3,5 Meterband RX / TX?

Hubie

Special Member

Natuurlijk heb ik vroeger ook weleens een FM zendertje gemaakt.
In een Elex stond er een maar ik kan het schema nergens meer vinden.
Het was zoiets als dit: https://a08.veron.nl/zelfbouw/zender-en-ontvangers/zelfbouwkit-scoutfm…
1 KHz toontje op de ingang en de antenne was een discone 2 meter boven de schoorsteen.In de auto de radio afgestemd en gaan rijden,50 meter verder,toen ik de bocht omging,was ik 'm al kwijt. ;-)
Ik kwam er dus letterlijk en figuurlijk de straat niet mee uit.

pa3gws

Golden Member

Op 29 november 2020 21:21:47 schreef rob007:
Ik zeg voor de rest geen frequentie

Stuur mij de freq eens per mail kijken of ik hem hier ook hoor.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 29 november 2020 12:56:09 schreef Ex-fietser:
[...]
Storing was destijds ook denk ik niet de hoofdreden voor het zeer actieve piratenbestrijdingsbeleid. De belangrijkste redenen waren denk ik gewoon financieel. De netto winst die de piratenboot Veronica maakte, was groter dan alle jaarverliezen van de KLM.

Wat kort door de bocht. Hoe kan jij dat weten? Vandaag is het een heel andere samenleving, maar toen ging men lang niet alles aan ieders neus hangen. Zeker niet als bepaalde politici boter op het hoofd hadden.

Vergelijk het eens met auto's in de stad. Net zoals er parkeerplaats te kort is, is er bandbreedte tekort in het radiospectrum.
Daarom heeft men het gebruik in beide gevallen betalend gemaakt.
Om wildgroei en congestie te voorkomen. En het is inderdaad verworden van een eerlijke verdeling tot een bron van inkomsten.

Ik vind het niet meer dan normaal dat als iedereen braaf betaalt voor een parkeerticket en iemand vindt dat dat niet hoeft, dat ie dan onterecht plaats inneemt en een boete krijgt.

Verder moeten sommigen maar eens af van het hardnekkige misverstand dat zenders enkel harmonischen produceren.

Door allerlei oorzaken bereiken ook zgn spurious emissions die relatief dicht bij de draaggolf liggen de uitgang. Het uitgangsfilter kan dan wel voldoen wat veraf selectiviteit betreft, maar kan onvoldoende selectief zijn voor frequenties die net buiten de beoogde band vallen. Sommige piraten gaan namelijk op het randje van de band uitzenden omdat het daar minder druk is.En dan neemt men filters met een hogere afsnijfrequentie.

Zeker destijds hadden lokale radios , al dan niet legaal, vaak de middelen niet om dat correct af te regelen. En zelfs al kon het , er kan altijd een onvoorziene factor in het spel zijn. Ook een pifilter kan zomaar stuk gaan. Vooral als er meer doorgepompt wordt dan waar het ding voor gemaakt is.

En het is meermaals voorgekomen dat de ILS van vliegvelden ernstig verstoord werden en door kordaat ingrijpen zijn er mogelijk "bijlmerrampen" voorkomen.

Het verhaal van de grote zeezenders is wel niet geheel gelijklopend.

rob007

Yarr, Matey!

pa3gws
Als het goed is heb je een E-mail binnen!
Laat even weten of je hem ook werkelijk hebt gehad?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 29 november 2020 12:56:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik vind het zelf plaatjes draaien ook niets. Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand daar wel de lol van inziet en daar zijn hobby in heeft. Vroeger ging dat niet zomaar. Je moest zelf iets bouwen en heel erg veel krantenwijkjes lopen. En dan was je nog illegaal bezig ook en veroorzaakte je waarschijnlijk storing.

Storing was destijds ook denk ik niet de hoofdreden voor het zeer actieve piratenbestrijdingsbeleid. De belangrijkste redenen waren denk ik gewoon financieel. De netto winst die de piratenboot Veronica maakte, was groter dan alle jaarverliezen van de KLM. En belasting betalen deden die piratenjongens niet. Veronica later wel geloof ik trouwens. Ook de kleinere FM piraten verdienden schandalig veel geld. En soms ging dat geld zoals bij de groote keizer destijds in Amsterdam naar bepaalde mensen waar men echt niet blij van werd. Dat was pas een veldslag met de ME.

