46PFL8007 STREPEN

Hallo,
Ik heb een tv 46PFL8007, chassis QFU1.1E met problemen.
Bij het inschakelen is de ganse rechter helft van het scherm verstoord door strepen en geflikker. Tijdens het opwarmen worden die minder intens en verdwijnen die langzaam. Na een 15tal minuten wordt het beeld stabiel.
Ik heb mijn twijfels: moet ik aan de Tcon denken of aan het scherm zelf? Kan ik iets besluiten uit het feit dat het over de ganse rechterhelft van het scherm gaat, juist vertrekkend uit het midden van het scherm?
Heeft iemand ervaring hiermee?
Graag jullie feedback
Groetjes
Camiel

maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerst eens kijken of er een flatcable is die over die helft van het scherm gaat, dan die eens loshalen, insteken en de connector weer goed aandrukken. Eventueel de uiteinden van de kabel een beetje poetsen met papier,vlakgom, o.i.d.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is geen tcon issue, vermoed eerder slecht contact bandkabel zoals Maarten ook zegt

Dat is een probleem met de processor of een DDR2 geheugen, ik heb dat al vaker gezien

maartenbakker

Golden Member

Dat symptoomkende ik nog niet. Dus het zou ook een loszittende processor kunnen zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

100% zeker losse Fusion (as always).

Ik heb zelf ooit precies hetzelfde toestel nieuw gekocht gehad in 55". Op een zeker moment kreeg die exact dezelfde fout, maar dan aan de linkerhelft. Dacht ook meteen aan de T-Con. Bleek met een reflow (hoe stom kon ik toen zijn, toen ik Deusjevoo en zijn reball machine nog niet kende ;-) ) opgelost te zijn. Tv snel van de hand gedaan toen.

Goh, kan deze fout ook niet als Fusion gerelateerd..

Hallo,
Ik heb de flatkabels getest, zonder resultaat.
Hoe kan ik zeker zijn dat dit om een loszittende processor gaat? opwarmen met haardroger? afkoelen met kalte spray?
Ik ken "deusjevoo" niet, doet hij reballing? welke zijn zijn coördinaten?
Is dit een betrouwbaar procedé?
MVG
Camiel

Deusjevoo is hier onder de leden te vinden..Ja reballing is juist een betrouwbaar proces!!

Foto 1 en 2:
Op de hoeken zijn de balletjes gebroken en een oxidelaag gevormd tussen de processor en tinballetje. (Gezien dit bovenzijde is gaat de tin ook niet meer in elkaar vloeien met een reflow. Een reballing is nodig)
Dit gebeurd altijd op de hoeken. Hier is de afstand tot het center het grootst, dus meeste invloed door de uitzettingscoefficient...
En ik heb bergen van deze foto's, allemaal zelfde probleem: Gebroken bolletjes

Foto 3:

Resultaat na reballen.

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Nog even bevestigen wat Beeldbuisje schreef:

Gisteren een 40PFL8007 gehad met allemaal witte dunne streepjes op de rechterzijde, een pixel dik, lichtjes flikkerend. Reball van de fusion, probleem opgelost!

Overigens nog een paar dingen te weten gekomen over logging icm RAM problemen bij het 2.1 chassis. De standy processor heeft ook de RAM's nodig, anders geen logging, niets.

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Wil weer lukken...
Zelf ook een 2.1 staan die compleet dood leek, doch wel 3,3V standby. Dacht ook het standby processor gedeelte in de Fusion kapot, maar bleek de NAND (als dat een NAND is toch) met de standby software in defect te zijn. Iets gepakt dat erop trok, maar de boel blijft natuurlijk weer rebooten wegens verkeerde softwareversie in. Bewijst wel dat de Fusion niet kapot is.

Waartoe ik wou komen: is de standby NAND ook gekoppeld aan de Fusion zoals dat met de "gewone" NAND het geval is?

Bedoel je deze in het rood?

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

denk het wel; hij staat in de service manual in alle geval te boek als "standby software"

Idd, dat is een seriële flash waarvan hij initieel start na power-on. Na de bekende "K"-melding in de logging bij Error 53 zou hij de NAND flash moeten beginnen lezen. (of niet indien het bij die "K" blijft)
Volgens de service documentatie moeten de standby flash en de DRAM's in orde zijn als er logging uit de seriële poort komt.

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

En is nu die standby flash ook gekoppeld aan de Fusion, of is die gewoon te vervangen zonder narigheid?

Is zonder narigheid te vervangen. Hier zit enkel de standby SW in. Staat ook letterlijk in de Servicemanual dat je alles kan vervangen behalve de NAND-Flash. (Das die grote platte program flash T29F8G08ABACA) Wel raar als deze gekoppeld is aan de processor? Je kan de processor dus probleemloos vervangen volgens de servicemanual...

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Op 8 april 2021 20:25:27 schreef Wiebo:
Wel raar als deze gekoppeld is aan de processor? Je kan de processor dus probleemloos vervangen volgens de servicemanual...

Ooit al geprobeerd?

Begrijp ik niet hé, als je van een goeie NAND een 1 op 1 kopie maakt naar een andere in een flash programmer oid, dan krijg je bootloops in standby en CI+ die het niet doet.

Hoe herkent de SSB die "vreemde" NAND dan vraag ik me af.

Beeldbuisje, in mijn tijd werd bij Philips in Hasselt de FW in het apparaat geflashed op de meetlijn. Pas daarna werd indien de plaats waar het MAC-adres stond het volgende MAC adres gezet wat vrijgegeven mocht worden in de Philips vendor range. Indien er al een MAC ingegeven was werd deze stap vanzelfsprekend overgeslagen.

ik heb de datasheet eens bekeken van die NAND en stel, ik zeg wel STEL...

Je kan op deze flash bepaalde gebieden write-protecten zodat niets, maar dan ook niets deze areas kan veranderen/wissen, etc... tenzij de externe programmer op de testlijn bij Philips, of als je hem van de print haalt en in een programmer plaatst.

De vraag is: Kan een programmer lezen welke areas write-protected zijn en welke niet? Je merkt van deze write protection niets want je kan hem volledig lezen en op een nieuwe NAND copieren met alle data erin. Maar wat gebeurd er als je niet de juiste areas (bvb die met de MAC en CI+ keys) op de nieuwe FLASH protected maakt, kan het zomaar dat de SW deze probeert te overschrijven, en dat lukt dan ook nog! Dus weg Keys...

Ik zag overigens in een perfect goede TV in de logging voorbijkomen dat er naar de NAND geschreven werd, maar dat dit niet lukt en failde, en dit op een goeie TV...

Is deze denkwijze een mogelijkheid die Philips zou toegepast kunnen hebben?

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Wiebo, geen flauw idee eigenlijk. Ik bezit zo'n externe dataprogrammer niet. Deusjevoo wel en die is er zich mee aan het bezighouden.
Zal hem eens op de hoogte brengen van dit topic. Die nands is sowieso wel een probleem aan het worden, dus het zou leuk zijn moest het lukken.

Van de week in een PFL6007 de standby flash vervangen door eentje van een gelijkaardige donorprint. Werkte perfect zonder extraatjes.

Zeer benieuwd of de protected blocks te achterhalen zijn...

Heb zelf ook geen programmer, anders had ik dit al lang geprobeerd

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...