102 volt over de randaarde

evelo

Golden Member

Deze week deze tegengekomen.

De mevrouw die in de woning woonde is op 96-jarige leeftijd naar het rusthuis vertrokken.

zoo, die is allang afkeur wegens niet aanraakveilig. maar die marmeren bordjes kom je niet veel meer tegen, in kerken is het ook veelal wel vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Dat komt nog een een tijd waar ze wisten wat kwaliteit en duurzaamheid was.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Die is best wel een beetje eng, met die hefboomschakelaar met blanke messen.

kwaliteit en duurzaamheid, deze ouwe meuk nog niet. evt groepenschakelaars waren bijlange na geen 16A, de hoofdschakelaar zal geen 10 keer gebruikt zijn in de 90 jaar dat dit ding oud is.

dit kastje is in BE denk ik, oud krachtnet tussen 2 fasen in, dus 2 groepen eigenlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Er zit een relatief recente tellerkast voor 230V met 20A automaat.

Zoals gezegd; je kan best wel oud worden in zo’n huis. Maar ontoelaatbaar qua electrocutie- en brandgevaar.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2020 20:02:53 schreef evelo:
Deze week deze tegengekomen.

De mevrouw die in de woning woonde is op 96-jarige leeftijd naar het rusthuis vertrokken.

Mooi ding! Niet weggooien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Zoals gezegd; je kan best wel oud worden in zo’n huis. Maar ontoelaatbaar qua electrocutie- en brandgevaar.

Ze is best oud geworden. Blijkbaar valt het wel mee :)

In de tijd dat deze mevrouw kind was, reed het modelspoortreintje ook gewoon op netspanning. Ohja, je moest niet met blote voeten op de rails gaan staan. Dat prikte.

Op 8 december 2020 18:43:20 schreef testman:
die verdeelkast is al helemaal een braswerk, aarde als fasedraad gebruikt en 1 groep achter aardlek, allerhande merken doorelkaar heen gebruikt. heel die bocht de bak in en een fatsoenlijke kast erin zou ik denken. die schneider componenten kun je nog wel hergebruiken.

Helaas die schneider is juist die niet werkt, de aardelkschakelaar zit muurvast, alleen met grof geweld wilde hij omlaag en de automaat schijnt bij een lage belasting al om te slaan.

Alles gaat gewoon nieuw, hij had het merk wel gezegt, maar ik twijfel nu, volgens mij koos hij voor ABB.

evelo

Golden Member

Op 9 december 2020 07:31:51 schreef EricP:
[...]Ze is best oud geworden. Blijkbaar valt het wel mee :)

In de tijd dat deze mevrouw kind was, reed het modelspoortreintje ook gewoon op netspanning. Ohja, je moest niet met blote voeten op de rails gaan staan. Dat prikte.

Als daar een jong koppel/gezin zonder benul van elektriciteit in komt wonen (zo’n mensen bestaan) dan zie ik het niet lang goedgaan.

EricP

mét CE

(zo’n mensen bestaan)

Blijkbaar bestaan ze niet zo lang O-)

volgens mij koos hij voor ABB

Zolang het maar geen busboard is...

Ziet er wel uit als een mooi systeem, wat is er mis mee?

Jinny

Golden Member

Busboard is een systeem van ABB waar de pro's (de echte) niet geheel van overtuigd zijn.
Steekverbindingen en verplicht de bewuste ABB automaten gebruiken.
Ik ben er ook niet van overtuigd..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

heb ook wat kastjes gehangen abb busboard, hangt snel dat weer wel. evengoed ben er geen fan van. teveel klik werk, een automaat van de rail halen levert bij nieuw spul vaak al een gebroken lipje op. het echte punt zit in de busboard zelf, die fikt weleens uit, zeker bij goed belaste groepen als de keukengroep in een oud huis, waar dus vrijwel de hele keuken opzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 8 december 2020 21:07:10 schreef testman:
kwaliteit en duurzaamheid, deze ouwe meuk nog niet. evt groepenschakelaars waren bijlange na geen 16A, de hoofdschakelaar zal geen 10 keer gebruikt zijn in de 90 jaar dat dit ding oud is.

dit kastje is in BE denk ik, oud krachtnet tussen 2 fasen in, dus 2 groepen eigenlijk..

90 Jaar, en werkt nog steeds, dat zie ik nieuw materiaal niet meer halen ;)

Veilig? naar huidige maatstaven niet, maar oma leeft toch ook nog? maar in die tijd werden mensen nog geboren met gezond verstand.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

nou, als je 96 bent is je huid vort zo droog, kun je die hoofdschakelaar zo vastpakken, kriebelt hooguit :P

nieuw spul zie ik ook wel 90 jaar halen, wat je ermee doet bepaalt de levensduur toch grotendeels. een 16A automaat die 35jaar 100mA deed zal op zeker nog beter functioneren als een automaat die altijd tegen de maximale grens aanzat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer