info over accu's en batterijen

hallo,

ik wil een lader gaan maken en heb op het forum al veel gelezen.
wat ik graag zou willen vragen is om mij info betreffend het opladingsproces van accu's en batterijen

dus links naar sites en eventueel het aanbevelen van boeken die daarover gaan.
Dit zodat ik er zelf over kan lezen

alvast heel erg bedankt voor jullie moeite

mvg
Nikolaj

Een bekende is: https://batteryuniversity.com/learn/
Zo een brede vraag over een breed en zich snel ontwikkelend vakgebied is in het algemeen niet praktisch als basis voor een project.
Een ander uitgangspunt zou kunnen zijn afhankelijk van de uiteindelijke toepassing eerst een type cel of chemie te kiezen.

Tja. Anderzijds. Zo algemeen: Je lader moet zowel de spanning als de stroom die de accu ingaat onder controle hebben. Punt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Da's best knap :)

Ik zou het houden op... spanning en stroom weten en de spanning onder controle hebben :+

Wat jij bedoelt te zeggen is dat je niet tegelijkertijd de spanning EN stroom onder controle kan hebben. Wat ik bedoel is dat je soms de spanning moet controleren(*) en de stroom "ter-info" moet meten en soms andersom.

(*) Controleren is hier: "onder controle hebben, besturen", zeker niet "af en toe kijken wat ie is".....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Wat jij bedoelt te zeggen is dat je niet tegelijkertijd de spanning EN stroom onder controle kan hebben. Wat ik bedoel is dat je soms de spanning moet controleren(*) en de stroom "ter-info" moet meten en soms andersom.

Ik weet hoe het werkt. Alleen deze was te makkelijk :+

(*) Controleren is hier: "onder controle hebben, besturen", zeker niet "af en toe kijken wat ie is".....

Stiekem sluipt er toch steeds meer Engels in Nederlands he?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 5 december 2020 12:54:58 schreef Arco:
Ofwel een CC/CV lader...

Dat is één mogelijke strategie, maar er zijn er veel meer.
Terecht is gesteld dat de vraag veel te algemeen is.
Zelfs voor een enkele technologie, neem nu maar de traditionele historische lood-zuurbatterij, zijn er meerdere strategieën toepasbaar: zo gauw mogelijk vol? druppelladen? ..? Vooral letten op lange levensduur batterij, of accepteren dat ze om de twee jaar te vervangen is/zijn?

Alleen al daarover zijn er al vele webpagina's bijelkaar gediscussieerd. Er is geen alleenzaligmakende formule. Maar goed ook: daarmee is er vraag naar expertise.

Stiekem sluipt er toch steeds meer Engels in Nederlands he?

Dat is zeker zo, en eigenlijk geeneens stiekem. Maar dit "controleren" had net zo goed uit het Frans kunnen komen ;) Op een keer wordt het nog eens duidelijk dat grote talen zoals FR en EN hand in hand gaan om de minder grote uit de weg te ruimen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 5 december 2020 13:06:54 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Onafhankelijk van strategie (druppelladen/snelladen) blijft dat je de spanning en stroom onder controle moet hebben.

Re: engels/nederlands: Ik weet niet meer of ik het was of 1 van m'n broers. Het verhaal klinkt alsof het over een 5 jarige gaat, dan zou het m'n kleinste broer kunnen zijn. Constatering: huis - house, muis - mouse, pluis - .... Steekt zo'n jochie z'n hand door de deuropening de kamer in waar kennelijk Engelssprekend publiek aanwezig is, plouse, plouse!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

En toch blijf ik erbij dat je doorgaans (praktisch gezien) alleen de spanning beheerst. Dat je voor de spanning kijkt naar de stroom... soit.

1 varken... 2 varkens.
1 tegel... 2 tegels.
1 koe... 2 koes.

Er zijn zelfs mensen die het over data's of musea's hebben. Waarop ik dan denk... Dat moeten er wel heel erg veel zijn!

Arco

Special Member

1 varken... 2 varkens.
1 tegel... 2 tegels.
1 koe... 2 koes.

1 muis... 2 muiss. ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 5 december 2020 14:12:33 schreef EricP:
Er zijn zelfs mensen die het over data's of musea's hebben. Waarop ik dan denk... Dat moeten er wel heel erg veel zijn!

