Samsung wasmachine WF70F5E0Q4W/EN

Bij deze Samsung machine WF70F5E0Q4W/EN het volgende probleem:
1.Machine gaat normaal aan met de aan/uit toets en programma kan gekozen worden
2.Bij start van het programma start het afpompen
3.Dan gaat de watertoevoer open, maar niet voor lang, ong een paar seconden
4.Water stroomt wel in het zeepbakje.
5.Machine blijft dan op dat punt staan in het programma, geen fout code.

Na een aantal pogingen met het programma ‘spoelen en centrifugeren’ om te achterhalen wat er precies gebeurt, nam de machine ook geen (klein beetje) water meer. Wel was op dat moment een brom te horen, alsof de magneetklep wel spanning kreeg, maar op een of andere manier niet opende. De machine uit gezet en even gelaten voor wat het was. Na een half uurtje opnieuw het programma gestart en de machine nam opnieuw voor een paar seconden water.

Machine is een jaar of vijf oud. Voordat ik dieper de machine induik, heeft iemand hier een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en/of waar ik gericht naar zou moeten kijken?

Controleer allereerst of de kraan voldoende water doorlaat, als je de brom van de klep hoort en er stroomt geen water zit er of een verstopping, of indien aanwezig is een van de twee kleppen verstopt of defect. Als er een klep aan de kraanzijde van de slang zit heb je er hoogstwaarschijnlijk 2, ook nog 1 in de machine.

De aanvoerdarm aan de wasmachine losmaken. Niet aan de kraan! En dan darm in een emmer en kraan open. Indien dit ok is. Deksel er af en spanningen op de toevoerkleppen meten. Je kan ook eens een voorwasprogramma proberen. Wat doet het zwierprogramma? Pompen EN zwieren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep,er is er weer 1, de machine probeert de tromel te laten draaien, maar... Gebeurt niet en machine blijft steken

@smd: Wat kan het gebrom dan zijn dat hij hoort tijdens het water (willen) nemen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nog een samsung met defecte print?

Geen frequentiesturing deze, gewoon koolborstels. Kan ook maar die brom brengt me van de wijs. Mss verkeerd gehoord van TS.
Print ingegoten maar minder defecten dan de frequentiesturingen dus er is mss nog hoop.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt allemaal voor de reacties.

@ Ericn; Het gebrom wat ik hoorde was duidelijk een spoelbrom geluid. Het kan zijn dat dit het normale geluid is van die spoel dat normaal wordt overstemd door het stromende water.
Maar ik heb het genoemd omdat het mij verbaasde dat het pas na een poosje spelen/proberen ineens daar was en, hoe kort dan ook, geen geluid van stromend water.
En bovendien na een half uurtje rust nam de machine, heel kort, wel weer water en was er geen brom. Misschien zit er toch een rare verstopping in watertoevoer.
Ga er naar kijken, maar kan even duren; machine staat niet bij mij thuis.

@smd; Is de oorzaak van het kort water nemen dan dat de trommel niet gaat draaien en daarom onmiddellijk de waterinlaatklep weer van spanning gehaald wordt?

Yep, machine neemt kort water voor controle van druksensor. Daarna gaat machine verder met de korte test doen van alle componenten ( verwarming, Motor, pomp etc. Als dat staakt, stopt machine..

Juist de koolborstel machines hebben loszittende relais. Vind Samsung WM waardeloos qua techniek

Toch nog even kans gezien om te kijken of er een verstopping in de toevoerslang zit. Bij het open zetten van de kraan kwam er een flinke straal uit. De emmer was in no time vol.Daar kan het denk ik niet aan liggen. Wel een ratelend geluid, alsof er knikkers heen en weer gerammeld werden.

Toen het programma 'centrifugeren' gestart. Pompt af en dan stilte, trommel draait niet.

Programma 'spoelen+centrifugeren' gestart. Als vanouds, pompt af, neemt kort water en dan stilte, trommel draait niet.

