Welk amperage Li-ion accu’s kiezen?

Hoi, ik heb een olight M3XS-UT zaklamp voor me liggen zonder accu’s. Met ff googelen vond ik de usermanual en daarin las ik dat er twee 18650 accu’s in kunnen.
Vandaag contact gehad met Olight, omdat ik graag wil weten wat ze adviseren. En das interessant... want de lamp is uit de verkoop en ze weten niet hoeveel ampère die accu’s mogen zijn. Het is nergens terug te vinden, niet in de gebruiksaanwijzing enz.
Omdat ze toen deze lamp werd geproduceerd nog geen 3400 mAh accu’s hadden, werd me 2600 mAh door de jongeman geadviseerd.
Maar nu zit ik te denken... meer ampères kan toch nooit kwaad? Dan doe ik dr toch alleen langer mee? Ik zou er volgens mij toch 2 x 5000 mAh in kunnen doen, of ben ik nu gek?

Klopt, meer Ah is langer licht.

Maar het zal niet meevallen om 18650 accu's van 5000 mAh te vinden die ook daadwerkelijk zoveel kunnen leveren. Het staat er soms wel op, maar dat is dan nep.

EricP

mét CE

Waarom kan nou niemand grootheden en eenheden uit elkaar houden? Een amperage BESTAAT NIET.

Je wilt dus weten welke CAPACITEIT er in die lamp kan. Welnu, dat maakt geen moer uit. Hoe meer, hoe beter. Enige wat een rol zou kunnen spelen is als de laadelectronica ook in de lamp zit. Die zou met een kleine laadstroom misschien op een time-out kunnen stoppen voor die cellen 'vol' zijn.

Op 4 december 2020 21:01:05 schreef EricP:
Waarom kan nou niemand grootheden en eenheden uit elkaar houden? Een amperage BESTAAT NIET.

Je wilt dus weten welke CAPACITEIT er in die lamp kan. Welnu, dat maakt geen moer uit. Hoe meer, hoe beter. Enige wat een rol zou kunnen spelen is als de laadelectronica ook in de lamp zit. Die zou met een kleine laadstroom misschien op een time-out kunnen stoppen voor die cellen 'vol' zijn.

Ik weet niet of ik je vraag over de laadelectromica goed begrijp, maar de accu’s worden in een losse accolader geladen, buiten de lamp dus. Geen probleem dan welke CAPACITEIT ( :) ) ik wil gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Kaaatje op vrijdag 4 december 2020 21:38:40 (30%)

Op 4 december 2020 21:00:45 schreef deKees:
Klopt, meer Ah is langer licht.

Maar het zal niet meevallen om 18650 accu's van 5000 mAh te vinden die ook daadwerkelijk zoveel kunnen leveren. Het staat er soms wel op, maar dat is dan nep.

Thanx. Ga setje bestellen. Maakt het merk nog wat uit?

dijkmane

Golden Member

ik koop ze altijd bij Nkon, weet je zeker dat ze goed zijn.
deze bijvoorbeeld : https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/lg-inr18650m36-3600…

In no Sense, Nonsense
EricP

mét CE

Thanx. Ga setje bestellen. Maakt het merk nog wat uit?

Afhankelijk van het eurage wat je wilt besteden. :)

De internet chinees is gokken, meestal wel het goedkoopste. Meestal halen ze hun specs niet. Inderdaag goede ervaringen met NKON. Al koop ik daar eigenlijk nooit de goedkoopste, maar dat wat het beste bij mijn wensen past. Prijs is dan secundair.

Ik heb ondertussen JAARRen geleden voor EUR 1 per stuk een tiental 5000mAh 18650 cellen gekocht. Toen ze binnenkwamen heb ik ze direct getest. 600mAh per stuk. Dus ik heb tegen de verkoper gezegd dat ik bereid ben om het percentage van de belofte wat ie geleverd heeft te betalen. 12% van dat tientje. Dus die waren lekker goedkoop.

De hoogste capaciteit die in een 18650 past is 3500mAh. (en dat is dan ook al een beetje overdreven: We hebben een cel gemaakt die in theorie 3455mAh zou zijn, maar dat ronden we af naar 3500. En je mag pas klagen als er minder dan 3350 in kan.....)

Dus als je 5000mAh cellen koopt dan weet je ZEKER dat je bedonderd wordt. Als het plan is om zoals ik gedaan heb te meten wat de capaciteit is en dan je geld terug te vragen: prima. Anders zou ik nkon gebruiken. Mijn collega klaagt altijd dat ze tegenwoordig zo enorm goedkoop zijn daar....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou ook zeker voor Nkon gaan, in Nederland. Geen meuk van eBay kopen of Aliexpress. En vooral niet als er iets op staat dat groter is dan 3500 or 3600mAh. Dan weet je gelijk dat er iets niet klopt.

Bij mij was toen het plan gewoon om de chinees op z'n bedrog aan te spreken. Dus als dat het PLAN is, dan kan je best 5000mAh cellen uit china kopen.

In het ergste geval, had ik me vantevoren voorgenomen, zou ik 10 goedkope cellen hebben die ik tijdens "ontwikkeling" kan gebruiken om mee te testen.

P.S. Ik vind dat je artikelen op "specs" moet kunnen kopen. Dus als er 5000mAh staat, moet dat gewoon kloppen. Dus dit soort bedrog afstraffen door geld terug te vragen wil ik aanmoedigen.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 5 december 2020 12:50:09 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 december 2020 10:43:33 schreef dijkmane:
ik koop ze altijd bij Nkon, weet je zeker dat ze goed zijn.
deze bijvoorbeeld : https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/lg-inr18650m36-3600…

Bedankt voor de tips (allemaal!)
Dat is een unprotected zie ik.
Als ik voor Protected ga dan kom ik op deze uit: https://www.nkon.nl/keeppower-18650-3500-li-ion.html
Goeie keus?

