Voeding Canon printer

Ik heb een Canon MG7750 printer/scanner die sinds de warme zomer spontaan bij het aansluiten aan de netspanning een storingsmelding gaf (oranje driehoekje met een bliksemflits) en dan niet is in te schakelen. Door de netspanning er even af te halen en weer opnieuw aan te sluiten werkte de printer/scanner weer.
Recent werkte het trucje van het opnieuw aansluiten aan de netspanning ook steeds minder vaak.
Omdat de printer/scanner op zich nog goed werken verdenk ik de voeding (K30360). Deze heb ik dan ook maar open gemaakt om de de eerste verdachte (de Elco's) te kunnen inspecteren of die bol stonden. Helaas valt daar zo niets aan te zien.
Welke componenten zijn bij deze storing het meest verdacht? Ik vind het lastige aan het zoeken van deze storing dat het soms wel werkt en soms niet.

Arco

Special Member

De 4 kleine elco's vervangen, zullen 'op' zijn. (eentje in ieder geval, beter allemaal vervangen)
Vervangen door low-ESR exemplaren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Let op, deze voedingen staan (buiten de printer) in standby-stand met lagere voltages, pas bij het inschakelsignaal van de printer levert hij de normale spanningen.
Wordt hier uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=sSn8KPh6p1Y
https://www.youtube.com/watch?v=VVu6mxFAsNg

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Ik zou ook als eerste de elco's als verdachte aanwijzen. Het lijkt alsof ze op hun laatste benen lopen. Ik heb dat al eerder meegemaakt dat een voeding dan moeilijk uit standby komt.
Als een elco visueel goed eruit ziet zegt helaas nog niets. Alleen als je ze eruit soldeert , de esr meet en de capaciteit dan weet je meer.
Doe voeding ziet er verder uit als een standaard opbouw schakelende voeding en degelijk gemaakt.
En wat Drambuie zegt, vaak moet er eerst een signaal komen dat de voeding uit standby mag komen. Dat is een veel apparatuur zo. Dus hou daar rekening bij met het meten.
Trouwens ik vind het tof dat je eerst kijkt of je de printer kan maken ipv weg te gooien en nieuwe te kopen. Scheelt weer e-waste, dat hebben we al voldoende.

Tidak Ada

Golden Member

Die grote elco ziet er voor zover ik het kan zien ook niet fris uit (Vervormingen in de top). Brains was me voor...

Neem sowieso 105° elco's van een goed merk!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Primaire elco gaat zo goed als nooit stuk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 6 december 2020 11:16:17 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Welke componenten zijn bij deze storing het meest verdacht? Ik vind het lastige aan het zoeken van deze storing dat het soms wel werkt en soms niet.

Helaas kun je dit soort dingen vaak niet zien. De enige manier om daar uitsluitsel over te kunnen geven is meten met de juiste meet apparatuur. Dat betekend een goede spanningsmeter en een scoop. Het eerste dat je dan gaat meten met een ingeschakelde en belaste voeding is het niveau van de uitgangsspanning en de grootte van de rimpelspanning op de uitgangsspanning.

In volgende stap doe je ditzelfde op de ingangscondensator en op de uitgangscondensatoren. Let bij de ingangscondensator heel erg op omdat daar een slordige 350 volt gelijkspanning hoort te staan. En die bijt heel erg gemeen.

Aan deze metingen kun je dan zien hoe goed of slecht de condensatoren zijn. En de keuze maken om ze te vervangen of niet.

Als je deze meetinstrumenten niet hebt kun je het advies opvolgen door gewoon de uitgangscondensatoren te gaan vervangen. Die vormen zeer waarschijnlijk het probleem. Neem wel 105°low esr modellen. De ingangscondensator is zeer zelden een probleem. Die werkt ook op een lage frequentie. Wordt daardoor minder heet enz.

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2020 14:57:14 schreef Ex-fietser:
[...] Let bij de ingangscondensator heel erg op omdat daar een slordige 350 volt gelijkspanning hoort te staan. En die bijt heel erg gemeen. [....]

350V kan ook nog eens te veel zijn voor je scoop en/of probes. Moderne instrumenten kunnen vaak niet zoveel spanning hebben. Ik heb gelukkig nog twee oude HP probes uit de buizentijd :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Erger nog, die 350v is niet gescheiden van het net. (dus je hebt een differential probe nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Erger nog, die 350v is niet gescheiden van het net. (dus je hebt een differential probe nodig)

Yep, een van de redenen waarom ik het helemaal niet leuk vind om aan dit soort apparatuur te klussen. Op zo'n schakelvoeding zit alles ook nog zo moeizaam en onbereikbaar dicht tegen elkaar ook.

Dan liever een oude buizenversterker met een anode spanning van 600 volt ofzo. Ook dat is ook gevaarlijk maar met een beetje goede wil zit daar nog een nettrafo in en is alles een stuk groter en daardoor beter te bereiken met je meetpennen.

Arco

Special Member

Een pc voeding is helemaal een nachtmerrie om aan te werken: alles zit daar ook nog eens veel te dicht op elkaar gepropt in een klein kubusje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de ideeën. Dan ga ik toch preventief als eerste de kleine elco's vervangen. Als het goed is heb ik die waardes nog wel op voorraad. Alleen kan ik dat pas over 2 weken gaan doen (kerstvakantie).
Dat van de standby spanningen was mij reeds bekend. Maar zeker nuttig om te weten. Deze moet ik nog nameten, alleen had ik de voeding al uit elkaar gehaald.
Een ESR meter heb ik niet, het meten aan voedingen is ook niet echt mijn grootste hobby. Een multimeter en een oscilloscoop heb ik dan weer wel.

Op 5 december 2020 16:25:33
schreef brains
:
Trouwens ik vind het tof dat je eerst kijkt of je de printer kan maken ipv weg te gooien en nieuwe te kopen. Scheelt weer e-waste, dat hebben we al voldoende.

Ja weggooien kan altijd nog (na nuttige onderdelen te verwijderen). Echter is het ook een kwestie van het gewoon een goede printer vinden en er nog inkt voor hebben. Ik had ook al wel gekeken naar een andere printer/scanner. Echter kom ik ze nu niet meer tegen met een netwerkaansluiting maar alleen nog met wifi. En anders met papierinvoer / uitvoer op onhandige plaatsen.

Mijn ervaringen met Canon printers zijn heel wisselend. Sommige printers deed ik net wat langer dan 1 jaar mee. Andere lijken het 'eeuwige leven' te hebben.

Eindelijk had ik tijd gevonden om de elco's te vervangen. De 4 kleinere elco's zijn nu vervangen. De 400V elco niet (kon ik niet zo snel een vervanger voor vinden). Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

maartenbakker

Golden Member

Dan wordt het meten. Ik geloof dat niet eens zeker is of het aan de voeding ligt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."