Hoe werkt Frequentie Modulatie?

Ik ben nieuw op dit forum en nog maar recent bezig met me hobby gewijs te interesseren voor electronica misschien wel om me toe te leggen op radiosignalen.
Heb al heel wat info gevonden online maar wil toch even toetsen of ik op het goede spoor zit, daarom deze vraag.
Spraak, muziek wordt omgezet in een wisselend elektrisch signaal (FM of AM) in de zendantenne wordt dit omgezet in electromagnetische golven en de "ether" ingestuurd waarna ze opgepikt worden in een ontvang antenne, terug omgezet in passend elektrisch signaal en hoorbaar gemaakt via een luidspreker.
Het menselijk oor kan geluid horen vanaf +- 30 Hz tot 20000 Hz
Radio 2 (ik woon in provincie Antwerpen) zend uit op 97,5MHz -------> 97500000 Hz

Betekend dit dat de radiozender wisselende frequenties uitstuurt tussen 97500025 Hz en 97520000 Hz

Alvast bedankt

RAAF12

Golden Member

Een oudgediende, grin. lookup: 5 november 2020 14:29,

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/FM-omroep en https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentiemodulatie

Dat betekent het volgende: de frequentiezwaai staat er ook bij, daar was je naar op zoek? Bij narrow band FM is de kwaliteit van het geluid slechter. Omroepzenders zenden in stereo uit en wordt er vaak RDS data aan toegevoegd. Dit is handig voor filemeldingen ed. Met een modern GPS navigatiesysteem wordt je om de congestie heen geleid. Dan kan zonder input van de gebruiker. Google Maps en Tomtom Go of NDS e.v.a hebben die optie ook voor oa. Android gebruikers, maar dit terzijde.
Gebruik je een sprietje voor FM ontvangst in Antwerpen?

Op 20 december 2020 11:43:48 schreef Lualaba:
97500000 Hz

Betekend dit dat de radiozender wisselende frequenties uitstuurt tussen 97500025 Hz en 97520000 Hz

Alvast bedankt

Niet echt. de frequentie "zwaait" heen en weer met de ogenblikkelijke amplitude van het oorspronkelijk muzieksignaal. Hoe snel het zwaait hangt af van de frequentie van het muzieksignaal.

De zwaai is +- 75kHz . dus jouw zender op 97,5MHz gaat met +- 75kHz rond die centrale frequentie zwaaien in functie van het muzieksignaal.

RDS, stereo etc zijn latere toevoegsels die er niet toe doen om het basisprincipe te begrijpen.

RAAF12

Golden Member

Klopt, maar een taart kan je ook larderen met een toefje slagroom.

Het in de openingspost beschrevene zou zo kunnen zijn, maar niet om de reden die TS vermoedelijk er achter zoekt.

De frequentie loopt mee met de momentele spanning van het audiosignaal. Dus 97500025 zou dan b.v. -1V zijn, en 97520000 1V. De zendfrequentie is dan gemiddeld 97551012,5 Hz, bij 0V modulatie. (audio bevat geen DC).
Bij een zendfrequentie van 97,5 MHz en 75 kHz zwaai loopt de daadwerkelijke frequentie van 97,425 tot 97,575 MHz.

@RAAF12; Ik begrijp uw insteek niet. Is TS een bekende van u ?

RAAF12

Golden Member

Nee, ik vind een geacht CO lid, die sinds november is ingeschreven geen volledige newbie meer. That's All, Folks!

Ik ben nieuw op dit forum

Moet men om een vraag te mogen stellen op het forum al een doorwinterd kenner zijn?
Gebruik je een sprietje voor ontvangst versta ik ook niet.
Wat ik wel denk verstaan te hebben uit de commentaren is dat mijn gedachtengang wat betreft
de frequentie juist is maar in hogere regionen dan het gehoor.
De zender na radio2 (97.5MHz) is Minerva (98MHz) Hoe dicht mag radio2 die 98MHz benaderen

Q, daarvoor is het FM raster bedacht. (google er eens op) maar minimum afstand is best iets van een 250kHz.
Zelfs al is deze afstand gerespecteerd, het kan nog voorkomen dat een sterkere zender een veel zwakkere "wegduwt" (of hoorbaar is tussen het zwakkere station door )omdat de selectiviteit van een radio zijn beperkingen heeft. (het kan tussen verschillende radio's enorm schelen)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de zender met 1000 Hz gemoduleerd wordt, gaat zijn frequentie 1000 x per seconde heen en weer.
Als de modulatie met volle sterkte gebeurt, gebeurt dat met een maximale uitwijking of 'zwaai' van 75 kHz. Als het volume zwakker is, dan is de maximale uitwijking minder. Maar, voor deze toon blijft het 1000 x per seconde.
Bij modulatie met iets anders zal de frequentie ook 'iets anders' bewegen. Maar de zwaai mag niet boven de + en − 75 kHz komen, bij afspraak.

