C64 power supply brick of death

benleentje

Golden Member

IK heb mijn oude commodore 64 weer eens opgestart maar lees nu ook dat de standaard bijna 40 jaar oude voedingen nooit een goede track record heeft gehad.

OK dat is op zich niets zo erg. Dat een voeding kapot gaat. Maar het vervelende is dat de spanning in verloop van tijd steeds hoger word tot zelfs boven de 6V.
https://www.c64-wiki.com/wiki/Power_Supply

Maar wat ik niet zo goed begrijp waarom een 7805 nu juist in spanning omhoog gaat of zit dat in de opbouw van onderstaande schakeling.

https://i2.wp.com/www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/computers/plus4/powersupply.gif

Om wat spanningsval op te vangen is er voor gekozen om 5,2V te produceren en is nog net binnen de limiet van de IC's in de C64.
Maar wat kan er in bovenstaande schema dus fout gaan dat de spanning steeds hoger word.

Is dit normaal gedrag van de 7805? Maar bij wat rond zoeken is er niet alleen een 7805 gebruikt maar ook SI-3052P, maar dan ook met een weerstand in de gnd aansluiting van de regelaar. Ik dacht altijd dat een 7805 oid 5V geeft of niets, maar ze kunnen blijkbaar ook in sluiting gaan. Maar dat verklaart nog niet het langzaam oplopen van de spanning over de loop van jaren of maanden

Of ligt het aan de weerstanden die verlopen, daar heb ik verder niet over kunnen vinden. Soms zie je op schema's 1W weerstanden staan maar in werkelijkheid zijn er vrijwel altijd 0,25W weerstanden gebruikt. Het vermogen van de 270Ω is ongeveer 0,1W Dus ruim binnen de spec's

OF komt het door het falen van de condensatoren? Er zitten er ook maar minimaal ( te weinig ) in. Ik heb altijd gelezen dat er minimaal nog 2 ceramische bij moeten. En een reverse diode kan ook geen kwaad.

IK vraag dit niet omdat ik perse de oude voeding wil upgraden oid. Want mijn voeding geeft nog netjes 5,2V. Maar het is meer om te begrijpen waarom deze simpele schakeling zo vaak faalt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Er zijn ondertussen halve boeken geschreven over het probleem, maar in kort komt het omdat de 7805 te weinig koeling heeft.
Zeker bij de vroege modellen die compleet in hars gegoten waren.

Op den duur gaat dan de regelaar naar te knoppen, met de bekende resultaten.

benleentje

Golden Member

Er zijn ondertussen halve boeken geschreven over het probleem,

Ik heb ca een uur lopen zoeken een zeer veel gelezen maar nergens werd het fundamentele onderliggende probleem besproken.

Wat ik zag waren er ook voedingen me zonder ingegoten koelplaat met afdoende koeling waarbij ook de spanning te hoog was. Maar evengoed zat de koelplaat in een kunststof behuizing met kleine openingen dus zou kunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Probleem twee is dat de koelplaat met een popnagel bevestigd is, en als daarbij wat veel kracht gebruikt wordt maakt alleen de bovenkant van het tabje contact met de koelplaat.

Ik heb er ooit een artikel over gelezen, maar dat kan best eens offline geweest zijn (als in papieren media)
De problemen met deze voedingen waren in de 80's al bekend.

Alle originele versies zijn verdacht, ook de uitvoeringen waarbij enkel de trafo is ingegoten.

Bij die laatste versie is de fix simpel, dump de 7805 en zet er een schakelende regelaar voor in de plaats.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 17 december 2020 23:24:13 (23%)

Jaren geleden is hier al een oplossing voor bedacht waar ik zelf aan heb meegewerkt.

Binnenkort bestel ik weer een paar blanco printjes. Het is een drop in replacement met een kleine switcher en wat fatsoenlijke filtering ivm de gevoellige VIC en SID. Mocht je interesse hebben dan moet je het maar zeggen.

Op 17 december 2020 21:40:58 schreef Sine:
Er zijn ondertussen halve boeken geschreven over het probleem, maar in kort komt het omdat de 7805 te weinig koeling heeft.
Zeker bij de vroege modellen die compleet in hars gegoten waren.

Op den duur gaat dan de regelaar naar te knoppen, met de bekende resultaten.

Die brick van mij kneep de uitgangsspanning juist af als het IC te warm dreigde te worden. Ik nam toen aan dat de regelaar in thermal protection mode ging. Vreemd dat dit is de meeste gevallen niet lijkt te werken.

Nah... Een 7805 is een heel betrouwbaar chipje. Die gaat gewoon prima in thermal protection als je het een keertje probeert.....

Wat ik denk dat er hier aan de hand is, dat is dat als je hem opgeteld een paar maanden tegen de protection aan houdt, hij dan wat gaat verlopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@rew top.

Ik begon me al zorgen maken over de miljoenen 78xx voedingen in het wild of die zomaar hetzelfde gaan doen. Maar dat valt wellicht wel mee zolang die maar niet te warm worden.