Massa's denk ik :+

De "imax B6" blijkt een stroom-lader te zijn. Die schakelt de stroom terug als ie meet dat de spanning boven de gewenste eind-spanning komt.

Heb je dan een 3000mAh 40C cel die volgens de handleiding met 5C geladen mag worden dan is de B6 dus een "trage" lader: Die kan bij lange na niet de max accu laadstroom van 15A aan.

Zodra de max spanning bereikt is, gaat ie de stroom een stapje terug doen. De spanning blijft stijgen. Weer de stroom een stapje terug. Dit gaat door totdat de stroom de eind-stroom breikt wordt. Bij de max-stroom van de B6, 5A hoort een eind-stroom van iets van 250mA. Tegen die tijd is de spanning op de accu iets van 4.35V per cel, 0.15V hoger dan gewenst!

Ik wil niet zeggen dat dit een goed systeem is. Het is een redelijk systeem, het werkt voor de meeste lipo accus. Maar hier blijkt dus uit dat daar ZEKER niet gekozen is voor de "de spanning wordt bepaald, de stroom wordt in de gaten gehouden" constructie, maar andersom. Het beste is gewoon als je met een snelle control-lus beide parameters KAN sturen.

Spanning en stroom zijn duaal. Dus het kan alletwee...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 december 2020 17:36:57 schreef KGE:
[...]

Massa's denk ik :+

Ouah, da's snel. +1

'Varken' klinkt mij als meervoud. 1 vark, 2 varken, toch?

Bedoeld wordt hier 'beheersen'.
Maar ook in 't Nederlands kenden we al langer de constructie 'de controle hebben', en dat heeft altijd al de insluitende betekenis van beheersing gehad. Dus zó veel verandert er nu ook weer niet... panta rei, and all that sort of thing, what!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

'Varken' klinkt mij als meervoud. 1 vark, 2 varken, toch?

Nee :) Maar wel 1 schoe , 2 schoen. Cfr. "Schuh", "Shoe".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2020 14:12:33 schreef EricP:
En toch blijf ik erbij dat je doorgaans (praktisch gezien) alleen de spanning beheerst. Dat je voor de spanning kijkt naar de stroom... soit.

1 varken... 2 varkens.
1 tegel... 2 tegels.
1 koe... 2 koes.

Er zijn zelfs mensen die het over data's of musea's hebben. Waarop ik dan denk... Dat moeten er wel heel erg veel zijn!

Maar cafetaria's zijn er dan wel weer gewoon 2 of meer. Ik weet niet of ik dat hier geleerd heb, ik geloof dat CO het enige taalforum is waar ik een regular ben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 december 2020 07:16:00 schreef Aart:
Een bekende is: https://batteryuniversity.com/learn/
Zo een brede vraag over een breed en zich snel ontwikkelend vakgebied is in het algemeen niet praktisch als basis voor een project.
Een ander uitgangspunt zou kunnen zijn afhankelijk van de uiteindelijke toepassing eerst een type cel of chemie te kiezen.

geweldig AART en bedankt. deze was ik zelf nog niet tegengekomen. Precies wat ik nodig had om te beginnen. Het is algemeen en je kan basis zaken erin lezen, maar ook ingewikkelder zaken worden uitgelegd !!!!
het lijkt breed, maar het gaat om 1 lader.
maar ik wil kijken of het mogelijk om 1 lader te maken, waarmee je de meeste accu's/batterijen kan laden.
inderdaad cc/cv en daarbij druppelladen, telefoon oplader die telefoon herkent en juiste spanning via usb, mogelijk inductieladen volgens Qi-standaard etc etc
Daarvoor moet ik dus weten wat de vereisten zijn voor het opladen van de diverse batterijen, hoe is een samsung of een iphone te herkennen etc etc.

Op 5 december 2020 17:47:09 schreef rew:
De "imax B6" blijkt een stroom-lader te zijn. Die schakelt de stroom terug als ie meet dat de spanning boven de gewenste eind-spanning komt.

Heb je dan een 3000mAh 40C cel die volgens de handleiding met 5C geladen mag worden dan is de B6 dus een "trage" lader: Die kan bij lange na niet de max accu laadstroom van 15A aan.

Zodra de max spanning bereikt is, gaat ie de stroom een stapje terug doen. De spanning blijft stijgen. Weer de stroom een stapje terug. Dit gaat door totdat de stroom de eind-stroom breikt wordt. Bij de max-stroom van de B6, 5A hoort een eind-stroom van iets van 250mA. Tegen die tijd is de spanning op de accu iets van 4.35V per cel, 0.15V hoger dan gewenst!

