Pelgrim Combimagnetron magnetronfunctie defect

Hallo allemaal, ik heb een pelgrim combimagnetron waarvan (ik vermoed) de inverter defect is. De 'magnetron' zelf is volgens mij goed met 0,3 ohm tussen de contacten. Bij het nameten van de 2 diodes achter de trafo kwam ik er achter dat 1 van deze open was en de andere zeer lage weerstand van 110ohm. Ik heb deze beiden vervangen maar het probleem is hiermee niet opgelost, sterker nog na een proefrondje was het weer hetzelfde probleem.

Nu heeft de trafo op de 2 secundaire windingen ook een weerstand van 0,3ohm terwijl sommigen zeggen dat deze hoger moet zijn. Zou het kunnen dat deze kortgesloten is? Zo niet kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven? Alvast bedankt

Diodes kan jeniet zomaar meten, je moet een speciale multimeter hebben daarvoor. Maar diegene van 110 Ohm is defect!! Zekering is dus ook defect primair. Maar als er een trafo inzit,kan er ook niet een inverter zitten!! PS wat meet de buis tussen 1 vd contacten en de metalen behuizing?? Moet open wezen..

Er zit INV in het typenummer dus ik ging er vanuit dat het een inverter was, bijgevoegd een foto. De kortgesloten diode zit tussen de 2 uitgangen die naar de buis gaan. Er is geen enkele continuiteit tussen de contacten en de behuizing

Er is hier eerder een topic over geweest, volg die eens.. HV Diodes waren bij hem ook defect en primair ook wat diodes..

Ik heb al gezocht maar ben zo niet tegengekomen welke je bedoelt, weet je nog hoe dit topic heet?

Het kan dus kloppen dat de weerstand in de secundaire spoelen zo laag is bij zo’n transformator? Ik dacht dat deze wel rond de 100ohm zou zitten

Ik heb de print nogmaals doorgemeten, geen sluiting in de diodes of andere componenten te vinden. Toch moet er iets in de print zitten lijkt me aangezien hij na het plaatsen van 2 diodes weer doorbrandde en hij vanaf de print direct naar de buis gaat en deze goed meet.

Verder op CO zie ik niet iemand met een vergelijkbaar model, wel de fout dat 1 van de diodes kapot is, daar wordt wel eens aangeraden de condensator te vervangen, alleen meet ik deze nog als goed. Iemand enig idee hoe verder te gaan?

Ah bedankt, deze heb ik niet kunnen vinden, misschien wat beter worden met de zoekfunctie van CO. Ik zal de IGBT eens vervangen en kijken wat er uit komt. Wordt vervolgd!

IGBT en diode vervangen maar helaas geen reultaat en weer sluiting in een diode

Ik heb de diodes UHVM8-350 vervangen door de NTE517, is deze hiervoor wel geschikt of is dit de reden dat deze eruit vliegt? Zo niet, iemand enig idee wat de reden kan zijn?

Alhoewel de NTE diode een hogere specs heeft, is het mogelijk niet geschikt voor HF inverters maar alleen voor standaard 50/60 Hz oplossing

Weet iemand een adres waar ik geschikte diodes kan vinden voor een niet al te hoge prijs?

maartenbakker

Golden Member

Het gaat om een 8kV 350mA 150ns diode. In het gelinkte topic is te lezen dat tragere diodes er inderdaad gelijk weer uitknallen.

Type UX-C2B van Sanken wordt door Panasonic in soortgelijke inverters toegepast en doet zelfs 100ns. Deze moet voor minder dan 10 euro wel leverbaar zijn (5 euro ex bij Aswo).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoedde al zoiets, helaas dus 30piek aan diodes uitgegeven die niet bruikbaar zijn maar wel weer wat geleerd. Diodes besteld en nu weer wachten tot ze binnen zijn

Zoow 30 pleurie?? das wel duur ja

Nou vandaag dus de nieuwe diodes erin gezet, proefrondje gedraaid en ja hoor, weer de diode doorgebrand. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden. Is dit een gevalletje opgeven of heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?