Aether storing was er wel maar ik denk niet de reden voor het heftige politie optreden. Nu is ook heel veel storing van al die knetterende routers. Sommige zenden zelfs meer als een half watt. En dat lijkt geen probleem te zijn. Ja als er iemand problemen heeft en het meld gaan ze wat doen. Maar zonder melding mogen die knetterende routers gewoon blijven en ook verkocht blijven worden.

Als je nu een plaatjes draaier wilt zijn heb je voldoende aan een computer en een beetje software. En als je er een jijpijp kanaal van maakt kun je er als 15 jarig broekje misschien nog wel wat mee verdienen ook. Geen krantenwijkjes en rokende soldeerbouten meer. Dus een reden om een stentor aan te steken is er echt niet. Maar hele grote financiële belangen zijn er ook niet meer. Misschien dat problemen kunt krijgen met buma ofzo. Maar ja die buma vind ik ook een soort van maffia. Als het geld inderdaad naar de artiesten zou gaan kan ik het mee eens zijn. Die jongens moeten immers ook leven. Maar door die grote schandalen geloof ik die buma lui niet echt meer.

Dus vergeet die gammele stentor en luister gewoon naar piraten. De aether afstruinen is ook leuk om te doen. Als je wilt zenden doe dat dan op een legale manier. De middengolf ligt tegenwoordig ook open. Je mag daar gewoon een frequentie aanvragen en gaan zenden. Helemaal legaal.

Je opmerking inzake de "winst" van Radio Veronica slaat nergens op. Er werd inderdaad goed geld verdient maar niet zoveel als je suggereert inrelatie tot de KLM.
En ik kan het weten............
En storen deden we ook niet volgens de toenmalige PTT-RCD. Ik heb de rapporten beschikbaar.

rob007

Yarr, Matey!

Heb zitten kijken of er een oscillator gemaakt kon worden voor rond die frequentie -
maar dan met kristal Frequentie maal drie of zo maar valt tegen -
Want dan moet je ook wel een juiste kristal hebben!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb mij trouwens ook zitten bedenken ik gebruik nu even de Uniden Bearcat BC9000XLT –
Als ontvanger maar die is niet echt super gevoelig, dus om er een antenne versterkertje voor te zetten:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Bron:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
ik bouw dit dan zwevend.
Vraag goed of slecht idee?
En is dit schema daar goed genoeg geschikt voor?
.
Ik heb alleen geen BFT66 maar hoop er ook andere transistortjes voor te kunnen gebruiken zoals:
BFR91A, BF199, 2N2222A, 2N708, BFR91, BF981, BF961, BF960, BF900, BFW10, BFS21A, BF184, BSX20, BFW11
Ik ben wat doorgeschoten met het lijstje ik weet het maar vond wel even leuk om te kijken wat ik nog allemaal tegen kwam.
Kwam zelfs ook een BF184 en BSX69 tegen die kon ik op het internet niet terug vinden!
Ook de BSY38A was moeilijk, De vervangers: BSX19 ; BSX20 ; BSY27 ; BSY39
We gaan terug naar de middeleeuwen zag ook nog AC en OC en AF124….. voorbij gaan.
En weet nu ook dat ik een ouwe . . . aan het worden ben –
Mijn ogen worden een partijtje slecht man man man kheb vergrootglazen nodig en de telefoon om het te kunnen bekijken,
en dan nog met moeite……
MAAR ik heb nu een BFR91A en BFY90 gevonden zou ik de BFR91A misschien kunnen gebruiken?

VrGr Rob

https://www.electroschematics.com/fm-antenna-booster-circuit/
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.electroschemati…
.
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=ALeKk…
.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Er zijn op het web genoeg schema's te vinden van antenne versterkers voor de FM band.
Als transistor kun je iedere HF transistor gebruiken, met soortgelijke specificaties.
Weet je niet welk type dan kun je altijd de BFR90/91 gebruiken.
Wat ik zelf graag bouw is met een dual-gate Mosfet de BF961 omdat hiervan de gate/source weerstand zeer hoog is.
En dat is weer van invloed op de selectiviteit van de ingangskring.