Programma 'outdoor kleding' gestart. Pompt af, en warempel neemt volop water. Totdat ik het ong 1 cm boven onderzijde trommel in de kuip zie staan. Dan stopt te waterinname en is het stil. Trommel draait niet.

Lijkt erop dat @smd het bij het juiste end heeft. Enig idee wat er aan te doen is. Print eruit halen, waar zit deze en waar moet ik naar kijken. Koolborstels misschien?

Controleer idd eerst de koolborstels. indien die nog OK zijn,dan zal de print hersteld moeten worden...

Op 16 december 2020 19:53:01 schreef smd:

Juist de koolborstel machines hebben loszittende relais. Vind Samsung WM waardeloos qua techniek

Goh wat ze naast wasmachines verkopen is niet beter, koel vries verliest zijn gas binnen de x jaar, vaatwassers zijn afval speelgoed qualiteit, ovens kunnen op 1000 manieren kapot gaan, inductie is brol tov andere merken, ken eigg geen goede keuken/witgoed van hun.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op donderdag 17 december 2020 22:59:30 (34%)

Met de eigenaar overlegd wat wijsheid is. Alles afwegende heeft men besloten de machine in de spreekwoordelijke kliko te deponeren. Men gaat op zoek naar een nieuwe.

Ben er niet rouwig om, de ruimtelijke omstandigheden zijn zeer krap, je kan je kont niet keren om het zo te zeggen, en om dan in een machine op zoek te gaan, zonder een redelijk vertrouwen in zicht voor een positieve uitkomst, dat is geen lolletje meer.

Bedankt allemaal maar weer voor de reacties.

En.... Kopen weer een Samsung??

Yep, Mulyivibbbrator, Samsung is qua witgoed zeker nog de brol uit de tijd van de 3 sterren logo samsung troep. Koelkasten houden het zeker geen 5 jaar uit zonder iets aan vervangen te hebben.. Laatst de topper: ingeschuimde kabel defect....

vaatwassers zie je wel niet zo vaak in de winkel van samsung

@smd, Nee, geen Samsung zover ik begrepen heb.

Maar dat is nu net het punt. Als ik hier de commentaren lees waarmee de vloer wordt aangeveegd met zo ongeveer alle merken, zelfs de huidige Miele machines overleven nog maar nauwelijks de toets der kritiek, dan vraag ik me af hoe een argeloze gebruiker wel de juiste machine kan kiezen.

Ik heb zelf een Siemens van inmiddels 15 jaar, matig gebruik zeg maar max 3 x wassen per week. Heb een keer de schokbrekers vervangen, waarvan ik me achteraf afvraag of dat wel nodig was. Verder draait íe nog zonder problemen, nou ja met een heel klein probleem.
Lekt zeer weinig water uit de zeepbak als de machine gaat spoelen. Oplossing: de zeepbak niet helemaal erin schuiven, een klein kiertje open laten staan dus.
Geen idee hoe het water lekt als de zeepbak volledig gesloten is, ik heb het opgegeven om het verder te uit te zoeken.

In het algemeen staan de machines van de BSH groep niet hoog in aanzien hier, mijn persoonlijke ervaring is dus anders.

Dus welk merk moet de argeloze gebruiker kiezen?

Die lekkende zeepbak is hier deze week een topic over geweest. Kalk. Veelal niet oplosbaar zonder stukken te vervangen. De oudere generatie is niet te vgl met de nieuwe. Over welke te kiezen zijn al topics gepasseerd. Ik ben voorstander van toestellen met uitgebreide waarborg. Deze staan uitvoerig in de winkels te koop. Ook nooit de goedkoopste uit de reeks (noodzakelijke dingen weggelaten) en de duurdere (onzin gadgets toegevoegd zonder kwaliteitstoename).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

LG is qua prijs/kwaliteit wel OK

apkay

Golden Member

weer 1 gerepareerd.
op print dc41-00203b
1 pootje van triac (ey35) doorgesoldeerd.
trommel wilde niet draaien.

groeten van apkay.

Is meestal meer dan dat... you lucky!!