Ik wil niet zeggen dat dit een goed systeem is. Het is een redelijk systeem, het werkt voor de meeste lipo accus. Maar hier blijkt dus uit dat daar ZEKER niet gekozen is voor de "de spanning wordt bepaald, de stroom wordt in de gaten gehouden" constructie, maar andersom. Het beste is gewoon als je met een snelle control-lus beide parameters KAN sturen.

Spanning en stroom zijn duaal. Dus het kan alletwee...

meer zoals de nieuwere versie SKYRC B6AC V2 waarbij ook telefoon opgeladen kunnen worden en extras zoals inwendige weerstand meten als dat helpt om de batterij beter op te laden of de kwaliteit te bepalen.
of de mogelijkheid om een "equalizing charge" te geven om de kwaliteit te behouden etc etc.

Ambitieus plan.

Advies: Maak eerst een "voeding". xxV, 0-yyA
Maak dan een lader: instelbaar xxV, instelbaar yyA.

Ga dan dedicated "andere laders" maken, dus een telefoonlader die kan snelladen.

Steeds gebruik je kennis en ervaring uit het eerdere project. Pas als je alle sub-onderdelen kan ga je alles in 1x bouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijkt mij een hele hele goede raadgeving.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 7 december 2020 09:55:48 schreef rew:
Ambitieus plan.

Advies: Maak eerst een "voeding". xxV, 0-yyA
Maak dan een lader: instelbaar xxV, instelbaar yyA.

Ga dan dedicated "andere laders" maken, dus een telefoonlader die kan snelladen.

Steeds gebruik je kennis en ervaring uit het eerdere project. Pas als je alle sub-onderdelen kan ga je alles in 1x bouwen.

hallo Rew,

dat is ook de bedoeling om onderdeel voor onderdeel het uit te zoeken,testen en uiteindelijk samenvoegen.
maar eerst moet ik overzichten maken van welke batterij-/accu soorten er zijn, met daarbij behorende soorten oplaad, test en herstel mogelijkheden mbv stroom (druppelladen, werking batterij testen, equalizing charge etc etc).
Daarbij komt nog de verschillende mogelijke circuits bekijken en uiteindelijk zelf voor elk 1 maken.
voor ik iets ga doen, denk ik er lang over na hoe ik het aanpak.
dit is inderdaad een groot project dat in veel deelprojecten zal worden ingedeeld.
maar mijn vraag hier betrof het verzamelen van basismateriaal om de lijsten/overzichten te maken en daaruit de deelprojecten te creeeren

ik weet ook dat ik de apparaten gewoon kan kopen, maar dit hele project is voor mij een leerproces en het zal mij veel tijd kosten maar ook veel kennis opleveren

nogmaals bedankt voor al jullie tijd !!

[Bericht gewijzigd door Nikolaj op vrijdag 11 december 2020 00:40:38 (33%)

In mijn eerste jaar universiteit kregen mijn studiegenoten door dat ik goed was in bepaalde dingen. Dan kreeg ik vragen die er op uitdraaiden: "Kan je mijn huiswerk even voor me maken?". Daar was mijn antwoord dan altijd op: "ja dat zou ik kunnen, maar nee dat doe ik niet. Maar ik wil je wel helpen dat je het zelf gaat maken".

1x moesten we een programma maken: Lees twee getallen in, tel ze op en geef het resultaat. (ik denk dat het iets ingewikkelder moet zijn geweest, maar goed...) Dus ik zeg: Deel het op in kleinere delen die behapbaarder zijn. "invoer, processing, uitvoer". "Goedzo! Deel de verschillende blokjes nu verder op.". -> invoer -> lees getal A, lees getal B. En toen ik nog een keer vroeg om de blokjes verder op te delen (ik ga niet verklappen dat dit elementeaire instructies van de taal zijn) bleek dat hij JUIST DAT niet wist en hij ging het lezen van een floating point getal zitten beschrijven.....

MIJN les die ik van dit lesgeven heb geleerd is dus dat je moet weten wat je basisblokken zijn die je kan gebruiken. Er op hameren dat je een "top down" design moet doen werkt niet als je daar vanaf dag 1 mee begint. Je moet eerst een keer een bottom up design hebben gedaan.