1. Is de magnetron stuk? Dit kun je niet meten of weten in de meeste gevallen. Waar je op kan letten: zijn de 2 magneten in de magnetron gebarsten? Is de kop verbrand? Meet tss een aansluiting en de massa oneindig (indien oneindig wil dit niet zeggen dat hij Oké is enkel indien niet oneindig heb je zekerheid)
Het gebeurt regelmatig dat beide stuk zijn. Zowel print (inverter) als magnetron.
Met al deze tips ben je nog steeds niet zeker of de magnetron oké is.
2. Is de magnetron tunnel netjes? De tunnel tss magnetron en ovenruimte.
3. Is de mica in orde? Het plaatje waar de straling in de oven komt, afscherming.
4. Werd er metaal in de magnetron geplaatst in het verleden? Roosters, schotels....
5. Beter testen eerst zonder magnetron aansluiting. Op laagste vermogen beginnen.
6. Indien diodes stuk: verder zoeken naar defecte onderdelen. Elco's, hoogspanningscondensators. Flybackdiode....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Aan alles wat ik aan de magnetron kan zien is deze in orde, meettesten zijn ook goed. Het plaatje in de bovenkant heeft wel wat donkere plekken. Als de magnetron kapot is zou ik niet weten hoe ik daar achter moet komen

De inverter print bevat weinig elektronica en ik vraag me af wat hier nog kapot aan kan zijn. Diodes, condensatoren, weerstanden Het enige dat overblijft is het sturings-IC en een opto. De diode die er de hele tijd uit vliegt is die tussen de kern en de secundaire spoel.

Het enige dat ik kan vinden wat ik niet vertrouw is een weetstand met waarde marking 107M, een langwerpige. Deze meet oneindig? Volgens mij is dit niet goed. Hij zit ook over de 2 diodes heen.

Een magnetron kun je maar op 1 manier testen en dat is door hem te verwisselen. Dus bij een defecte inverter neem ik de prijs vd mogelijk ook defecte magnetron mee in rekening voor het geval dat...
107M, ik kan het zo niet beoordelen gezien ik geen foto's of schema van je print heb, maar als het een 10.000000ohm weerstand is (100Mohm) dan kun je dat met een multimeter niet meten. Die gaan maar tot 20-40Mohm.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 november 2020 16:02:32 schreef Mahsjong:
Aan alles wat ik aan de magnetron kan zien is deze in orde, meettesten zijn ook goed. Het plaatje in de bovenkant heeft wel wat donkere plekken. Als de magnetron kapot is zou ik niet weten hoe ik daar achter moet komen

De inverter print bevat weinig elektronica en ik vraag me af wat hier nog kapot aan kan zijn. Diodes, condensatoren, weerstanden Het enige dat overblijft is het sturings-IC en een opto. De diode die er de hele tijd uit vliegt is die tussen de kern en de secundaire spoel.

Het enige dat ik kan vinden wat ik niet vertrouw is een weetstand met waarde marking 107M, een langwerpige. Deze meet oneindig? Volgens mij is dit niet goed. Hij zit ook over de 2 diodes heen.

Hier zal buis ok zijn maar inverterprint zoizo kapot.
Stuur eens een mail naar Pelgrim dat je inverter prinplaat defekt is van je "veel te jong voor defekt te zijn" magnetron, mogelijks sturen je ze een op met korting, ben je direct goed. Ps 5 jaar garantie, mss nog erin

Als deze diodes ook uitfikken, kan het de inverterTRAFO of buis wezen. Je kan eerst ergens een testbuisje lenen en dan kijken wat er gebeurt. Indien niet: trafo inwendig defect

Stomme vraag maar heb je de tuit al eens gecontroleerd van de magnetronbuis?
Daarvoor moet je hem losvijzen van zijn 4 kruis vijzen.
Als de tuit ok is (niet afgebrand) en de buis meet ok (0-1ohm tussen contacten en oneindig tussen contacten en massa) is het inverterprint kapot, niet te ver zoeken. Ik vervang ze aan de lopende band bij verschillende merken en nog nooit een 2de buis of inverter moeten steken om te weten welke van de 2 kapot is. Heb wel nog nooit de inverter op component nieau hersteld dus ben benieuwd.

@smd De trafo zou kapot kunnen zijn inderdaad, maar hoe kan ik dit meten? Weer een nieuwe diode kopen en een magnetron en dan nog eens testen? Wordt een wat dure hobby zo dan

@multivibbbbrator Wat bedoel je precies met de tuit en ‘vijzen’?

Update:

Nieuwe magnetron erin gezet en de diodes weer vervangen: geen resultaat. Weer een diode doorgebrand. Gezien de kosten van het project ook niet echt een succesverhaal aan het worden. Als hij aangaat hoor je een soort van ‘high voltage arc’ en dan brandt 1 van de diodes door. Rest mij alleen de inverter print te vervangen neem ik aan? Het begint er op de lijken dat de trafo niet goed is