Arco

Special Member

Ja,

Let wel op dat het moet passen: die protected cellen zijn bijna 4mm langer als unprotected (2 cellen dus bijna 8mm)
Dat moet wel in die zaklamp passen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook de "18mm diameter" is nogal iets opgerekt met 18.6mm Ook dat kan zomaar net te veel zijn.

Die protected cellen zijn wel beter, maar voor een "zo nu en dan gebruikte" led-zaklamp is een unprotected cel ook bruikbaar. Ik doe dat en eens in de paar jaar laad ik dat ding weer op en blijkt dat ie nog lang niet leeg was. Maar goed. ALs je hem regelmatig gebruikt moet je wel op de eerste hint dat ie leegraakt de cel in de lader stoppen om hem heel te houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo'n 10 jaar geleden kwam ik de 18650 ook tegen. Deze uit china besteld. Dit was een ultrafire de redelijk betrouwbaar leek te zijn. Dus ook maar de 9800mAh besteld en die was eerder leeg dan de andere met 2500mAh. Dat was een half jaar nadat ik wist dat de 18650 bestond. Niet veel later vondt je steeds meer informatie over die neppe cellen.

Als het merk als fire in de naam heeft is de kans groot dat het neppen cellen zijn.

Ik ben toen overgegaan naar oude laptop batterijen waarvan meestal 1 cel defect was en de rest nog veel capaciteit over had. Daarvoor gebruikte ik de Opus bt-c3110. Hiermee kun je da capaciteit controleren, maar ook als lader gebruiken.

Onder tussen al veel cellen kunnen bemachtigen. Die ik voornamelijk voor zaklampen gebruik. Die zaklampen zijn zeer goedkoop maar ook veel feller dan op die gewone batterijen werken. Misschien is de skyray king ook wat voor je? Zeer compact en extreem veel licht en dat toen voor €20. Kunnen 4 cellen in.

Heb je trouwens wel een goede lader? Ben zelf nog niet veel goede laders tegen gekomen.

Arco

Special Member

Ik heb hier nog een paar oude Ultrafire's liggen van 2400mAh, die zijn nog steeds uitstekend (zijn grijs, die zijn meestal goed)
Die van 9800mAh had je natuurlijk wel kunnen weten dat dat nep is (die bestaan nu nog niet en 10 jaar geleden zeker niet)
Zo'n 3500mA voor een fatsoenlijke merkcel is wel zo'n beetje het maximum.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik dacht dat ik die 600mAh's in m'n zaklamp had zitten, maar ik vond een grijze trustfire....Ook een prima ding. Nooit de capaciteit gemeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 december 2020 18:26:28 schreef #jeffrey#:
Zo'n 10 jaar geleden kwam ik de 18650 ook tegen. Deze uit china besteld. Dit was een ultrafire de redelijk betrouwbaar leek te zijn. Dus ook maar de 9800mAh besteld en die was eerder leeg dan de andere met 2500mAh. Dat was een half jaar nadat ik wist dat de 18650 bestond. Niet veel later vondt je steeds meer informatie over die neppe cellen.

Als het merk als fire in de naam heeft is de kans groot dat het neppen cellen zijn.

Ik ben toen overgegaan naar oude laptop batterijen waarvan meestal 1 cel defect was en de rest nog veel capaciteit over had. Daarvoor gebruikte ik de Opus bt-c3110. Hiermee kun je da capaciteit controleren, maar ook als lader gebruiken.

Onder tussen al veel cellen kunnen bemachtigen. Die ik voornamelijk voor zaklampen gebruik. Die zaklampen zijn zeer goedkoop maar ook veel feller dan op die gewone batterijen werken. Misschien is de skyray king ook wat voor je? Zeer compact en extreem veel licht en dat toen voor €20. Kunnen 4 cellen in.

Heb je trouwens wel een goede lader? Ben zelf nog niet veel goede laders tegen gekomen.

De lamp is waarschijnlijk nog ok, het is een olight, fijn ding.
Dit is de lader die erbij zat.

Op 5 december 2020 15;24:04 schreef Arco:
Ja,

Let wel op dat het moet passen: die protected cellen zijn bijna 4mm langer als unprotected (2 cellen dus bijna 8mm)
Dat moet wel in die zaklamp passen....

Er zaten protected accu’s in, heb de afmetingen ff gecheckt en is hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door Kaaatje op zondag 6 december 2020 01:07:01 (76%)

Gebruik nooit een unprotected cel in een zaklamp...

Ik zit al even in de serieuze lampen, heb hier een paar enorme jongens liggen(4x18650 per lamp etc), en lees geregeld op fora rond. Helaas gaat het soms mis met (zwaar)gewonden tot gevolg. Ergens een eurootje bespaart met een goedkope accu.

Op 4 december 2020 21:01:05 schreef EricP:
Waarom kan nou niemand grootheden en eenheden uit elkaar houden? Een amperage BESTAAT NIET.

Je wilt dus weten welke CAPACITEIT er in die lamp kan. Welnu, dat maakt geen moer uit. Hoe meer, hoe beter. Enige wat een rol zou kunnen spelen is als de laadelectronica ook in de lamp zit. Die zou met een kleine laadstroom misschien op een time-out kunnen stoppen voor die cellen 'vol' zijn.

Dit maakt bij echt dikke lampen wel iets uit, er zijn zogenoemde 'high current' accu's verkrijgbaar van o.a. Nitecore en Olight, speciaal voor de zwaarste lampen. Vergeet niet dat +10.000ansilumen geen specialiteit meer is, de zwaarste die ik heb gaat na enkele minuten al terugregelen vanwege hoge temperatuur...