solenoids / magneetspoel

fatbeard

Honourable Member

Niet dat dit heel erg belangrijk is in de wereld van electromechanisch bediende wissels, maar de 'serie-C' truuk zorgt er wel voor dat de wissel niet heel snel opnieuw kan worden bediend: die C moet zich eerst ontladen via die R; in de praktijk is dat na 5τ wel zo'n beetje gebeurd.
Om een beetje betrouwbaar resultaat te hebben moet je dus minimaal 5*R*C wachten voordat de wissel opnieuw kan worden bediend.

Nu valt dat in de praktijk reuze mee: met de voorgestelde 1000µF en 4.7Ω is die tijd grofweg 0.024 seconden... ;)
Zelf zou ik voor 10Ω gaan, maar dat is een onderbuik gevoel (kan ook door de bonen komen).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De klap ontstaat omdat de beweging van de solenoid niet 'netjes' afremt bij het bereiken van het eindpunt. Gedurende het bewegen blijven we er energie in pompen (stroom x tijd) en die energie komt plotseling vrij bij het bereiken van de eindstand. Daarbij is de kracht van de solenoid omgekeerd evenredig met de afstand ('luchtspleet'), dus bij een konstante spoelstroom zal de versnelling gedurende de beweging ook nog eens 'extra' sterk toenemen.

Spelen met weerstandjes en condensatoren kan mogelijk iets opleveren, maar lijkt me moeilijk qua uitvoering. Ik denk ik eerder aan het ontladen van een vooraf opgeladen condensator over de solenoid. De benodigde arbeid om het wissel om te gooien heb je vooraf in de condensator gestopt. Daarbij zal de ontlaadstroom afnemen tijdens de beweging en daarmee ook de versnelling, en de klap minder hard aankomen.

Wat ook al voorgesteld is: Aansturen met een puls die niet langer is dan nodig. Daarmee beperk je ook de 'overtollige' energie die je in de solenoid pompt.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 december 2020 15:51:41 schreef soldeersmurf:
...Ik denk ik eerder aan het ontladen van een vooraf opgeladen condensator over de solenoid. De benodigde arbeid om het wissel om te gooien heb je vooraf in de condensator gestopt.

Dat is best slim bedacht, maar komt wat uitwerking betreft overeen met wat het idee van @SparkyGSX doet. Ook daar heb je een piekstroom die daarna exponentieel afneemt.
Hoe goed dat werkt weet ik niet; ik bedoel alleen dat beide systemen hetzelfde doen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Puls is dan toch wat handiger, kun je softwarematig 'tweaken' indien nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com