Voor jou doel "divserse lader" zijn de bouwblokken: "een constante spanngingsbron" en "een constante stroombron".

Zolang je niet weet wat de praktische beperkingen van de exemplaren zijn die JIJ kan bouwen, kan je geen goed plan maken.

Als je alles probeert uit te plannen kom je op een gegeven moment bij dingen waar je nu geen beslissing over kan nemen. Een absurd voorbeeld, juist absurd opdat jij in deze fase ook kan zien dat dit niet gaat zou zijn: "en het geheel gaat in een lucifersdoosje passen". Terwijl het "constante spanning" deel al veel groter dan dat is. Nu is dat lucifersdoosje VEEL te klein en je zult al heel snel doorhebben dat het niet gaat passen. De gemene "vooraf bedachte" randvoorwaarden zijn diegenen die NET lastig zijn. Stel jij kan aan voedingsonderdelen komen dat je een "tot 16V" voeding kan maken. Als je dan nu "moet 18V kunnen, want dat is QC3" gaat opschrijven dan kan het zijn dat je in stomme details vast komt te zitten om te proberen die 18V te halen. Weer een raar voorbeeld, want die 16V zal wel GEEN harde limiet zijn, maar zolang je de bassiblokken niet goed kent, kan je geen goed toplevel ontwerp/plan neerzetten.

Het plan moet dus zijn zoals ik het beschreef en na fase 1 (gewone constante spanning voeding) mag je terug naar de planningsfase: Gaan we nu conform origineel plan door naar fase twee (toevoegen stroomregeling), lassen we een extra fase in (hoger vermogen, hogere spanning?), of scrhappen we de hele fase, want met de opgedane kennis is dat triviaal geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S (misschien ten overvloede): je lijkt te denken dat je, mits voldoende voorbereiding en overleg, in 1 stap tot een universele complete allesvermogende lader kunt komen. Nu is het fraai genoeg dat je gelooft in voorbereiding en overleg, maar toch: zo werkt het niet, helaas.

Doe het maar stapje voor stapje, zoals @rew al de hele tijd aangeeft. Men moet niet willen lopen, er zelfs niet aan denken, als men nog niet kan stappen. Een kleuter mag plannen en voorbereiden tot in het oneindige, het begint met rechtop te kunnen staan en dan komen de eerste stapjes. Lopen komt heel wat later.

Probeer maar niet wijzer te zijn dan die kleuter, dat gaat geheid mis.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 december 2020 11:16:31 schreef rew:
In mijn eerste jaar universiteit kregen mijn studiegenoten door dat ik goed was in bepaalde dingen. Dan kreeg ik vragen die er op uitdraaiden: "Kan je mijn huiswerk even voor me maken?". Daar was mijn antwoord dan altijd op: "ja dat zou ik kunnen, maar nee dat doe ik niet. Maar ik wil je wel helpen dat je het zelf gaat maken".

1x moesten we een programma maken: Lees twee getallen in, tel ze op en geef het resultaat. (ik denk dat het iets ingewikkelder moet zijn geweest, maar goed...) Dus ik zeg: Deel het op in kleinere delen die behapbaarder zijn. "invoer, processing, uitvoer". "Goedzo! Deel de verschillende blokjes nu verder op.". -> invoer -> lees getal A, lees getal B. En toen ik nog een keer vroeg om de blokjes verder op te delen (ik ga niet verklappen dat dit elementeaire instructies van de taal zijn) bleek dat hij JUIST DAT niet wist en hij ging het lezen van een floating point getal zitten beschrijven.....

MIJN les die ik van dit lesgeven heb geleerd is dus dat je moet weten wat je basisblokken zijn die je kan gebruiken. Er op hameren dat je een "top down" design moet doen werkt niet als je daar vanaf dag 1 mee begint. Je moet eerst een keer een bottom up design hebben gedaan.

Voor jou doel "divserse lader" zijn de bouwblokken: "een constante spanngingsbron" en "een constante stroombron".

Zolang je niet weet wat de praktische beperkingen van de exemplaren zijn die JIJ kan bouwen, kan je geen goed plan maken.

Als je alles probeert uit te plannen kom je op een gegeven moment bij dingen waar je nu geen beslissing over kan nemen. Een absurd voorbeeld, juist absurd opdat jij in deze fase ook kan zien dat dit niet gaat zou zijn: "en het geheel gaat in een lucifersdoosje passen". Terwijl het "constante spanning" deel al veel groter dan dat is. Nu is dat lucifersdoosje VEEL te klein en je zult al heel snel doorhebben dat het niet gaat passen. De gemene "vooraf bedachte" randvoorwaarden zijn diegenen die NET lastig zijn. Stel jij kan aan voedingsonderdelen komen dat je een "tot 16V" voeding kan maken. Als je dan nu "moet 18V kunnen, want dat is QC3" gaat opschrijven dan kan het zijn dat je in stomme details vast komt te zitten om te proberen die 18V te halen. Weer een raar voorbeeld, want die 16V zal wel GEEN harde limiet zijn, maar zolang je de bassiblokken niet goed kent, kan je geen goed toplevel ontwerp/plan neerzetten.

Het plan moet dus zijn zoals ik het beschreef en na fase 1 (gewone constante spanning voeding) mag je terug naar de planningsfase: Gaan we nu conform origineel plan door naar fase twee (toevoegen stroomregeling), lassen we een extra fase in (hoger vermogen, hogere spanning?), of scrhappen we de hele fase, want met de opgedane kennis is dat triviaal geworden.

hallo,
ik reageer even omdat ik het gevoel krijg dat jij en big fat mama, ergens anders mee bezig zijn dan ik.

mijn doel is inderdaad een lader te maken met zoveel mogelijkheden als maar mogelijk is voor mij.

ik zit totaal nog niet in de designfase dus reacties daarop, schieten helemaal mijn vraag die ik gesteld heb, voorbij. Ik vraag ook om info over batterije/accus en niet over laders !!!!!!!!!!!!

ik heb het dus nergens over topdowndesign en kan daar dus ook niet over doorhameren.
Het benoemen van een mogelijk einddoel en verzamelen van basisinfo, moet niet worden vertaald naar topdowndesign.
De designfase komt veel later pas en om daar nu al over beginnen, vind ik juist een slechte aanpak
Mijn aanpak is altijd geweest eerst info verzamelen en van daaruit bepalen hoe ik verder ga

ik geef ook aan dat het een leerproces is, het einddoel is niet belangrijk, zoiets kopen is veel gemakkelijker !! aan het einde van de rit, heb ik misschien niet iets om over naar huis te schrijven, maar mijn elektronica kennis zal een stuk groter zijn.

verder ook nog: het mag duidelijk zijn dat ik niemand zijn hulp vraag om iets voor mij te doen maar alleen om info vraag.
dit naar aanleiding van jouw eerste zin, waarvan ik niet gelijk het doel/nut zie !!

Op 12 december 2020 18:29:57 schreef big_fat_mama:
@T/S (misschien ten overvloede): je lijkt te denken dat je, mits voldoende voorbereiding en overleg, in 1 stap tot een universele complete allesvermogende lader kunt komen. Nu is het fraai genoeg dat je gelooft in voorbereiding en overleg, maar toch: zo werkt het niet, helaas.

Doe het maar stapje voor stapje, zoals @rew al de hele tijd aangeeft. Men moet niet willen lopen, er zelfs niet aan denken, als men nog niet kan stappen. Een kleuter mag plannen en voorbereiden tot in het oneindige, het begint met rechtop te kunnen staan en dan komen de eerste stapjes. Lopen komt heel wat later.

Probeer maar niet wijzer te zijn dan die kleuter, dat gaat geheid mis.

hallo big fat mama, lees even mijn reactie bij "rew" want ik denk dat jullie met iets anders bezig zijn dan de vraag die ik gesteld had.

verder probeer ik niet wijzer te zijn dan "de kleuter", ik denk dat je dit soort "advies", dat klinkt als een oordeel en neerbuigend overkomt, niet te snel moet gebruiken. Zeker niet daar het onduidelijk is waarom je het woord kleuter gebruikt.
het gezegde is nl eerst leren lopen voor je gaat rennen en kleuter komt er niet in voor en verder kan een kleuter al lopen.
de een zegt dat ik over iets door blijf hameren en de andere heeft het over kleutergedrag.

ik weet niet echt wat ik met deze reacties/uitspraken moet. Het helpt mij niet echt verder met mijn gestelde vraag.

nogmaals, reacties zoals van AART hebben mij al geholpen met het vinden van een website die ik nog niet had. Dat soort reacties ging het mij om !!