Uitleg spannings deling

De weerstand moet niet in de 5V maar in elke puls/dir uitgang.
Als ik het moest aansluiten zou ik het bord eens goed doormeten voordat ik het ging aansluiten.
Je hebt een 10 euro bordje gekocht zonder fatsoenlijk schema of beschrijving dat is vragen om problemen.
Als de outputs bijvoorbeeld open collector zijn kan je wel 5V op de alle plus inputs van de driver zetten en de min aansluitingen naar de BOB puls/dir. Maar dat is als ze open collector zijn.
De enable van de drive hoef je niet aan te sluiten, niet aangesloten werkt het gewoon. (Het is eigenlijk een disable).

Arco

Special Member

De naam spanningsdeler zegt al genoeg. De weerstand deelt de spanning met de verbruiker.
(weerstand: 'ik krijg 7 volt en de verbruiker 5v'. Werkt alleen goed als de stroomafname van de verbruiker redelijk constant is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 29 november 2020 09:54:23 schreef kitman:
[...]

Die weerstand moet die dan voor de 5V, of zoals eerder vermeld voor de Puls en Dir. Dus 2 keer per driver?
Ik lees hier 2 verschillende antwoorden.

Dat komt omdat er vaak ook wel meerdere mogelijkheden bestaan waarvan de ene werkt maar de andere toch beter is. Daarvoor zou je toch echt dieper in de datasheet van de ACT motor DM420 moeten duiken.

https://www.exp-tech.de/media/pdf/ACT/DM420.pdf

OP blz 4 staat het schema. Hij is een beetje verwarrend. Het linker deel kan je even negeren dat is feitelijk de BOB. Het rechterdeel is de stepper driver.
Ze hebben daar vanaf de 5V ingang via 3x een weerstand van 270Ω spanning gezet op de ingangen van de optocoupler. En de uitgang moeten daarna naar - geschakeld worden. Als je dan ook 5V erop zet hoef je niets te doen.

Nu wil je deze ingangen met optocoupler voor 12V gaan gebruiken. Als je dan 1 weerstand gebruikt dan moet die tussen de 12V en 5V aansluiting. Als je dan maar 1 ingang activeert dan krijgt die precies genoeg stroom om goed te werken, gebruik je 2 ingangen tegelijk zoals direction en pulse dan halveert de beschikbare stroom.

Het is dan in mijn ogen beter om 3 weerstanden van 1kΩ te gebruiken en direct 12V op 5V aansluiting te zetten. Zo word dat ook aangegeven in da datasheet van de DM420. Daar staat 3x een R.

Dat daar een R staat en geen waarde komt opdat je voor elke spanning anders dan 5V die moet uitrekenen de waarden voor 12 en 24V staan eronder vermeld.

Ik lees hier 2 verschillende antwoorden.

Dat komt dus omdat veel mensen niet dieper kijken door de datasheet te raadplegen. Als je echte antwoorden wild zal je ook naar de echte feiten moeten kijken en dat als vrijwel altijd de datasheet. Hier staat het ook duidelijk in het schema getekend dat er 3 weerstanden nodig zijn.

IK hoop dat het schema in de datasheet duidelijk is voor je, zo niet laat het dan weten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

OK, bedankt.
Zal eens kijken.
Via de link en blz4 zie ik 3 weerstanden.
Puls, Dir en Enbl.
De Ena wordt niet aangesloten.
De weerstand op de 5V is die dan ook 1K?

Ik heb dat bob gekocht op aanraden van iemand anders, maar die heeft een ander driver systeem.
Ik heb de drivers en stappenmotors in Nederland gekocht.
BOB ook trouwens, maar dat had ik toen al.

[Bericht gewijzigd door kitman op zondag 29 november 2020 19:05:59 (23%)

benleentje

Golden Member

De Ena wordt niet aangesloten.

Als je de Ena niet aansluit dat doet de driver niets. Als de BOB de Ena niet aanstuurt moet je die zelf met een 1k weerstand aan de min verbinden.

De weerstand op de 5V is die dan ook 1K?

Dat er op de stepper driver +5V staat is gewoon heel erg verwarrend te noemen. Er had eigenlijk aleen V+ moeten staan. De 12V moet dus direct op de +5V aansluiting. En dan met 3 weerstanden voor de aansturing. Vanaf de Enable 1 weerstand gelijk naar de min om de stpper driver altijd op actief te zetten. De Dir en puls via een weerstand naar de BOB

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 november 2020 21:54:49 schreef benleentje:
[...]Als je de Ena niet aansluit dat doet de driver niets. Als de BOB de Ena niet aanstuurt moet je die zelf met een 1k weerstand aan de min verbinden.

[...]Dat er op de stepper driver +5V staat is gewoon heel erg verwarrend te noemen. Er had eigenlijk aleen V+ moeten staan. De 12V moet dus direct op de +5V aansluiting. En dan met 3 weerstanden voor de aansturing. Vanaf de Enable 1 weerstand gelijk naar de min om de stpper driver altijd op actief te zetten. De Dir en puls via een weerstand naar de BOB

Dat is allemaal niet juist.
Uit de driver handleiding:

Enable signal: This signal is used for enabling/disabling driver. High level for
enabling the driver and low level for disabling the driver. Usually left
UNCONNECTED (ENABLED).

Verder is het zeker dat er geen extra weerstanden nodig zijn. De drivers zijn 74HC245 dus outputs zijn 5V. De 12-24V input is alleen nodig voor de 0-10V analoge output en kan als je dat niet nodig hebt gewoon weggelaten worden.
Het bordje wordt gevoed met de 5V van de USB.

Heb het schema gezien en alles is al veel duidelijker.
Bedankt man. Het is zeker niet gemakkelijk om een leek dat allemaal uit te leggen.
Ook is het voor een leek een hele boterham.
Ik heb nog geen idee hoe het werkt, maar als ik het juist kan aansluiten ben ik al winnaar.

De drivers geven max 36V en 2A.
Hoe zwaar moeten de aansluitdraden dan minimum zijn?
Ik lees wel eens van afgeschermde kabels. welke zouden dat dan zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

als ik het juist kan aansluiten ben ik al winnaar.

Toch ben je hier niet aan het juiste adres voor hapklare brokken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Voor 2A voldoet vrijwel elke draad wel. Ik zou voor 0,75mm2 gaan.

Afschermi9ng is altijd beter omdat de kabels van de driver naar de motor al een zend antenne voor storingen gaan werken. Echter als de afstand tussen de motoren en de driver klein is kan zonder afscherming ook wel. Maar ik raad je toch een afgeschermde kabel aan. Die zijn ook net zo makkelijk te vinden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.