Schotels gaan verhuizen (afluisterpark Burum)

Hubie

Special Member

Monitoring Inmarsat.
Het IS te doen met een AOR 5000 en een schotel van (minimaal) 1 meter doorsnede.
Dokter Dish legt het uit.

https://www.youtube.com/watch?v=ATvXoWBu2Y8

WiMo:https://int.wimo.com/en/antennas verkocht vroeger een schotel + LNB voor Inmarsat ontvangst.
Beetje een dure tak van de luisterhobby,schotel+ LNB koste zo'n 1000 Euro. Gulden.
En dan nog 3,5 K (guldens)voor een AR-5000 erbij.

Edit/ RAAF12 schreef:Telefonie en wellicht ook data.
Zeer zeker ook data,d.m.v multiplexing om de bandbreedte van een Sat. kanaal optimaal te benutten ,aan de ontvangstzijde werd dat dan weer uit de knoop getrokken.
Ik las dat in een artikel wat ergens op internet rondzweeft.
De data werd verzonden met FEC (Forward Error Correction)

RAAF12

Golden Member

Voor 1973 zal dat prima gewerkt hebben, de grondstations werden ook gebouwd om de zeekabels te ontlasten staat mij bij. In dezelfde tijd werd ook data verstuurd naar deep space projecten van de NASA ect. Wat voor modulatie en encryptie die gebruiken is ook wel op te zoeken. Een hele mooie receiver! Die is er niet in een software uitvoering...

Hubie

Special Member

Ik heb mijn AR-5000 nog bij Doeven gekocht dus dat is een "poosje" geleden.
Bij inruil van een Icom R-71 en R-7000 en een stuk of 8 flappen van 100 kreeg ik hem mee.
Geen dag spijt van gehad.
10 KHz - 2,6 GHz all mode zonder 'gaten'.
(BTW, een verschrikkelijk takke end rijden naar Hoogeveen)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 6 december 2019 02:28:07 (11%)

Hubie

Special Member

Er worden schotels geplaatst "in een geheim buitenland " voor de MIVD & AIVD.
Ik krijg altijd spontaan rode vlekken en uitslag in mijn nek van zulke berichten.
Hoe ga je dat dan verbergen?
Ook op een berg is dat niet te verbergen,berg je maar. ;-)
Het is als een olifant verbergen in een Friese wei tussen de koeien.
Ik zei: Andorra.
Waarom?
Vrijstaat,geen lid van de EU,dus kan het "sleepnet" voluit uitgegooid worden.
Ben ik daar op tegen? euh,nou eigenlijk niet.

Tidak Ada

Golden Member

Je kunt natuurlijk ook vooraf een camouflage aanleggen en daarna pas de boel construeren.
Die antennes hoeven niet in de bekende bol te staan en zolang de afdekking maar voldoende radio-transparant is, lijkt me er geen vuiltje aan de lucht. Denk bijvoorbeeld aan dat 'kratermeer' uit 'You onley live twice'....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 14 december 2019 14:09:48 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als die dingen eenmaal in aanbouw zijn worden ze snel genoeg ontdekt, is het niet door de vriend, dan wel door de vijand. Op deze planeet zien satellieten het zelfs als je je onderbroek achterstevoren aan hebt.
Maar ik kan me voorstellen dat ze nog niks prijsgeven voordat de bouw echt begonnen is.

mel

Golden Member

Als het allemaal zo geheim is, zullen ze ons zeker niet vertellen waar die dingen staan..Elektronici zijn nou eenmaal nieuwsgierig, vooral zendamateurs.. >:)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 14 december 2019 18:49:06 (26%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Waarom zou het geheim moeten zijn/blijven waar die dingen komen te staan? Nu weet toch ook iedereen dat ze in Burum staan...

RAAF12

Golden Member

De vijand zo lang mogelijk in het ongewisse laten dat heet tactiek bij ons de military. Ik ben inmiddels buiten dienst gesteld. Al heel lang!

rob040

Golden Member

Ha RAAF12, Dat begrijp ik wel, maar ik zou denken dat je iets geheim kunt houden als het niet zichtbaar is. Dit park (en het nieuwe naar ik aanneem ook) is makkelijk vanuit de lucht te spotten. Dus al lang voordat het publiek het weet, staat het al op de stafkaarten bij vijandige naties.

RAAF12

Golden Member

Op 5 december 2019 18:45:45 schreef Hubie:
Ik heb mijn AR-5000 nog bij Doeven gekocht dus dat is een "poosje" geleden.
Bij inruil van een Icom R-71 en R-7000 en een stuk of 8 flappen van 100 kreeg ik hem mee.
Geen dag spijt van gehad.
10 KHz - 2,6 GHz all mode zonder 'gaten'.
(BTW, een verschrikkelijk takke end rijden naar Hoogeveen)

Hoogeveen? Volgens mij bedoel je die dumpzaak in Oostgronungen en dat was Hoogezand:_sappemeer.
Ik was daar ook om een tek te kopen maar het werd een leader sweep marker gen!!

Hubie

Special Member

Je haalt nu een paar dingen door elkaar Raaf.
Doeven in Hoogeveen was geen dumpzaak maar verkocht het nieuwste van het nieuwste wat er toen op HF gebied te koop was.Wraase fax decoders,Wavecom decoders, inmarsatschotels en dat soort spul.