Het is dus niet zozeer de 78xx maar gewoon wat eigenlijk voor alle elektronica geld dat je nooit tegen het maximum aan moet ontwerpen en je voor voldoende koeling moet zorgen.

IK kan me wel in het idee vinden dat continu te warm uiteindelijk voor problemen gaat zorgen. Mijn setup-box voor de tv is ook al mijn 3de die chip is ook continu warm. Ook slecht ontwerp met dichte behuizing en niet eens een koelprofiel.

IK heb al 2 uur mijn actieve load aan de C64 voeding hangen op 1A en de spanning is 0,15 volt gedaald als gevolg van het opwarmen. Toch een teken dat het al tegen protection aanzit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Of zou er wat misgaan met de weerstandsdeler aan de uitgang? Als de onderste helft opstijgt, gaat de 5V vrolijk mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Idd een bekend probleem bij deze bricks.
De 7805 wil nog wel eens in sluiting gaan waardoor deze de 9v AC op de 5v dc rail gooit.

Ik heb onderhand een stuk of 10 voedingen gemaakt door simpele 5v en 9v adapters te ontmantelen en de ingewanden in een nieuwe behuizing te planten.
Hiermee heb je altijd de 2 spanningen volledig gescheiden.

Ook zou ik de PLA, VIC, MPU en SID voorzien van koelblokjes.

benleentje

Golden Member

VAn wat ik aan youtube beelden gezien heb waren deze weerstand nauwelijks verlopen. Er werd met een gewone multimeter gemeten en waarden kwamen dan overeen met de kleurcode.
Ook zie you tubes van mensen die echt geen idee hebben wat ze doen heel komisch is deze.
https://www.youtube.com/watch?v=5UXQN41txpg

Waar ik wel aan zat te denken wat als de stroom door de ground pin oploopt doordat de chip continu te warm is dan kan het wel hard gaan. En als je de ground pin weer hard aan de gnd koppelt of het dan weer normaal 5V is.

De 7805 wil nog wel eens in sluiting gaan waardoor deze de 9v AC op de 5v dc rail gooit.

Dat is onmogelijk de 2 spanning zijn ook 2 aparte wikkelingen op de transformator en verder ook compleet van elkaar gescheiden en als de 7805 in sluiting gaat er enkel maar een DC pat is en daar al geen AC aanwezig is op de ingang van 7805.

Om AC op de 5V dc uitgang te krijgen moet er sluiting zijn in de draden van af de transformator zelf en dat acht ik zo goed als onmogelijk

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Ik neem aan dat klabam de gelijkgerichte 9Vac bedoeld, en dat kan wel degelijk gebeuren.
Normaal gaat zo'n defecte 7805 in sluiting, maar door de min of meer zwevende massa heb je daarmee meteen de volle prik op de uitgang.

Geloof het of niet, het is echt een probleem bij deze voedingen, vooral veroorzaakt door het langdurig veel te heet staan.
Een ander faal symptoom is dat de voeding af en toe door de knieën gaat, zo diep zelfs dat aan de power led kunt zien.

Ik heb in het verleden een paar C64's gehad (er staat er nog steeds eentje op zolder)
De eerste die ik kocht (voor 60 guldens begin jaren 90) had al een nieuwe voeding, gebouwd door een van de vorige eigenaren. Dat was een dikke 2x9V ringkern met een flinke koelplaat en een 5V regelaar in TO-3, waarschijnlijk een LM323K oid.

Mijn tweede breadbin had een voeding met problemen, de bekende compleet ingegoten blok met de afgeschuinde kant.
Die begon na een tijdje te zijn opgewarmd te dippen.
Repareren was geen optie, dat hars is echt knetter hard.

benleentje

Golden Member

Geloof het of niet, het is echt een probleem

Ik was al overtuigd dat het een probleem is :). Maar ik kan gewoon niet uitstaan dat ik nergens kan vinden wat er nu in de 7805 gebeurt om juist naar een hogere spanning te gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Worst-kaas? Totale inwendige sluiting.

Rk2 doet met 9 a 10V niet heel erg lang mee, en dan heb je de volle spanning op de uitgang.

De mijne is gelukkig de andere kant op gefaald destijds.

KGE

Golden Member

De beige 'voetensteuntjes' voedingen van de C64 zijn vaak prima herbruikbaar. De bodem gaat meestal redelijk makkelijk los.

Originele Print kun je verwijderen en een eigen printje met brugcel, elco en een schakelvoedinkje (3A step down o.i.d.) er weer in.

Afregelen op net iets meer dan 5 Volt om de kabelverliezen te compenseren (daarvoor was nl. die oplossing van Commodore ook met die weerstand aan de regelaar).

Je zult merken dat het hele ding nu lang niet meer zo heet wordt en ook dat je er met gemak wel 2 Ampere uit kunt halen.

Als extra beveiliging kun je een TVS voor 5 Volt over de uitgang zetten.

Het 9V AC circuit blijft gewoon intact (kom je meestal ook niet bij)

Sine

Moderator

Daar bestaat ook een compleet ingegoten versie van, daarbij gaat je dat niet lukken.