Je zou natuurlijk ook een BFR91 kunnen bouwen in GBS, insturing op de emitter.
Hou er rekening mee dat de ingangskring, niet de uitgangskring mag zien.
Tussen in en uitgang zou je een schotje moeten plaatsen.

En op je voorlaatste posting zei je dat je een kristal wilde gebruiken voor een FM oscillator, dat kan natuurlijk.
Maar dan kun je geen breedband FM mee bereiken.
Dat type oscillator is niet geschikt voor omroep WBFM toepassingen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Oké dankjewel Martin,
Ja hij moet wel selectief zijn denk ik want de scanner is breedbandig heb ik gemerkt.
Heb al wat schema’s gevonden:
https://www.google.com/search?q=BF961+antenna&tbm=isch&ved=2ah…
ff kijken welke het moet zijn/worden.

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 5 december 2020 13:58:05 (41%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik kwam een schema met voltages:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Drain 8V1
Source 0.56V
G2 - 2V8
G1 – zit aan min
Mag ik nu aan nemen dat ik deze voltages ook moet hebben daar?
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

De drain spanning komt niet zo precies, tussen 5 en 12 volt moet het wel goed zitten. Met de g2 spanning is de gain te regelen.

Verder gebruikt men volgens mij zowel horizontale (vooral DX) als verticale polarisatie. Goede ontvangst antenne is wel belangrijk.

Hier ontving ik er een aantal tot 70 km ver op mijn 4M antennes (H EN V) ontvanger Icom R-7000. Maar de 9000-XLT werkt ook wel. Filter is
wel breed, ca. 350 khz, maar ze moduleren ook vrij stevig..

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert Jan,

Dit wat je nu op de foto’s ziet is moet ik eerlijk zeggen een mix van schema’s!
Je ziet de link naar Rob zijn site daar stonden die voltages en die kloppen nu behoorlijk.
Aan Source zit een weerstand van 82R met 10nF naar de min
De Drain gaat met ferrietkraaltje naar weerstand van 560R naar + 12Volt
G1 aan min. G2 gaat met 47K naar trimpot10K
De + komt met 220R en 10nF binnen.
Of de versterker het ook doet heb ik niet echt kunnen testen want heb geen Smeter,
En heel lullig maar heb ook nog geen een(1) station gehoord in omgeving Rotterdam!
Ik heb zeker 1 station gehoord zonder antenne versterker, maar toen had ik hem ook nog niet gemaakt!
Zelf denk ik dat ie het niet of nauwelijks doet! Waarvoor??? Ik weet ut niet!

TIPS zijn welkom!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Met of zonder pre amp zal niet heel veel uitmaken, Rob. Misschien iets minder ruis. Je zou hem kunnen afstemmen door op de stand AM op maximale ruis af te regelen. Dan zit je wel in de buurt, Óf op een normaal station rond 87-88 Mhz.

Een handige optie van de 9000 XLT is scannen, bijv. Van 82 tot 87 Mhz. Werkt als volgt. 82 intoetsen, Limit toets drukken, 87 intoetsen ,Limit toets drukken, dan SRC toets. Hierna kun je evt. nog shift WFM doen, en dan bijv. Shift 50 khz.
Dan hoef je niets steeds over de band te draaien..

Succes !

rob007

Yarr, Matey!

Bert Jan je had gelijk! Op AM kon ik het merken, de ruis werd wat harder!
Stapjes even op 12,5khz gedaan.
Bedankt voor jou schrijven weer!
Als ik nu nog eens een stationnetje hoor dan kan ik meer vertellen maar het lijkt wel uitgestorven hier! :O
We hebben geduld, soldeerboutje aan en tijdens het gerommel…….
.
Ik weet/wist niet meer hoeveel invloed horizontaal verticaal heeft maar had –
nu een soort GP met een(1) boven, en een(1) onderbeen in gebruik.( verticaal dus! )
Ik heb nu een open dipool gemaakt van buisjes aluminium nu dus Horizontaal!
Iedere kant bestaat uit twee buisjes die in/uit elkaar kunnen schuiven om….