Om redenen die nu nog te ingewikkeld zijn, is de 'frequentieruimte' die de zender maximaal inneemt niét 2x75=150 kHz, maar meer. Een FM-ontvanger zal dan ook een bredere 'doorlaat' hebben; meestal 220 kHz of zoiets.

De zenders zitten in een 'raster' van 100 kHz. Het liefste zou je een ándere zender, die je niet wilt ontvangen, dan ook op minimaal 300 kHz willen houden; 200 zou net iets te weinig zijn.
Maar een zender die veel verder weg is, mag best op 200 of soms zelfs op 100 kHz afstand zitten zonder dat je er last van hebt. En als hij werkelijk ver genoeg is, kan hij natuurlijk zelfs dezélfde frequentie gebruiken, omdat je hem, normaal gesproken, toch niet ontvangt.

Dit is dus een kwestie van goed plannen en afspreken. Vooral toen dit nog zonder computers moest, was dat een heel karwei. En omdat luisteraars natuurlijk niet om de haverklap hun stations op een andere frequentie willen gaan moeten zoeken, is dat echt een vak apart.
En dan moet je in de grensstreken ook nog rekening houden met de buurlanden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Gebruik je een sprietje voor ontvangst versta ik ook niet.

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/F100/ZADVB_T2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ergens in de vorige eeuw kwam men er achter dat het mogelijk was om een PLL te maken.

Je hebt een inkomend signaal en een regelbare oscillator. De kunst is dan om de regelbare oscilator precies dezelfde frequentie te laten maken als het inkomende signaal. Dat werkt eigenlijk best tof als je het eenmaal onder de knie hebt.

Dan kan je in een zender het uitgezonden signaal laten varieren in frequentie, afhankelijk van een inkomend signaal. Dus het uitgezonden signaal is 97500000 Hz plus of minus pak 'm beet 20kHz (*).

Als je nu in een ontvanger dit signaal oppikt en dan zo'n "volg de inkomende frequentie" schakeling instuurt.... dan volgt ie de ingekomen signalen. Leuk, maar wat hebe je er aan? Nou, als je in de zender een muziek signaal als bron gebruikt om de frequentie naar boven of naar beneden te sturen, dan is het stuur signaal voor de locale regelbare oscillator een heel redelijke replica van het originele muzieksignaal! Versterken en klaar is kees !

(*) Dit getal weet ik niet. Raadpleeg andere bronnen dan mij voor dit getal. Edit: FET hierboven zegt dat het maximaal 75kHz zwaai is. Dat zal gewoon kloppen: Hij weet dat getal beter dan ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad op mijn huisradio (een Ruark) zit een "sprietje" ontvangst FM 97.5MHz en DAB+ 223.936MHz
zelfde zender.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hetzelfde programma, bedoel je. Het is een heel andere zenderkast hoor, met een andere zendantenne en misschien zelfs een andere opstelplaats. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Zo wordt er aan de zenders gemeten https://www.rohde-schwarz.com/us/products/broadcast-and-media/test-and…

Beetje kostbaar voor de amateur.
Mijn eerste FM zender aka 'bug' met een AF116 of AF114 tor had een prima zwaai. Alleen was het bereik wat klein. Al lopend met het ding kwam ik niet veel verder dan 100m. De voeding was een 9V blokje. Ik gebruikte een mini luidsprekertje als microfoon of was het een oortelefoontje? Helemaal vergeten. Het kon wel lekker rondzingen in de buurt van de omroepdoos.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 20 december 2020 15:43:27 (17%)

Op 20 december 2020 13:40:45 schreef Lualaba:

Gebruik je een sprietje voor ontvangst versta ik ook niet.

Als je van de Kempen afkomstig bent, kan ik de verwarring begrijpen, daar heeft spriet een héél andere betekenis en leidde zelfs tot het de sprietatoom... Lambiek deed daarin zelfs aan kernsplitsing!

voor wie niet kan volgen (NL dus).. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spriet

Plaatselijk heeft spriet nog een heel andere betekenis.

Uw spriet staat open........... wil zeggen de rits van uw broek staat open