De dumpzaken in het noorden waren:
Ypma- Veendam, Vent met grote snor,rookte pijp met toffee tabac.
Hoka- Oude Pekela -Dikke Duitser genaamd Horst met een oorbel.De dump zat onderin de kelder van een groot herenhuis.Verkoopt nu alleen nog maar software Code3/Code30.
Maar mss waren er meer dumpzaken in het noorden?
Ypma,Hoka en Doeven hadden elke maand wel een advertentie staan in Electron en RAM in de jaren 80,90.

RAAF12

Golden Member

Je hebt het helemaal goed, Hubie. Bedankt voor de opfrisser! Ja, Ypma bedoelde ik.

Evarist

Golden Member

Op 4 december 2019 16:14:15 schreef ritmeester:
Ik gok het Karkonosze gebergte in Polen en dan hier: :)

En dan valt Poetin in Polen binnen en is alles weg of onbereikbaar.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
RAAF12

Golden Member

Idd de Alpen of nog wat westelijker. Cadarache (kernfusie project) lijkt me ook wel mooi. Mja, die jongens willen wel 5G hebben, Frankrijk is al slecht gedekt met 3 en 4G. Maakt daar niet zoveel uit in de bergen. Maar het blijft koffiedik kijken. Quiz-je doen wie er het dichtste bijzit?

Hubie

Special Member

Op 14 december 2019 18:47:30 schreef mel:
Als het allemaal zo geheim is, zullen ze ons zeker niet vertellen waar die dingen staan..Elektronici zijn nou eenmaal nieuwsgierig, vooral zendamateurs.. >:)

Dat is niet eens nieuwsgierigheid ,sommige dingen vallen gewoon op.
Als zendamateur kijk je altijd naar antennes,bewust of onbewust.
Even een stom voorbeeld: Vanmiddag zat ik te kijken naar een programma op de BBC met de naam"Escape To The Country" Mensen die een huis zoeken op het platte land.
Op elk huis staat een Yagi TV antenne,dus nog analoge TV.
Een heel land aan de kabel hangen valt nog niet mee,ook in 2019 niet.
Wel in een klein postzegellandje als NL natuurlijk,NL is het meest(hoe noem je dat?) bekabelde land ter wereld.

RAAF12

Golden Member

We hebben GOUD in de grond, kweelde minister Annemarie Jorritsma ooit....In Spanje viel me de hoeveelheid DVB-T antenne's op soms aangevuld met schotels. Glasvezel is daar booming bussiness veel meer dan in deze zompige moerasdelta. Ik ben geen zendamateur maar antenne's horen voor mij bij het visuele meubilair zodra en naar buiten wordt gegaan.
Als de plaats van bouw van de afluisterstations nu al bekend zou worden gemaakt, zou eenzelfde situatie kunnen, zoals bij Catelaanse Puigdemont is ontstaan. Toen zijn veilige huis bekend werd in Belgie, kocht de Spaanse overheid onmiddellijk alle te verkrijgen huizen in de directe omgeving op. Zo konden ze het target gemakkelijk dag en nacht volgen.. en afluisteren.
Sats: de afluisteraars zitten in een gesealde ruimte, aka Kooi van Faraday, maar de belichter van de parabool is niet immuun voor gerichte stoorzenders. Daar kan bijv. mister P uit M op anticiperen. Of de Rode Plein fanaten e.e.a in de omgeving, aldaar. Zo nu ff tukke :-)

Hubie

Special Member

Raaf12 is een leuke nickname.
Met een beetje snuffelen kwam ik hier op uit:
https://www.898vbdbat.nl/

Klopt dat? ;-)

Hubie

Special Member

Dat is dus een JA. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 16 december 2019 23:44:19 (23%)

Hubie

Special Member

Het opbouwen van het 5G netwerk in NL gaat stapje voor stapje lees ik hier:https://nos.nl/artikel/2316992-5g-komt-dit-jaar-naar-nederland-maar-ke…
Ik denk dat het opbouwen van 5G synchroon loopt met het afbouwen/opbouwen van het sat.gebeuren elders van de schotels die nu in Burum staan.(Inmarsat schotels uitgezonderd.

Op 2 december 2019 20:34:22 schreef RAAF12:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2313016-spionageschotels-verhuizen-va…

En dan is de vraag hoe snel gaat dat uitlekken. Jammer dat ze weg gaan, ik heb er wat foto's gemaakt toen Siemens de eerste drie telecom schotels aan het bouwen was. Leve de 5G in het Noorden!

Niks nieuws, volgens mij is het allang bekend dat de chinezen ons gaan afluisteren met het 5G netwerk en er is weinig wat we er tegen kunnen doen:

https://5gontwikkelingen.nl/telefoons/huawei

RAAF12

Golden Member

Meer over 5G in het Noorden des Lands. De Grote Oren zijn in het nieuws. Zie de Leeuwarder Courant of online:

https://www.lc.nl/friesland/Grutte-earen-van-Burum-ontmanteld-per-2022…

Mooie bomen er achter. Toen Siemens de eerste schotel daar liet bouwen was alles kaal. Goeie rugdekking tegen allerlei onheil.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 17 december 2020 18:09:02 (22%)

Henk H.

Golden Member

Volgens mij zitten de maritime Inmarsat diensten op andere frequenties. Inmarsat-C en FBB (Fleet Broad Band) op de L-band rond 1.6 GHz en Inmarsat GX op de Ka-band boven 20 GHz. Hoe die last kunnen hebben van verkeer op 3.5 GHz begrijp ik niet helemaal. Of klopt mijn informatie niet? Of gebruikt Inmarsat de schotels in Burum op andere banden voor land- en luchtvaartcommunicatie?

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 17 december 2020 22:06:00 (15%)