Een board moet wel vreselijk vuil zijn en dan ook nog met erg geleidend materiaal om zoveel stroom te laten lopen dat een zekering klapt.
Soldeer residu, ik neem aan dat je flux resten bedoeld, die geleiden niet. Een print is afgedekt met een silkscreen/printlak. Alleen soldeerpads zijn dan onbedekt. Als er iets kortsluiting veroorzaakt moet er een soldeerbrug tussen pads, oftewel, 2 pootjes zijn. Dat zie je wel.
Meestal wordt kortsluiting veroorzaakt door een kapot component, bv een tantaal. Meestal lost het zichzelf op of verraadt het zichzelf door rook en/of geluidsignalen
Als ik 1x per jaar naar een hardnekkige kortsluiting moet zoeken is het veel.
In jou geval, als ik het goed gevolgd heb, zat er geen kortsluiting in het ding. Nu wel dus is het iets wat door jou zelf is veroorzaakt. Zoek dus eerst bij plekken waar je onderdelen hebt vervangen. Check of je torren goed hebt terug geplaatst en als het een vervanger was of dat hij de zelfde pin bezetting heeft (er is geen standaard) Idem voor condensators, ICs en diodes. Je hebt een diode vervangen, weet je zeker dat het geen zener was ? Heeft de vervanger het zelfde opschrift of alleen de zelfde kleur en denk je dat het de zelfde is ?
Voeding: dat heet een lab-voeding, Je moet er een hebben met instelbare stroombegrenzing. Vaak heb je er meer dan 1 nodig. Ik heb er meestal 3 tot 4 aan staan. Die auto-zekering waar ik het over had is een schakeling voor 230V welke door mij zelf is gebouwd en met nog wat meer veiligheids dingen achter een hele zware scheidingstrafo zit. (oa variac, gloeilamp, inschakel vertraging)
Er zijn ook resetable poly fuses te koop, die monteer ik wel eens tijdelijk. Maar alleen als het echt niet anders kan. Als ik zover ben dat er stroom op kan om te meten zit er in ieder geval geen kortsluiting meer in. Daarnaast heb ik dan er permanent een stroommeet tang aan hangen en een grote paddestoel nood-knop onder handbereik. (voor 230V) En ik wil nog wel eens een zekering tijdelijk overbruggen, maar alleen als ik zeker weet dat een kortsluiting niet "gevaarlijk" voor niet te vervangen onderdelen is. Kortsluiting zoek ik met een 7,5 digit multimeter of een speciale probe+stroom injector met het board uit geschakeld.
230V 50Hz rimpel kun je met DMM meten, bij SMPS moet je echt een scoop hebben. Ik heb DMMs waar dat wel mee kan maar voor de prijs daarvan kun je een heel mooie scoop kopen. Om met een scoop primair te meten (bij bv een schakelende voeding) heb je een scheidings trafo, diff probe of een heel goede verzekering nodig. Mijn onmisbare apparaten: scoop+diff probe , voeding, DMM en LCR meter.
Voor schakelingen met veel logic IC's werk ik ook regelmatig met logic probes.
Belangrijkste gereedschap zit tussen je oren. Een scoop heeft alleen zin als je weet hoe hij gebruikt moet worden en nog belangrijker, je weet wat je waar moet meten.
Zolang je dat niet weet is het een soort Russisch roulette. Jij weet nog te weinig om mbv een schema te repareren maar zelfs als het niet lukt is het is zeker leerzaam. Zonder schema kun je het vergeten en is het ook niet echt leerzaam. Als het dan per ongeluk wel lukt is het puur geluk of zo voor de hand liggend dat zo iemand als Jochem (die werkt aan dit soort apparaten) het waarschijnlijk in een kwartier had gevonden.
Mijn recept zonder schema, of te wel, bijna iedere reparatie die ik doe. Zoek de datasheets op van alle onderdelen waar je ze voor nodig hebt. Dan kijk ik of al de voedingen aanwezig zijn (bv -5V, 0V, +5 en +15 (voor heel ingewikkelde gevallen) Dan of er het goede signaal binnen komt, en het goede er weer uit. Of status/controlle lijnen normaal reageren en als dat niet duidelijk lukt in situ dan desoldeer ik het IC en bouw een tijdelijke testopstelling om het IC te testen. Maar dat gaat niet bij ieder IC. Bij torren bv of de relatie tussen de pinnen correct is, zoals Vbe spanning. Als ik twijfel, dan gaat hij op de curve tracer. Etc