USB stick onleesbaar uit het niets met trouwfilm

GJ_

Moderator

Op 17 december 2020 09:39:21 schreef Roland van Leusden:
Backups is en en, dus op DVD, op een NAS en in de cloud.

Psies. Hier ook. Op SD cards die slechts eenmaal in de PC mogen, Externe drives die altijd losgekoppeld staan en twee clouddrives bij twee aanbieders gevestigd op twee halfronden (N en Z).
Alleen die twee clouddrives zou voor privégebruik al wel voldoende moeten zijn.

bprosman

Golden Member

Opslag in cloud ben ik geen voorstander van. Niet zolang veel providers een clausule hebben waarin staat dat de cloud services
zonder aankondiging of opgaaf van redenen en met onmiddelijke ingang kunnen worden gestopt indien de provider dat nodig acht..

Over het algemeen is dat voor de gratis diensten, heb dat nog niet meegemaakt met een grote commerciele partij als Microsoft, Amazon, of de Google business services.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 december 2020 00:05:16 schreef FA:
Dank allemaal voor de antwoorden.

Lees je serieus nu pas de antwoorden? 2 maanden na het stellen van je vraag? 8)7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Even mailen naar REW wellicht.

Beter bekend als harddisk-recovery.nl

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Ik geloof dat zijn webstek een beetje achter loopt, 160GB is een XXL hoeveelheid data ?
Mijn basis backup is (al?) 400GB.
Met RAW bestanden gaat dat vrij hard.

Anyhoo, cloud storage is prima, zeker als je er nog een extra encyptie overheen gooit.

Verder is de 3-2-1 regel nooit een slecht plan.

3: Drie versies van je bestanden [minimaal]
2: Op twee verschillende media types
1: Daarvan 1 buiten de deur

Een hdd-tje bij famillie vrienden oid is geen slechte optie voor regel 1

of op de werk pc, meestal zit daar ook een 500GB hdd in, waar slechts 60GB van gebruikt is.
wij moeten al onze bestande op het netwerk houden, dus die 440GB is mijn extra backup. bijkomend kan ik dan ook daar direct aan mijn oude bestanden aan.

telkens ik een nieuwe laptop/pc hbe, gaat de hdd eruit en komt die in een externe enclosure, en zo slingeren er hier al veel rond :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 december 2020 21:55:09 schreef Sine:
3: Drie versies van je bestanden [minimaal]
2: Op twee verschillende media types
1: Daarvan 1 buiten de deur

Als je van een (betaalde) cloudservice gebruikmaakt, en dat bijvoorbeeld met je desktop-pc en een laptop (en dan ook beiden laat syncen natuurlijk!), dan voldoe je daar feitelijk al aan, denk ik.
Kies dan natuurlijk wel op beide machientjes voor 'offline beschikbaar' voor alle belangrijke bestanden (of, praktischer, gewoon voor álle bestanden).
Wil je 't helemaal mooi maken, dan neem je twee cloud-diensten.
Ik spreek nu natuurlijk voor privé-computeraars.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org