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het is jammer dat je zelf geen oscillator hebt, of dat je versterker niet kan uitesten op een station ergens in de buurt van de 88MHz.
Juist op die frequentie moeten toch wel stations zitten die je kan ontvangen?
Anders zou ik een kleine oscillator bouwen en die gebruiken als meetzender, dan kun je die versterker testen.
Let wel dat je maar een heel klein signaaltje nodig hebt uit die oscillator, iets van micro Watts.
Aan de oscillator hang je een draadje van 70cm als antenne, tussen de oscillator en die draad maak je een verzwakker van -40dB ofzo.
Nog mooier zou het zijn als je een meetzender hebt (die ik toevallig heb).

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Of een harmonische van de mengoscillator van een KG ontvanger. Kan vrij zwak zijn, dus mss een draadje in de buurt hangen. :)
Hier bleek de oscillator van een Philips buizenradio met ondermenging prima hoorbaar. Afgestemd op 96 Mhz.

De meeste stations, die ik hoor zijn trouwens maar zo'n 10 minuten in de lucht. Het gaat ze meer om de verbinding dan een groot publiek.
En tot nu toe horizontaal de beste ontvangst.

Succes weer !

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en Bert Jan,

Ha haaaa ik heb er nu weer een paar gehoord hoor!
( En ja Bert Jan het lijkt wel of ze verstoppertje spelen )
Ik heb die Open Dipool op een Gamma vlagenmast gezet althans 2 delen aluminium en 1 deel kunststof.
Er waren er 3 vrij goed te verstaan deze keer,
een tijdje geleden hoorde ik er ook een en nu was het de….. Mexico met SWR dacht ik.
Die versterker stond qua trimmers vrijwel goed, ik vergat alleen de trimpotmeter eens even te draaien! ( trimmers afgesteld met de dipmeter! )
Ik heb dus een dipmeter maar dan moet ik er denk ik flink ver mee weg gaan/lopen en wel zonder antenne
( zal het proberen! ) kan anders een….test oscillatortje maken dat lukt me altijd wel.
.
Heb ook nog een klein beetje last van…. Wat is het... harmonische? Van een station dat wat hoger zit.
.
Is dit een goed schema?
http://www.kolumbus.fi/oh5iy/msobs/bf961.jpg
en nog vraagjes?
1nF direct op G2 naar min is dat goed?
En zo heb ik 10nF van Source naar min.
Heb trouwens ook nog een schotje gezet schuin tussen G1, Source en G2, Drain
De Drain zit met een ferrietkraal en weerstand aan de plus de LC kring zit aan de min,
Ik zag in andere schema’s de spoel aan de Drain naar de plus en trimmer naar de min.
( je kunt het(alles) op de foto’s zien! )

VrGr Rob
https://www.electroschematics.com/tv-antenna-amplifier-circuit-schemat…
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.electroschemati…
.
https://www.electroschematics.com/fm-antenna-amplifier/

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Beste Rob, je moet gewoon één schema aanhouden, het komt allemaal op hetzelfde neer.
Al die verschillende schema's geven hetzelfde resultaat.
Gebruik gewoon dit schema:http://www.kolumbus.fi/oh5iy/msobs/bf961.jpg
De BF961 is bij uitstek geschikt voor de VHF en is een prima Mosfet met veel versterking.

Dat je de dipmeter kunt gebruiken als meetzender is heel slim bedacht, ik was daar zelf nog niet opgekomen.

Lager in de band/frequentie heb je last van een , naar het lijkt harmonische van een zender.
Dat zijn geen harmonischen want die zijn alleen hoger op een veelvoud van de frequentie en niet lager.
Wat je ontvangt zijn intermodulatie produkten, niet veroorzaakt door de zender maar worden opgewekt in de ontvanger.
Op een bepaalde frequentie wordt de ingangstrap van de ontvanger overstuurd en dat zorgt ervoor dat je signalen ontvangt die er in werkelijkheid niet zijn.

Vermoedelijk een harde zender op de FM omroepband die met kilowatts zit te blazen.
Een selectieve ingangstrap kan dit voorkomen.
Of een laagdoorlaat filter welke alles boven 88MHz verzwakt, maar dat wordt dan wel een eleptisch of cauer filter.

