PLS G23 aquariumlamp, maar dan RGB en smart

Hallo allemaal,

Ik heb een uurtje gezocht op google, maar het niet kunnen vinden, ook niet via de chinese rariteiten sites.
Thuis heb ik een aquarium(pje) van 40L met een aantal leuke kleine visjes er in. Echter, om de hoeveelheid algengroei te beperken heb ik de lamp via een 'slimme' stekker en google home zo geschakeld dat deze uit gaat om de lichtstroom te beperken.
Nu wil ik echter graag een beetje meer er aan toevoegen door een beetje de dag en nacht cyclus te stimuleren door er overdag wit licht, savonds via oranje (zonsondergang) naar zacht blauw licht over te gaan voor tijdens de nacht. (en uit zodra we naar bed gaan uiteraard).

De lamp in kwestie die er nu in zit is een PLS G23 LED lamp met 800LM. Weet iemand een smart led lamp te vinden met RGB en een dergelijke aansluiting?

Bedankt alvast voor jullie behulpzame reacties!

Groetjes!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 december 2020 13:30:38 schreef Arco:
Zet er een verloop tussen, dan heb je meer keus: https://nl.aliexpress.com/item/32899493642.html?spm=a2g0o.productlist.…

Dat is een goed idee! Daar kan ik wel mee aan de slag. Even kijken of er ook kleinere fittingen zijn zodat het goed past. Die wat jij aangeeft bestaat wel in e14 maar dat is zo te zien een exemplaar met een insert in de e27 fitting.

thnx!

een ledlamp geeft geen UV af, en die heb je voor plantengroei wel nodig. als je dus van tl naar led gaat kan dat algenprobleem ook al weg zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Algengroei krijg je meestal als er te weinig planten in het aquarium staan, of er teveel vissen in zitten.
(met wat snelgroeiende planten als waterpest zijn de algen al snel vertrokken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zijn ook goede tips. Maar momenteel zit er wel al een LED lamp in, maar algengroei is alsnog ook een probleem geweest. Uiteraard lekt er wel minimale UV naar binnen via het raam maar ook dat zal minimaal zijn. Waterpest is inmiddels toegevoegd, net als een ander breedbladig plantje (naam even kwijt, maar dit is dan ook geen aquarium-forum ;) )

Is het trouwens niet zo dat wit licht uit LED's meestal door blauwe of ultra violette leds gemaakt wordt en met een speciale (ik dacht fosfor) coating omgezet wordt in wit licht? Zulke coatings zijn nooit 100% efficient natuurlijk dus er zal altijd wat licht van de oorspronkelijke kleur lekken?

Ik denk dat je van de PLS fitting af moet zodat je o.a. met deze info opties als deze, deze, of deze kunt toepassen, of na kunt bouwen.

Anoniem

Op 2 december 2020 18:08:20 schreef testman:
een ledlamp geeft geen UV af, en die heb je voor plantengroei wel nodig.

Dat klopt niet. UV is voor een plant niet essentieel. Zoniet zouden serres allang van plexi zijn ipv glas.

Uiteraard draagt het iets bij aan de fotosynthese en de morfologie, maar dat aandeel is klein en mag geen aandachtspunt worden.
Het klopt ook niet dat gewone tl en led een niet te verwaarlozen deel UV licht zouden uitstralen.
Het glas van de buis houdt dit nagenoeg volledig tegen. UV tl's zijn van kwartsglas gemaakt.

Zelfs als dat zo zou zijn, wordt het toch bijna volledig door de glazen dekruit tegengehouden.

@Verbatim, het is onzin dat je aquarium UV van de zon ontvangt via het raam.
Glas van het raam houdt UV bijna volledig tegen en de ruit van je aquarium filtert het restje nog eens uit.
Het wordt ten zeerste afgeraden een aquarium zo te plaatsen dat de zon er op schijnt. Dat werkt algenvorming zeer sterk in de hand door de grote intensiteit en de schuine lichtinval die voor planten minder gunstig is dan voor algen.

Vooral het rode en blauwe deel van het spectrum is nuttig.
Blauw is vooral voor de groei essentieel, en rood voor de bloei.

Wit licht is minder efficiënt omdat het groene aandeel niet door planten benut wordt.

In tegenstelling met de kweek van hennep , waar enkel de groei belangrijk is moet een aquarium natuurlijk in de eerste plaats mooi zijn. Omdat het groene aandeel in wit licht weerkaatst wordt door de planten zie je deze natuurlijk beter. Het is maar net wat je mooi vindt, voor de groei is het niet nodig.

