E15 storing Siemens SD6P1S

Ook ik heb een e15 melding nadat ik eerst een melding het water niet wegpompte en ik daar een foutmelding over kreeg.

Ik ben niet zo handig en voel er niet zoveel voor om de hele vaatwasser uit te bouwen en de boel te drogen etc.
Kan ik ook wachten tot het water op de bodem verdampt is en springt dan de schakelaar deo E 15 geeft vanzelf weer terug?

Idd Carmen maar het water komt meestal tot aan het verwarmingselement en meestal komt het ook terug dus hoe langer je de kop in het zand steekt hoe ernstiger de gevolgen....helaas.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het zal best een tijd duren voordat het water verdampt is. Er zal zo'n 100ml water in staan. Het is ook geen schoon water, maar een beetje dikkig vettig. Zet maar eens een half kopje water op je aanrecht en wacht tot het verdampt is.

In de bodem van de machine zit een soort putje met daarin een vlotter van piepschuim. Water verzamelt zich in dat putje, vlotter gaat drijven en schakelt een contact dat de E15 storing meldt.

Je hoeft de machine niet uit te bouwen om het water weg te halen. Als er een keukenplint voor zit moet die eerst weg. Dan zie je voor, onderaan de machine, een metalen plint zitten. Die zit met twee T20 torx schroeven (links en rechts) vast. Als je die eruit draait kunt je de plint met bijvoorbeeld een mes erachter losklikken. Dan kom je bij de bodemplaat van de machine. Als je het water weghaalt zal de machine weer werken, maar uiteindelijk zal de oorzaak van de lekkage gevonden en verholpen moeten worden.

Ik heb zelf nog geen gelegenheid gehad om bij mijn machine de oorzaak van de lekkage nader te onderzoeken. Beetje drukke periode voor me en zo lang ik niet op 70 graden was blijft de storing bij mij vooralsnog weg.

Zou er IDD wat vaan doen,water weghalen.. Hittepomp defect, dik 100 Eu verder!

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de deur van de afwasmachine twee dagenopen laten staan. En toen de elektriciteit er weer opgezet. Melding weg en hij draait weer prima.

Ook de 4 schroeven binnenin aangedraaid?? anders zo weer vol met water!

Controleer ook meteen of de tempex (piepschuim) vlotter niet teveel is krom getrokken want dan krijg ook deze fout en maak vlotter en vlotterhuis goed schoon.

[Bericht gewijzigd door hobbie-ist op vrijdag 24 november 2023 21:27:48 (19%)

Wat vliegt de tijd!

We hebben alleen nog maar op “Auto” gewassen en de E15 storing al drie jaar niet meer gehad. Vaat wordt prima schoon.