet je d.m.v. een programma als VMWare Workstation Player of VirtualBox onder Windows 10, of onder Linux een virtuele machine aanmaken met bijv. Windows XP, of Windows 7 om dan toch die programma's te kunnen blijven gebruiken. Microsoft levert ook Hyper-V om daarmee virtuele machines te gebruiken, maar dan alleen maar voor Windows Server.

Cad programma's zijn bijna allemaal, zo niet allemaal, tuk op veel power en geheugen. Er dan even een vmware tussen steken en nog een extra OS komt dat niet ten goede. Vandaag is het wat minder een probleem maar in het verleden, met CRT monitors, kreeg je die in vmware niet boven 50Hz. Wat een zeer irritant flikkerend beeld opleverde. Langer dan 10 minuten kon ik daar niet in werken zonder hoofdpijn te krijgen.

Het toppunt vind ik altijd dat ze balen van windhoos, met veel poeha linux op de pc frotten, daarna er vmware opzetten, om toch maar die vermaledijde (illegale?) windhoos te gaan gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.