Erg belangrijk voor zowel planten als algengroei is de belichtingsduur.

Edit: Ik bedenk me opeens dat het over een minibakje van 40l gaat.Het zou me verwonderen dat daar veel echte waterplanten instaan.

Arco

Special Member

De afvalproducten die de vissen produceren zijn voedsel voor planten (en dus algen). Algen en planten gebruiken dus dezelfde voedselbron.
Als je nu maar genoeg (liefst snelgroeiende) planten hebt, blijft er voor algen niets meer over en verdwijnen die.

Goede filtering en niet al te lang verlichting aan (ik doe het +/- 12 uur per dag aan) helpen ook mee.

Als het blauwe alg is, heb je weer een heel ander probleem (is een donkergroene en slijmerige laag die alles overwoekert)
Die verwijder je zo goed als mogelijk (mechanisch, met een schraper of zo) en gebruikt iets als Blue Exit.

(blauwalg is trouwens niet blauw en het is ook geen alg, lijkt er alleen op... ;) )

https://www.azaqua.nl/img/cms/Algen/blauwalg-aquarium.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Kleine bakjes zijn moeilijk stabiel te houden. Goeie circulatiepomp en regelmatig water (op temperatuur) verversen helpt, maar dit is eigenlijk iets voor een aquariumforum.

Arco

Special Member

Een paar Japonica garnaaltjes erin doet ook wonderen. (zijn dol op algen, en eten alle voedselresten op de bodem)
En ze zien er leuk uit ook... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 december 2020 11:02:17 schreef grotedikken:
[...]

Dat klopt niet. UV is voor een plant niet essentieel. Zoniet zouden serres allang van plexi zijn ipv glas.

Zowel glas als polycarbonaat (lexan) en PMMA (plexi) laten onder de 400 nm niet (veel) meer door, dus een plexiglazen serre geeft geen verbetering.

@Verbatim
RGB Ledjes geven niet een continu spectrum af zoals de zon.
Bij voorbeeld: Wij mensen ervaren een mix van rood en groen als geel. Een organisme dat gevoelig is voor 580 nm (geel) kan met die mix niet veel aanvangen, want er zit immmers alleen maar rood en groen in.

Dus opletten met LED-keuze als je plantengroei wilt stimuleren.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 6 december 2020 11:02:17 schreef grotedikken:
[...]

Dat klopt niet. UV is voor een plant niet essentieel. Zoniet zouden serres allang van plexi zijn ipv glas.

Uiteraard draagt het iets bij aan de fotosynthese en de morfologie, maar dat aandeel is klein en mag geen aandachtspunt worden.
Het klopt ook niet dat gewone tl en led een niet te verwaarlozen deel UV licht zouden uitstralen.
Het glas van de buis houdt dit nagenoeg volledig tegen. UV tl's zijn van kwartsglas gemaakt.

.

op t werk hangt in een erg donkere ruimte een plantenlamp met een spaarlamp erin die 24/7 brand. elk jaar gaat die lamp stuk en moet er een nieuwe in, heb er eens een ledlamp ingezet, plant werd langzaam bruin in 2 weken. toen weer een spaarlamp erin gedraaid, plant werd weer groen en nog steeds, 3 spaarlampen verder intussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Verkeerde spectrum en te weinig lumen vermoedelijk, maar niet door gebrek aan UV.
En algen heb je op kantoor ook niet mee af te rekenen.
En lamp 24/24 laten branden? Kost niks. Wordt toch afgetrokken van de belastingen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 6 december 2020 16:34:39 (46%)

inpandige ruimte, zit geen daglicht in. het rare is dat er nog een plant staat die op het werklicht kan leven, maar die andere plant dus niet. een spaarlamp van 9W is geen punt in deze, 2 noodbakjes doen al meer. er heeft vele jaren een plantenlamp in het armatuur gezeten, dat was nog een gloeilamp.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 6 december 2020 15:21:06 schreef soldeersmurf:
[...]

Zowel glas als polycarbonaat (lexan) en PMMA (plexi) laten onder de 400 nm niet (veel) meer door, dus een plexiglazen serre geeft geen verbetering.

Hangt af van het soort plexi.. Nochtans wordt het gebruikt in zonnebanken en er zijn nog andere glasvervangende kunststoffen zoals polycarbonaat of polystyreen die goed UV doorlaten. En toch zie je ze niet in serres.