In ieder geval is het mooi dat jouw antenne versterker werkt, ga zo door.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

intermodulatie producten
Ja dat verhaal inderdaad dat klopt, ik wist de naam er even niet voor!
En JA, dat station zit inderdaad hier in de buurt, klopt als een…..
Ik ga dat schema aanhouden, dat wil zeggen verbouw ik het nog wel een ietsjes,
Want de LC kring naar de ontvanger zit nu aan de massa maar bij jou schema zit de L/spoel aan de plus.
Verzwakker er ook bij houden? 100R 68R 100R

Bedankt weer voor jou schrijven Martin!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Waarop die spoel van de LC uitgangskring zit maakt niet zoveel uit; op de plus is ook ontkoppeld of op de massa.

De verzwakker die erbij staat dient eigenlijk om een constante aanpassing aan een belasting van 50 ohm aan te bieden.
Er zijn met die verzwakker minder gereflecteerde golven en dus een betere aanpassing als zonder verzwakker.
Het enigste nadeel is dat het netwerkje een paar dB het signaal dempt.
Echter dat maakt de versterker wel weer goed dat verlies.

Met de aangegeven waarden verzwakt dit netwerkje 9dB dat is wat aan de hoge kant vind ik.
Maak je een verzwakking van 3dB dan worden de 100 ohm weerstanden 270 ohm.
En de 68 ohm wordt 18 ohm.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ik ben maar begonnen met een tweede te maken, niet omdat het moet, maar omdat…. ;)
http://www.kolumbus.fi/oh5iy/msobs/bf961.jpg
De condensator op G2 en aan Source? 1 of 10nF, Ik neem aan 1nF?(afgekeken bij andere schema’s!)
En voor de spoelen? 4….5 windingen 6MM Diam 0,8…1MM verzilverd koperdraad?
Heb nu voor L1 even 5 wdg genomen (kon hem wel op de goeie F dippen/trimmen.
( vroeger voor 3mtr was het 4,5WDG - 6MM – 1MM verzilverd koperdraad )
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
.
Die 10 oHm? Is dat goed? Lijkt wel een korte golf dingetje?(ook afgekeken bij andere schema’s!)
En is er nog een beste? BF961 / BF981
Of nog andere verbeterpuntjes? dan graag.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Die 10 ohm is prima. Dient om oscilleren tegen te gaan.En ook de andere waardes. BF961 of BF861 maakt niet uit. Voor de ontkoppel C's zou ik bijv. 2n2 nemen. Komt niet zo precies.

Een smal bandfilter kan mengproducten tegengaan. Hier helpt het bijgaande bouwsel erg goed. Heel selectief. Zie pagina. 53 van het boek Zenders 2.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https…

Succes !

Bert jan

Special Member

Met zwart VD draad gaat ook prima. Het is geen UHF tenslotte..

Bij afstemming op 86 Mhz heb ik hier al S3 'natuurlijke' achtergrond qrm. Zonder antenne gewoon S0.
Op 70 Mhz zelfs S5, maar daar is die antenne dan ook resonant.
Geeft in ieder geval aan dat een voorversterker bij mij geen nut heeft. En dat zal voor iedere ontvanger gelden met een normale gevoeligheid.
Succes !

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert Jan,
Heb de versterker nu…… af ( er zit nog een foutje in ontdek ik net )
Ik heb voor de trimmers nu 4/40pF gebruikt en L2 en L3 zijn 5 windingen-6MMDiam-1MM verzilverd koperdraad -
dan dipt de meter naar mijn idee het beste vergeleken bij 4 windingen.
De Tap 10R op iets meer dan 1 Winding.
Ik heb op L3 aan de verkeerde kant afgetapt gaan we veranderen nog!
Maar even voor zeker, die spoelen L2/L3 dicht naast elkaar en zelfde wikkel richting eens?
Om eerlijk te zijn heb ik hem wel even aan gehad met de Tap aan de verkeerde kant,
Volgens mij doet ie het wel!
.
Ik had vorige keer ook zonder antenne versterker al wel wat ontvangen maar vandaag zit er veel vocht in de lucht -
waardoor (denk ik! ) de ontvangst condities momenteel zeer slecht zijn.
Morgenmiddag dat ik misschien de kans heb om dan te testen.
Ik ben er nog niet maar er zit(denk ik) schot in
Dankjewel voor……
.
Filter moet ik even kijken, die linkjes hier boven daar zit niets goeds bij?
Is jou filter het beste voor dit stukje band?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?